Miksei ihmiset pidä enää alivuokralaisia?
Kommentit (22)
Pitää. Monella tutullani on. Pääkaupunkiseudulla.
Koska köyhimmilläkin on tuilla varaa asua vaikka yksiössä . Ja on aika tiukkaan säännelty se millainen alivuokralaisunto on oltava ( esim.kulku omaan huoneistoon jne).
Meillä on kyllä mummolla alivuokralainen . Asuu mummon yläkerrassa.
Varmaan myös ihmiset kaipaavat enemmän omaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhimmilläkin on tuilla varaa asua vaikka yksiössä . Ja on aika tiukkaan säännelty se millainen alivuokralaisunto on oltava ( esim.kulku omaan huoneistoon jne).
Ja luulen tosiaan että pääkaupunkiseudulla vielä riittää näitä koska siellä asuminen on niin kallista
Tampereella on työläismuseo missä asunnoilla oli yhteinen keittiö. Tuli tunne, että tämä sopisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Missä noin on säännelty?
Ap, ei se alivuokralaisena olo mitään kivaa ole.Oletkohan vähän romantisoinut asiaa.
Kuka nyt ottaisi vieraan ihmisen kotiinsa jos ei ole pakko?
Tai itse eläisi toisen nurkissa?
Asuin Maarianhaminassa alivuokralaisena yhden kesän. Se riitti, kiitti! Ei edes keittiötä ollut käytettävissä.
Yhteiskunnan avokätiset tuet ovat poistaneet alivuokralaisasuntojen kysynnän ja tarjonnan. Jos asumistuki poistettaisiin, tulisi alivuokraamisesta uudelleen suosittua.
Maksettuani entisen avovaimoni ulos asunnostamme, minulla oli liikaa lainaa tuloihin nähden. Yhden kaverin kaveri muutti töiden perässä Helsinkiin ja se muutti minulle alivuokralaiseksi. Vähän kuin olisi solussa asunut: Omat makuuhuoneet, yhteinen keittiö, olkkari ja kylppäri. Hyvin tultiin juttuun, enkä pahemmin sen tekemisiin puuttunut, vaikka jotkut tavat ärsyttivät.
Luulen tavan loppumisen johtuvan siitä, ettei ihmisten toisaalta tarvitse pitää alivuokralaisia ja toisaalta asumistuet ovat niin hyvät, ettei kenenkään tarvitse sellaiseen muuttaa.
Itse olin ulkomailla asuessani puoli vuotta alivuokralaisena.
Minulla on alivuokralainen, 33 neliön yksiössäni. Irakilainen mies. Saa kotoutumistuen ja asumistukea, lisäksi mies saa työmarkkinatukea. Mies tekee kotityöt.
Parantunut asunto- ja sosiaalitilanne sekä kohonnut elintaso on vähentänyt tarvetta
Kuinka moni on tietoinen, että alivuokralaisen irtisanomisajat on lyhyemmät kuin päävuokralaisen.
Ainakin itselleni tämä on uutta.
https://www.laki24.fi/vuok-asuinhuoneistonvuokra-alivuokralainenirtisan…
Vierailija kirjoitti:
Minulla on alivuokralainen, 33 neliön yksiössäni. Irakilainen mies. Saa kotoutumistuen ja asumistukea, lisäksi mies saa työmarkkinatukea. Mies tekee kotityöt.
Ja sitten sinä ihmettelet mistä ne mätkyt tulee.
Kela katsoo alivuokralaisen nykyään avopariksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt ottaisi vieraan ihmisen kotiinsa jos ei ole pakko?
Tai itse eläisi toisen nurkissa?Asuin Maarianhaminassa alivuokralaisena yhden kesän. Se riitti, kiitti! Ei edes keittiötä ollut käytettävissä.
Mutta jos vuokranantaja asuukin vain paperilla alivuokralaisensa kanssa? Oikeasti asustelee esim avopuolisonsa kanssa muussa osoitteessa ja se puoliso nostaa asumistuet "yksin asuessaan".
Vuokrasopimuksessa kielletty alivuokraus?
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasopimuksessa kielletty alivuokraus?
Ainakin itse kielsin, eläimistä sovittava myös erikseen.
Jos alivuokralainen perseilee ja tuhoaa paikkoja niin ole päävuokralaisena vastuussa (esim. vuokra perätään sinulta jos toinen ei maksa). Eli ei ole kannattavaa jos ei tunne toista kunnolla.
Sossu maksaa.