Mies, lapset ja isovanhemmat haluaa sukujoulun meillä, minä ainoana en
Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa.
Kommentit (694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatketaanpa. Äiti ilmestyi aamulla meille siivoamaan. Join ihan rauhassa aamukahvia sohvalla, kun jo alkoi patistus siivoushommiin. Käskin pyytää miehen avuksi, sanoin taas etten aio tehdä jouluksi mitään, minulle koti kelpaa siinä kunnossa kuin se on. Lopulta äiti siivosi koko talon, voi hemmetti että ärsyttää. Anoppi soitti taas ja kyseli astioista, annoin puhelimen miehelle ja ilmeisesti muutaman vadin tarkistaminen oli niin suuri vaiva että nyt pitää valittaa kun minäkin voisin tehdä edes jotain. Sen verran mies sentään sai aikaiseksi, että otti koristelaatikon esiin ja käski lasten koristella. Lopputulos on karmea mutta olkoon, lapsilla oli kivaa ja minulle se riittää kyllä.
ap
Vedät kyllä hyvin, mutta ehkä olisit voinut omalle äidillesi yksinkertaisesti sanoa, että ei tule siivoamaan? Miehesi käytös on ihan järkyttävää :(
Olisi varmaan pitänyt sanoa. En vaan tajunnut soittaa erikseen ja lähdin lenkille kun siivous alkoi. Ärsytyksen lisäksi olen nyt todella surullinen siitä, millainen rakastamastani miehestä on tullut ja miten en ole tajunnut tätä jo aiemmin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatketaanpa. Äiti ilmestyi aamulla meille siivoamaan. Join ihan rauhassa aamukahvia sohvalla, kun jo alkoi patistus siivoushommiin. Käskin pyytää miehen avuksi, sanoin taas etten aio tehdä jouluksi mitään, minulle koti kelpaa siinä kunnossa kuin se on. Lopulta äiti siivosi koko talon, voi hemmetti että ärsyttää. Anoppi soitti taas ja kyseli astioista, annoin puhelimen miehelle ja ilmeisesti muutaman vadin tarkistaminen oli niin suuri vaiva että nyt pitää valittaa kun minäkin voisin tehdä edes jotain. Sen verran mies sentään sai aikaiseksi, että otti koristelaatikon esiin ja käski lasten koristella. Lopputulos on karmea mutta olkoon, lapsilla oli kivaa ja minulle se riittää kyllä.
ap
Vedät kyllä hyvin, mutta ehkä olisit voinut omalle äidillesi yksinkertaisesti sanoa, että ei tule siivoamaan? Miehesi käytös on ihan järkyttävää :(
Olisi varmaan pitänyt sanoa. En vaan tajunnut soittaa erikseen ja lähdin lenkille kun siivous alkoi. Ärsytyksen lisäksi olen nyt todella surullinen siitä, millainen rakastamastani miehestä on tullut ja miten en ole tajunnut tätä jo aiemmin.
ap
Onko miehesi aiemmin ollut erilainen? Muutosta on joskus vaikea nähdä, kun on niin lähellä toista ja elää kiireistä arkea. Älä ainakaan syytä itseäsi siitä, ettet ole asiaa tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Ap sai nyt sen mitä hakikin alusta saakka, eli ei tarvitse tehdä itse yhtään mitään.
Ainoastaan sillä erotuksella aikaisempiin jouluihin, että saa nyt loisia omassa kodissaan, kun toiset rakentaa joulun sinne.
Ehkä Ap:kin tajuaa asian siinä vaiheessa, kun edessä on jotain minkä itse haluaa järjestää ja kukaan ei tulekkaan auttamaan järjestelyissä, niin oikein AP:lle.
Mikä hitto meitä nykyihimisiä vaivaa.
No niinhän se menee, että jos jotain haluaa järjestää vain itse, niin sitten tekee kaiken itse. Toiset voivat auttaa, jos haluavat, mutta mikään pakko ei ole. Se on ihan eri juttu, jos päätetään yhdessä, että järjestetään asia x.
Vaikea tilanne :( Toivottavasti saisit kaikesta huolimatta viettää hyvän joulun ja ennen kaikkea levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Onko miehesi aiemmin ollut erilainen? Muutosta on joskus vaikea nähdä, kun on niin lähellä toista ja elää kiireistä arkea. Älä ainakaan syytä itseäsi siitä, ettet ole asiaa tajunnut.
Aivan erilainen. Fiksu ja huomaavainen, ei tuollainen laiska ärisijä.
Sen jälkeen kun käskin miehen hoitaa järjestelyt jos haluaa sukujoulun, tämä tuntui enemmän peliltä ja olin utelias mitä mies aikoo tehdä, mutta nyt on vaan tosi surullinen olo.
ap
Onko sukujoulu aina ollut miehelle tärkeä?
Voisiko hän olla masentunut tms, kun on muuttunut niin kovasti?
Minusta tuo aloittajan tapa "kapinoida" eli pyrkiä olosuhteiden muuttamiseen on melko väkivaltainen.
Eikö olisi elegantimpaa vaikka ilmoittaa perheelle, että lähtee kahden viikon matkalle joulun tienoilla. Vaikkapa kaksi viikkoa ennen joulua. Tulee aatoksi kotiin. Koska ystävyys ja kaveri ja sopiva tilaisuus, tai mitä nyt keksii.
Itse olen havahduttanut perhettäni aika ajoin näillä reissuilla. En matkaile kovin usein, mutta aina silloin tällöin on aika irtiottoon, kun alan huomata olevani itsestäänselvyys. Parin viikon poissaoloni piristää perhettä ihmeesti, puhumattakaan mitä parin viikon Broadway-viihde/Meksikonlahden rannoilla löhöily/ nizzalaisissa pikkuravintoloissa aterioinnit ja rantapiknikit ystävän kanssa tekevät minun mielenterveydelleni. Rakastan perhettäni ja tunnen, että perheeni rakastaa minua. Koska ansaitsen rakkauden, ja niin hekin ansaitsevat minun rakkauteni. Ovat ihania ja mahtavia tyyppejä, jotka sallivat minun mennä ja myös palata.
Aloittaja on alunperin lupautunut sukujoulun järjestämiseen.
Olisi perunut koko homman, mutta ei voinut. Piti alkaa juonitella.
Olet patalaiska ruikuttava lehmä, jonka mielestä mieskin tekee kaiken väärin.
Toivottavasti muut suvussa saavat kivan joulun, etenkin lapset ja mummot.
Sulle vaikka avioero ja lapset isälle sekä yksinäistä loppuelämää, että et vaan joudu ottamaan koskaan muita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Olet patalaiska ruikuttava lehmä, jonka mielestä mieskin tekee kaiken väärin.Toivottavasti muut suvussa saavat kivan joulun, etenkin lapset ja mummot.
Sulle vaikka avioero ja lapset isälle sekä yksinäistä loppuelämää, että et vaan joudu ottamaan koskaan muita huomioon.
Ristinsä ja kärsimyksensä reippaasti kantava mamma kilahti. Sorry, et saa nyt kirkkaampaa kruunua. Ihan loistavaa viihdettä lukea kilahduksiasi!
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo aloittajan tapa "kapinoida" eli pyrkiä olosuhteiden muuttamiseen on melko väkivaltainen.
Mitä? Ap ei halua järjestää sukujoulua, en keksi mikä siinä olisi väkivaltaista tai edes kapinointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet patalaiska ruikuttava lehmä, jonka mielestä mieskin tekee kaiken väärin.Toivottavasti muut suvussa saavat kivan joulun, etenkin lapset ja mummot.
Ristinsä ja kärsimyksensä reippaasti kantava mamma kilahti. Sorry, et saa nyt kirkkaampaa kruunua. Ihan loistavaa viihdettä lukea kilahduksiasi!
En ole tuo jolle kommentoit, joka "kilahti". Enkä myöskään ole mies. Olen nainen jonka ei tarvitse marttyrisoitua jouluna, koska teen tasan sen minkä milloinkin jaksan, läheiseni tekevät osuutensa, yhdessä neuvotellaan jo ennen joulua mitä kukin seuraavalta joululta toivoo ja haluaa. Joku aina vähän pettyy, varmasti, mutta ei liikaa: on inhimillistä, että kaikkien toiveet eivät aina natsaa yhteen. On valhetta esittää, että meidän idyllinen perhejoulu, tai sukujoulu, tai koristeellinen/perinteinen/esteettinen on just se mitä kaikki meistä aina haluavat, ilman ristiriitoja.
Mutta olen niin täysin samaa mieltä kaikkien niiden kanssa, jotka toteavat, että jos on jotain luvannut, on luvannut. On täysin raukkamaista, moukkamaista ja luuserimaista lupailla asioita joita ei kykene toteuttamaan. Turhan hölisemistä, epäluotettavaa ja paskamaista.
Jos minun puolisoni tai vanhempani olisi luvannut järjestää joulua ja sitten vetää kaikki aterimensa pois koko keitoksesta muun kuin ylipääsemättömän esteen (sairaus, kuolema tai kidnapatuksi tuleminen), niin olisihan arvostus ropissut nolliin samoin ja tein. Sanansa takana seisoo kunnon ihminen. Tai sitten ei sano. Edes sitä jees jees-lausetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mielestäni miehen käytös on normaalia tuossa tilanteessa. Helposti tuollaisessa tilanteessa alkaa nähda vain toisen ärsyttävät puolet ja alkaa etääntyä toisesta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mielestäni miehen käytös on normaalia tuossa tilanteessa. Helposti tuollaisessa tilanteessa alkaa nähda vain toisen ärsyttävät puolet ja alkaa etääntyä toisesta enemmän.
Minun mielestäni ei. Mies on itsepintaisesti vaatinut sukujoulua eikä ole välittänyt yhtään puolisonsa väsymyksestä, odottanut vain että kyllä vaimo hoitaa järjestelyt. Ja kun vaimo ei olekaan hoitanut, on valjastanut äitinsä ja anoppinsa tekemään työn sen sijaan, että olisi tehnyt itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle kommentoit, joka "kilahti". Enkä myöskään ole mies. Olen nainen jonka ei tarvitse marttyrisoitua jouluna, koska teen tasan sen minkä milloinkin jaksan, läheiseni tekevät osuutensa, yhdessä neuvotellaan jo ennen joulua mitä kukin seuraavalta joululta toivoo ja haluaa. Joku aina vähän pettyy, varmasti, mutta ei liikaa: on inhimillistä, että kaikkien toiveet eivät aina natsaa yhteen. On valhetta esittää, että meidän idyllinen perhejoulu, tai sukujoulu, tai koristeellinen/perinteinen/esteettinen on just se mitä kaikki meistä aina haluavat, ilman ristiriitoja.
Mutta olen niin täysin samaa mieltä kaikkien niiden kanssa, jotka toteavat, että jos on jotain luvannut, on luvannut. On täysin raukkamaista, moukkamaista ja luuserimaista lupailla asioita joita ei kykene toteuttamaan. Turhan hölisemistä, epäluotettavaa ja paskamaista.
Jos minun puolisoni tai vanhempani olisi luvannut järjestää joulua ja sitten vetää kaikki aterimensa pois koko keitoksesta muun kuin ylipääsemättömän esteen (sairaus, kuolema tai kidnapatuksi tuleminen), niin olisihan arvostus ropissut nolliin samoin ja tein. Sanansa takana seisoo kunnon ihminen. Tai sitten ei sano. Edes sitä jees jees-lausetta.
Jos tarkkoja ollaan, ap kertoi suostuneensa sukujouluun. Hän ei luvannut järjestää sitä mutta muut odottivat sitä. Tarkalleen ottaen hän ei ole rikkonut lupausta koska suostuu edelleen siihen että joulua juhlitaan heillä.
Ihmettelen ap:n äitiä. Muori heiluu imurin ja pölyrätin kanssa sen sijaan, että ihmettelisi a) miksi tytär on niin väsynyt, onko jokin hätänä, b) miksi vävy ei siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Ap:kin tekee, mitä jaksaa. Tänä vuonna se vaan on ne ulkotulet.
2. Ap suostui siihen, että sukulaisia saa kutsua heille jouluksi. Hän ei luvannut olla päävastuussa järjestelyistä, mies oletti niin.
3. Ihmisellä on oikeus muuttaa mieltään ja on tervettä tunnistaa omat voimavaransa ja rajansa. Miehellä taas on oikeus olla pettynyt ja ap:n täytyy tämä pettymys kestää. Etenkin kun mitään ongelmaa ei olisi tullut jos mies olisi vinkumatta siivonnut ja tehnyt ne ruoat. Ei ap ollut missään vaiheessa kieltämässä sukua tulemasta, jos mies vaan olisi kantanut päävastuun järjestelyistä (minkä nyt luulisi olevan odotusarvo, jos mies on se joka ne sukulaiset kutsuu).
Valtataistelu on kyseessä koko tässä sukujoulu/ei sukujoulua jutussa.
Miehesi on ottanut epäreilulla tavalla teidän lapset ja vanhempansa ja sinun vanhemmat mukaan tähän epäreiluun painostukseen.
asiat eivät ole menneet oikein;
Teidän olisi yhdessä pitänyt päättää tästä asiasta ilman lapsianne tai muita sukulaisia.
Ihankuin miehesi haluaisi erityisesti miellyttää kaikkia muita paitsi sinua. Minulle tulee mieleen jopa niin hurja ajatus, että miehesi on löytänyt toisen. Tai muuten haluaa erota.
...Kuitenkin epänormaalia käytöstä mieheltä...
Hei minulla on ehdotuksia, mitä voit tehdä ettei tarvii ärsyyntyä siitä että muut pyörii ympärillä ja yrittää tartuttaa sinuun joulutouhuilemiset.
-Askartele lasten kanssa. esim.lumitähtiä ikkunoihin. Olet paikalla ja TEET jotakin epäoleellista, mitä sinua sattuu huvittamaan tehdä. Olet ilmeisesti aika poikki, joten ei kannata edes yrittää mitään ihmeellistä.
-Tee korvakoruja tai helminauhoja. taikka veistä puulusikkaa. Kun sua yritetään nakittaa työhommiin, sano että sun pitää saada se puulusikka tai puurokauha tms. valmiiksi aatoksi, kun se on lahja. Tai maalaa miehestäsi inhorealistinen muotokuva. Lahjavinkki.
-Mene itse tai lasten kanssa teatteriin tms. Tai uimahalliin? välipäivinä?
-Jouluaaton auttamispuuhasteluihin pakottamis-tilanteesta pääsee karkuun menemällä joulukirkkoon. Monilla paikkakunnilla joulukirkko alkaa 8-10 aikoihin. Lapset mukaan taikka itekseen. sitten kahvilaan eli huoltoasemalle joksikin aikaa.
-Kukkakauppa. Aattona siellä ei yleensä ole enää paljoa väkeä.
Siinä vinkkejä.
Mielestäni sinut on painostuksen alla harhautettu suostumaan sukujoulun järjestämiseen, joten voit ihan hyvin olla osallistumatta järjestelyihin. Ehkä ne ulkotulet.
Hei ap! Saat olla väsynyt, saat tehdä joulua juuri niin vähän tai paljon kuin jaksat. Hyvää joulua!