Mies, lapset ja isovanhemmat haluaa sukujoulun meillä, minä ainoana en
Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa.
Kommentit (694)
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jonka mies tekee hyvin paljon jouluvalmisteluita? Itse en välittäisi koko joulusta, mutta mies haluaa sen järjestää. Mies hankkii ja koristelee kuusen ja laittaa jouluvalot ja polttaa kynttilöitä hyvin paljon (ulkotulien lisäksi). Pakko minun on kuitenkin omien ruokien verran osallistua, koska miehen jouluun kuuluu kinkku ja perunalaatikko, eikä hän muuta kaipaa. Ohessa sitten hoidan stressaamisen ja aikataulutuksen, sekä kaikki muut eväät mitä tarvitaan riippuen siitä, paljonko meille on tulossa väkeä joulunviettoon ja miten pitkäksi aikaa. Vähintäänkin miehen aikuiset lapset käy puolisoineen jossain vaiheessa ja välillä on minun sukua. Yövieraiden järjestelyt jää myös minulle, koska miehen lapset onneksi asuu samalla paikkakunnalla ja menevät aina omiin koteihinsa yöksi.
Lisäys: Kaiken säätämisen takia lähtisin jouluksi lomamatkalle miehen kanssa kaksin, mutta vielä mies ei ole suostunut. Ei usko, että omille lapsilleenkin olisi helpompaa kun ei tarvitsisi niin moneen paikkaan ehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin voisin järjestää sukujoulun, jos sitä varten vuokrattaisiin samanlainen hirsilinna mitä Prisman mainoksessa on. Kertoisin muille tulijoille, mitä pitää tuoda, itse vain pelmahtaisin paikalle. Ei tarvitsisi siivota eikä varsinkaan miettiä yökyläilijöille petipaikkoja.
Toki voisin vieraita majoittaa kotiinkin, jos työnjako menisi niin, että minä teen ruuat ja mies kaiken muun. Mikäs siinä täydellä vatsalla mennä sohvalle odottelemaan kahvia, kun mies siivoaisi jäljet. Mies voisi vieraillekin pedata pedit ja pestä lopuksi lakanat ja hoitaa ne kaappiin asti.
Ihmettelen miten jotkut voi olla niin ajattelemattomia,että tulevat viettämään joulupyhiä sukulaisiin,EIVÄTKÄ TAJUA OTTAA LIINAVAATTEITA JA PYYHKEITÄ MUKAAN, siis 5 -henkinen perhe. Itse pitäisi heidän myös ymmärtää petata,ilman että talonväki pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jonka mies tekee hyvin paljon jouluvalmisteluita? Itse en välittäisi koko joulusta, mutta mies haluaa sen järjestää. Mies hankkii ja koristelee kuusen ja laittaa jouluvalot ja polttaa kynttilöitä hyvin paljon (ulkotulien lisäksi). Pakko minun on kuitenkin omien ruokien verran osallistua, koska miehen jouluun kuuluu kinkku ja perunalaatikko, eikä hän muuta kaipaa. Ohessa sitten hoidan stressaamisen ja aikataulutuksen, sekä kaikki muut eväät mitä tarvitaan riippuen siitä, paljonko meille on tulossa väkeä joulunviettoon ja miten pitkäksi aikaa. Vähintäänkin miehen aikuiset lapset käy puolisoineen jossain vaiheessa ja välillä on minun sukua. Yövieraiden järjestelyt jää myös minulle, koska miehen lapset onneksi asuu samalla paikkakunnalla ja menevät aina omiin koteihinsa yöksi.
Meilläkin mies on enemmän jouluihminen. Tai kunnioittaa kaikkia muitakin perinteitä minua enemmän.
Havahtuu mua aikaisemmin siihen, että jouluvaloja voisi laittaa. Alkaa polttaa kynttilöitä. Hakee kuusen metsästä. Alkaa miettiä joululahjoja jopa mun sukulaisille. Ja jouluruokia. Ekat joulutortutkin teki viikonloppuna kun olin työkeikalla.
Mun duuniksi jää oikeastaan vain karjalapiirakoiden paisto kotiin, appivanhemmille ja mun vanhemmille. Ja muutama muukin ruoka. Oon meistä parempi kokki mutta inhoan organisointia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin voisin järjestää sukujoulun, jos sitä varten vuokrattaisiin samanlainen hirsilinna mitä Prisman mainoksessa on. Kertoisin muille tulijoille, mitä pitää tuoda, itse vain pelmahtaisin paikalle. Ei tarvitsisi siivota eikä varsinkaan miettiä yökyläilijöille petipaikkoja.
Toki voisin vieraita majoittaa kotiinkin, jos työnjako menisi niin, että minä teen ruuat ja mies kaiken muun. Mikäs siinä täydellä vatsalla mennä sohvalle odottelemaan kahvia, kun mies siivoaisi jäljet. Mies voisi vieraillekin pedata pedit ja pestä lopuksi lakanat ja hoitaa ne kaappiin asti.
Ihmettelen miten jotkut voi olla niin ajattelemattomia,että tulevat viettämään joulupyhiä sukulaisiin,EIVÄTKÄ TAJUA OTTAA LIINAVAATTEITA JA PYYHKEITÄ MUKAAN, siis 5 -henkinen perhe. Itse pitäisi heidän myös ymmärtää petata,ilman että talonväki pyytää.
Esimerkiksi mun Kanadasta saapuva siskon perheeni tulee ilman liinavaatteita ja pyyhkeitä. Ja oikeastaan riippumatta siitä, mihin aikaan lento tulee, niin sängyt kyllä petaan valmiiksi ja ruokaakin on. Sama juttu jos me mennään sinne päin.
En kyllä laita julkisilla tulevia vanhempiani matkustamaan lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa.
Kyllä on kummallisia miehiä. Meillä ei mies eikä aikuiset pojat ole kukaan olleet koskaan joulusta innostuneita. Jouluruuat on laitettu, pienet lahjat annettu, lapsille rahaa lisäksi että voivat ostaa jotain mielestään.
Jos meidän mies olisi vouhottanut jotain joulusta olisin kyllä ihmetellyt. Lähinnä se jää naisten hommaksi se vouhotus.
Siivotaan ympäri vuotta, välillä riittää imurointi, välillä pinnat myös pyyhitään kostealla. Tarpeen mukaan kuivatkin tilat pestään kostealla pyyhkeellä ja seinät ja katot otetaan nihkeällä.
Saunat ja pesutilat pestävä useammin, harjapesuillakin välillä.
Jouluna ei tarvitse sitten yhtäkkiä aloittaa lattiasta kattoon ja kaappeja, kun pitää huolen niistä ympäri vuoden. Ja sukulaiset ym viettäkööt joulun kotonaan nekin.
Miksi sekalaisen sakin täytyy väkisin ahtautua yhteen, kun kerran kuitenkin takanapäin inhotaan toisia ja niiden tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten joku voi olla niin ajattelematon, ettei ymmärrä että jotkut matkustaa julkisilla kulkuvälineillä eivätkä kaikki pakkaa omaa autoa kotiovella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kummallisia miehiä. Meillä ei mies eikä aikuiset pojat ole kukaan olleet koskaan joulusta innostuneita. Jouluruuat on laitettu, pienet lahjat annettu, lapsille rahaa lisäksi että voivat ostaa jotain mielestään.
Jos meidän mies olisi vouhottanut jotain joulusta olisin kyllä ihmetellyt. Lähinnä se jää naisten hommaksi se vouhotus.
Siivotaan ympäri vuotta, välillä riittää imurointi, välillä pinnat myös pyyhitään kostealla. Tarpeen mukaan kuivatkin tilat pestään kostealla pyyhkeellä ja seinät ja katot otetaan nihkeällä.
Jouluna ei tarvitse sitten yhtäkkiä aloittaa lattiasta kattoon ja kaappeja, kun pitää huolen niistä ympäri vuoden. Ja sukulaiset ym viettäkööt joulun kotonaan nekin.
Miksi sekalaisen sakin täytyy väkisin ahtautua yhteen, kun kerran kuitenkin takanapäin inhotaan toisia ja niiden tapoja.
Nyt multa on mennyt jotain ohi...siis onko tässä ketjussa ollut montakin naista joiden mies vouhkaa joulusta?
Feministitrolli taas? Sama kaava.
Eiköhän tässä ketjussa nyt ole kummallisemmiksi haukuttu niitä miehiä, jotka ei tee mitään joulun eteen kuin niitä harvoja, jotka tekevät. Toki jälkimmäiset on kummallisempia, koska ovat harvemmassa.
T. yks niistä harvoista naisista, joiden mies on enemmän jouluihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt multa on mennyt jotain ohi...siis onko tässä ketjussa ollut montakin naista joiden mies vouhkaa joulusta?
Ei, niitä ei ole montaa, ja sen takia ne onkin kummallisia.
Meillä mies on ehdottomasti enemmän jouluihminen kuin minä vaikka minäkin tykkään joulusta. Lapsuuden kodissa mies on tottunut oikein kunnon "vanhanaikaiseen" jouluun...koti vimpan päälle koristeltu ja kaikki ruuat ja leipomukset tehty itse alusta alkaen. Äitinsä teki kaiken mutta omasta halustaan ja ilolla kun oli sellainen hössö.
Mies alkaa jo elokuussa puhua joulukinkusta ;) Mitä enemmän jouluna on koristeita, valoja ja paljon punaista niin sitä parempi. Minulle riittäisi vähempikin.
Mutta yhdessä tehdään siis kaikki jouluvalmistelut ja ei todellakaan tehdä alusta alkaen kaikkia jouluruokia.
Joulu vietetään nykyään oman perheen kesken joten mitään ylimääräisiä sukuressejä ei ole. Vanhin lapsi asuu jo omillaan mutta tulee kyllä meille syömään ainakin aattona. Nuorempi lapsikin on jo 17v ja parasta joulussa on hänen mielestään ruoka...on siis poika :)
Keitä nämä ihmiset ovat, jotka väittävät, että juhlaruokien ja seuranpidon sekä yöpymisen järjestäminen isollekin porukalle on ihan tosi helppoa ja ken muuta sanoo, on vetämätön vellihousu? Nyyttäriperiaattella toki aika helppoa onkin, mutta kyllä nyt yleisesti, kun järjestää isohkolle aikuisporukalle juhlat ruokineen, se on aika iso homma, vaikka olisi kaksikin ihmistä tekemässä.
Järjestin juuri pikkujoulut suurehkolle omalle ystäväporukalle. Vieraat toivat mukanaan naposteltavia, mutta kyllä minä laitoin muut ruuat. Mukavaa oli, mutta oli siinä kyllä työtäkin. Ihan hyvin ymmärrän, ettei välttämättä jaksa sellaista järjestää, jos on vaikka hyvin raskas työrupeama taustalla ja ihan vain oleilun ja loman tarpeessa. On aivan eri asia järjestää joulu pelkälle omalle perheelle kuin suurelle sukulaisjoukolle.
Hyviä ideoita täältä on tullut. Vieraat voivat tuoda ruokia mukanaan ja joissain ruuissa voi käyttää valmistuotteita. Mies voi ottaa päävastuun ja ap auttaa. Silti ymmärrän ap:ta. Jos jotain järjestää, haluaa yleensä järjestää kunnolla ja jos tähän ei pysty, tuntuu, ettei ole kiva järjestää ollenkaan.
Jos vaikka siulle yllättäin tulisi vatsatauti,eihän kukaan halua olla ihmisen lähellä kun tietää et toinen ripuloi/oksentaa tai molempia
Niin ja ei kaikilla ole edes tilaa järjestää mitään sukupippaloita. Meillä esim ei ole vierashuonetta ja ruokapöytään mahtuu hyvin 8 ja tunkemalla 10...ei saa olla suuri suku. 2 vessaa sentään on jpten vessajonossa ei tarvitsisi joulua viettää ;)
Mites ap? Joko perhe ahertaa jouluhommissa?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä laita julkisilla tulevia vanhempiani matkustamaan lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa.
Ei pari lakanaa ja pyyhe paljon paina itsekunkin laukussa.Eri asia on tietysti ,jos on se "lahjasäkkikin"mukana. Ja huonokuntoiset vanhukset on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, sainpa kahlattua koko ketjun läpi. Luulette väärin, tulossa on muitakin kuin miehen vanhemmat. Tai oletan että on tulossa, koska mies ei ole sanonut peruneensakaan kutsua. Ei olla puhuttu joulusta sanaakaan sen jälkeen, kun sanoin että mies saa järjestää sen mitä pitää tarpeellisena, minä en järjestä mitään.
ap
Mitä mies siihen? Tsemppiä ap :)
Tämä on ollut todella hyvä ketju ja paljastanut monia ajatusvääristymiä (naisen kuuluu delegoida, pyytää apua yms). Ensi vuonna muistetaan kaikki ne ulkotulet! Tai miksei jo nyt, asetelmat päälaelleen ;)
Mies sanoi, että siinä on niin hirveästi työtä. Silloin ei ollut hirveästi työtä kun vaati minua tekemään valmistelut. Tämän jälkeen ei ole tosiaan mainittu joulusta sanaakaan. Hylkäsin ajatuksen hotellista, mutta en myöskään aio tehdä mitään sukujoulun eteen.
ap
Jännä kyllä tuo "miehen logiikka" :D Toisen tekemänä se vain on isompi homma?
Jos on ruoanlaittotumpula, niin jouluruokailun järjestäminen on isompi homma. Toisaalta ei se ole pikkuhomma perheen äidillekään, etenkin jos sen joutuu tekemään töissäkäynnin ohessa. Oma äitini valmisti aikoinaan aina runsaan ja maukkaan jouluruoan. Kaikki leivottiin itse, piparkakkuraikinan teosta lähtien kuten myös voitaikinat tehtiin itse. Joulusiivous oli tarkkaa. Näitä tehtiin jo viikkoja ennen joulua ja tahti kiihtyi joulua kohden. Kaikki tämä vuorotyön ohessa.
Minä ja veljeni autettiin jonkin verran, kuten isäkin. Mutta päävastuun kantoi äiti. Yleensä äiti kilahti jouluaattona pelkästä väsymyksestä, ei ollut erityisen kivaa.
Oman perheen jouluni on huomattavasti vaatimattomampi ruoan ja siivouksen suhteen. Ruokia ostetaan valmiina tai puolivalmiina soseena, eikä jouluruokavalikoima ole kovinkaan suuri. Joulusiivous on normaali imurointi.
En halua olla jouluna burnout, enkä olekaan, meillä mies tekee keittiöhommia ihan sujuvasti ja jopa enemmän kuin minä.
Meillä joulu vietetään oman perheen kesken noin 300 km päässä sukulaisista.Muuten hyvä kommentti, mutta aina ihmettelen, jos "normaali"(viikkosiivous?) siivous on pelkkä imurointi. Meillä ainakin imuroidaan montakertaa viikossa, eikä sitä edes lasketa siivoukseksi. Viikkosiivouksena pestään lattiat, vessat ja pyyhitään pinnoilta pölyä, jota kertyy viikossa kunnioitettava määrä. (se jaksaa aina ihmetyttää, että mistä sitä ilmestyy). Toki meillä on muutama lemmikki, joista irtoaa karvaa jne. joka ehkä vaikuttaa asiaan. Mutta jos viivous viikosta toiseen on pelkkä imurointi, niin missähän kunnossa koko huusholli on vaikkapa puolen vuoden kuluttua?
Tämä on taattua AV-palstaa. Jos joku uskaltaa sanoa, että siivoaminen on muutakin, kuin pelkkä imurointi, alapeukkuja rapisee :D
Toki jos talo on pesty viikko ennen joulua, voi ajatella, että juhlasiivous on pelkkä imurointi, mutta jos koko vuosi on siivottu vain imuroimalla, niin voisi kuvitella, että jotakin pesemistäkin voisi löytyä. Vaikkapa ihan vaan ne vessanpöntöt. Vai imuroimallako nekin nykyään pestään? Joskus on ihan oikeasti siivottava, vaikka sitä ei juuri mihinkään juhlaan tekisikään.
Aika moni ajattelee, että osa juhlantuntua tulee juurikin puhtaasta kodista. Mutta sitä siivoamista ei tietenkään tarvitse jättää aatonaattoon.
Ohis
Voin kuvitella, miltä imurointitalouksien keittiöt näyttävät. Rasvaista pölyä paikat täynnä, uunissa vuosikausien kiinni palaneet roiskeet, hyi.
Meillä pääsääntöisesti vain imuroidaan, toki vessoja pestään. Tämän palstan innoittamana vedin viime joulun alla keittiön lieden ulos syvennyksestään, jossa se oli ollut 15 vuotta. Palstan perusteella siellä olisi pitänyt asua tuolla siivoustahdilla vähintään ulkoavaruuden Alien... mutta siellä olikin vain vähän pölyä.
Minäkin olen työni puolesta käynyt paljonkin asunnoissa, joissa ei varmaan siivota muuten, kuin ehkä imuroiden(?) ja kyllä niiden esim keittiöt on kamalassa kunnossa. Pöydänpinnat paksussa pas...ties missä. Keittiönkaappien ovissa kulkee ties minkävärisiä vanoja alaspäin. Lattoihin jää jalat kiinni. kenkiä ei voi riisua, koska lattioissa on ties mitä. Nyt haluankin kysyä, että eikö näissä taloissa, joissa vain imuroidaan siivoukseksi, todellakaan koskaan pestä esim keittiönpöytää? Tai keittiökaappien (varsinkin alakaappien) ovia? Vessan lattioita? Vai onko niin, että ne pyyhitään, mutta ei pidetä sitä siivoamisena ja mainostetaan, että ei koskaan pestä mitään? Imuroidaan vaan?
Käyn myös paljon vanhusten kodeissa. Nekin monesti siivoamattomia. Helloissa paksut palaneet ruoka kerrokset. Lattiaan jää jalat kiinni. Kaikkipaikat täynnä likaisia astioita..... Niin käy kun ei koskaan mitään pestä.
Milläs selvänäkijän kyvyillä tässä on päätelty että ei koskaan pestä? Jos punkee kutsumatta kylään, niin sitten siellä ei ole varta vasten vieraaan vuoksi siivottu. Jos keittiötä käytetään paljon ihan oikeaan ruoanlaittoon, ja etenkin jos kyse on lapsiperheestä jolloin syojiä ja aterioita välipalat mukaan lukien on iso määrä per päivä tai viikko, tuo kuvaamasi sotku syntyy hyvinkin nopeasti.
Meidän keittiö vastaa tuota kuvausta muuten useimpina arkipäivinä, paitsi sukat eivät tartu kiinni lattiaan sentään. Silti ollaan aivan kunnollinen perhe, jossa molemmilla aikuisilla on vaativa työ ja teineillä merkittävää panostusta vaativia harrastuksia. Ei meillä kukaan ehdi tai jaksa stressata siitä, onko jossain kaapinovessa joku roiskejälki. Jos ketä häiritsee, niin tekee asialle jotain. Etenkään se ei ole mikään äidin yksinoikeus hillua rätti kädessä jatkuvasti. Nyt joulua varten tehtiin yhdessä viikonloppuna isompi keittiön siivous, jossa mm. otettiin kaikki tasot tyhjiiksi, pestiin ne kunnolla ja laitettiin uudet osmocolorit pintaan, ja pyyhittiin ne kaapinovet. Eikä maailma ole menettänyt mitään, vaikka ennen siivousta ne olivatkin ns siivouksen tarpeessa!
Kirjoituksesi vain vahvistaa käsitystä, että ilman siivoaminta/pesemistä ei voi olla. Täällä kun moni sanoo, että pelkkä imurointi riittää. Sitten kun antaa esimerkin, minkälaiseksi asunto menee, jos ei pestä, nousee hirveä raivo kyyläävästä vieraasta. Kuitenkin kaikki on yksimielisiä siitä, että lapsiperheen koti on muutamassa päivässä tuon näköinen ja kuitenkin seuraavassa lauseessa ollaan sitä mieltä, että viikosta toiseen silti riittää pelkkä imurointi. Vaikka se koti on jo parissa päivässä sotkussa. Eikä niitä sotkuja tarvitse koskaan pestä. koska imurointi riittää aina.
Ja en "pukkaa" vieraaksi kylään yllätyksenä. Ajat on tiedossa kuukausia etukäteen. mutta HUOM , minua varten ei tarvitse siivota ja nämä henkilöt jolla käyn EIVÄT itse pysty siivoamaan, joten eivät ole vastuussa sotkuista. Enkä heitä ole missään kohtaa syyttänyt. Annoin vain esim millaiseksi asunto menee, kun ei siivota. Täälläkin moni on todistanut, että niin menee ja parissa päivässä meneekin, mutta silti ei siivota kuin imuroimalla. Aika ristiriitaista jeesustelua.
Huomautan vielä, että en käy lapsiperheissä, eikä kyse ole alkoholi-päihdeongelmistakaan.
Sinulta meni nyt pointtini ihan ohi. Ilman siivoamista ja pesemistä voi olla aivan mainiosti, ja on yllättävän pieni ero siinä, onko oltu ”siivoamatta” viikko vai vuosi, jos siis on ainakin kerran kuussa jotenkin imuroitu. Ja sitten kun siivoaa, on taas siistiä, eikä se eilinen sotku tule kummittelemaan millään tavalla.
Meillä voi siivoaminen jäädä pitkäksikin aikaa jos on muita kiireitä, ja sitten taas joskus siivotaan, kuten nyt juuri jouluksi. Minulla on muita tapoja tyydyttää pätemisen tarvettani kuin alati putipuhdas koti ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, niitä ei ole montaa, ja sen takia ne onkin kummallisia.
No mun mies on yksi noista kunnallisista jotka laittaa joulua...ei kyllä mitenkään vouhkaa joulusta, tykkää vain laittaa joulua.