Haitalliset sukupuolistereotypiat opettavat jo tyttölapsille sen mallin, että he suuntautuisivat huonosti palkatulle hoitoalalle, eikä hyvin palkattuihin teknologian aloille
https://www.is.fi/perhe/art-2000005929626.html
Sitten ihmetellään miksi työmarkkinat ovat niin eriytyneet. Ovathan ne, kun se iskostetaan jo pienestä pitäen. Tyttöjä kannustetaan hoitamaan nukkeja ja ajattelemaan satuja, kun taas pojille tarjotaan tekniikkaa ja faktaa.
Kommentit (65)
Höpö höpö, enemmän on kysymys tyttöjen laumasieluisuudesta ja itseluottamuksen puutteesta. Siihen ei vaikuta työnnätkö nukenrattaita vai heilutatko valomiekkaa.
Ei opiskella matikkaa, fysiikkaa jne.vaikka olisi edellytyksiäkin. Pyritään hoitoaloille vaikka lvi-asentajan työ olisi kevyempää ja tod.näk paremmin palkkattua. Asenteet jämähtäneet.Omasta teknisen alan opiskelusta on yli 40v , mutta naisten määrä ei ole edennyt. Meitä oli sentään 20% vuosiluokasta silloisessa tekussa.
Ja oli mulla nukenvaunut, nukkekoti ja barbikin.
Jep, kyllä hoitoala pitäisi kieltää naisilta, ettei vain ihmisillä tulisi sellainen olo, että tämä ei heidän sukupuolineutraaliin maailmaansa sovi.
Ei voi olla mahdollista, että joku nainen muuten vain haluaisi alalle. Naisvaltaisuuteen ei voi vaikuttaa se, että naisilla on yleisesti korkeampi hoivavietti. Aivan, eihän naisilla ja miehillä ole eroja luonteessa tai vartalossa. Kaikki olemme Jumalan lapsia, persoonattomia henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, enemmän on kysymys tyttöjen laumasieluisuudesta ja itseluottamuksen puutteesta. Siihen ei vaikuta työnnätkö nukenrattaita vai heilutatko valomiekkaa.
Ei opiskella matikkaa, fysiikkaa jne.vaikka olisi edellytyksiäkin. Pyritään hoitoaloille vaikka lvi-asentajan työ olisi kevyempää ja tod.näk paremmin palkkattua. Asenteet jämähtäneet.Omasta teknisen alan opiskelusta on yli 40v , mutta naisten määrä ei ole edennyt. Meitä oli sentään 20% vuosiluokasta silloisessa tekussa.
Öyh öyh, kaikki muut naiset on laumasieluja, minä uniikki lumihiutale menin "miesten alalle". Eikun siis ei miesten aloja ole, mutta alalle, jossa enemmän näitä maskuliinisia henkilöitä on.
Ehkä jotkut naiset ovat kiinnostuneita ihmisten auttamisesta ja hoitamisesta, eikä mistään asentajan hommista.
Tyttöjä kiinnostaa ihmiset ja hoivaaminen.
Poikia kiinnostaa esineet ja tekniikka.
Tämä on synnynnäistä, eikä rajoitu edes ihmisiin. Samaan tulokseen päästään apinoilla tehdyillä kokeilla.
Miten taistelet biologian koodaamaa perimää vastaan? Yhtä helppoa kuin lopettaa nukkuminen, koska ei halua alistua biologialle.
Onneksi minun tytölle on ostettu tasapuolisesti kaikenlaisia kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oli mulla nukenvaunut, nukkekoti ja barbikin.Öyh öyh, kaikki muut naiset on laumasieluja, minä uniikki lumihiutale menin "miesten alalle". Eikun siis ei miesten aloja ole, mutta alalle, jossa enemmän näitä maskuliinisia henkilöitä on.
Ehkä jotkut naiset ovat kiinnostuneita ihmisten auttamisesta ja hoitamisesta, eikä mistään asentajan hommista.
Hei hei, nyt faktat haltuun! Jos tyttö lähtee opiskelemaan naisvaltaiselle alalle, kyse on laumasieluisuudesta, jos taas poika lähtee opiskelemaan miesvaltaiselle alalle, kyse on yksilön itsenäisestä päätöksestä.
Daa, että taas saa opettaa :D
Vierailija kirjoitti:
No millä sitä itseluottamusta rakennetaan, kun taaperona saadaan satukirjoja ja pehmoleluja, ja broidille kannetaan tietokirjoja ja legoja?
T. Nainen, fyysikko
Naisilta pitäisi kieltää hoitoala, ettei vain luulla, että se on oma valinta.
Minua ei kukaan ohjannut nukkeleikkeihin yms. Olen maatalon tyttö, jota ei ehditty ohjata yhtään mihinkään. 60-70 luvulla laukottiin ihan itseksemme pitkin metsiä ja peltoja ja tehtiin leikkejä. Minun suuri haave oli pikkutytöstä asti olla hoitaja, vaikka matematiikassa olin hyvä. Mutta tunsin olevani myös hoitajana hyvä. Siihen aikaan oli jopa vaikeaa päästä kouluttautumaan hoitajaksi. Lukio piti käydä ja arvosanojen piti olla hyvät, että pääsi sairaanhoito-oppilaitokseen sisälle.
Joten olen tehnyt elämäntyöni hoitajana ja 7 vuoden päästä pääsen eläkkeelle. Olen ollut oikealla alalla ja nauttinut työstäni ja ollut hyvä siinä. En ymmärrä tätä hoitoalan mollaamista, että se on vain naisten ala. Se on työtä ja työllähän leipä pitää ansaita. Minä sain toteuttaa haaveeni, kun pääsin sairaanhoito-oppilaitokseen. Sanokoot tutkijat mitä haluaa, mutta minun lapsuudessa ei minua ohjattu hoitajaksi, eikä nukkeleikkeihin. Lantaa pikemminkin ohjattiin enemmän lappamaan tunkiolle, kuin prinsessaleikkeihin,
Mä en ymmärrä miksei naiset saisi hakeutua niille aloille minne haluavat, vaikka siis niille perinteisille. Itse olen nainen miesvaltaisella it-alalla, mutta en silti ymmärrä miksi kenenkään täytyisi mennä jonnekin omia taipumuksiaan vastaan.
Uskon, että voi olla hyvin niinkin että koska pitkän evoluution aikana naiset on olleet jälkeläisten kaitsijoita ja leiritulen vartijoita, niin usein naiselle on ihan biologisista syistä mielekkäämpää tehdä työtä ihmisten kuin vaikka koneiden kanssa. Eikä siinä ole minusta mitään vikaa. No pieni palkka joo, mutta mitä vikaa siinäkään sitten on, että jotkut valitsee alan jolla palkka on pieni, kun he sillä kuitenkin pärjäävät.
Eli onko pohjoismaissa pahemmat sukupuolistereotypiat kuin muualla? Köyhissä maissa naiset valitsevat useammin STEM-alan
Joulupukki tilaa lahjat lasten itse laatimien toivelistojen perusteella. Toivelistoissa näkyvät biologiset sukupuolierot; tytöt ovat enemmän kiinostuneita ihmisistä, pojat taas esineistä.
Minä halusin hoitoalalle, vaikka isäni sanoi, että päätä olisi muuhunkin. Ja olen ollut tyytyväinen. Peruskoulutuksen jälkeen erikoistuin 2 eri alalle. Työ antaa paljon, vaikka palkka ei ole hyvä, mutta toimeen tullaan.
No mä tein niin kuin nykyisin ilmeisesti kannustetaan, eli valitsin insinöörialan, vaikkei yhtään kiinnostanut, mutta kun ajattelin että on hyvät palkat, duunia riittää ja on sekin aika hienoa sanoa olevansa sellaisen alan insinööri jolla on tosi vähän naisia. On tämä aika tervanjuontia ollut kohta 20 vuotta, olla alalla joka ei itsessään yhtään kiinnosta, joka on vaativaa ja edellyttää jatkuvaa itsenäistä uuden opiskelua, vaikka sitten tienaankin 5500 euroa kuussa. Usein mietin, että taitaisin olla onnellisempi jos olisin vaan valinnut hoitoalan tai opettajan hommat joista salaa haaveilin...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on synnynnäistä, eikä rajoitu edes ihmisiin. Samaan tulokseen päästään apinoilla tehdyillä kokeilla.
Miten taistelet biologian koodaamaa perimää vastaan? Yhtä helppoa kuin lopettaa nukkuminen, koska ei halua alistua biologialle.
Eli kun vaikkapa minua ei kiinnostanut hoivaaminen, se on ihan se ja sama koska se nyt vain kiinnostaa tyttöjä ja olen tyttö joten nukkeja hoivaamaan siitä, viis yksilöllisistä kiinnostuksen kohteista?
Lapsia tunnetusti kasvatetaan aikuisten haluamaan suuntaan, eli tytöille tuputetaan hoivaa ja pojille tekniikkaa. Miten vieläkin jotkut toopet luulevat sen olevan jotain "synnynnäistä".
Joskus 50-luvulla perheet olivat isoja ja äidit hoitivat lapsia päivät pitkät, nykyään kun on muitakin vaihtoehtoja puhutaan syntyvyyden rajusta laskusta kriisinä. Jos naiset ovat niin hoivan perään, miksi lapsia ei enää synny samalla lailla vaan ura menee monella perheen perustamisen edelle?
Vierailija kirjoitti:
No mä tein niin kuin nykyisin ilmeisesti kannustetaan, eli valitsin insinöörialan, vaikkei yhtään kiinnostanut, mutta kun ajattelin että on hyvät palkat, duunia riittää ja on sekin aika hienoa sanoa olevansa sellaisen alan insinööri jolla on tosi vähän naisia. On tämä aika tervanjuontia ollut kohta 20 vuotta, olla alalla joka ei itsessään yhtään kiinnosta, joka on vaativaa ja edellyttää jatkuvaa itsenäistä uuden opiskelua, vaikka sitten tienaankin 5500 euroa kuussa. Usein mietin, että taitaisin olla onnellisempi jos olisin vaan valinnut hoitoalan tai opettajan hommat joista salaa haaveilin...
Sukulaiseni luki lähihoitajaksi ja sen jälkeen insinööriksi. Oli muutaman vuoden alansa hommissa ja palasi lähihoitajan työhön. Sanoi, että ei jaksaisi tehdä niitä insinöörin töitä ikäänsä, vaikka palkka on parempi. Oli koko ajan kaivannut takaisin hoitoalan töihin.
Taidatte unohtaa sen, että vauva on syntymästä lähtien vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, ja imee vaikutteita. Ei voida tietää, minkä verran biologiset erot ja ympäristön kannustus vaikuttavat esim sukupuoliroolien muotoutumiseen. Sukupuoliroolit ovat syntymisestä lähtien alkaneen aivopesun tulosta. Sellaisia ei ole merkittävissä määrin esim alkuperäisheimoilla, ja mm susilapset käyttäytyivät löydettäessä lähinnä susien tavoin, ei ihmistyttöjen ja -poikien tavoin sukupuoliensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjä ei kiinnosta fakta ja älykkyyden kehittäminen, vaan sadut ja keijut? Ei kai, jos tuolle sonnalle altistetaan jo parivuotias. Naisiakin varmaan kiinnostaa enkelihoidot ja yksisarviset, miehiä politiikka ja tekniikka. Kasvatuksella ei voi olla mitään osuutta asiaan, vain biologia ratkaisee. Vaikka ne kietoutuvat erottomattomasti toisiinsa...
Vierailija kirjoitti:
Taidatte unohtaa sen, että vauva on syntymästä lähtien vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, ja imee vaikutteita. Ei voida tietää, minkä verran biologiset erot ja ympäristön kannustus vaikuttavat esim sukupuoliroolien muotoutumiseen. Sukupuoliroolit ovat syntymisestä lähtien alkaneen aivopesun tulosta. Sellaisia ei ole merkittävissä määrin esim alkuperäisheimoilla, ja mm susilapset käyttäytyivät löydettäessä lähinnä susien tavoin, ei ihmistyttöjen ja -poikien tavoin sukupuoliensa mukaan.
Tuo alkuperäisheimojuttu on kyllä jännä. Minä olin aina olettanut että automaattisesti sellaisissa on erittäin perinteiset sukupuoliroolit, mutta luin joskus erään antropologin havaintoja Etelä-Amerikan intiaaniheimojen parista, niin siellä tosiaan oil niin että ei ollut selkeitä sukupuolirooleja paitsi tietysti se että imettäminen nyt väkisinkin on naisen tehtävä ja sitä kautta ihan pikkuvauvan päähoito. Mutta muuten miehetkin hellittelivät ja kasvattivat lapsia, laittoivat ruokaa, keräilivät, ja sitten taas oli naisia jotka metsästivät tai olivat heimon puolustajia.
Yleisemmin sitä miettii, että millaisia tuloneuvoteluja käydään, jos edes keskitetysti käydään vaikka vain 50 vuoden päästä; kun mm. täälläkin tämän tästä pilkataan ammattiliittoja.. Ja miten tulee näkymään se, että (ns) korkeammin koulutetuista on suurin osa, melkein kaikilla aloilla, joitain tekniikan aloja lukuunottamatta nais -enemmistö.
Olen kuullut salaliittoteorian, että syy miksi ammattikorkeakoulu sektorin annetaan rehottaa ja paisua kuin pullataikina, johtuu osaksi siitä, että näin varmistetaan poikien pääseminen johonkin ns. korkeakoulu opintoihin, jolla vielä joitain vuosia sitten tarkoitettiin vaativampia ja haastavampia opintoja, joihin ei päässyt ihan jokainen halukas vaan sisäänpääsy vaati hieman enemmän omistautumista ja vaivan -näköä. Kun taas tällä hetkellä korkeakoulu ja yliopisto paikkoja on yhtä paljon (, ellei enemmän) kuin on ikäluokassa nuoria. Ja kai jonkun heistä oletetaan hakeutuvan myös perinteisiin duunariammatteihn; vai maahanmuutajilleko nämä paikat on tarkoitus täyttää(?)
Koska monta oikeaa ammattilaista ja duunaria tulee pian ikävä. Sen sijaan, jos itseni kaltainen "paperin pyörittäjä ja tekstin syöjää" toki kai vielä tarvitaan, mutta hyvin monen arkiset toiminnot tuskin häiriintyy muutamaan kuukauteen, jos isompikin joukko meistä jättäisi duuninsa tekemättä.
Sinänsä on vähän tylsä kokea närästystä siitä, että koulutusaste ja toivottavasti samalla myös ymmärrys maailman menosta ja keinoista ratkoa eteen tulevia haasteita on lisääntynyt ja korkeakoulutettuja on vuosi vuodelta enemmän.
Mutta onko heille kaikille pidempään opiskelleille löydettävissä mielekästä duunia, kun jo nyt moni joutuu tekemään hommia ja töitä jotka ovat toki erinomaisen arvokkaita ja tärkeitä, mutta joihin nyt ei kukaan rarvitse useamman vuoden opintoja, jonka korkeakoulu ja yliopisto opinnot ainakin aiempina vuosina kesti; kun tavoitteena oli muutakin kuin saada vain hienolta kuullostava titteli. .
Miten tuo liittyy millään tavalla siihen minkä alan ITSE valitsee?