Haitalliset sukupuolistereotypiat opettavat jo tyttölapsille sen mallin, että he suuntautuisivat huonosti palkatulle hoitoalalle, eikä hyvin palkattuihin teknologian aloille
https://www.is.fi/perhe/art-2000005929626.html
Sitten ihmetellään miksi työmarkkinat ovat niin eriytyneet. Ovathan ne, kun se iskostetaan jo pienestä pitäen. Tyttöjä kannustetaan hoitamaan nukkeja ja ajattelemaan satuja, kun taas pojille tarjotaan tekniikkaa ja faktaa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjä kiinnostaa ihmiset ja hoivaaminen.
Poikia kiinnostaa esineet ja tekniikka.
Tämä on synnynnäistä, eikä rajoitu edes ihmisiin. Samaan tulokseen päästään apinoilla tehdyillä kokeilla.
Miten taistelet biologian koodaamaa perimää vastaan? Yhtä helppoa kuin lopettaa nukkuminen, koska ei halua alistua biologialle.
Eli kun vaikkapa minua ei kiinnostanut hoivaaminen, se on ihan se ja sama koska se nyt vain kiinnostaa tyttöjä ja olen tyttö joten nukkeja hoivaamaan siitä, viis yksilöllisistä kiinnostuksen kohteista?
Lapsia tunnetusti kasvatetaan aikuisten haluamaan suuntaan, eli tytöille tuputetaan hoivaa ja pojille tekniikkaa. Miten vieläkin jotkut toopet luulevat sen olevan jotain "synnynnäistä".
Joskus 50-luvulla perheet olivat isoja ja äidit hoitivat lapsia päivät pitkät, nykyään kun on muitakin vaihtoehtoja puhutaan syntyvyyden rajusta laskusta kriisinä. Jos naiset ovat niin hoivan perään, miksi lapsia ei enää synny samalla lailla vaan ura menee monella perheen perustamisen edelle?Koska samaa on testattu apinoilla, ja poika-apinat valitsevat lelukseen auton siinä missä tyttö-apinat nuken.
Vai onko viidakon apinoille vaan tuputettu liikaa stereotypisoivaa kasvatusta?
Et sitten mihinkään muuhun vastannut.
Jotkut naiset tykkäävät hoivaamisesta, mutta niin tykkäävät jotkut miehetkin. Nojaat kaikessa sanomassasi yhteen kymmenen vuotta vanhaan tutkimukseen, vaikka on myös tutkimuksia siitä kuinka paljon ympäristö vaikuttaa ihmislapsiin ja miten lapsille opetetaan tiettyjä ajatusmalleja ihan huomaamatta.
Pointti oli siinä, että juuret pohjaavat syvälle meidän perimäämme, emmekä me voi niitä muuttaa sormia napsauttamalla. Eikä taipumus poistuisi mihinkään vaikka koko kulttuuri yön yli muuttuisikin täysin toisenlaiseksi.
On yhtä hyödyllistä valittaa "sukupuolistereotypioista" tässä asiassa kuin valittaa "unistereotypiasta", minkä mukaan ihmisen pitäisi nukkua joka yö.
"Ei varmasti pidä, se joka yö nukkuminen on vain vanhentuneen kulttuurin perua ja sen voi heittää romukoppaan!"
Jos biologinen sukupuoli ohjaa ihmisen käyttäytymistä siinä määrin kuin väität, miksi alkuperäisheimoilla ei ole vastaavia sukupuoliroolijakoja? Miksi villilapset eivät käyttäydy tyttömäisesti tai poikamaisesti? Tutustu asiaan ja yritä kyseenalaistaa mieleesi iskostetut uskomukset vailla faktapohjaa.
https://theyanomami.blogspot.com/2014/07/gender-issues.html
"Their are two specific genders in the Yanomami culture, male and female. Gender is strictly defined within the culture. Normally there is no crossover of gender roles. Women are beat by their husbands if they do not perform their gender roles properly. If men do not perform their gender roles, they may be seen as unattractive by women."
"Biology influences this cultures gender roles. Males which are stronger, do heavier work that involves labor. Women, who are able to give birth, mainly focus on child bearing."
Näkyy roolijakoa olevan alkuperäisheimoissakin.
Jokainen on kyllä itse vastuussa siitä, mitä alaa lähtee opiskelemaan. Suomessa kuitenkin on ihan hyvät mahdollisuudet valita ja vieläpä valita uudelleen, jos ei miellytä. Myöskään opiskelu ei vaadi useimmiten kohtuutonta rahallista panostusta ja sitä jopa vielä tuetaan rahallisesti. En ymmärrä, miksi naiset tekevät tästä opiskelujutusta ongelman. Tunnen mieslähihoitajan eikä se joka käänteessä mehustele, että enkös olekin rohkea mies kun lähihoitajaksi ryhdyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on synnynnäistä, eikä rajoitu edes ihmisiin. Samaan tulokseen päästään apinoilla tehdyillä kokeilla.
Miten taistelet biologian koodaamaa perimää vastaan? Yhtä helppoa kuin lopettaa nukkuminen, koska ei halua alistua biologialle.
Aivan oikein. Naulan kantaan. Miehet ja naiset ovat erilaisia. Koska miehet ja naiset ovat erilaisia niin kiinnostuksetkin ovat erilaisia.
On siis aivan luonnollista, että miehet valitsevat tietynlaisia ammatteja ja naiset valitsevat tietynlaisia ammatteja.
On perversio kuvitella, että miehiä ja naisia pitäisi olla 50/50 jokaisessa ammattikunnassa. Sehän nyt olisi ihan hullua, koska miehet ja naiset ovat erilaisia ja ovat siksi kiinnostuneita myös erilaisista ammateista.
Tätä kommentia lukiessa huomaan ajattelevani, että missäköhän jamassa telluksemme tai vaikka vain Suomi olisi, jos naisille olisi aiemmin annettu mahdollisuus opiskella korkeakouluissa ja yliopistoissa. Vasta muistaakseni vuonna 1901 naisille annettiin yhtäläinen mahdollisuus opiskella korkeakouluissa ja yliopistoissa miesten rinnalla. Tänään (, loppuvuodesta 2018) on lähes kaikissa tiedekunnissa ja oppiaineissa nais -enemmistö. Vain joissan lähinnä tekniikan aloilla on vielä enemmistö miehiä. Mutta kertooko tämä miesten tekniikan aloille suunatuminen geeniperimästä vai siitä, että miehet haluavatt opiskella mieluummin siellä, missä on todennäköisemmin muita miehiä (ja on ollut heitä jo aiemmissa sukuplvissa) vai jostain muusta, niin tiedä.. En minä (miehenä) muista yliopisto-opinnoissani(kaan) sukupuoltani toistaiseksi tarvinneeni.
Itse ainakin naisena haluan opiskella naisten kanssa, ja minua on myös lapsesta saakka ohjattu naisellisten asioiden pariin. Olisin kuitenkin kiinnostunut miehisistä asioista, jos se ei edellyttäisi miesvaltaisissa paikoissa toimimista. 50/50-jako auttaisi.
Hmm. itse en muista, että itseäni oltaisiin kotona ohjattu sen paremmin nais kuin mies -valtaiselle alalle. (olen siis itse mies) Tällä hetkellä opiskelen alaa jossa on nuoremmista valituista naisia on muitini mukaan noin 67%.-Hakeneista (sekä naisita että miehistä) sisään otettiin noin joka kymmenes. Ja vaikka jokunen läheiseni on piikittellyt minua sanomalla, että olisin vain hakenut sinne minne ensi-sijaisesti olen vuosia haaveillut, niin olisi sinnekin saatu enempi miehiä...
Tällä alalle miehiä ei taida olla sinne vuosittain päässyt opiskelemaan ainoatakaan miestä (Suomessa). - Ja kuinka on erinomaisen tylsää, jos jostain alasta tulee vain toisen sukupuolen edustajien ylläpitämä. Olkonkin, että sukupuolta tuskin tarvitsee missään erityisesti, vaikka "miehisestä voimasta" saattanee joskus olla apua. Mutta riittävä määrä on varmasti suurimmalla osalla naisiakin.
Kuten sanottu enemmän vain on tylsää, jos ja kun joku ala on vain naisten tai ainoastaan miesten "hallinnassa." - Vakka toisaalta onhan sitä historiassa ollut aika, jolloin oli vain ja ainoastaan miehiä, joilla aloilla (Tuskin on enää 100 % miesten opiskelu-alaa) , joten kai sitten täytyisi osata hyväksyä se, että tulevaisuudessa tilanne saattaa mennä toisinpäin, ellei jo olekin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun vaikkapa minua ei kiinnostanut hoivaaminen, se on ihan se ja sama koska se nyt vain kiinnostaa tyttöjä ja olen tyttö joten nukkeja hoivaamaan siitä, viis yksilöllisistä kiinnostuksen kohteista?
Lapsia tunnetusti kasvatetaan aikuisten haluamaan suuntaan, eli tytöille tuputetaan hoivaa ja pojille tekniikkaa. Miten vieläkin jotkut toopet luulevat sen olevan jotain "synnynnäistä".
Joskus 50-luvulla perheet olivat isoja ja äidit hoitivat lapsia päivät pitkät, nykyään kun on muitakin vaihtoehtoja puhutaan syntyvyyden rajusta laskusta kriisinä. Jos naiset ovat niin hoivan perään, miksi lapsia ei enää synny samalla lailla vaan ura menee monella perheen perustamisen edelle?Koska samaa on testattu apinoilla, ja poika-apinat valitsevat lelukseen auton siinä missä tyttö-apinat nuken.
Vai onko viidakon apinoille vaan tuputettu liikaa stereotypisoivaa kasvatusta?
Et sitten mihinkään muuhun vastannut.
Jotkut naiset tykkäävät hoivaamisesta, mutta niin tykkäävät jotkut miehetkin. Nojaat kaikessa sanomassasi yhteen kymmenen vuotta vanhaan tutkimukseen, vaikka on myös tutkimuksia siitä kuinka paljon ympäristö vaikuttaa ihmislapsiin ja miten lapsille opetetaan tiettyjä ajatusmalleja ihan huomaamatta.
Pointti oli siinä, että juuret pohjaavat syvälle meidän perimäämme, emmekä me voi niitä muuttaa sormia napsauttamalla. Eikä taipumus poistuisi mihinkään vaikka koko kulttuuri yön yli muuttuisikin täysin toisenlaiseksi.
On yhtä hyödyllistä valittaa "sukupuolistereotypioista" tässä asiassa kuin valittaa "unistereotypiasta", minkä mukaan ihmisen pitäisi nukkua joka yö.
"Ei varmasti pidä, se joka yö nukkuminen on vain vanhentuneen kulttuurin perua ja sen voi heittää romukoppaan!"
Jos biologinen sukupuoli ohjaa ihmisen käyttäytymistä siinä määrin kuin väität, miksi alkuperäisheimoilla ei ole vastaavia sukupuoliroolijakoja? Miksi villilapset eivät käyttäydy tyttömäisesti tai poikamaisesti? Tutustu asiaan ja yritä kyseenalaistaa mieleesi iskostetut uskomukset vailla faktapohjaa.
https://theyanomami.blogspot.com/2014/07/gender-issues.html
"Their are two specific genders in the Yanomami culture, male and female. Gender is strictly defined within the culture. Normally there is no crossover of gender roles. Women are beat by their husbands if they do not perform their gender roles properly. If men do not perform their gender roles, they may be seen as unattractive by women."
"Biology influences this cultures gender roles. Males which are stronger, do heavier work that involves labor. Women, who are able to give birth, mainly focus on child bearing."
Näkyy roolijakoa olevan alkuperäisheimoissakin.
Olemme tulleet jokunen vuosi sitten puusta alas... nyt nainenkin voi olla DI ja mies sairaanhoitaja, jos niin itse haluaa. Molemmat voivat lisäski hoitaa omia lapsiaan.
Niinpä, miksi tämä on joillekin uhka. Aina on tietenkin poikkeuksia.