Haitalliset sukupuolistereotypiat opettavat jo tyttölapsille sen mallin, että he suuntautuisivat huonosti palkatulle hoitoalalle, eikä hyvin palkattuihin teknologian aloille
https://www.is.fi/perhe/art-2000005929626.html
Sitten ihmetellään miksi työmarkkinat ovat niin eriytyneet. Ovathan ne, kun se iskostetaan jo pienestä pitäen. Tyttöjä kannustetaan hoitamaan nukkeja ja ajattelemaan satuja, kun taas pojille tarjotaan tekniikkaa ja faktaa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjä kiinnostaa ihmiset ja hoivaaminen.
Poikia kiinnostaa esineet ja tekniikka.
Tämä on synnynnäistä, eikä rajoitu edes ihmisiin. Samaan tulokseen päästään apinoilla tehdyillä kokeilla.
Miten taistelet biologian koodaamaa perimää vastaan? Yhtä helppoa kuin lopettaa nukkuminen, koska ei halua alistua biologialle.
Eli kun vaikkapa minua ei kiinnostanut hoivaaminen, se on ihan se ja sama koska se nyt vain kiinnostaa tyttöjä ja olen tyttö joten nukkeja hoivaamaan siitä, viis yksilöllisistä kiinnostuksen kohteista?
Lapsia tunnetusti kasvatetaan aikuisten haluamaan suuntaan, eli tytöille tuputetaan hoivaa ja pojille tekniikkaa. Miten vieläkin jotkut toopet luulevat sen olevan jotain "synnynnäistä".
Joskus 50-luvulla perheet olivat isoja ja äidit hoitivat lapsia päivät pitkät, nykyään kun on muitakin vaihtoehtoja puhutaan syntyvyyden rajusta laskusta kriisinä. Jos naiset ovat niin hoivan perään, miksi lapsia ei enää synny samalla lailla vaan ura menee monella perheen perustamisen edelle?Sinutko pakotettiin hoivaamaan? Ne naiset jotka itse olen nähnyt teknisellä alalla tai teollisuudessa ovat hyvin usein lesboja tai bi seksuaaleja. Se että ei tuolla ole väliä mutta tuo oli vain yksi huomio.
Kyllä valtaosalla naisita on suurempi tarve mennä hoitoallale tai opiskella humanistia aloja. Tämä nyt vain on näin.
"Tämä nyt vain on näin." Taattua argumentoinnin tasoa sukupuoliroolikiihkoilijalta. Pohdittaisiinko vaikka että miksi se on näin? Olisiko sillä mitään tekemistä asian kanssa, että tyttölapsia ohjataan olemaan kiltti tyttö samalla kun "pojat on poikia", annetaan nukkeja ja satuja, tv:stä tulee My little ponyja joissa annetaan vaikutteita siitä että tytöt meikkaisivat, Disney kannustaa saduissaan naisia olemaan tarvitseva ja kaunis prinsessa jonka prinssi pelastaa, pinkit lelut ovat stereotypisen tyttömäisiä, tytöille sallitaan itkeminen ja tunteileminen kun taas poikia karaistaan...?
Minä leikin lapsena nukeilla ja tykkäsin perhosista. Veljeni riehui murhanhimoisena pyssy kädessään.
Olen luonnontieteellisellä alalla, hän hoitaja.
Miksi ihmeessä niin moni mollaa hoitoalaa? Lähes jokainen tulee tarvitsemaan hoitajan hoivaa jossain vaiheessa elämäänsä. Vaativa,vastuullinen ja todella tärkeä työ. Kuka EI haluaisi että sinun hengestäsi vastaa fiksu ja motivoinut ammattilainen joka tietää mitä tekee?
Tämmöset hapatukset antaa ymmärtää, että hoitotyöt ym. naisvaltaiset työt on ala-arvoista paskaa. Onko sen tärkeämpää työtä kuin toisista huolta pitäminen!?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on synnynnäistä, eikä rajoitu edes ihmisiin. Samaan tulokseen päästään apinoilla tehdyillä kokeilla.
Miten taistelet biologian koodaamaa perimää vastaan? Yhtä helppoa kuin lopettaa nukkuminen, koska ei halua alistua biologialle.
Aivan oikein. Naulan kantaan. Miehet ja naiset ovat erilaisia. Koska miehet ja naiset ovat erilaisia niin kiinnostuksetkin ovat erilaisia.
On siis aivan luonnollista, että miehet valitsevat tietynlaisia ammatteja ja naiset valitsevat tietynlaisia ammatteja.
On perversio kuvitella, että miehiä ja naisia pitäisi olla 50/50 jokaisessa ammattikunnassa. Sehän nyt olisi ihan hullua, koska miehet ja naiset ovat erilaisia ja ovat siksi kiinnostuneita myös erilaisista ammateista.
On myös mahdollista että stereotypiat ovat seuraus siitä, miten ihmiset käyttäytyvät. Ihmiset ovat havainneet maailmaa vuosituhansia ja havainneet tiettyä kaavamaisuutta, ja sen pohjalta muodostaneet yksinkertaistuksia ja yleistyksiä siitä, minkälaisia ihmiset ovat. Tietenkään tällaisten yleistysten ei pidä rajoittaa yksilöitä, mutta niiden pohjalta voi muodostaa tilastollisia ennusteita esim siitä, minkälaisille aloille tytöt ja pojat hakeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan tutkittu juttu, että naisten ja miesten alavalintaerot näkyvät vielä selvemmin kehittyneissä maissa, joka johtuu luontaisista sukupuolten välisistä eroista. Mikään ei kuitenkaan estä naista hakeutumaan hyväpalkkaiselle alalle tai miestä hoitoalalle.
Estää. Psykologiset haasteet käyttäytyä vastoin vauvasta lähtien opetettua mallia. Ihan perus psykologiaa, joka olisi kaikkien suotavaa ymmärtää.
Olet täysin väärässä. Olet uskonut niitä valheita mitä nykyään syötetään. Naisilla on vahvempi hoivavietti kuin miehillä. Ota nyt vähän selvää ennenkuin tulet tänne levittämään näitä tunnettuja valheita, joita eräs "vähäväkinen eliittiheimo" meille niin mielellään työntää. Älkää uskoko.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä minusta on tullut DI :D, sain tosin vapaasti leikkiä niin nukeilla kuin autoillakin. Töissä kohtaan jatkuvasti ihmisiä. Pärjäsin jyvin matemattisissa aineissa ja niin näyttää pärjäävän tyttärenikin.
t. 50 v. DI nainen
Ongelma on enemmänkin se, että naisvaltaiset alat, niinkin tärkeä kuin hoitoala, eivät saa tarpeeksi arvostusta. Sitä arvostusta kun ei mitata sanoissa, vaan rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan tutkittu juttu, että naisten ja miesten alavalintaerot näkyvät vielä selvemmin kehittyneissä maissa, joka johtuu luontaisista sukupuolten välisistä eroista. Mikään ei kuitenkaan estä naista hakeutumaan hyväpalkkaiselle alalle tai miestä hoitoalalle.
Estää. Psykologiset haasteet käyttäytyä vastoin vauvasta lähtien opetettua mallia. Ihan perus psykologiaa, joka olisi kaikkien suotavaa ymmärtää.
Olet täysin väärässä. Olet uskonut niitä valheita mitä nykyään syötetään. Naisilla on vahvempi hoivavietti kuin miehillä. Ota nyt vähän selvää ennenkuin tulet tänne levittämään näitä tunnettuja valheita, joita eräs "vähäväkinen eliittiheimo" meille niin mielellään työntää. Älkää uskoko.
Nainen pystyy mainiosti työskentelemään teknisellä alalla. DI mieheni taas pystyy helposti hoitamaan lastamme muuttumatta ämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidatte unohtaa sen, että vauva on syntymästä lähtien vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, ja imee vaikutteita. Ei voida tietää, minkä verran biologiset erot ja ympäristön kannustus vaikuttavat esim sukupuoliroolien muotoutumiseen. Sukupuoliroolit ovat syntymisestä lähtien alkaneen aivopesun tulosta. Sellaisia ei ole merkittävissä määrin esim alkuperäisheimoilla, ja mm susilapset käyttäytyivät löydettäessä lähinnä susien tavoin, ei ihmistyttöjen ja -poikien tavoin sukupuoliensa mukaan.
Vai että oikein aivopesua, kun lapset saavat olla tyttöjä tai poikia. Siis oikeasti tekisi mieli takoa järkeä teidän päähän. Onko suvaitsevuus mennyt jo liian pitkälle, kun nämä "suvaitsevaiset" cityvihreät feministi-vegaanit syrjivät muita.
Enää ei saa syödä lihaa, olla tyttö tai poika, olla hetero, viettää juhlia, ostaa mitään, ajaa autolla tai oikeastaan mitään. Olet automaattisesti huonompi ihminen, jos päätät ostaa tyttölapsellesi joululahjaksi nukkekodin, ihan sama toivoiko lapsi itse tätä.Pitäisi teidän mielestä kaikkien saada vapaa kasvatus, ei saisi mitään mielipiteitä ilmaista, ettei vain aivopese pikku Pirkko-Petteriä. Näin saammekkin kokonaisen sukupolven täynnä kurittomia, itsekkäitä "minäminäminä ja minun oikeudet!" -sakkia.
Ja naisten tuhansien vuosien alistaminen jatkuu... Aina löytyy kaltaisiasi, jotka ovat positiivista kehitystä vastaan, ja ilmastokatastrofikin on pakko päästä aiheuttamaan, koska "minä minä ja minun oikeus ajaa autolla ja syödä lihaa!"
Kaikki kehitys ei ole aina positiivista, eikä sivistysvaltioissa ole enää mitään naisten alistamista (poikkeuksena joillakin perheen sisäiset ongelmat, on tosin miestenkin alistamista).
Meillä on kaikilla vain yksi elämä, siitä ei saisi ollenkaan nauttia? Olisi pakko mussuttaa vegeruokaa ja kävellä/pyöräillä 15km suuntaansa töihin joka päivä? (Kaikkialla ei se paikallisliikenne kulje).
Kun tyttölapsia ensin opetetaan koko lapsuus käyttäytymään tyttömäisesti, ja sitten sitä samaa käytöstä palkataan huonommin kuin miesvaltaisia aloja, halveksitaan ja eriarvoistetaan naisellisuutta ja tyttömäisyyttä verrattuna miehiseen (mm suurinosa oli valmis ostamaan tytölle poikamaisia leluja mutta ei pojalle tyttömäisiä leluja), se juurikin on alistamista. Systemaattista, huomaamatonta ja kulttuurillista sellaista.
Nauti vapaasti elämästä, autoilusta ja lihan kuluttamisesta, mutta eikö silloin ole vähän tekopyhää ja kaksinaismoralistista huolehtia siitä, että tuleva sukupolvi Pirkko-Pettereineen kasvaa itsekeskeisiksi ja vain omista oikeuksistaan huolehtiviksi "minäminä-sakiksi"? Jos kerran itsellesikin oikeutesi ja nautintosi autoiluun ja lihan syöntiin menee ympäristön edelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, enemmän on kysymys tyttöjen laumasieluisuudesta ja itseluottamuksen puutteesta. Siihen ei vaikuta työnnätkö nukenrattaita vai heilutatko valomiekkaa.
Ei opiskella matikkaa, fysiikkaa jne.vaikka olisi edellytyksiäkin. Pyritään hoitoaloille vaikka lvi-asentajan työ olisi kevyempää ja tod.näk paremmin palkkattua. Asenteet jämähtäneet.Omasta teknisen alan opiskelusta on yli 40v , mutta naisten määrä ei ole edennyt. Meitä oli sentään 20% vuosiluokasta silloisessa tekussa.
Ja oli mulla nukenvaunut, nukkekoti ja barbikin.No millä sitä itseluottamusta rakennetaan, kun taaperona saadaan satukirjoja ja pehmoleluja, ja broidille kannetaan tietokirjoja ja legoja?
T. Nainen, fyysikko
Näin.
Minua kannustettiin käsitöihin, ja nukkejen hoivaamiaeen, pikkuveljeä legojen ja koneiden rakenteluun ja tietotekniikkaan. Rakensin sitten hänen leluillaan.
T. Nainen, arkkitehti
Vierailija kirjoitti:
Tämmöset hapatukset antaa ymmärtää, että hoitotyöt ym. naisvaltaiset työt on ala-arvoista paskaa. Onko sen tärkeämpää työtä kuin toisista huolta pitäminen!?
Palkkauksen ja hoitajien saaman kohtelun puolesta voisi päätellä, että kyseessä ei olisi kovin tärkeä työ.
Olisin tyttönä ollut kiinnostunut monista ”poikien” jutuista, mutta koska olen nainen, ei ketään silloin kiinnostanut. Rakastin kalastamista, moottorikelkkailua ja olisin ollut kiinnostunut ajamaan mopolla/kevarilla. Muksuna purin kannettavia cd-soittimia ja ihmettelin niiden sisältöjä, yritin saada korjattua niitä. En saanut mitään kannustusta mielenkiinnon kohteisiini, isäni otti kalalle mukaan velipuoleni ja opetti moottoreihin ja autoiluun liittyvät asiat vain hänelle. Minä olin siinä perinteisessä roolissa, eli tein kaikkea hemmetin tylsää ja vastenmielistä: siivousta, pyykkäämistä, sisarusten vahtimista...velipuolen ei tarvinnut edes roskapussia viedä, koska on miespuoleinen. Pääsi puuhastelemaan kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun vaikkapa minua ei kiinnostanut hoivaaminen, se on ihan se ja sama koska se nyt vain kiinnostaa tyttöjä ja olen tyttö joten nukkeja hoivaamaan siitä, viis yksilöllisistä kiinnostuksen kohteista?
Lapsia tunnetusti kasvatetaan aikuisten haluamaan suuntaan, eli tytöille tuputetaan hoivaa ja pojille tekniikkaa. Miten vieläkin jotkut toopet luulevat sen olevan jotain "synnynnäistä".
Joskus 50-luvulla perheet olivat isoja ja äidit hoitivat lapsia päivät pitkät, nykyään kun on muitakin vaihtoehtoja puhutaan syntyvyyden rajusta laskusta kriisinä. Jos naiset ovat niin hoivan perään, miksi lapsia ei enää synny samalla lailla vaan ura menee monella perheen perustamisen edelle?Koska samaa on testattu apinoilla, ja poika-apinat valitsevat lelukseen auton siinä missä tyttö-apinat nuken.
Vai onko viidakon apinoille vaan tuputettu liikaa stereotypisoivaa kasvatusta?
Kuvaavinta on, että jotkut sukupuoliroolien kannattajat eivät tajua tätä kommenttia, ja kuvittelevat urosapinan oikeasti valitsevan auton. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein. Naulan kantaan. Miehet ja naiset ovat erilaisia. Koska miehet ja naiset ovat erilaisia niin kiinnostuksetkin ovat erilaisia.
On siis aivan luonnollista, että miehet valitsevat tietynlaisia ammatteja ja naiset valitsevat tietynlaisia ammatteja.
On perversio kuvitella, että miehiä ja naisia pitäisi olla 50/50 jokaisessa ammattikunnassa. Sehän nyt olisi ihan hullua, koska miehet ja naiset ovat erilaisia ja ovat siksi kiinnostuneita myös erilaisista ammateista.
Tätä kommentia lukiessa huomaan ajattelevani, että missäköhän jamassa telluksemme tai vaikka vain Suomi olisi, jos naisille olisi aiemmin annettu mahdollisuus opiskella korkeakouluissa ja yliopistoissa. Vasta muistaakseni vuonna 1901 naisille annettiin yhtäläinen mahdollisuus opiskella korkeakouluissa ja yliopistoissa miesten rinnalla. Tänään (, loppuvuodesta 2018) on lähes kaikissa tiedekunnissa ja oppiaineissa nais -enemmistö. Vain joissan lähinnä tekniikan aloilla on vielä enemmistö miehiä. Mutta kertooko tämä miesten tekniikan aloille suunatuminen geeniperimästä vai siitä, että miehet haluavatt opiskella mieluummin siellä, missä on todennäköisemmin muita miehiä (ja on ollut heitä jo aiemmissa sukuplvissa) vai jostain muusta, niin tiedä.. En minä (miehenä) muista yliopisto-opinnoissani(kaan) sukupuoltani toistaiseksi tarvinneeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kommentia lukiessa huomaan ajattelevani, että missäköhän jamassa telluksemme tai vaikka vain Suomi olisi, jos naisille olisi aiemmin annettu mahdollisuus opiskella korkeakouluissa ja yliopistoissa. Vasta muistaakseni vuonna 1901 naisille annettiin yhtäläinen mahdollisuus opiskella korkeakouluissa ja yliopistoissa miesten rinnalla. Tänään (, loppuvuodesta 2018) on lähes kaikissa tiedekunnissa ja oppiaineissa nais -enemmistö. Vain joissan lähinnä tekniikan aloilla on vielä enemmistö miehiä. Mutta kertooko tämä miesten tekniikan aloille suunatuminen geeniperimästä vai siitä, että miehet haluavatt opiskella mieluummin siellä, missä on todennäköisemmin muita miehiä (ja on ollut heitä jo aiemmissa sukuplvissa) vai jostain muusta, niin tiedä.. En minä (miehenä) muista yliopisto-opinnoissani(kaan) sukupuoltani toistaiseksi tarvinneeni.
Itse ainakin naisena haluan opiskella naisten kanssa, ja minua on myös lapsesta saakka ohjattu naisellisten asioiden pariin. Olisin kuitenkin kiinnostunut miehisistä asioista, jos se ei edellyttäisi miesvaltaisissa paikoissa toimimista. 50/50-jako auttaisi.
Olen 18v lukiolainen ja haluan sairaanhoitajaksi. Tunnen että olisin siinä hyvä ja haluaisin tehdä sitä. Mutta ahdistaa nämä jatkuvat uutiset ja keskustelut missä hoitoalasta kerrotaan pelkkää pahaa ja miten huono palkka ja työyhteisö yms alalla on, olen miettinyt että onko sen arvoista? En haluaisi kuitenkaan työtä missä ei saa minkään näköistä arvostusta ja on alipalkattu mutta en osaa ajatella minulle parempaa ammattia kuin hoitaja. Ja nämä uutiset missä kerrotaan ettö tyttöjä kannustetaan ja ohjataan hoitoalalle ja se juontuu jo lapsuuden sukupuolistereotypioista tuntuu siltä kuin olisin epäonnistunut jos valitsen lukea hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, enemmän on kysymys tyttöjen laumasieluisuudesta ja itseluottamuksen puutteesta. Siihen ei vaikuta työnnätkö nukenrattaita vai heilutatko valomiekkaa.
Ei opiskella matikkaa, fysiikkaa jne.vaikka olisi edellytyksiäkin. Pyritään hoitoaloille vaikka lvi-asentajan työ olisi kevyempää ja tod.näk paremmin palkkattua. Asenteet jämähtäneet.Omasta teknisen alan opiskelusta on yli 40v , mutta naisten määrä ei ole edennyt. Meitä oli sentään 20% vuosiluokasta silloisessa tekussa.
Ja oli mulla nukenvaunut, nukkekoti ja barbikin.No millä sitä itseluottamusta rakennetaan, kun taaperona saadaan satukirjoja ja pehmoleluja, ja broidille kannetaan tietokirjoja ja legoja?
T. Nainen, fyysikko
No eikö ihan hyvin, jos niitä kannettiin sinullekin? Miksi ongelma on aina vain se, ettei naisilta oleteta jotain, miksei se ole ongelma, että myös miehiltä odotetaan jotain, mikä ehkei sovi heille ja aiheuttaa paineita?
Voit vielä opiskella vaikka lähihoitajaksi.