IL: Etunimiä voi olla jatkossa neljä ja nimi voi olla lähes mitä vaan - ”Etunimen ei edellytetä enää olevan kotimaisen nimikäytännön mukainen”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e0fda787-ab1c-4764-82ec-b2ca1f5c2836
Pian päästään ruotimaan uudentyyppisiä nimiä palstalla!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden kuluttua päiväkodeissa pyörii Tanishat ja Sharicet.
Tummia lapsia on jo nyt paljon.
Ahdasmieliset suomalaiset taas vauhdissa palstalla. :D Haittaako se sinun elämääsi jotenkin, vaikka naapurin muksu olisikin nimeltään Tanisha?
Siis viittasin kommentillani siihen, kun valkoiset lähiömutsit ovat sitten innoissaan nimeämässä lapsiaan oikein eksoottisilla nimillä. Jää Jannicat unholaan kun vihdoinkin saa antaa kunnon uniikin nimen.
Et uiskentele yhtään sen vähemmän ahdasmielisemmäksi tuolla kommentillasi.
Edelleen kysyn sinulta: haittaako se sinun elämääsi jotenkin, jos naapurisi nimeää lapsensa Tanishaksi? Hän voi olla tumma, aasialainen tai vaikka länsimaalainen, sama se. Miksi ihmeessä tummalla olisi oikeus nimetä lapsensa Tanishaksi, kun samalla haluaisit evätä sen mahdollisuuden aasialaiselta ja länsimaalaiselta? Onko jotkut nimet sallittu vain tietyn etnisen taustan omaaville?
Minua huolestuttaa näiden yllä olevien kommenttien perusteella, miten paljon vihaa ja katkeruutta palstalla kävijöissä piileekään.
Näetkö itse rasis€Mia joka paikassa?
Tämän keskustelun kommentoijissa kyllä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So?
Kumpiko näistä olet vai vähän molempia...?
Tuo on hienoa. Olisin itse halunnut 16-vuotiaana, missä iässä ainakin siihen aikaan sai itse vaihtaa etunimensä jos halusi, vaihtaa etunimen nimeen joka on yleinen esim. Italiassa ja Venäjälläkin. Mutta nimeä ei hyväksytty koska ei ollut suomalaisen nimikäytännön mukainen, eikä mulla ollut mitään erityistä perustetta haluta vierasperäistä nimeä (esim. sukutaustaa). Minä sain kyllä sitten 10 vuotta myöhemmin nimenvaihtoni toteutettua, sama nimi kelpasikin yllättäen silloin.
Nyt on sitten mahdollista antaa lapselle nimeksi Jeesus.
Se on nimittäin hylätty aika monta kertaa nimilautakunnassa. Katolisissa maissa tuiki tavallinen muodossa Jesus.
Vierailija kirjoitti:
Käydäänköhän seurasvaksi sukunimien kimppuun? Mitäpä niistäkään. Olkoon kullakin oma uniinki nimensä sukunimeä myöten.
Tai sitten jatkossa kenelläkään ei ole nimeä ollenkaan. Tai kenties kaikilla on sama nimi, kuten on jo nyt käytössä meitä kehittyneemmillä kulttuureilla. Vaikkapa Juhamatti. Sukupuoliahan ei enää olekaan joten yksi ja sama nimi käy kätevästi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Käydäänköhän seurasvaksi sukunimien kimppuun? Mitäpä niistäkään. Olkoon kullakin oma uniinki nimensä sukunimeä myöten.
Sukunimet vapautettiin jo.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sitten mahdollista antaa lapselle nimeksi Jeesus.
Se on nimittäin hylätty aika monta kertaa nimilautakunnassa. Katolisissa maissa tuiki tavallinen muodossa Jesus.
Niinpä. Siitä saa kivan sukupuolineutraalin nimen Jesus Maria tai Maria Jesus Möttönen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa 4 nimeä?
Minä! Aion ostaa yhden lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa 4 nimeä?
Niin?
Kuinka moni tietää edes sitä toista paitsi ihan lähipiiri?
Ehkä tunnistettavuuden vuoksi on hyvä olla se toinen jos on Emma Korhonen (sata kpl), niin Emma Amanda Korhosia on enää ehkä pari kappaletta.
Kolmas nimi on jo rasite saati neljäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So?
Kumpiko näistä olet vai vähän molempia...?
Minulla on erittäin tavallinen nimi, jota esiintyy samassa muodossa ympäri maailmaa, tyyliin Anna. Olen kuitenkin tavannut erikoisempiakin nimiä, yhden kaverini nimi on kolmetoista merkkiä pitkä ja sisältää erikoismerkkejä, häntä kutsutaan Saraksi. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummia lapsia on jo nyt paljon.
Ahdasmieliset suomalaiset taas vauhdissa palstalla. :D Haittaako se sinun elämääsi jotenkin, vaikka naapurin muksu olisikin nimeltään Tanisha?
No Suomessahan on tapana pahoittaa mieli jos lapsen nimi on joku muu kuin Emmi Anni Mikko tai Aleksi
Hyvä! Vihdoin voimme antaa lapselle nimeksi
Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116 (lausutaan Albin)
Voisi vaihtaa sukunimekseen "Perussuomalainen"