Autoton kaveri pummii kyydit
Autoton kaverini kehuskelee pärjäävänsä ilman autoa, mutta hanakasti yrittää järkätä itsensä muiden kyytiin aina tilaisuuden tullen. Ei koskaan maksa kyydeistä, eikä odota kyytitarjousta, vaan tosiaan itse ehdottaa. Mitä mieltä?
Kommentit (34)
Ebaystä saa varmasti halvalla jonkinlaisia taksimittareita, jotka voi asentaa autoon ja näppästä päälle aina kun lokki istuu kyytiin.
Onhan näitä. Mieleen on jäänyt esimerkiksi nuoruuden kesätyökaveri, joka yritti kerran tulossa kotipaikkakunnalleni silmälääkäriin tai vastaavaan, ja yritti koko työpäivän vihjailla, että tarvitsisi kyydin. En ollut huomaavinani, niin lopulta suuttui minulle, ja huusi että enkö nyt ymmärrä tarjota kyytiä. Piti sitten rautalangasta vääntää, että a) auto ei ole minun, vaan minä kuljen isäni kyydissä, enkä siksi voi lupailla kyytejä muille, ja b) käymme vielä matkan varrella hakemassa äitini töistä, ennen kuin suuntaamme kotiin, ja c) emme lainkaan aja keskustan kautta jonne tuo ihminen oli menossa, sekä d) jos tekisimmekin kierroksen keskustan kautta, se olisi vasta sen jälkeen kun olemme hakeneet äitini, jolloin tuo ihminen ei ehtisi silmälääkäriin ajoissa. Koko kierrokseen olisi mennyt aikaa vähintään 45-60 min, kun taas työpaikan vierestä lähti juna, joka vei 15 minuutissa sinne keskustaan, josta oli muutaman sadan metrin kävelymatka silmälääkäriin. Mutta ei, piti yrittää vinkua kyytiä, ja suuttua kun sellaista ei tarjottu :D
Tosin tuo ihminen oli kai muutenkin vähän yksinkertainen, kertoi nimittäin seuraavana päivänä ihan kauhistuneena, että silmälääkäri oli ollut kamalan kallis. Niin, se oli tosiaan yksityinen lääkäriasema, ei mikään terveyskeskus...
Yhden kerran otan kyytiin ja jos ei edes sano kiitos, osaan kertoa tekosyitä sen jälkeen miksi ei käy.
Aika nopeasti tajuaa, kun aina sanoo ei. Joku joskus kysyy miksi. Sitten voin sanoa haen lapseni harrastuksista ja sen jälkeen mennään kaupungille. Nyt ei käy.
Autan, kun ollaan apua vailla, mutta pummaajat jäävät ilman apua.
Työkaveri on yh-äiti ja hänellä on välillä rahat loppu. Auttaminen on vapaaehtoista ja toinen on aidosti kiitollinen. Kun saa palkan, antaa aina pari pakettia lempparikahvia.
Tyypillinen autoton. Sitten kun ilmaiskyyti on saatu pummattua alkaa koko matkan pituinen saarna kuinka turhaa auton omistaminen on ja ettei tarvi ikinä autoa ja rahaa menee jne jne...
Saa samalla kaksi kyytiä: ensimmäisen ja viimeisen. Tietenkin sellaiset jotka eivät valita, eivät kysy kyytiä kuin silloin kun on sama matka ja maksavat mukisematta ruhtinaallisen bensarahan vaivanpalkkoineen pääsevät kyytiin jatkossakin.
Sanokaa, että ette ota liftareitakaan kyytiin siitä syystä, että jos ajatte kolarin ja liftari vammautuu, voi olla edessä loppuiän korvausten maksaminen. Niin minä teen, toimii.
Vierailija kirjoitti:
Joo tiedän. Ollaan ylpeitä autottomuudesta ja paasataan miten urbaani ihminen ei tarvii autoo ja vihreys ja ympäristöarvot ja parempi ihminen.
Sitten kun jonnekin pikkasenkun hankalamman matkan päähän pitäis päästä, niin kyytiä ollaan vailla.
Höpö höpö. Ikinä en ole pyytänyt keneltäkään kyytiä minnekään, päin vastoin kuskasin itse autollisena muita jos nätisti pyysivät, esim. eläinlääkäriin. Rajansa tietenkin tuossakin. Ja jos menin johonkin minne tiesin että autotonkin oli menossa tarjosin kyytiä. Sukulaiselle olen kerran sanonut että kun menet mustikkaan pidemmän matkan päähän ota minut mukaan, pistetään bensat puoliksi. Muuten vuokraan autoa tarvittaessa
Onko sillä kaverilla muuten ajokorttia?
Outoa kaveruutta jos ei voi kyytiin ottaa. Itse otan kyytiin jos on sama matka, ja joskus kuskaan muutenkin. Nuorena kun en vielä omistanut autoa sain aina kyydin jos tarvitsin, ja nyt vuorostani annan kyydin sille joka tarvitsee.
Aika tiukkaa yleistämistä muutamalta kommentoijalta, että 'kyytiä vinkunut oli varmastikin vegaani'. Kyytiä saattaa ihan yhtä hyvin vinkua ihan kuka tahansa kaupungissa asuva, jolla ei ole varaa pitää omaa autoa. Lokkeilijat on rasittavia ja toki kyydistä täytyy olla valmis maksamaan tai edes tarjota ne kahvit.
Terveisin taajamassa asuva autoileva vegaani
Mun kaveri saa tietysti pummata multa kyytejä ja autan mielelläni aina kun voin.
Rakastan ystäviäni, puolitutut saavat puolestani kävellä, heitä en passaa, mutta läheiset ystävät ovat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Outoa kaveruutta jos ei voi kyytiin ottaa. Itse otan kyytiin jos on sama matka, ja joskus kuskaan muutenkin. Nuorena kun en vielä omistanut autoa sain aina kyydin jos tarvitsin, ja nyt vuorostani annan kyydin sille joka tarvitsee.
Aika näppärästi osasit ohittaa koko aloituksen pointin.
Autottomat eivät ymmärrä, että bensa maksaa kohta kolme euroa. Sitten kun tämän sisäistää, mennään syvempään matematiikkaan.
Laskin tuossa autoiluni kaikki kulut kahdelta vuodelta. Hinnaksi tuli 0,81€ kilometri. Hinnassa ei ole tätä 3€ maksavaa bensaa mukana.
Nyt autoilun kustannukset nousevat muiden hintojen perässä sen 20-30%.
Kilometrit rupeavat maksamaan yli 1€:n ja bensat päälle. Pummin "Käydään nopeasti siellä ja tuolla" maksaa minulle 30€ käynti. Saman summan olisin voinut laskuttaa töitä kyseiseltä tunnilta. Häviän tunnin, otan vähintään 30€ persnettoa ja kaveri esittelee samalla omaa 100k€:n salkkua, kun ei autoilu maksa mitään. Kiitokseksi jää 30€:n tappiot ja paskainen auto.
Hävisin toissa keväänä yli 400€ näihin kaverin avusteluihin, ne loppuivat siihen.
Mulla on yks kaveri jonka kanssa nähdään parin viikon välein yhdessä kahvilassa, tai hän aina ehdottaa tätä kahvilaa ja minä haen hänet kotoa ja kahvittelun jälkeen palautan hänet kotiin.. joskus turhauttaa tämä kun itse kahvitteluun menee vähemmän aikaa kuin kaverin noudossa ja palautuksessa.. jos asuttais samassa kylässä ni OK, mut lähde ensin kylästä a kylään b ja sieltä kaveri kyydissä kylään c kahville. Ja sama takas menessä.. menee jo maku koko tapaamiseen.