Peukutusketju: Suuri murrekiista - kumpi on oikein
...tai kumpaa itse käytät? Ensimmäinen sana - yläpeukku, toinen sana - alapeukku. Itseoikeutettuna ykkösenä ikuinen kysymys:
vasta vai vihta?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanko vai ämpäri?
Molemmat, erilaisia astioita
Mieluiten varmaankin jonottamalla hankittu ilmainen muoviämpäri? Sankohan voi olla valmistettu myös puusta tai metallista.
Jos sanot meneväsi "kahville":
a) silloin juot kahvia, niinhän sanoit
b) saatat juoda jotain muutakin, "kahville" on vain yleissanonta
Vierailija kirjoitti:
Onnikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkari
Linja-auto vai linkkuveitsi
Entäs:
Linja-auto vai bussi?
No ei kumpikaan. Minulle se on linjuri. Esim. äidin puolen sukulaiseni puhuvat onnikasta. Tamperelaisille se on ainakin vitsin mukaan nysse.
Minun edesmennyt isoäitin sisar käyttää myös sanaa "pirssi", joka tarkoitti taksia. "Mennä pirssillä"
Vierailija kirjoitti:
Puhelu, jonka soittaja katkaisee ennen kuin vastaanottaja ehtii vastata. Onko se
Pilari vai Häläri?
Tarkoittaako häläri pommia? Eli kaverillasi on kaksi sekuntia puheaikaa, joten se pirauttelee jotta voisitte lätistä sitten sinun piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Printteri vai tulostin?
Missä päin tulostin on muka murteellinen muoto? Sehän on yleiskielinen termi. Ja printteri tuskin on murrealueriippuvainen.
Tässä ketjussa on ollut muitakin vastaavia sanapareja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelu, jonka soittaja katkaisee ennen kuin vastaanottaja ehtii vastata. Onko se
Pilari vai Häläri?Tarkoittaako häläri pommia? Eli kaverillasi on kaksi sekuntia puheaikaa, joten se pirauttelee jotta voisitte lätistä sitten sinun piikkiin.
Hälärin voi soittaa myös silloin, kun ilmoittaa vaikka olevansa just nyt pihalla. Eli puhelu ehtii hälyttää, mutta siihen ei ehdi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Amme vai vanna?
Mulle nämä tarkoittaa ihan eri asiaa :D Amme on se iso, jalallinen kylpyamme ja vanna se, jossa vauvaikäisiä ja ihan pieniä pestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskostaa vai lustuta?
Ikinä en ole kuullutkaan sanaa lustuta. Missä päin niin sanotaan?
Olen Savosta, mutta en ole ikinä kuullut verbiä lustuttaa. Liinavaatteet yms laitetaan lustuulleen. Viikattu on lustuullaan. Laskostettu on vekitetty.
Vierailija kirjoitti:
Mää vai mie?
Tää on muuten aika perustavanlaatuinen ero! Vastaa tuimaa vihtakiistaa.
Vierailija kirjoitti:
Poistun, siis meen vai mään?
Siis meetkö pois vai määtkö muualle?
No ei kumpikaan. Minulle se on linjuri. Esim. äidin puolen sukulaiseni puhuvat onnikasta. Tamperelaisille se on ainakin vitsin mukaan nysse.