Peukutusketju: Suuri murrekiista - kumpi on oikein
...tai kumpaa itse käytät? Ensimmäinen sana - yläpeukku, toinen sana - alapeukku. Itseoikeutettuna ykkösenä ikuinen kysymys:
vasta vai vihta?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet saunan lauteilla?
Kylven - Saunon
Kompa, koska itse myös pesen itseni lauteilla (ukosauna ja kantovesi) Sisä sähkösaunassa saunon, en kylve.
Mussuttaa
Syödä pupeltaen vai puhua joutavia
Ennen kukon laulua ----- ennen sian pieremää?
Vierailija kirjoitti:
Mietin / mietein
Suomalainen lapsi oppii taivuttamaan sanan tällä tavalla, joka on sekä perusmuodossa että imperfektissä sama. Näin mahtava on se oppimiskeskus ihmislapsella, että hän sanoo automaattisesti Minä leikein hippaa, mikäli hipan leikkiminen on tapahtunut aikaisemmin, mikäli se tapahtuu juuri nyt, hän sanoo minä leikin hippaa. Oikeastaan voisi sanoa että tässä on itse kielessä virhe, sillä ehdottomasti imperfekti tulisi erottaa mietin/mietein, leikin/leikein, niin kuin muutkin sanat.
Sen sijaan nuo mitä joku hyväkäs tarjoaa, että menin/menein, ei ole ollenkaan sama asia, sillä menen/menin, on se taivutus, josta JO NÄKEE ja kuulee, että tapahtuuko asia nyt vai menneessä.
Vierailija kirjoitti:
Mussuttaa
Syödä pupeltaen vai puhua joutavia
En osannut valita. Minulle tuo tarkoittaa molempia yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minun vai miun
Mun.
Vierailija kirjoitti:
Katsoa vai kahtoa
Kattoo.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kukon laulua ----- ennen sian pieremää?
Entäs me jotka emme asu landella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin / mietein
Suomalainen lapsi oppii taivuttamaan sanan tällä tavalla, joka on sekä perusmuodossa että imperfektissä sama. Näin mahtava on se oppimiskeskus ihmislapsella, että hän sanoo automaattisesti Minä leikein hippaa, mikäli hipan leikkiminen on tapahtunut aikaisemmin, mikäli se tapahtuu juuri nyt, hän sanoo minä leikin hippaa. Oikeastaan voisi sanoa että tässä on itse kielessä virhe, sillä ehdottomasti imperfekti tulisi erottaa mietin/mietein, leikin/leikein, niin kuin muutkin sanat.
Sen sijaan nuo mitä joku hyväkäs tarjoaa, että menin/menein, ei ole ollenkaan sama asia, sillä menen/menin, on se taivutus, josta JO NÄKEE ja kuulee, että tapahtuuko asia nyt vai menneessä.
Mitä ihmettä horiset? Tuo leikein on murremuoto, ei kukaan muualla noin taivuttele.
Tarkoittaako valkkari
valkoviiniä
vai
valkovuotoa?
Tuuri vai säkä