Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko kannattaa varata viiniä joulupöytään?

Vierailija
11.12.2018 |

Viisi henkeä syömässä aattona, joulupäivänä neljä. Ensimmäistä kertaa ollaan meillä niin on vähän hukassa nämä asiat.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu kannattaa viettää viinikellarissa, jossa kätevästi viinit vieressä. Ei yllätä jano keskenkaiken.

Vierailija
42/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kalja sopii paremmin jouluruokien kanssa kuin viini

Sehän tietysti riippuu ihan jouluruuista. Jos teillä tarjotaan pizzaa ja hampurilaisia niin toki se olut sopii niiden kanssa paremmin. 

Meillä perinteisesti alkuruokana on ollut kalalajitelma: graavilohta, savulohta, sillejä, mätiä, makrillia. Näiden kanssa smetanaa ja tilli-sinappikastiketta, saaristolaislimppua ja keitettyjä perunoita. Juomana valkoviini, varmaan chardonnay kun on aika voimakkaita makuja kuitenkin. 

Pääruoka sitten kinkku ja laatikot, salaatteja. Kevyt punaviini (esim. merlot) pelittää hyvin, kinkun maku on kuitenkin lihaksi aika mieto. 

Jälkiruuaksi kermakakkua ja makeaa jälkiruokaviiniä (yleensä joku muscat), juustoja ja port-viiniä (saa valita kumman jälkkärin ottaa).

Sen jälkeen vielä kahvit ja konjakki (XO) /likööri, kumman haluaa. 

Omituinen snobbailija

Minusta

Valkkarien joka hapokas tai makea maku peittaa kalaruuan maun. Itse en varmaankaan edes juo mitaan kun syon kalalautasen.

Kinkut ja laatikot....

Esim bryggmasterin savukataja sopii loistavasti porkkana tai lanttulaatikon huuhtelijaksi.

Hauskaa, etta poimit merlotin, joka on minun suosikky rypale. Yleisesti sita pidetaan vain sopivaksi seurustelu juomaksi. Ei ruuan kyytipojaksi.

Joidenkin merlottien kevyesti vaniljamainen maku on minun mieleen. Suosikki on (mondo, italiasta) vuodelta 1996. Mulla on viella 5 pulloa tuota.

Jalkkari viini

Tokaji Aszu essencia, 1986

Ostin 90 luvulla 48 pulloa

(jeses 250£ pullo nykyaan. tarkastin kirjoitus asun. Osin 10€ pullo viinimessuilta Budapestissa, -95)

Konjakista en perusta. Parasta Brandya jota olen juonut Torres 30 Jamie I.

Ostin niita joskus 10 pulloa.

Kuten huomaat kun loydan jotain ostan niita paljon

Arteeni on Scapa Flow 16 years

Ostin 21 pulloa a 40€. Nykyaan 250£ kpl jos edes loytaa jostain.

Mun makuun paras viski

Sama. Kellarissa muhii 34 pulloa Gato Negroa, omnom.

Olisit nyt vaikka laittanut edes erkin pikakivaaria. (Egri bikaver). Opettelin tuon viinin kanssa huomaamaan etta vuosikerroissa on eroja.

Tosin ostaminen jai vuosikerta 2002 kun Tonavaan paasi suuri maara elohopeaa kultakaivoksesta.

Huonoin viini mun kaapeissa on Valais Pinot Noir 2007.

Tai en sen huonoudesta tieda kun en ole juonut. Oltiin matkalla ja piti ostaa kuopukselle syntyma vuoden viinit.

Toiseen viestiin.

Vai on yleissivistys ikavaa kuunneltavaa. Pahoittelut puolestasi. Tai mista tiedan millanen mailmasi on. Minun olisi tylsa ellen haluasi oppia aina uusia asioita.

Edelleen suosin kaljaa jouluruuan kanssa. Runsaasti humaloitu lager tai pils ((en tieda eroa). Runsaasti humaloitu ei tarkoita korkeaa alkohi %

Minusta sulla on hyvät jutut. :)

T. Gato Negro lady

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi annos viiniä on 12 cl ja yhden normaalin viinipullon koko on 75 cl. Yhdestä pullosta tulee siis 6 annosta. 

Kohtuumäärä viiniä aikuiselle naiselle on 1 annos kerralla, miehelle 2 annosta kerralla. 

Juhla-aterialla on tapana varata jokaiselle vähintään 2 kaatoa. Jos alku- ja pääruoat ovat erikseen niin, että alkuruoka on esim. valkoviiniruoka ja pääruoka punaviiniruoka, valkoviiniä voi varata 1 kaadon ja punaviiniä 1-2 kaatoa. Eri ihmisillä on erilainen toleranssi. Esim. itse en pysty juomaan yhden aterian aikana kuin kaksi kaatoa, jos en halua huonoa oloa seuraavalle aamulle. 

Semmonen 1 valkkari pullo ja 2 punkkua. Olisiko se hyvä? Toisaalta viini ei pilaannu hetkessä, joten jos pulloja on varattu vähän enemmän yhtä iltaa kohden, eihän niitä kaikkia ole pakko avata, jos tuntuu, ettei tarvetta ole. 

Vierailija
44/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi annos viiniä on 12 cl ja yhden normaalin viinipullon koko on 75 cl. Yhdestä pullosta tulee siis 6 annosta. 

Kohtuumäärä viiniä aikuiselle naiselle on 1 annos kerralla, miehelle 2 annosta kerralla. 

Juhla-aterialla on tapana varata jokaiselle vähintään 2 kaatoa. Jos alku- ja pääruoat ovat erikseen niin, että alkuruoka on esim. valkoviiniruoka ja pääruoka punaviiniruoka, valkoviiniä voi varata 1 kaadon ja punaviiniä 1-2 kaatoa. Eri ihmisillä on erilainen toleranssi. Esim. itse en pysty juomaan yhden aterian aikana kuin kaksi kaatoa, jos en halua huonoa oloa seuraavalle aamulle. 

Semmonen 1 valkkari pullo ja 2 punkkua. Olisiko se hyvä? Toisaalta viini ei pilaannu hetkessä, joten jos pulloja on varattu vähän enemmän yhtä iltaa kohden, eihän niitä kaikkia ole pakko avata, jos tuntuu, ettei tarvetta ole. 

12cl on todella vähän lasin pohjalla, vaikka se onkin se yksi annos. Kun kaadat lasiin viiniä, se on se 16cl mitä siihen oikeasti kaataa.

Vierailija
45/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tietysti riippuu ihan jouluruuista. Jos teillä tarjotaan pizzaa ja hampurilaisia niin toki se olut sopii niiden kanssa paremmin. 

Meillä perinteisesti alkuruokana on ollut kalalajitelma: graavilohta, savulohta, sillejä, mätiä, makrillia. Näiden kanssa smetanaa ja tilli-sinappikastiketta, saaristolaislimppua ja keitettyjä perunoita. Juomana valkoviini, varmaan chardonnay kun on aika voimakkaita makuja kuitenkin. 

Pääruoka sitten kinkku ja laatikot, salaatteja. Kevyt punaviini (esim. merlot) pelittää hyvin, kinkun maku on kuitenkin lihaksi aika mieto. 

Jälkiruuaksi kermakakkua ja makeaa jälkiruokaviiniä (yleensä joku muscat), juustoja ja port-viiniä (saa valita kumman jälkkärin ottaa).

Omituinen snobbailija

Minusta

Valkkarien joka hapokas tai makea maku peittaa kalaruuan maun. Itse en varmaankaan edes juo mitaan kun syon kalalautasen.

Kinkut ja laatikot....

Esim bryggmasterin savukataja sopii loistavasti porkkana tai lanttulaatikon huuhtelijaksi.

Hauskaa, etta poimit merlotin, joka on minun suosikky rypale. Yleisesti sita pidetaan vain sopivaksi seurustelu juomaksi. Ei ruuan kyytipojaksi.

Joidenkin merlottien kevyesti vaniljamainen maku on minun mieleen. Suosikki on (mondo, italiasta) vuodelta 1996. Mulla on viella 5 pulloa tuota.

Jalkkari viini

(jeses 250£ pullo nykyaan. tarkastin kirjoitus asun. Osin 10€ pullo viinimessuilta Budapestissa, -95)

Mun makuun paras viski

Alan tietäjä! (Itse siis vain harrastelija) Kiitos kommentista!

Mulla on itsellä jotenkin vinksahtanut maku punaviinien suhteen, kun pidän "seurustelujuomina" vahvemmista viineistä. Saatan siis ihan onnessani juoda malbeckia ilman ruokaa. Ja kinkku on mun mielestä maultaan niin lepsu, että sama kuin sulla kalojen ja valkkariden kanssa, mulla taas vahvemmat viinit peittää sen lihan maun kinkun kohdalla. Toki jos olisi vaikka mehevä rib-eye niin en mitään merlotinlitkua joisi. 

Mä siis juon kanssa konjakkia vain tyyliin jouluna (joskus saatan ravintolassa ottaa myös kahvin kanssa konjakin), muuten valintani on kanssa viski. Piti tosin googlettaa tuo mainitsemasi - aika jännä, en ole tutustunut (tietääkseni) Orkneyn single maltteihin ennen! Tykkäsin ennen turf-makuisista Islayn viskeistä, mutta onkohan mun maku tässäkin vinksahtanut kun mun mielestä esim Laphroaig maistuu nykyään ihan erilaiselta kuin n. 20 vuotta sitten..? Eli nykyään en välitä noista vahvasti savunmakuisista enää.

Sen sijaan olen nyt ihastunut japanilaisiin, mun aarre on Suntory Hibiki 21 yo (on ihme kyllä blended), tosin sitä on varmaan enää pari naukkua jäljellä... 

(Sori off topic) 

Vierailija
46/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen snobbailija

Minusta

Kinkut ja laatikot....

Jalkkari viini

Mun makuun paras viski

Jeesus mitä tekstiä. Haluaisin mieluummin eutanasian joululahjaksi, kuin vaihtoehtoisesti kuunnella sinun juttujasi joulun ajan. Sellaista määrää viiniä ja viinoja en jaksa juoda, että tuollaista jaksaisi kuunnella. Voin vain kuvitella minkälainen persoona on takana.

Jaa. Mä taas oikein mieluusti istuisin edellä kirjoittavan joulupöytään noita juomia maistelemaan, mielelläni kuuntelisin jututkin juomien valinnan taustalla.

Vierailija
47/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän alku- ja pääruokien kanssa kalja on ehdottomasti parempi vaihtoehto.

Joskus tuntuu siltä, että ihmiset kuvittelevat viinin olevan aina jotenkin hienostuneempi vaihtoehto. News for you: ei ole. Jouluruoat ovat hyvin haastavia mille tahansa viinille, oluissa löytyy huomattavasti sopivampia vaihtoehtoja, ja kotikalja on ihan nappi valinta.

Jälkkärin ja kahvin kanssa sitten asia erikseen.

Vierailija
48/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuntuu siltä, että ihmiset kuvittelevat viinin olevan aina jotenkin hienostuneempi vaihtoehto. News for you: ei ole. Jouluruoat ovat hyvin haastavia mille tahansa viinille, oluissa löytyy huomattavasti sopivampia vaihtoehtoja, ja kotikalja on ihan nappi valinta.

Mutta kun kukaan ei pidä oluesta ja kotikaljaa ei saa siellä, missä asun.

Vierailija
49/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee alkuruuan kanssa lasi viiniä, pääruualla lasi punaviiniä tai 1pll olutta per nuppi. Kahvin kanssa joku jälkiruokaviini/rommi/konjakki, lasillinen max. Hyvin kohtuullisesti. Glögiin tippa terästystä.

Ehkä viidelle ostaisin 2pll valkoista ja 2pll punaista sekä muutaman hyvän (ei-makean) jouluoluen tai IPAn.

Vierailija
50/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, en juo olutta pisaraakaan. Siksi viinejä joulupöydässä.

Vierailija
51/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista että joulu on kestettävä kännissä. Toivottavasti teillä ei ole lapsia ;-(

Ei kai se ole mitään kännäämistä, jos juo pari lasia viiniä ruoan kanssa. 

Vierailija
52/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että joulu on kestettävä kännissä. Toivottavasti teillä ei ole lapsia ;-(

Ei kai se ole mitään kännäämistä, jos juo pari lasia viiniä ruoan kanssa. 

Ei ole, ei. luota itseesi.

Vierailija
53/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholia joulumenuun.

Vierailija
54/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei alkoholia joulumenuun.

En ole ap, mutta italialaiset appivanhempani saisivat varmaan sydärin, jos en ostaisi viiniä joulumenuun.

Vaikka itse en juo viiniä, ajattelen kuitenkin niitä vieraita. Mieheni juo olutta.

Vierailija
55/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ostaisin vaan suoraan hanapakkauksen. Tulee halvemmaksikin ja riittää paremmin.

Vierailija
56/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa suosiolla tynnyri niin riittää aatoksi ja joulunpyhiksi.

En ole ap, mutta ohje on hyvä ja samalla hauska! Kiitos!

Vierailija
57/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinikaappi täyteen, ei niitä pulloja kukaan jaksa laskea. Menkääs töihi!

Vierailija
58/58 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aterialla pitää olla punaista juomaa, niin jokin mehu ajaa saman asian.