Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko kannattaa varata viiniä joulupöytään?

Vierailija
11.12.2018 |

Viisi henkeä syömässä aattona, joulupäivänä neljä. Ensimmäistä kertaa ollaan meillä niin on vähän hukassa nämä asiat.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kalja sopii paremmin jouluruokien kanssa kuin viini

Sehän tietysti riippuu ihan jouluruuista. Jos teillä tarjotaan pizzaa ja hampurilaisia niin toki se olut sopii niiden kanssa paremmin. 

Meillä perinteisesti alkuruokana on ollut kalalajitelma: graavilohta, savulohta, sillejä, mätiä, makrillia. Näiden kanssa smetanaa ja tilli-sinappikastiketta, saaristolaislimppua ja keitettyjä perunoita. Juomana valkoviini, varmaan chardonnay kun on aika voimakkaita makuja kuitenkin. 

Pääruoka sitten kinkku ja laatikot, salaatteja. Kevyt punaviini (esim. merlot) pelittää hyvin, kinkun maku on kuitenkin lihaksi aika mieto. 

Jälkiruuaksi kermakakkua ja makeaa jälkiruokaviiniä (yleensä joku muscat), juustoja ja port-viiniä (saa valita kumman jälkkärin ottaa).

Sen jälkeen vielä kahvit ja konjakki (XO) /likööri, kumman haluaa. 

Omituinen snobbailija

Minusta

Valkkarien joka hapokas tai makea maku peittaa kalaruuan maun. Itse en varmaankaan edes juo mitaan kun syon kalalautasen.

Kinkut ja laatikot....

Esim bryggmasterin savukataja sopii loistavasti porkkana tai lanttulaatikon huuhtelijaksi.

Hauskaa, etta poimit merlotin, joka on minun suosikky rypale. Yleisesti sita pidetaan vain sopivaksi seurustelu juomaksi. Ei ruuan kyytipojaksi.

Joidenkin merlottien kevyesti vaniljamainen maku on minun mieleen. Suosikki on (mondo, italiasta) vuodelta 1996. Mulla on viella 5 pulloa tuota.

Jalkkari viini

Tokaji Aszu essencia, 1986

Ostin 90 luvulla 48 pulloa

(jeses 250£ pullo nykyaan. tarkastin kirjoitus asun. Osin 10€ pullo viinimessuilta Budapestissa, -95)

Konjakista en perusta. Parasta Brandya jota olen juonut Torres 30 Jamie I.

Ostin niita joskus 10 pulloa.

Kuten huomaat kun loydan jotain ostan niita paljon

Arteeni on Scapa Flow 16 years

Ostin 21 pulloa a 40€. Nykyaan 250£ kpl jos edes loytaa jostain.

Mun makuun paras viski

Vierailija
22/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3L tonkka/henki riittää aatoksi ja joulupäiväksi. Kyllä sitä viiniä moni tykkää ottaa aterioiden välissäkin välillä. Edellyttää tietysti, että tarjolla on myös riittävästi olutta ja väkeviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitotonkallinen saattaa riittää, jos säästeliäästi horii.

:D Säästeliäästi horii. Miten nuo sanat niinku käytännössä toteutetaan?

Vierailija
24/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tietysti riippuu ihan jouluruuista. Jos teillä tarjotaan pizzaa ja hampurilaisia niin toki se olut sopii niiden kanssa paremmin. 

Meillä perinteisesti alkuruokana on ollut kalalajitelma: graavilohta, savulohta, sillejä, mätiä, makrillia. Näiden kanssa smetanaa ja tilli-sinappikastiketta, saaristolaislimppua ja keitettyjä perunoita. Juomana valkoviini, varmaan chardonnay kun on aika voimakkaita makuja kuitenkin. 

Pääruoka sitten kinkku ja laatikot, salaatteja. Kevyt punaviini (esim. merlot) pelittää hyvin, kinkun maku on kuitenkin lihaksi aika mieto. 

Jälkiruuaksi kermakakkua ja makeaa jälkiruokaviiniä (yleensä joku muscat), juustoja ja port-viiniä (saa valita kumman jälkkärin ottaa).

Omituinen snobbailija

Minusta

Valkkarien joka hapokas tai makea maku peittaa kalaruuan maun. Itse en varmaankaan edes juo mitaan kun syon kalalautasen.

Kinkut ja laatikot....

Esim bryggmasterin savukataja sopii loistavasti porkkana tai lanttulaatikon huuhtelijaksi.

Hauskaa, etta poimit merlotin, joka on minun suosikky rypale. Yleisesti sita pidetaan vain sopivaksi seurustelu juomaksi. Ei ruuan kyytipojaksi.

Joidenkin merlottien kevyesti vaniljamainen maku on minun mieleen. Suosikki on (mondo, italiasta) vuodelta 1996. Mulla on viella 5 pulloa tuota.

Jalkkari viini

(jeses 250£ pullo nykyaan. tarkastin kirjoitus asun. Osin 10€ pullo viinimessuilta Budapestissa, -95)

Mun makuun paras viski

Jeesus mitä tekstiä. Haluaisin mieluummin eutanasian joululahjaksi, kuin vaihtoehtoisesti kuunnella sinun juttujasi joulun ajan. Sellaista määrää viiniä ja viinoja en jaksa juoda, että tuollaista jaksaisi kuunnella. Voin vain kuvitella minkälainen persoona on takana.

Vierailija
25/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonkka juojaa kohti. Lisäksi aperitiivi, välisnapsit ja konjakki. Olutta oltava rajoitusketta.

Vierailija
26/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen snobbailija

Minusta

Kinkut ja laatikot....

Jalkkari viini

Mun makuun paras viski

Sama. Kellarissa muhii 34 pulloa Gato Negroa, omnom.

Vierailija
27/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Saako molempia, jos haluaa?

Vierailija
28/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse varaisin 2 pulloa punaista ja 2 valkoista, jos ruoan kanssa otetaan. Jos juodaan pitkin iltaa niin sitten enemmän. Voihan sitä ostaa reilusti, ei se mihinkään happane.

Kuuluisat viimeiset sanat Kumman kaa -ohjelmasta...

Vierailija
29/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä nyrkkisääntö viinin suhteen on pullo miehelle ja puolikas naiselle. Tuon lisäksi kun varaat vaikka varmuuden vuoksi yhden pullon ekstraa, niin yleensä se riittää. Se näin äkkiseltään kuulostaa valtavalta määrältä, mutta ei se ole. Jouluilta on pitkä, joten tuolla määrällä ei taatusti "kännäillä". Usko pois poikaseni.

Vierailija
30/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään viiniä! Votkaa se olla pitää, 1 plo 0,75l/nassu. Rai rai raipati rai!

Vierailija
31/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä nyrkkisääntö viinin suhteen on pullo miehelle ja puolikas naiselle. Tuon lisäksi kun varaat vaikka varmuuden vuoksi yhden pullon ekstraa, niin yleensä se riittää. Se näin äkkiseltään kuulostaa valtavalta määrältä, mutta ei se ole. Jouluilta on pitkä, joten tuolla määrällä ei taatusti "kännäillä". Usko pois poikaseni.

Huonoin nyrkkisääntö mitä olen kuullut.

Vierailija
32/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon lankkua pullo per pää  liha ruoille ja suaveeta kalaruoille pullo per pää

Vierailija
33/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 4 pulloa per nenä ja jos on iso nenä ni enemmä

Vierailija
34/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Joulu ei ole ryyppyjuhla. Voit ryypätä ihan rauhassa sitten kaikki muut viikonloput kuten tavallista.

Vierailija
35/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitotonkallinen saattaa riittää, jos säästeliäästi horii.

:D Säästeliäästi horii. Miten nuo sanat niinku käytännössä toteutetaan?

Ristiriitaisuuksista syntyy huumoria.

Vierailija
36/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari pulloa per nenä.

Toivottavasti joulupöydässänne ei ole lapsia jos jokainen aikuinen aikoo vetaista pari pulloa vinkkua!

Vierailija
37/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari pulloa per nenä.

Toivottavasti joulupöydässänne ei ole lapsia jos jokainen aikuinen aikoo vetaista pari pulloa vinkkua!

Lapset juo saman verran mitä aikuisetkin.

Vierailija
38/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista että joulu on kestettävä kännissä. Toivottavasti teillä ei ole lapsia ;-(

Vierailija
39/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokematon kännääjä pysyy päivän tainnoksissa pullollisella viinaa.  Alkkis tarvitsee tuplasti. Myös kokemattomalla oksentelu voi tuplata tarpeen.

Vierailija
40/58 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen snobbailija

Minusta

Kinkut ja laatikot....

Jalkkari viini

Mun makuun paras viski

Sama. Kellarissa muhii 34 pulloa Gato Negroa, omnom.

Olisit nyt vaikka laittanut edes erkin pikakivaaria. (Egri bikaver). Opettelin tuon viinin kanssa huomaamaan etta vuosikerroissa on eroja.

Tosin ostaminen jai vuosikerta 2002 kun Tonavaan paasi suuri maara elohopeaa kultakaivoksesta.

Huonoin viini mun kaapeissa on Valais Pinot Noir 2007.

Tai en sen huonoudesta tieda kun en ole juonut. Oltiin matkalla ja piti ostaa kuopukselle syntyma vuoden viinit.

Toiseen viestiin.

Vai on yleissivistys ikavaa kuunneltavaa. Pahoittelut puolestasi. Tai mista tiedan millanen mailmasi on. Minun olisi tylsa ellen haluasi oppia aina uusia asioita.

Edelleen suosin kaljaa jouluruuan kanssa. Runsaasti humaloitu lager tai pils ((en tieda eroa). Runsaasti humaloitu ei tarkoita korkeaa alkohi %