Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vesimaksun tasauslasku - mitä summia teillä?

Vierailija
11.12.2018 |

Minkä suuruisia vesimaksun tasauslaskuja teille on tullut (per henkilö)? Täällä on ennakkomaksu 11 euroa kuukaudessa. Nyt tuli tuli tasauslasku 250 euroa. Onko tuo mielestänne paljon? Vai lotraanko vedellä jotenkin epätavallisen paljon? Asun yksin.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, mennyt vuodessa 18 kuutiota kylmää ja 10 kuutiota lämmintä vettä.

Kylmän veden hinta tässä talossa 5,20€ ja lämpimän veden 12€. Eli yhteensä vettä mennyt 213,60 euron edestä. Ennakoita olen maksanut 18€/kk eli vuodessa 216€. Palautusta siis tuli 2,40€.

Käyn päivittäin pikaisen vartalosuihkun, saunon ja pesen hiukset 2-3 kertaa viikossa. Astianpesukone ja pyykkikone päällä 1-2 krt viikossa. Tiskaan käsin vain paistinpannut, en juoksevalla vedellä.

Sulla on muuten aika suuri suhde kylmän ja lämpimän veden välillä. 

Mulla sama osuus on alle 30%.

Suhde vaihtelee kausittain. Välillä muuttuu vuodessa 2 kertaa tms.

Vierailija
82/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpähän tiedä, mutta epäilen reipasta alikulutusta, kun ei ole vuokranantajasta kuulunut luennan jälkeen mitään. T. vuokralainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on taloyhtiössä vesimaksu 28€ kuukaudessa.

Itse asun asunnossa n. 30 - 40 vuorikauktta vuodessa, muun ajan varhaiseläkeläisenä olen matkoilla ympäri maailman.

Sain palautusta 112 € viime vuodelta, että siitä voi sitten alkaa laskemaan mitä maksan vedestä vuodessa.

Vierailija
84/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, mennyt vuodessa 18 kuutiota kylmää ja 10 kuutiota lämmintä vettä.

Kylmän veden hinta tässä talossa 5,20€ ja lämpimän veden 12€. Eli yhteensä vettä mennyt 213,60 euron edestä. Ennakoita olen maksanut 18€/kk eli vuodessa 216€. Palautusta siis tuli 2,40€.

Käyn päivittäin pikaisen vartalosuihkun, saunon ja pesen hiukset 2-3 kertaa viikossa. Astianpesukone ja pyykkikone päällä 1-2 krt viikossa. Tiskaan käsin vain paistinpannut, en juoksevalla vedellä.

Sulla on muuten aika suuri suhde kylmän ja lämpimän veden välillä. 

Mulla sama osuus on alle 30%.

Luulen että tämä johtuu siitä, kun käytän suihkussa lämmintä vettä, en tykkää käydä viileässä suihkussa. Kuitenkin tuo mun vedenkulutus on vähäistä (keskimäärin 77 litraa/vuorokausi) niin sallin itselleni lyhyet lämpimät suihkut.

Vierailija
85/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on normaalia, että kylmää menee enemmän kuin lämmintä.

Jos käy suihkussa sulkematta hanaa ja pesee kuumalla vedellä, niin kylläse vesilasku vaan aika isoksi nousee nopeaan. Me ollaan maksettu huomattavasti ap:ta isompia vesitasauslaskuja, mutta toki aina kannattaa varmistaa ettei mikään vuoda.

Vierailija
86/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni ennakkomaksu. Mulla on 20e/kk ja tasauslaskussa (kerran vuodessa) tulee yleensä noin 30-40 e palautusta.

Vierailija
87/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii omaa kulutusta, niin keskimäärin suomalainen kerrostaloasuja käyttää vettä 155 litraa vuorokaudessa. Se on 57 kuutiota vuodessa. Tästä noin 40% on lämmintä vettä, eli noin 60 litraa vuorokaudessa ja 23 kuutiota vuodessa.

Jos on huomattavasti enemmän, niin kannattaa miettiä sitä omaa vedenkäyttöä, että onko se järkevää tai vuotaako jokin.

Kun puhutaan euroista, niin ne ei kerro mitään kulutuksesta eikä ole vertailukelpoisia, kun ne hinnat riippuu taloyhtiön päätöksistä, esim että onko lämmin vesikuutio 4 euroa vai 15 euroa.

Vierailija
88/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta kirjoitin! Käsittämätön lasku! Vettä ei käytetä nimeksikään.

Vierailija
89/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa tuntua aika isolta tämä summa näin yksin asuvalle, kun perheilläkään ei ole näin suurta määrää. Mutta onhan tuo ennakkomaksu aika pieni. Käyn päivittäin suihkussa, mutta en asu siellä koko päivää. Pesukone pyörii kerran viikossa.

Ap.

Aijai.. Suihkussa käynnistä löytyy syy isoon laskuun. Tarkkailepa montako minuuttia päivässä suihkussa menee. Kolikoita kilisee lattiakaivoon...

https://www.verto.fi/fi/palvelut-ja-tuotteet/tietoa-vedenkulutuksesta/o…

Vierailija
90/95 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli tasauslaskua vajaa 50€ koko perheeltä yhteensä. Maksetaan ennakkoa vain kahden ihmisen mukaan, vaikka meitä on neljä (2 aikuista+2 alle kouluikäistä). On sovittu maksu näin, ettei tarvitse niin paljon joka vuosi palauttaa :)

Vierailija
91/95 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eiks kerrostaloissa ole yleensä se koko talon kokonaiskulutus, jonka mukaan lasketaan kaikille asukkaille per pää summa? Ja tasaus tulee sitten sen mukaan mitä KOKO talo on käyttänyt? Että jos saatte takaisin rahaa, ei se välttämättä johdu teidän kulutuksestannu juuti, vaan että koko talossa on käytetty vettä vähemmmän. Me ok- taloissa asujat voimme laskea oman kuluuksemme, ette te, jotka maksatte yhdessä kaikkien asukkaiden kesken koko kulutuksen. Tästä syystä mulla tippui aikasta paljon vesimaksut, kun ei tarvitse enää maksaa tuhlareiden ja lorottajien vesiä, vaan maksan vain sen mitä käytän.

Vierailija
92/95 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eiks kerrostaloissa ole yleensä se koko talon kokonaiskulutus, jonka mukaan lasketaan kaikille asukkaille per pää summa? Ja tasaus tulee sitten sen mukaan mitä KOKO talo on käyttänyt? Että jos saatte takaisin rahaa, ei se välttämättä johdu teidän kulutuksestannu juuti, vaan että koko talossa on käytetty vettä vähemmmän. Me ok- taloissa asujat voimme laskea oman kuluuksemme, ette te, jotka maksatte yhdessä kaikkien asukkaiden kesken koko kulutuksen. Tästä syystä mulla tippui aikasta paljon vesimaksut, kun ei tarvitse enää maksaa tuhlareiden ja lorottajien vesiä, vaan maksan vain sen mitä käytän.

Vain taloyhtiöissä, joissa on vesimittarit, käytetään tällaista tasauslaskujärjestelmää. Vanhoihinkin taloihin on putkiremontin yhteydessä laitettu mittarit. Meille meni aika tasan, 2 henk. ennakkomaksu 20 €/kk, lisämaksu 0,66 €.

Vierailija
93/95 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain taloyhtiöissä, joissa on vesimittarit, käytetään tällaista tasauslaskujärjestelmää. Vanhoihinkin taloihin on putkiremontin yhteydessä laitettu mittarit. Meille meni aika tasan, 2 henk. ennakkomaksu 20 €/kk, lisämaksu 0,66 €.

Kiitos selvennyksestä, en tiedä kun olen asunut niin kauan ok-talossa, ja sitä ennen uusin kt tai rt missä olen asunut on ollut rakennettu  vuonna 92, ja siinäkään ei ollut asuntokohtaista vesimittaria. Näkeekö asukas myös itse tuon vesimittarinsa lukeman, että pystyy päättelemään vuotaako joku juuri hänen kotonaan, tai että vesi laskutetaan tasauksena oikeasti oikein, eikä vedetä välistä?

Vierailija
94/95 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutuksen mukaan jälkikäteen vuosittain. Ei mitään arvioita eikä tasauksia. Vuoden lasku on jotain 150.

Vierailija
95/95 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä, en tiedä kun olen asunut niin kauan ok-talossa, ja sitä ennen uusin kt tai rt missä olen asunut on ollut rakennettu  vuonna 92, ja siinäkään ei ollut asuntokohtaista vesimittaria. Näkeekö asukas myös itse tuon vesimittarinsa lukeman, että pystyy päättelemään vuotaako joku juuri hänen kotonaan, tai että vesi laskutetaan tasauksena oikeasti oikein, eikä vedetä välistä?

Ilmeisesti kaikki eivät näe. Meillä näkee. Vuonna 1978 rakennettu talo, putkiremontti 4 v. sitten.