Tiedätkö mitä perinnöllisiä sairauksia suvussasi on?
Kommentit (38)
Saan tietää sitä mukaa kun ne laukee omassa kropassa. Koko suku on olevinaan niin tervettä mutta auta armias kun joku uusi mukava krooninen vaiva ilmaantuu niin löytyykin sen kymmenen tätiä ja setää joilla se oli ja johonka ne kuoli.
Täytyy vain toivoa että tuo eka iso triggeri, oma poika, ei ihan kaikkia näitä kremppoja peri.
Vierailija kirjoitti:
Näytä mulle suku, jossa ei olisi sydän- ja verisuonitauteja plus diabetesta.
Pitisi määritellä "suku". Ihan tasan on jokaisessa suomalaisessa suvussa, jos sukuun lasketaan tädit, sedät ja serkut.
Äitini puolen suvussa ei ole yhdelläkään, josta tietäisin. Ei nykypolvilla eikä parissa sukupolvessa heitä ennen.
Jotkut täällä mainitsivat alzheimerin. Vaikka siihen sairastuneita olisi suvussa niin todennäköisesti se ei silti ole varsinaisesti perinnöllinen, vaan niitä vain on suvussa useampia, koska tauti on iäkkäillä niin yleinen.
Perinnöllinen versio on tosi harvinainen, suomessa on vain parissa suvussa ja silloin (geenistä riippuen) puolet tai 75% sairastuu ja lisäksi sairastuminen tapahtuu useimmiten huomattavasti alle 50 vuotiaana.
Terveisin lähes kaikki sukulaisensa alle 50 vuotiaina hautaan saattanut. En ole ottanut selvää kannanko geeniä, mutta seuraan oireita ja tutkimuksiin hankkiudun heti jos mitään ilmestyy.
Suomalaistyyppinen synnynnäinen nefroosi. Se on munuaissairaus, jota sairastavia lapsia syntyy 2-4 vuodessa. Minulla ei ole juuri tuota sairautta, mutta minulla toinen synnynnäinen munuaisvika. En tiedä, onko se ihan sattumaa vai voiko sekin johtua suvussamme olevasta geenivirheestä.
Toisen vanhempani puolelta ei ole tietääkseni mitään perinnöllisiä sairauksia. He ovat aika tervettä sakkia.
Suvussamme ollaan oltu kovin terveitä ja lähes kaikki kuolleet vasta vanhana eri elimien pettämiseen. Itse sairastuin silti syöpään alle kolmekymppisenä.
Mitä kaikkea tuohon lasketaan? Siis jos suvuksi katsotaan esim. isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset, vanhempien sisarukset ja sisarusten lapset. Itsellä jo tuossa joukossa olisi yli 30 henkilöä. Eli luonnollisesti sairauksia löytyy, mutta onko perinnöllistä vai sattunut vain saman suvun jäsenille.
Kysyttiin tuota neuvolassa joku aika sitten, enkä kyllä osannut antaa minkäänlaista vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Raskausdiabetes minulla, äidilläni ja isoäidilläni. Pidemmälle ei ole tietoa.
Ja hoikkia ollaan kaikki (selvennykseksi näille jotka luulee, että diabetes hankitaan itse omilla ruokailutottumuksilla)
Aikuisiän diabetes tutkitusti on pitkälti elintapojen aiheuttama. Lihavuuden useimmiten.
Sulla raskausdiabetes ilmeisesti geeneissä, mutta senkin yleinen aiheuttaja on ylipaino.
Joten ei ihan väärä luulo tuo, että se itse hankitaan omilla ruokailutottumuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Näytä mulle suku, jossa ei olisi sydän- ja verisuonitauteja plus diabetesta.
Pitisi määritellä "suku". Ihan tasan on jokaisessa suomalaisessa suvussa, jos sukuun lasketaan tädit, sedät ja serkut.
No ei mun yhdelläkään tädillä, sedällä tai serkulla ole diabetesta, eikä isovanhemmilla.
Kun neuvolassa kysytään suvun sairauksia niin tarkoitetaan yleensä vauvan vanhempia, isovanhempia ja isoisovanhempia sekä vanhempien ja isovanhempien sisaruksia. Ja kyllä ne kysyy senkin mikä kukin on lapselle.
En tiedä, piruuttansa eivät kerro. Suvussa on ainakin mielenterveysongelmia.
En tiedä, mitkä ovat perinnöllisiä, mutta äidin puolelta 2 aika lähisukulaista, terveitä urheilijoita, on kuollut yhtäkkiä aortan repeämään. Myös äidillä katkeilee suonet helposti esim kauppakassia nostaessa, itseltä ei ole ikinä katkennut. Isän puolella reumaa, molemmilla puolilla parkinsonia.
Lapsettomuus kulkee meidän suvussa. Isoisovanhempien lapset eivätkä kukaan heidän jälkeläisistään kyenneet saamaan lapsia :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hoikkia ollaan kaikki (selvennykseksi näille jotka luulee, että diabetes hankitaan itse omilla ruokailutottumuksilla)
Aikuisiän diabetes tutkitusti on pitkälti elintapojen aiheuttama. Lihavuuden useimmiten.
Sulla raskausdiabetes ilmeisesti geeneissä, mutta senkin yleinen aiheuttaja on ylipaino.
Joten ei ihan väärä luulo tuo, että se itse hankitaan omilla ruokailutottumuksilla.
Raskausajan diabetes johtuu kylläkin raskaushormonien vaikutuksesta kehoon. Sille altistaa toki ylipaino ja sukurasitteena diabetes mutta raskausajan diabetes ei kyllä millään ole periytyvä. Raskausajan diabetes kyllä nostaa sitten riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten ei ihan väärä luulo tuo, että se itse hankitaan omilla ruokailutottumuksilla.Raskausajan diabetes johtuu kylläkin raskaushormonien vaikutuksesta kehoon. Sille altistaa toki ylipaino ja sukurasitteena diabetes mutta raskausajan diabetes ei kyllä millään ole periytyvä. Raskausajan diabetes kyllä nostaa sitten riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.
Raskausdiabeteksen puhkeamisen riskitekijöitä ovat muun muassa aiemmin sairastettu raskausdiabetes, munasarjojen munarakkulaoireyhtymä (PCOS), korkea painoindeksi raskauden alkaessa (yli 35), virtsakokeessa esiintyvä glukosuria eli sokerivirtsaisuus, sukurasite tyypin 2 diabeteksen osalta sekä suun kautta käytettävä kortikosteroidilääkitys.
Tiedän lähisuvun sairaudet sekä omalta että puolison puolelta. Ja jo nyt lapseni on saanut noista osansa.
Tiedän. Paljon syöpiä. Kuulo ja näkösairauksia. Ms-tautia. Nikamien synnynnäistä heikkoutta (mulla tää, on ihan pertsiistä), myös reumaa löytyy. Toiselta puolelta sydänongelmia etenkin nuorella iällä, naistensyöpiä, suolisto-ongelmia, mt-sairauksia, munuaissairauksia, kilpirauhassairauksia, sieltäkin kuulo ja näkösairauksia putkahtelee. Itse en halua lapsia ja se olisi minulle vaarallista tuon nikamasairauden takia. Pumppuakin on ehditty tutkimaan näiden sukurasitteiden takia. Meiltä löytyy mitä vaan, thanks äite ja iskä 😂❤