Tiedätkö mitä perinnöllisiä sairauksia suvussasi on?
Kommentit (38)
Unkarilainen hevoskuppa. Näin tätini vastas, kun häneltä asiaa kysyin. Eipä tuo elämääni muuttanut mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
En eikä kiinnosta edes tietää.
Miksi ei? Tuo tieto voi parantaa merkittävästi elämänlaatuasi, jos jokin sairaus löydetään ajoissa.
Mm. sepelvaltimotautia ja kakkostyypin diabetesta melkein jokaisella. En aio turhaan säästellä eläkepäiviksi.
Pitkäikäistä, tervettä sukua äidin puolelta. Siellä ei mitään huolenaiheita.
Isän puolella ehkä taipumusta masennukseen ja pari alzheimer-tapausta (isäni ja ilmeisesti hänen äitinsä).
Saa nähdä kävikö geenilotossa hyvä vai huono tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Sydän- ja verisuonitauteja.
Näitä sekä syöpää ja kaikenlaisia hermostoperäisiä kremppoja...
Näytä mulle suku, jossa ei olisi sydän- ja verisuonitauteja plus diabetesta.
Pitisi määritellä "suku". Ihan tasan on jokaisessa suomalaisessa suvussa, jos sukuun lasketaan tädit, sedät ja serkut.
Dianetes, sepelvaltimotauti jne eivät ole perinnöllisiä. Niihin voi olla perinnöllinen taipumus.
Tiedän ja kaksi niistä on mullakin. Ja yksi veljelläni (eri sairaus). Ja tässä ei edes ole sydänsairaudet, jotka on molempien vanhempieni puolelta vahvasti mukana.
Ei ole varsinaisesti sairaus, mutta isä on puna-vihersokea. Eli minä kannan ko. geeniä resessiivisesti.
Tiedän. Onneksi nämä eivät ole olleet kuolinsyinä, vaan ovat kuolleet vanhuuteen. On vaikuttanut ammatinvalintaan ja tapaan hoitaa itseäni. Minun geeneilläni ei kannata esim. polttaa sitä ensimmäistäkään tupakkaa!
Nivelreumaa, rintasyöpää ja Alzheimeria löytyy molemmilta puolilta. Geenilotossa voitto nivelreumaan ja rintasyöpään. Alzheimeria odottelen - kaipa sekin vielä osuu kohdalle (ei kahta ilman kolmatta...).
Syöpä isälläni ja kaikilla isovanhemmillani. Itselläni kanssa parantumaton aivokasvain ja sen mukana tullut epilepsia. Mitään sydän- tai verisuonitauteja ei ole eikä diabetesta.
Sydän- ja verisuonitauteja, nivelvaivoja, alzheimeria, syöpää... Mutta en tiedä onko ne nyt niin perinnöllisesti sitten. Kaikilla tuntuu olevan jotain.
Raskausdiabetes minulla, äidilläni ja isoäidilläni. Pidemmälle ei ole tietoa.
Ja hoikkia ollaan kaikki (selvennykseksi näille jotka luulee, että diabetes hankitaan itse omilla ruokailutottumuksilla)
En eikä kiinnosta edes tietää.