Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Siis sä oot vaan joku sihteeri. Tää on sun homma. Voi v***..", sanoi yksi asiakas minulle. Harmittaa ja itkettää.

Vierailija
11.12.2018 |

Olen 37-vuotias, kahden korkeakoulututkinnon suorittanut nainen. Minun pitäisi olla asiantuntijatöissä, mutta en vain saa kuin suorittavan tason sihteeritöitä. Töitä, joita voisi tehdä kuka tahansa. En siis edes tee mitään tärkeitä ja merkittäviä sihteeritöitä, vaan ihan vaan kopioin sopimuksia ja mapitan papereita, ihan perustoimistotyötä.

Haluaisin käyttää aivojani ja haluaisin arvostusta. Tähän mennessä olen pystynyt uskottelemaan, että teen merkityksellistä työtä, kaikki työ on merkityksellistä ja arvokasta. Minua arvostetaan.

Ja pah. Tänään tuli asiakas kysymään, missä yksi johtajista on. No, ei kuulu minun toimenkuvaani tietää heidän kalentereistaan mitään, heillä on omat henkilökohtaiset sihteerinsä. En todellakaan tiedä kenenkään menemisistä mitään. Kun vastasin, etten valitettavasti tiedä ja että voi ottaa yhteyttä hänen sihteeriinsä, asiakas haistatteli puhelimessa, että olen vain vaivainen sihteeri, enkä tällaista edes pysty selvittämään. Nää olis just sellasia aivottomia sihteeritehtäviä, kuule.

Harmittaa.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V-mäisiä asiakkaita tapaa asiantuntijatyössäkin, niihin nyt joutuu vaan nykypäivän työelämässä tottumaan. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, vaikka varmasti ikävältä tuntuukin. Eikö teillä muuten ole esim. Outlookin kalenterista about nähtävillä kaikkien kalenterit edes suunnilleen? Pystyisit vaikka sen perusteella kertomaan, että johtaja x on palaverissa kello 14 saakka, mutta jos annat hänen sihteerinsä puhelinnumeron, niin asiakas voi olla häneen siinä vaiheessa yhteydessä? Ehkä se antaisi asiakkaalle paremman kuvan?

Terv. FT, aiemmin töissä varastolla ja siivoushommissa, nykyisin astu-töissä. Tiedän, miltä tuollainen kuvaamasi tilanne tuntuu..

Mitä on astu-työ?

Meidän alalla yleistä, että tohtorillakin toinen ammatti varalla, etenkin jos on tutkija ja rahoitus epävarmaa. Meitä on siivoojia, myyjiä, hoitajia jne. Ei mitään häpeämistä, häpeämistä on siinä, jos luulee olevansa liian hyvä fyysisiin töihin.

Vierailija
62/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vela ja tässä on sinun työurasi?

Miten asia liittyy siihen onko ap vela vai ei? En näe yhteyttä. Luuletko ettei perheellisiä kohdella huonosti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koveta itsesi ja mahdollisuuksien mukaan iske takaisin. Ei noiden mulkkujen kanssa pärjää kuin kovat ja kylmät ihmiset. Terveisin hoitaja, jota on lyöty kasvoihin koska olen "vain" hoitaja.

Toivottavasti et ole kova ja kylmä potilaille. Joo, potilas voi olla vaikea, mutta hoitajan oltava ammattimainen. Lyömisestä rikosilmoitus.

Vierailija
64/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-mäisiä asiakkaita tapaa asiantuntijatyössäkin, niihin nyt joutuu vaan nykypäivän työelämässä tottumaan. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, vaikka varmasti ikävältä tuntuukin. Eikö teillä muuten ole esim. Outlookin kalenterista about nähtävillä kaikkien kalenterit edes suunnilleen? Pystyisit vaikka sen perusteella kertomaan, että johtaja x on palaverissa kello 14 saakka, mutta jos annat hänen sihteerinsä puhelinnumeron, niin asiakas voi olla häneen siinä vaiheessa yhteydessä? Ehkä se antaisi asiakkaalle paremman kuvan?

Terv. FT, aiemmin töissä varastolla ja siivoushommissa, nykyisin astu-töissä. Tiedän, miltä tuollainen kuvaamasi tilanne tuntuu..

Jokaisen olisi hyvä ainakin kokeilla aspahommia... Myös sairaala on oikein hyvä paikka sen paksun nahan kasvattamiseen, jota tuntuu tarvitsevan ylipäätään ihmisten kanssa työskennellessä. Parin vuodenkin jälkeen mikä tahansa pätemisentarve valuu jo kuin vesi hanhen selästä, eikä mene enää ihon alle.

Laitoshuoltaja, FM, tässä järjestyksessä

Näin on, t. siivooja+FM

Vierailija
65/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vela ja tässä on sinun työurasi?

Oletko tämänpäiväinen asiakkaani? 

Olen neljän lapsen äiti, opiskellut kotona "lorvimisen" ohella nuo kaksi korkeakoulututkintoa (kaksi maisterintutkintoa, jos sillä mitään merkitystä on).

ap

Miksi neljä lasta? Oletko uskovainen?

Kiitos tästä kommentista. 

Avauduin aivan turhaan tälle palstalle. Tulee vain huonompi mieli.

Palaan aivottoman työni pariin, enkä jatka täällä keskustelua.

Kiitos.

ap

Anteeksi! Älä nyt mene mihinkään. Asiakaspalvelu nyt vain on tuollaista. Ei toisten käytöksen perusteella kannata itseään arvottomana pitää ja varsinkin kun itse tiedät, että hoidat työsi hyvin.

Eikä mun uskovaiskysymyksestä kannata loukkaantua. Tyhmä kommentti oli juu. Ihmettelen edelleen miksi nykyään halutaan tehdä niin paljon lapsia kun ehkäisykin on keksitty, mutta jotkut on näköjään niin lapsirakkaita ja se on ihan ok tietenkin.

Vierailija
66/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on astu-työ?

Meidän alalla yleistä, että tohtorillakin toinen ammatti varalla, etenkin jos on tutkija ja rahoitus epävarmaa. Meitä on siivoojia, myyjiä, hoitajia jne. Ei mitään häpeämistä, häpeämistä on siinä, jos luulee olevansa liian hyvä fyysisiin töihin.

Astu-työ = asiantuntijatyö. Pahoitteluni, ei ilmeisesti ole hirveän yleisesti käytetty lyhenne. Yksityisellä puolella teen hommia, itse en jaksanut tuota jatkuvaa apurahaepävarmuutta vaikka muuten post docina jatkaminen olisikin kiinnostanut. Olen siis tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja.

Vierailija
67/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on astu-työ?

Astu-työ = asiantuntijatyö. Pahoitteluni, ei ilmeisesti ole hirveän yleisesti käytetty lyhenne. Yksityisellä puolella teen hommia, itse en jaksanut tuota jatkuvaa apurahaepävarmuutta vaikka muuten post docina jatkaminen olisikin kiinnostanut. Olen siis tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja.

Ajattelin jotain keinosiemennystä 😜

T: toinen sihteeri

Vierailija
68/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli hyvin sanottu joltain että mietipä miten noin käyttäytyvän muu elämä sujuu. Itse tiedän tuollaisen haukkujan joka riehuu muille ja ilkeilee. Ja on säälittävä ihminen, yksinäinen ja kaikki on aina huonosti hänellä. Koita olla välittämättä.

Vierailija
69/73 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vastasin, etten valitettavasti tiedä ja että voi ottaa yhteyttä hänen sihteeriinsä...

Asiakasta ei koskaan pyydetä tekemään mitään eikä varsinkaan pyydetä soittamaan seuraavaan numeroon! Tämän luulisi ihan perussihteerin työtä tekevän aikuisten tietää sanomattakin.

Eli mitä sinun olisi pitänyt vastata, en tiedä, mutta otan asiasta selvää ja palaan viipymättä asiaan. 

Niin että kun meillä on erikseen teroitettu, ettei henkilökohtaisille sihteereille soiteta kuin henkilökohtaisissa asioissa, eikä missään nimessä toisten puolesta, niin minäpä sitten reippaasti rikkoisin tätä ja soittaisin nimenomaan toisten puolesta? 

Onko kaikkien sihteereiden aina soitettava asiakkaan puolesta kaikkiin numeroihin, vaikkei se kuuluisi heille? Minua on esimerkiksi pyydetty yhdistämään toisen yhtiön toimitusjohtajalle. No, en voi. Tai yhdistämään esimieheni kännykkään, kun hän ei ollut talossa. No, en voi. Mitä voin tehdä? Sanoa, että pieni hetki, soitan tässä omalla puhelimellani omaan laskuuni puhelun ja toimin sitten viestinvälittäjänä teille kahdella puhelimella?

ap

Taisitkin tässä jo kirjoittaa meille muille, miksi olet jäänyt sihteeriksi. Tuolla tavalla ajattelemalla ei pääse parempiin hommiin. Jos katsot, että joku työ ei kuulu sinulle ja kerrot sen asiakkaallekin, niin ei ihme, että 2 korkeakoulututkintoa ei auta sinua eteenpäin.

No miten tuossa tilanteessa tulisi sinun mielestäsi toimia, jos on erikseen ohjeistettu, ettei johtajille soittele kaikenmaailman siivoojat ja sihteerit??

Voihan sitä siltä asiakkaalta ottaa yhteystiedot ja välittää ne sitten eteenpäin sille johtajan sihteerille.

T. Johdon sihteeri (ja ihan ylpeä ammatistaan)

Mitä tuo auttaa? Ei mitään. Ei ne henkilökohtaiset sihteerit soittele takaisin.

Uskoisin, että ap:n tilanteessa on kyse ison firman isoista johtajista, koska heillä näköjään on omat sihteerinsä. Ei heillä ole aikaa soitella joillekin random-kyselijöille. Siksi kai tuolla onkin ohjeistettu, että vain suorat soitot vain suorille henkilökohtaisille sihteereille, ettei viestintä ja yhteydenotto menisi ihan sählingiksi.

Vähän sama kuin minulla joskus, kun olin todella, todella "ison" ihmisen henkilökohtainen sihteeri hetken aikaa. Hänelle soitti suoraan vain oma perhe ja tyyliin presidentti, muut puhelut ohjautuivat minun kauttani. Ei todellakaan ollut aikaa soitella takaisin joillekin yhteystietonsa jättäneille. Vastasin puhelimeen aina ja jos en vastannut (koska olin jo puhelimessa), piti soittaa uudestaan. En saanut muutenkaan soitella kenellekään takaisin, koska numero saattoi olla joku ulkomaan maksullinen Nigerian prinssi-numero.

Vierailija
70/73 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tänään tuli asiakas kysymään, missä yksi johtajista on. No, ei kuulu minun toimenkuvaani tietää heidän kalentereistaan mitään, heillä on omat henkilökohtaiset sihteerinsä."

Tämä paljasti tällä kertaa trollin. Nykyisessä työelämässä ei niin suurta ja mahtavaa firmaa löydykään, missä jokaisella johtajalla olisi oma sihteeri. Ei Noksu, ei Supercell, ei niin mikään.

Parempi trolli ensi kerralla, jooko?

Öö minä olen ihan tavallisessa suomalaisessa keskisuuressa yhdistyksessä (en edes yrityksessä) töissä ja meillä on pääjohtajan alaisuudessa neljä johtajaa, joilla jokaisella on oma henkilökohtainen sihteerinsä.

Sori.

Vierailija
71/73 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että jos olet asiakaspalvelutehtävissä joko johtoasemassa tai sitten vaikka sihteerinä, niin tuollaisia k*sipäitä tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin!

Vierailija
72/73 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset moukat ovat yleensä itsekin sillä suorittavalla tasolla, kenties joku duunarimies? Minullekin eräs raksaheebo totesi kerran, että "koitas tyttö mennä sitten kopioimaan niitä papereita tai vaikka keittämään pomollesi kahvit", kun hän toimitti jotain lomakkeita firmaan :) eikä alkanut poruttamaan, kun tiedän olevani tuollaisen käytöksen omaavan ihmisen yläpuolella.

Vierailija
73/73 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipäitä riittää maailmassa, se on fakta. Mullekin soitti viime viikolla miesasiakas, joka ei kyennyt toimimaan niin kuin olisi pitänyt, jotta hänen asiansa olisi edennyt ja tästä tuli asiakkaalle Suuri Ongelma. Kun kysyin häneltä "Mitä nyt sitten tehdään?" niin tämä luomakunnan kruunu tokaisi "No, sunhan se pitäisi tietää, sähän siellä oot töissä!!!" Juu, täällä oon töissä, mutta jos asiakas ei pysty hoitamaan pientä asiaa itse niin mä en sitä hänen puolestaan pysty tekemään. Joskus niin vain on, mutta kusipäät ei sitä käsitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi