Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Siis sä oot vaan joku sihteeri. Tää on sun homma. Voi v***..", sanoi yksi asiakas minulle. Harmittaa ja itkettää.

Vierailija
11.12.2018 |

Olen 37-vuotias, kahden korkeakoulututkinnon suorittanut nainen. Minun pitäisi olla asiantuntijatöissä, mutta en vain saa kuin suorittavan tason sihteeritöitä. Töitä, joita voisi tehdä kuka tahansa. En siis edes tee mitään tärkeitä ja merkittäviä sihteeritöitä, vaan ihan vaan kopioin sopimuksia ja mapitan papereita, ihan perustoimistotyötä.

Haluaisin käyttää aivojani ja haluaisin arvostusta. Tähän mennessä olen pystynyt uskottelemaan, että teen merkityksellistä työtä, kaikki työ on merkityksellistä ja arvokasta. Minua arvostetaan.

Ja pah. Tänään tuli asiakas kysymään, missä yksi johtajista on. No, ei kuulu minun toimenkuvaani tietää heidän kalentereistaan mitään, heillä on omat henkilökohtaiset sihteerinsä. En todellakaan tiedä kenenkään menemisistä mitään. Kun vastasin, etten valitettavasti tiedä ja että voi ottaa yhteyttä hänen sihteeriinsä, asiakas haistatteli puhelimessa, että olen vain vaivainen sihteeri, enkä tällaista edes pysty selvittämään. Nää olis just sellasia aivottomia sihteeritehtäviä, kuule.

Harmittaa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vastasin, etten valitettavasti tiedä ja että voi ottaa yhteyttä hänen sihteeriinsä...

Asiakasta ei koskaan pyydetä tekemään mitään eikä varsinkaan pyydetä soittamaan seuraavaan numeroon! Tämän luulisi ihan perussihteerin työtä tekevän aikuisten tietää sanomattakin.

Eli mitä sinun olisi pitänyt vastata, en tiedä, mutta otan asiasta selvää ja palaan viipymättä asiaan. 

Niin että kun meillä on erikseen teroitettu, ettei henkilökohtaisille sihteereille soiteta kuin henkilökohtaisissa asioissa, eikä missään nimessä toisten puolesta, niin minäpä sitten reippaasti rikkoisin tätä ja soittaisin nimenomaan toisten puolesta? 

Onko kaikkien sihteereiden aina soitettava asiakkaan puolesta kaikkiin numeroihin, vaikkei se kuuluisi heille? Minua on esimerkiksi pyydetty yhdistämään toisen yhtiön toimitusjohtajalle. No, en voi. Tai yhdistämään esimieheni kännykkään, kun hän ei ollut talossa. No, en voi. Mitä voin tehdä? Sanoa, että pieni hetki, soitan tässä omalla puhelimellani omaan laskuuni puhelun ja toimin sitten viestinvälittäjänä teille kahdella puhelimella?

ap

Jos asikas kyselee henkilökohtaisesti juuri tiettyä henkliöä, eikö asia silloin ole henkilökohtainen jolloin voi ottaa yhteyttä siihen henkilökohtaiseen sihteerin ja pyytää hän ottamaan yhteyttä asiakkaaseen? 

Vierailija
42/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vastasin, etten valitettavasti tiedä ja että voi ottaa yhteyttä hänen sihteeriinsä...

Asiakasta ei koskaan pyydetä tekemään mitään eikä varsinkaan pyydetä soittamaan seuraavaan numeroon! Tämän luulisi ihan perussihteerin työtä tekevän aikuisten tietää sanomattakin.

Eli mitä sinun olisi pitänyt vastata, en tiedä, mutta otan asiasta selvää ja palaan viipymättä asiaan. 

Niin että kun meillä on erikseen teroitettu, ettei henkilökohtaisille sihteereille soiteta kuin henkilökohtaisissa asioissa, eikä missään nimessä toisten puolesta, niin minäpä sitten reippaasti rikkoisin tätä ja soittaisin nimenomaan toisten puolesta? 

Onko kaikkien sihteereiden aina soitettava asiakkaan puolesta kaikkiin numeroihin, vaikkei se kuuluisi heille? Minua on esimerkiksi pyydetty yhdistämään toisen yhtiön toimitusjohtajalle. No, en voi. Tai yhdistämään esimieheni kännykkään, kun hän ei ollut talossa. No, en voi. Mitä voin tehdä? Sanoa, että pieni hetki, soitan tässä omalla puhelimellani omaan laskuuni puhelun ja toimin sitten viestinvälittäjänä teille kahdella puhelimella?

ap

Taisitkin tässä jo kirjoittaa meille muille, miksi olet jäänyt sihteeriksi. Tuolla tavalla ajattelemalla ei pääse parempiin hommiin. Jos katsot, että joku työ ei kuulu sinulle ja kerrot sen asiakkaallekin, niin ei ihme, että 2 korkeakoulututkintoa ei auta sinua eteenpäin.

No miten tuossa tilanteessa tulisi sinun mielestäsi toimia, jos on erikseen ohjeistettu, ettei johtajille soittele kaikenmaailman siivoojat ja sihteerit??

Ei kai sille johtajalle olisi soitettukaan vaan sille sihteerille. Ihan hyvin olisi voinut ottaa asiakkaan tiedot ja välittää asia sille johtajan sihteerille. Toki ymmärrän, että ensisijaisesti pyydetään soittamaan suoraan sihteerille, mutta hankalien asiakkaiden kanssa on olemassa vaihtoehtoisia keinoja, jos on jokin yhteys olemassa.

Itse yritin joskus selittää asiakkaalle, että vaikka työpaikkani pihassa on postilaatikko, minulla ei ole mitään yhteyttä postiin enkä pääse millään sisäisellä järjestelmällä näkemään, kuka laatikon on tyhjännyt ja koska ja missä laatikkoon edellisenä päivänä pudotettu kirje menee tänään. Toki annoin asiakkaalle puhelinnumeron laatikon kyljestä ja tarjouduin itse myös soittamaan, mutta kun asiakas pyysi minun nimeäni jatkoasiointia varten, hän ei millään tajunnut, että postissa ei missään ole minun tietojani jonain sisäisenä vastuuhenkilönä.

Näitä taukkeja tuler joskus vastaan, mutta saman firman sisällä luulisi, että jotain olisi tehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ei yksin takaa hyvää työpaikkaa vaan se vaatii itseltäkin sitä todellista vastuun ottamista.

Vierailija
44/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutöissä yli 30 v ja monenmoista olen nähnyt ja kuullut. Mielestäni paras tapa kohdata nämä kiukuttelevat aina inhottavat ihmiset on olla itse oikein ystävällinen ja katsoa silmiin, usein huomaan sen jälkeen häpeän kasvoilta. Ei kannata ottaa henk.koht. suurin osa on kuitenkin fiksuja ja ajattelevia.

Vierailija
45/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme ap:n teilausta, vaikka hoiti tilanteen hyvin ja ilmeisesti ohjeiden mukaisesti.

Oletko aktiivisesti hakenut muita tehtäviä? Oletko hyvä kirjoittamaan hakemuksia?

Katsoin juuri valtiolle.fi -sivustolla olevia vapaita paikkoja ja oli runsaasti erilaisia assisntetti- ja sihteeripaikkoja. Osa paperinpyörittelyä 1900 euron pohjapalkalla, osa hieman vaativampaa 2300 e palkalla. Yksi assaripesti sisälsi kaikkea aina viestinnästä ties mihin, palkka melkein 3000 e.

Johonkin tuollaiseen voisit päästä. Suorittavaa tasoa kyllä, mutta jos työnkuva ja vastuu on laajempaa, osaaminen kehittyy.

Nuo paikat ovat käytännössä jo täytetty. Ne on pakko vain muodon vuoksi laittaa julkiseen hakuun, vaikka työntekijä otetaan talon sisältä.

Vierailija
46/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pullollaan työntekijöitä, jotka suostuvat tekemään vain ja ainoastaan omaa pikkuhommaansa, ei mitään ylimääräistä, koska "ei kuulu minulle".

Vierailija
47/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Taisitkin tässä jo kirjoittaa meille muille, miksi olet jäänyt sihteeriksi. Tuolla tavalla ajattelemalla ei pääse parempiin hommiin. Jos katsot, että joku työ ei kuulu sinulle ja kerrot sen asiakkaallekin, niin ei ihme, että 2 korkeakoulututkintoa ei auta sinua eteenpäin.

No miten tuossa tilanteessa tulisi sinun mielestäsi toimia, jos on erikseen ohjeistettu, ettei johtajille soittele kaikenmaailman siivoojat ja sihteerit??

Voihan sitä siltä asiakkaalta ottaa yhteystiedot ja välittää ne sitten eteenpäin sille johtajan sihteerille.

T. Johdon sihteeri (ja ihan ylpeä ammatistaan)

Vierailija
48/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuitenkin haaveilee sinunkin työstäsi.

Vierailija
49/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-mäisiä asiakkaita tapaa asiantuntijatyössäkin, niihin nyt joutuu vaan nykypäivän työelämässä tottumaan. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, vaikka varmasti ikävältä tuntuukin. Eikö teillä muuten ole esim. Outlookin kalenterista about nähtävillä kaikkien kalenterit edes suunnilleen? Pystyisit vaikka sen perusteella kertomaan, että johtaja x on palaverissa kello 14 saakka, mutta jos annat hänen sihteerinsä puhelinnumeron, niin asiakas voi olla häneen siinä vaiheessa yhteydessä? Ehkä se antaisi asiakkaalle paremman kuvan?

Terv. FT, aiemmin töissä varastolla ja siivoushommissa, nykyisin astu-töissä. Tiedän, miltä tuollainen kuvaamasi tilanne tuntuu..

Jokaisen olisi hyvä ainakin kokeilla aspahommia... Myös sairaala on oikein hyvä paikka sen paksun nahan kasvattamiseen, jota tuntuu tarvitsevan ylipäätään ihmisten kanssa työskennellessä. Parin vuodenkin jälkeen mikä tahansa pätemisentarve valuu jo kuin vesi hanhen selästä, eikä mene enää ihon alle.

Laitoshuoltaja, FM, tässä järjestyksessä

Pysäköinninvalvonnassa myöskin saa kuulla kaikkea mahdollista, kaikki haukkumasanat, mitä nyt voi olla olemassa. (Itse en ole siellä sihteerinä, mutta tuttuni on. Minä en kestäisikään).

Aikuiset, "hyvinpukeutuvat" ihmiset saattavat nolata itsensä karjumalla niin, että kaikki varmasti kuulevat, kuinka Hyvin Tärkeää Henkilöä on kohdeltu kuin ketä tahansa.

Vierailija
50/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tänään tuli asiakas kysymään, missä yksi johtajista on. No, ei kuulu minun toimenkuvaani tietää heidän kalentereistaan mitään, heillä on omat henkilökohtaiset sihteerinsä."

Tämä paljasti tällä kertaa trollin. Nykyisessä työelämässä ei niin suurta ja mahtavaa firmaa löydykään, missä jokaisella johtajalla olisi oma sihteeri. Ei Noksu, ei Supercell, ei niin mikään.

Parempi trolli ensi kerralla, jooko?

Vierailija
51/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 37-vuotias, kahden korkeakoulututkinnon suorittanut nainen. Minun pitäisi olla asiantuntijatöissä, mutta en vain saa kuin suorittavan tason sihteeritöitä. Töitä, joita voisi tehdä kuka tahansa. En siis edes tee mitään tärkeitä ja merkittäviä sihteeritöitä, vaan ihan vaan kopioin sopimuksia ja mapitan papereita, ihan perustoimistotyötä.

Haluaisin käyttää aivojani ja haluaisin arvostusta. Tähän mennessä olen pystynyt uskottelemaan, että teen merkityksellistä työtä, kaikki työ on merkityksellistä ja arvokasta. Minua arvostetaan.

Ja pah. Tänään tuli asiakas kysymään, missä yksi johtajista on. No, ei kuulu minun toimenkuvaani tietää heidän kalentereistaan mitään, heillä on omat henkilökohtaiset sihteerinsä. En todellakaan tiedä kenenkään menemisistä mitään. Kun vastasin, etten valitettavasti tiedä ja että voi ottaa yhteyttä hänen sihteeriinsä, asiakas haistatteli puhelimessa, että olen vain vaivainen sihteeri, enkä tällaista edes pysty selvittämään. Nää olis just sellasia aivottomia sihteeritehtäviä, kuule.

Harmittaa.

Totanoinniin, AMK-tutkinto ei sit ole "korkeakoulututkinto", etkä sillä tule mitään sirkustemppuja tekemään työmarkkinoilla - ei kai tämä tullut sulle nyt yllätyksenä? Se ei nimittäin ole korkeakoulututkinto, etkä sillä mitään kunnioitusta tule saamaan jatkossakaan. Jos ei älli riitä yliopistoon, niin on syytä kohdistaa katse peiliin.  Tässä maassa nimittäin koulutuksen puute ei ole mistään muusta kuin itsestä kiinni. 

Ne ovat ammattiKORKEAKOULUtutkintoja. Ei esim. ammattikoulututkintoja, amis on eri asia.

Vierailija
52/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tänään tuli asiakas kysymään, missä yksi johtajista on. No, ei kuulu minun toimenkuvaani tietää heidän kalentereistaan mitään, heillä on omat henkilökohtaiset sihteerinsä."

Tämä paljasti tällä kertaa trollin. Nykyisessä työelämässä ei niin suurta ja mahtavaa firmaa löydykään, missä jokaisella johtajalla olisi oma sihteeri. Ei Noksu, ei Supercell, ei niin mikään.

Parempi trolli ensi kerralla, jooko?

Höpö höpö. Yrityksessä saattaa hyvinkin olla toimitusjohtajalla sihteeri, markkinointijohtajalla omansa ja vaikka talousjohtajalla taloussihteeri. Kyllä näitä on. Vietätkö muuten paljonkin aikaa palstalla etsimässä trolleja ja hyökkäämällä sitten paljastavasti paikalle: "HAA, löysin trollin!" :D

Vierailija
53/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin kerran tehdä niin kuin oli aina (kaupungin) asiakaspalvelukoulutuksissa neuvottu, eli palvella paikalle tulevaa asiakasta ensin, antaa puhelimenkin soida.  Tosin tässä tapauksessa puhelin ei soinut. Kopioin ennen asiakkaan saapumisaikaa hänelle asiakirjoja, kun esinaiseni tuli tuomaan minulle (muka) kiireistä työtehtävää. Kerroin hänelle, että laitan nämä asiakirjat ensin aivan kohta saapuvalle asiakkaalle valmiiksi. Koska on sovittu se noutamisaika hänen kanssaan.

Esimies suuttui kun en heti ruvennut hänen tehtäväänsä tekemään. Sillä ei siis ollut kiirekään, mutta kun en totellut! Kilttinä orjana kuuluu totella. Eihän se tuokaan kerro mistään muusta kuin tämän esinaisen epäkypsyydestä. Hänen varsinkin pitäisi ajatella ennenkaikkea organisaation asiakkaita, tietenkin. Eipä siinä sinänsä muuta, mutta tämä naisihminen oli etevä "laittamaan korvan taakse" asioita. Sain sen kyllä huomata.

Vierailija
54/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ei vielä riitä, se on vain paperilappunen, vaan tarvitaan ammattitaitoa ja osaamista ja sitä saa vain työtä tekemällä.

Ja jos itsekkään arvosra työtäsi, miten luulet muiden sen tekevän.

Ja jostakin on lähdettä rakentamaan työuraa ja se alkaa siitä ensimmäistä työpaikasta. Tärkeintä on olla ystävällinen ja palveltava myös niitä vitt..sia asiakaita, sillä se voi olla jo huomenna sun työnantaja, joka tarjoaa sulle loistavat mahdollisuudet. Mulle kävi näin.

Jos sinun asiakas ei toiminut mallikkaasti, niin mielestäni sinunkin ammattitaidossa on vielä paljon puutteita ja se voi olla yksi syy, miksi et ole saanut mieleisiä tehtäviä.

Vierailija
55/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on pullollaan työntekijöitä, jotka suostuvat tekemään vain ja ainoastaan omaa pikkuhommaansa, ei mitään ylimääräistä, koska "ei kuulu minulle".

Ja Suomessa, muista maista poiketen, hyvä asiakaspalvelu tai palvelu yleensä koetaan jotenkin ihmisarvoa alentavaksi. Onko se herravihaa vai mitä? En tiedä.

Meillä ei osata myyjä tai palvela, edes niitä jotka mahdollistavat hyvän kannattavuuden, kun ne joilla on rahaa, eivät yleensä osta vain tuotetta, vaan luksuspakvelua, mutta tämä on niin vaikeaa suomalaisille.

Vierailija
56/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa.

Totanoinniin, AMK-tutkinto ei sit ole "korkeakoulututkinto", etkä sillä tule mitään sirkustemppuja tekemään työmarkkinoilla - ei kai tämä tullut sulle nyt yllätyksenä? Se ei nimittäin ole korkeakoulututkinto, etkä sillä mitään kunnioitusta tule saamaan jatkossakaan. Jos ei älli riitä yliopistoon, niin on syytä kohdistaa katse peiliin.  Tässä maassa nimittäin koulutuksen puute ei ole mistään muusta kuin itsestä kiinni. 

Hieno taito tuo rivien välistä lukeminen. Varsinkin, kun vedät aivan omia johtopäätöksiä täysin ilman mitään faktapohjaa. Olen tuplamaisteri. En ole koskaan opiskellut ammattikorkeakoulussa. Anteeksi, ettet voi syyttää minua kouluttautumattomuudesta.

ap

Ikävä kyllä, niitä tuplamaistereita on pilvin pimein, eikä nykyään pelkkä koulutus enää riitä työelämään, vaan tarvitaan ihan muita avuja ja taitoja esim. sosiaalisiataitoja, joustavuutta, stressin sietokykyä ja tietysti rautaista ammattitaitoa ja osaamista.

Vierailija
57/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan tuplamaisteri tekee sihteerin hommia? Kuinka pahasti voi elämässä epäonnistu? Niin koulutusvalinnassa kuin uravalinnassakin...

Vierailija
58/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiattomista haukuista ei kannata ottaa itseensä. Jos joku alkaa haukkua ja vähätellä niin se kertoo todella enemmän haukkujasta kuin kohteesta. Ymmärrän kyllä että ei turhia kettuiluja jaksa kuunnella. Olen itse ollut yli 30v toimistohommissa tehden kaikkea mahdollista. Meidän "passattavat" ovat korkeakoulutettuja asiantuntijoita, proffia ym. Osa näistäkin ovat sellaisia jotka halveksivat toimistoväkeä vaikka palvellukset kelpaavatkin. Onneksi on myös sellaisia jotka arvostavat kaikkien työtä tai ainakin osaavat esittää arvostavansa.

Vierailija
59/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tuplamaisteri siivoustyössä :) siivoaa esim. minunkin käyttämän vessan. Joskus olen joutunut huomauttamaan, että voisi pesualtaasta saippuajäämät poistaa paremmin.

Vierailija
60/73 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postaileeko sama henkilö tänne nuo kaikki negatiiviset kommentit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi