Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin ihmisillä menee rahaa? :O

Vierailija
11.12.2018 |

En käsitä yhtään! Meillä on 2 pienistä palkoista saadaan melkein 1,5 palkkaa säästöön. Tuntuu et raha vaa jää tilille lojumaan. Ei ole koskaan kiirettä, töiden jälkeenkin kävelee vain rauhassa kotiin ja katon luontoa, työkaverit ihmettelivät. Hesassa asutaan. Ylipainoa ei ole.

En ymmärrä miksi pitää ostaa, ei vaa mee kaaliin. Pienessä kaapissa vuodesta toiseen ne samat muutama vaate jotka aina sopivat, joka tilanteseen löytyy.

Meidän hiilijalanjälkikin on 2400hco. Keskiverto suomalaisella melkein 8000.

Mitä te oikein teette ihmisiä?? Tuntuu et olen itse se marssilainen!! Elämäntapa erottuu niin hurjasti muista etten ota sitä edes esille paitsi täällä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä menee noin paljon rahaa hygienia tuotteisiin?

Meillä kuukaudessa menee ehkä 5e.

Dödö oikein käytettynä kestää kuukausia, samoin meikkivoide.

Kannattaa opetella käyttää tuotteet oikein niin säästyy!

Tuota... miten dödöä opetellaan käyttäMÄÄN oikein niin, että se riittää kuukausia? Ei sitä määrättömästi saa roll-onista iholle hierottua. Ainoa tapa käyttää sitä säästäväisesti olisi olla käyttämättä sitä, ja minä en halua haista hieltä edes vapaapäivinäni. Kiitos ei.

Vierailija
22/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee rahaa vaikka mihin ja pakollisiin kuluihin saa uppoamaan rahaa aika paljon. Jos haluaisin elää säästeliäästi, niin silloin eläisin säästeliäästi. Ajattelen kuitenkin niin että jos olen rahani tienannut, niin saan ne myös käyttää ihan miten huvittaa. Toki laitan säästöön aina, mutta en koe mitään tarvetta ihan tarkoituksella pihistellä jatkuvasti jos se ei ole pakollista. Oon liian kauan elänyt sellaista elämää jossa sai joka pennin kohdalla erikseen miettiä että mihin sen käyttää, joten käytän aika surutta rahaa koska se on mahdollista nykyään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla jää aika vähän säästöön. Oma palkkani on nettona 3200 e/kk ja joka kuukausi siitä jää käyttämättä yli 2800 e. Kannattaisi sinunkin katsoa vähän kulutustottumuksiasi, koska vaikuttaa siltä, että tuhlaat johonkin turvaan.

Kukas sun asumisen ja liikkumisen maksaa/on maksanut? 350 € kuukaudessa ei makseta juuri muuta kuin ruoka ja hygienia.

Tätä minäkin ihmettelen. Vaikka olisi maksanut as. lainan pois, asunnosta on aina jotain kuluja, jotka harvemmin jää ihan kymppeihin kuukaudessa. Sähkö, vesi? Työpaikka ja kaupat voi toki olla onnellisesti niin lähellä, että sinne pääsee kävellen tai pyörällä, mutta yleensä jonkin verran muuta pidemmän matkan kulkemista tulee pakostikin. Vaikka ei olisi omaa autoa, niin julkisetkin taitaa kaikkialla maksaa ellei ole kansanedustaja. Puhelinetu voi toki kuulua työpaikkaan ja netti kerrostalon vastikkeeseen, mutta mun on jotenkin hyvin vaikea uskoa, että 400 euroa kuukaudessa vuoden keskiarvona onnistuisi. Olen itse about samassa tulotasossa ja pelkästään työhön liittyen on "ulkoisia kuluja" jonkin verran, vaikka siihen liittyvää matkustamista ym korvataankin.

Vierailija
24/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saituus on neuroosi, ap. Ei ihminen elä säästääkseen, raha tuo elämään mukavuutta ja virikkeitä. Ja kun kulutat, työllistät.

Toki roinaa voi ja kannattaa vähentää, mutta puhun ennen kaikkea palveluiden ja kulttuurin ja elämysten ja vaikkapa hyvän ruuan kuluttamisesta. Niihin kannattaa satsata, jos on varallisuutta.

Vierailija
25/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla jää aika vähän säästöön. Oma palkkani on nettona 3200 e/kk ja joka kuukausi siitä jää käyttämättä yli 2800 e. Kannattaisi sinunkin katsoa vähän kulutustottumuksiasi, koska vaikuttaa siltä, että tuhlaat johonkin turvaan.

Kukas sun asumisen ja liikkumisen maksaa/on maksanut? 350 € kuukaudessa ei makseta juuri muuta kuin ruoka ja hygienia.

Kävely on ilmaista ja eikä ruuastakaan tarvitse maksaa, leipäjonosta saa hyviä perustarpeita.

Vierailija
26/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kodintavarakaupan kassalla töissä opintojen ohella ja välillä kyllä surettaa se joidenkin ihmisten joulukrääsän ostaminen näin joulun alla. Yritä nyt siinä sitten jutella mukavasti small talkia tyyliin "näin on, nämä ovat kyllä niin ihania ettei tosiaan voi olla ostamatta joka vuosi uutta", samalla, kun mieli kiljuu, että mikä on sinun oikeutesi ostaa tällaista p*skaa ja saastuttaa.

Mitä se vaatii, että sinullakin on se työpaikka? Miksi sinä opiskelet?

Vierailija
27/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa täällä. Ihmisiä on niin aivopesty että pitää ostaa. Jenkki propaganda on jo geeneissä meilläkin.

Maailman koko talousjärjestelmä on rakennettu jatkuvaan kulutukseen ja sen kasvuun. Kuluttamisen vähentyminen kaataisi koko korttitalon. Siksi kulutuksen pienentymitä pelätään. Samoin kuin väestön väheneminenkin saisi romahduksen aikaan koska järjestelmät on tehty väärälle pohjalle.

Vierailija
28/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan peruselämiseen sitä rahaa menee. Asuntolainaan, laskuihin, ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, harrastuksiin, toisinaan vaatteisiin jne. Musiikkia lukuunottamatta ei kanneta kotiin kassikaupalla roinaa mutta käytetään rahaa paljon mm. keikoilla käymiseen, toisinaan ulkonasyömiseen, teatteriin, leffalippuihin jne.

Vierailija
29/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä yhtään! Meillä on 2 pienistä palkoista saadaan melkein 1,5 palkkaa säästöön. Tuntuu et raha vaa jää tilille lojumaan. Ei ole koskaan kiirettä, töiden jälkeenkin kävelee vain rauhassa kotiin ja katon luontoa, työkaverit ihmettelivät. Hesassa asutaan. Ylipainoa ei ole.

En ymmärrä miksi pitää ostaa, ei vaa mee kaaliin. Pienessä kaapissa vuodesta toiseen ne samat muutama vaate jotka aina sopivat, joka tilanteseen löytyy.

Meidän hiilijalanjälkikin on 2400hco. Keskiverto suomalaisella melkein 8000.

Mitä te oikein teette ihmisiä?? Tuntuu et olen itse se marssilainen!! Elämäntapa erottuu niin hurjasti muista etten ota sitä edes esille paitsi täällä.

No emme asu työpaikkojen vieressä / kävelymatkan päässä. Mieluummin ostettiin edullinen okt vähän kauempaa. Se toki edellyttää kaikille työssäkäyville auton alle.

12 vuodessa kotimaisista talvikengistä meni pohja rikki, piti jo ostaa uudet. Nykyfarkut ei kestä samaa kuin 80-luvulla ostamani. Keski-ikäisenä on jo vähän roikku... ei ne samat vaatteetkaan enää istu samoin kuin nuorena, eli uusittava on joskus.

Sitten tuli hommattua tuo muksu. Siinä vasta rahareikä. Ruokaa, tarviketta, vaatetta, harrastusta, kaverisynttäriä, polkupyörää, kulkemista, kännykkää, huveja.....

Mutta en mä valita. Pakolliset menot on mitoitettu niin että pienempi palkka riittää. Isompi palkka jää sitten autoon, vaatehankitoihin, huveihin, säästöön...

Mies vielä meni perimään metsää. Onhan sinne kiva mennä kuuntelemaan hiljaisuutta ja paistamaan makkaraa notskilla, mutta ei sekään ilmaista ole.

Vierailija
30/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne säästöt sitten käytetään ja milloin?

Vierailija
31/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivon itse halvimmista kaurahiutaleista ja halvimmista vehnäjauhoista joka päivä,vuoden ruokalasku lisäravinteineen ja kahveineen alle tonnin.Säästöön pienistä tuloista 5000-6000€ vuodessa.

Ja mitä niillä säästöillä tehdään ja miksi?

Vierailija
32/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivon itse halvimmista kaurahiutaleista ja halvimmista vehnäjauhoista joka päivä,vuoden ruokalasku lisäravinteineen ja kahveineen alle tonnin.Säästöön pienistä tuloista 5000-6000€ vuodessa.

Meillä on myös alettu leipomaan paljon ja se on nostanut kustannuksia.

Ei se leipominen mitään ilmaista ole niin kuin ihmiset tuntuu luulevan.

Ja jos teen sämpylöitä niin se pellillinen tai pari katoaa sen illan ja aamun aikana!

Olen siis sama joka kirjoitti aiemmin 6 hengen perheen menoista.

Meillä on kolme poikaa ja yksi tytär vanhempien lisäksi. Yksi pojista teini ja toinen esiteini. Harrastaa paljon ja kasvaa pituutta ja syövät oikeasti paljon vaikka toinen hoikka ja toinen tosi laiha.

Eli saa kantaa uutta jauhopussia, kananmunapaketteja, voipaketteja, puurohiutaleita ym tuplamäärät jos meinaa että riittää vielä leipomiseen.

Vierailija
33/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella pieniä summia saatte säästöön. Itse saan palkkaa nettona 2000€, josta säästöön jää 1600€, vaikka puolet tuloista menee vuokraan. Repikääpä siitä, kuten ysärillä tavattiin sanoa.

Vierailija
34/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä niillä säästöillä tehdään ja miksi?

Auto vuosimallia 2020 eikä edes mene kaikki rahat.Joskus vuosia sitten istuin joka päivä autoon ja kauppaan hakemaan turhuuksia,ei jäänyt mitään säästöön.

Vierailija
35/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään hyvin. Yleensä perunat kasvaa omalla maalla, mutta viime kesänä eivät, joten ostan nekin. Joskus ostan pakastejuurespussin, josta ne voi kaataa suoraan keittokattilaan. Mies tykkä syödä naudanlihaa. Nyt jouluna ostetaan kunnon pala nautaa ja kinkku unohdetaan nivelreumasyistä.

Vierailija
36/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:O

Tarvitsisin uusia t-paitoja, mutta ei ole rahaa. Ei ole rahaa, koska maksoin vuokran ja opintolainan korot. T-paidat ovat reikäisiä, mutta ehkä helmikuussa onnistaa ja saan uusia.

Vierailija
37/37 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:O

Tarvitsisin uusia t-paitoja, mutta ei ole rahaa. Ei ole rahaa, koska maksoin vuokran ja opintolainan korot. T-paidat ovat reikäisiä, mutta ehkä helmikuussa onnistaa ja saan uusia.

Facen ryhmistä tai torista saa ilmaiseksi t-paitoja. Kysäse sieltä :)