Mies sitten ilmoitti lähtevänsä joulun välipäivinä vanhemmilleen pohjoiseen ja minä jäisin yksin pienen lapsen kanssa etelään.
miehen vanhemmat asuvat nykyään aika kaukana, monen tunnin ajomatkan päässä Pohjois-Suomessa enkä todellakaan ole lähdössä vuoden ikäisen vauvan kanssa niin pitkälle matkalle istumaan kylmään autoon, vaikka mies ja sukulaisensa kovin sinne tahtoisivatkin. Mies sanoi, että lähtee sitten yksin heti tapaninpäivänä ja palaa uudeksivuodeksi. Minä jäisin siten yksin meidän pikkuisen kanssa kun toinen lähtee viettämään joululomaa, saaden ruuan ja kaiken muunkin pöytään valmiina. Senkus lähtee sitten, mutta kun tulee takaisin, saa alkajaisiksi etsiä itselleen uuden kämpän, kun löytää tavaransa jätesäkkiin pakattuna rappukäytävästä.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää junalla
Muuten ihan hyvä idea, mutta pohjoisessa on paljon paikkakuntia, mihin juna ei kulje. Myös lentokentättömiä paikkakuntia.
Aika moniin niistä pääsee esim. Oulusta tai Rovaniemeltä bussilla. Tällöin bussimatkan pituus jää siedettäväksi.
Tai sitten mies voi mennä autolla ja hakea ap:n ja lapsen rautatieasemalta.
Kylmään autoon? Kyllä se auto lämpiää sisätiloiltaan melko lyhyen ajon jälkeen.
Juna myös helppo vaihtoehto. Miksi jäisit kotiin? Kyllä ne sukulaiset mielellään näkisivät lapsen. Ja pääsisit valmiiseen pöytään.ja ehkä jopa vapaalle kahdestaan miehen kanssa, kun sukulaiset olisivat lapsen seurana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaiset ihmiset yleensä pärjää elämässä?
Sellaiset jotka eivät tykkää istua autossa pitkiä matkoja? Jaa a.. varmaan eivät istu sitten.
Jotka ovat niin läheisriippuvaisia, että eivät pärjää paria päivää vuosikkaan kanssa vaan uhkailevat erolla.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vuoden ikäisen kanssa voi mennä?
Minä olen käynyt molempien kanssa Kiinassa ja Nykissä kun olivat tuonikäisiä.
Miksi? Lasu tommoisista olisi tehtävä, jotka altistavat pienen lapsen ties mille taudeille ja saastalle. Tuon ikäisen lapsen paikka on kotona, mutta eihän nämä itsekkäät minä minä vanhemmat tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi lämmittää auton valmiiksi. Menkää mukaan. Nykyään on huoltoasemia joka kolkalla, ei mitään ongelmaa matkustaa pienten kanssa. Meillä oli mummola napapiirin tuolla puolen, yli 12 h päässä, kahdella kuskilla yhden ipanan kanssa ei ongelmaa. Tosin lastenmusiikkia ei jaksettu kuunnella.
Aivan turha kiusata lasta tai itseään tuollaisella matkalla. Senkin aikaa voisi cillata kotonaan.
Mua ei ole ikinä häirinnyt, tehdään nykyäänkin roadtrippejä, tosin jo kaksin. Olisin tullut hulluksi vaan kotinurkissa muksun kanssa, mulla ei aikanaan ollut tukiverkkoja lähimaillakaan.
Lisäksi näin lapset tottuvat automatkailuun. Ollaan ajeltu pitkin poikin Eurooppaa omalla autolla ja mm. Uudessa Seelannissa, Australiassa ja USA:ssa. Kesällä kierrettiin Islanti autolla.
Kimppakyydeillä kisamatkaajista huomaa nää jotka ei oo ikinä tottuneet autolla matkailuun, vartti kun on mennyt niin alkaa "koska ollaan perillä???" Ja "mul on tylsääääää, voidaanko pysähtyä????". Parin tunnin reissulla pitää pysähtyä ABC:lle syömään jne.
Automatkailuun tottuminen ei kyllä ole mikään itseisarvo, tekisitte tekin lomillanne jotain fiksumpaa kuin kökötätte peltilehmissä. Ja mitä tottumiseen tulee, sitä hehkuttavat ovat poikkeuksetta joko a) sopeutuvan temperamentin omaavien lasten vanhempia tai b) lapsen tarpeille epäsensitiivisiä. Kukaan täyspäinen ei lähde ajamaan ilman pakkoa pitkiä matkoja vauvan/taaperon kanssa jolle se on tuskaa. Hyvin ehtivät oppia myöhemminkin kun ymmärtävät vähän puhetta, aikaa ja motiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaiset ihmiset yleensä pärjää elämässä?
Sellaiset jotka eivät tykkää istua autossa pitkiä matkoja? Jaa a.. varmaan eivät istu sitten.
Jotka ovat niin läheisriippuvaisia, että eivät pärjää paria päivää vuosikkaan kanssa vaan uhkailevat erolla.
Mitäs pitäisi ajatella aikuisesta? Miehestä ,joka on niin riippuvainen vanhemmistaan ettei pysty edes lomaansa oman perheen kanssa viettämään? Jätä tuo sika ap!
Vierailija kirjoitti:
miehen vanhemmat asuvat nykyään aika kaukana, monen tunnin ajomatkan päässä Pohjois-Suomessa enkä todellakaan ole lähdössä vuoden ikäisen vauvan kanssa niin pitkälle matkalle istumaan kylmään autoon, vaikka mies ja sukulaisensa kovin sinne tahtoisivatkin. Mies sanoi, että lähtee sitten yksin heti tapaninpäivänä ja palaa uudeksivuodeksi. Minä jäisin siten yksin meidän pikkuisen kanssa kun toinen lähtee viettämään joululomaa, saaden ruuan ja kaiken muunkin pöytään valmiina. Senkus lähtee sitten, mutta kun tulee takaisin, saa alkajaisiksi etsiä itselleen uuden kämpän, kun löytää tavaransa jätesäkkiin pakattuna rappukäytävästä.
Mies lähtee, en kyllä suostu lähtemään mukaan, kylmä auto, valmis ruoka... käläkäläkälä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua on pyydetty mukaan ja et lähde, turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki sinäkin voisit vielä harkita mukaan lähtemistä, mutta ei miehesikään oikein tee, kun vaan ilmoittaa lähtevänsä moneksi päiväksi pois ja jättää sinut ja lapsensa jouluksi keskenään. Jokin fiksu kompromissi olisi ehkä paikallaan, kumpikin tulevat vastaan ja ottavat toisensa huomioon ja mies tässä myös oman lapsensa.
Mies aikoi aloituksen mukaan lähteä tapaninpäivänä. Ja ap on tervetullut mukaan. Minusta mies on tässä ihan reilu. Ap ei.
Reilua yrittää pakottaa kumppani pienen lapsen kanssa jonnekkin jumalan selän taakse mätänemään moneksi päiväksi? Kyllähänjokainen tietää mitä nämä paskat pakkovierailut appivanhemmuillailla Siis aivan törkeetä käytöstä mieheltä. Miten kehtaa edes ehdottaa tuollaista?
Joo, pienen lapsen kanssa matkustaminen voi olla raskasta. Eikö mies kuitenkin ole aika mukavasti ihan omaakin perhettä ottanut huomioon, kun viettää jouluaattoa edeltävän viikonlopun, jouluaaton, joulupäivän ja uudenvuoden vaimon ja lapsen kanssa. Siinähän on jo paljon enemmän yhteistä aikaa oman perheen kuin lapsuuden perheen kesken.
Monen tunnin ajomatkan päähän ei kannata lähteä alle neljäksi päiväksi, joten ei tuota tilannetta oikein järkevämmin voisi junailla, jos lomaa kuitenkin käytettävissä rajoitettu määrä. Olisi vähän eri asia, jos mies ei olisi jouluna lapsensa ja vaimonsa kanssa lainkaan tai jos mies lähtisi moneksi päiväksi lapsen ollessa aivan pieni vauva. Nyt kuitenkin on kyse vain neljästä yöstä poissa kotoa ja vaimo ja 1-vuotias lapsi on kutsuttu mukaan. Ei se mikään törkeyden huippu mielestäni ole.
Minusta on aivan ymmärrettävää, että haluaa tavata edes joulun aikaan myös omia vanhempiaan, etenkin, jos muutoin tapaamiset jäävät harvaan. Emmehän voi tietää koko tilannetta muutenkaan. Ehkä miehellä on jopa olo, että harvat tapaamistilaisuudet kannattaa nyt käyttää, kun vanhemmat ovat vielä elossa ja hyvässä kunnossa?
Esimerkiksi minun äidilläni on vauhdilla etenevä muistisairaus ja isäni on omaishoitaja. Ei tulisi tässä tilanteessa mieleenkään olla menemättä heidän luokseen joululoman aikana ja minun mieheni ymmärtää tämän täysin. Meillä on miehen kanssa monta yhteistä joulua vielä senkin jälkeen, kun vanhemmistamme aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Lentäkää. Tulee paljon halvemmaksi kuin avioero.
Mutta lentämällä ei pääse paskasta äijästä eroon ja joutuu viellä lusimaan monta päivää vieraiden nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki sinäkin voisit vielä harkita mukaan lähtemistä, mutta ei miehesikään oikein tee, kun vaan ilmoittaa lähtevänsä moneksi päiväksi pois ja jättää sinut ja lapsensa jouluksi keskenään. Jokin fiksu kompromissi olisi ehkä paikallaan, kumpikin tulevat vastaan ja ottavat toisensa huomioon ja mies tässä myös oman lapsensa.
Mies aikoi aloituksen mukaan lähteä tapaninpäivänä. Ja ap on tervetullut mukaan. Minusta mies on tässä ihan reilu. Ap ei.
Reilua yrittää pakottaa kumppani pienen lapsen kanssa jonnekkin jumalan selän taakse mätänemään moneksi päiväksi? Kyllähänjokainen tietää mitä nämä paskat pakkovierailut appivanhemmuillailla Siis aivan törkeetä käytöstä mieheltä. Miten kehtaa edes ehdottaa tuollaista?
No nyt taisi mennä provoilun puolelle. Ei näin itsekäs voi kukaan oikeasti olla.
Tuntuu liian tutulta tuo aloitus "mies SITTEN"...tällaisia aloituksia on ollut jo aika monta. Eli sama vanha trolli asialla?
Tsiisus, hankkikaa nyt ihan ensiksi auto jossa on lämmitys.
Ymmärtäisin ehkä sua jos kyse olis muutaman kuukauden ikäisestä mutta vuoden ikäinen?
Mutta tämähän oli trolli? Olihan?
Mikä vttu tässä on ongelmana? Jos ap ei halua lähteä miehensä mukaan, se on ok. Mutta se ei ole ok, että estää miehen menemisen vanhempiensa luokse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vuoden ikäisen kanssa voi mennä?
Minä olen käynyt molempien kanssa Kiinassa ja Nykissä kun olivat tuonikäisiä.
Miksi? Lasu tommoisista olisi tehtävä, jotka altistavat pienen lapsen ties mille taudeille ja saastalle. Tuon ikäisen lapsen paikka on kotona, mutta eihän nämä itsekkäät minä minä vanhemmat tajua.
Olet sä ressukka sekaisin.
Lapsi isän mukaan ja olet vapaa. Katoa tuon sukulaisreissun aikana taivaan tuuliin. Kaikille helpompaa näin.
Mä kyllä ymmärrän miksi ei huvita lähteä noin pienen kanssa monen tunnin automatkalle. Mua ainakin matkustaminen väsyttää aivan hirveästi, meni sitten junalla, autolla tai lentokoneella. Ja vielä sukulaisten nurkissa tai hotellissa yöpyminen, ei hitto.
Ei tuo ole mikään ilmoitusasia muutenkaan, joulunvietosta pitäisi sopia puolison kanssa eikä vaan täräyttää että mä teen nyt näin. Miksi miehen pitää mennä sukuloimaan juuri jouluna, miksei joulun jälkeen?
Mies lähtee vasta Joulun jälkeen.