Jos firmaan tulee yhtäkkiä tiukempi pukukoodi, niin voiko työnantaja edellyttää, että surkealla palkallani ostan uusia vaatteita?
Minulla ei ole jakkupukua eikä sellainen ole ollut vaatimus. Nyt tällaista on kuitenkin väläytelty, että pitäisi pukeutua tietyllä tavalla. Voinko kieltäytyä kun ylimääräistä rahaa ei ole? Työsuhteenikin on määräaikainen, joten olisi aika turha rahallinen panostus.
Ja kyllä tosiaan: pukupakko duuniin, jossa matalimmat palkat ovat todellakin matalia!
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen määräaikaisena työssä päiväkotiapulaisena. Palkka 1500€/kk ja pitää ostaa talvikengät ja muuta ulkoiluun liittyvää. Kalliiksi tuli :(
Oliko ne pakko ostaa eli et olisi saanut ulkoilla vaikka tennareissa vaan siitä olisi tullut pomolta sanomista? Tuolla palkalla on todellakin kurja ostella yhtään mitään ylimääräistä, tiedän tunteen...
-ap
Jakkupuku HenkkaMaukalta. Nyt on alennusmyyntisesonki käsillä, hyvä sauma hankkia jakkupukuja.
Onko mitään jakkupukopakkoa edes tulossa, vai spekuloitko nyt vain joidenkin epämääräisten käytäväpuheiden perusteella.
Parin uuden vaatteen hankkiminen ei tosiaan taida olla tässä se villakoiran ydin, vaan yleisempi tyytymättömyytesi työhösi.
Mitähän nyt vänkäätte. Joku tuolla jo mainitsikin että 750e on tulonhankkimisvähennys ja se on otettu huomioon jokaisen verotuksessa. Eli jos työnantaja vaatii hiukset kiinni, ostatte itse ponnarit sun muut. Jos vaatii siistit vaatteet, ne on hommattava. Ei työnantaja niitä kustanna kun ne on jo huomioitu verotuksessa. Ja työnantaja voi todellakin vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee kirjallisena esim. sähköpostiin vaatimus/suositus pukeutumisesta, ota se talteen ja sitten kuitit ostamistasi vaatteista ja saat sen verovähennyksiin=työasu. Mutta tämähän ei auta kuin vasta seuraavan verotuksen valmistuessa.
Muuten en osaa neuvoa, paitsi kirppareita suosittelen tai halpiskauppoja HM ym. Tai menet pomolle suoraan sanomaan, että raha ei riitä uusiin vaatteisiin.
Höpö höpö. Ensinnäkin jokainen työssäkäyvä saa jo valmiiksi verottajalta tulonhankkimisvähennyksen, joka sisältää mm. työvaatteet ja ammattikirjallisuuden. Tällä hetkellä tulonhankkimisvähennys on muistaakseni 750 euroa, eli vasta kun tämä summa ylittyy, niin sen ylittävät kuitit voi laittaa vähennyksiin. Toiseksi, työasun määritelmä on hyvin tiukka. Työvaatteeksi hyväksytään ainoastaan sellainen vaate, jota ei käytetä työn ulkopuolella, esim. turvakengät tai kokin takki. Jakkupuku ei siis mene työvaatevähennyksiin, koska sitä voi käyttää työn ulkopuolella.
Höpö-höpö. Jos firmassa on joku pukupakko, niin liksat on kohdillaan, tai työnantaja tarjoaa asun.
Itse olen määräaikaisena työssä päiväkotiapulaisena. Palkka 1500€/kk ja pitää ostaa talvikengät ja muuta ulkoiluun liittyvää. Kalliiksi tuli :(