Jos firmaan tulee yhtäkkiä tiukempi pukukoodi, niin voiko työnantaja edellyttää, että surkealla palkallani ostan uusia vaatteita?
Minulla ei ole jakkupukua eikä sellainen ole ollut vaatimus. Nyt tällaista on kuitenkin väläytelty, että pitäisi pukeutua tietyllä tavalla. Voinko kieltäytyä kun ylimääräistä rahaa ei ole? Työsuhteenikin on määräaikainen, joten olisi aika turha rahallinen panostus.
Ja kyllä tosiaan: pukupakko duuniin, jossa matalimmat palkat ovat todellakin matalia!
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Niiin..
Meidän hankittava kaikki vermeet itse, toppavaatteet, kerrokset alle ja ylle, lämpimät pakkaskengät, loskasään tarvikkeet, sadekamat jne.jne
Bruttopalkka 2300€/kk, lähtöpalkka oli aikanaan 1900€/kk ja siitä oli samat hankinnat.
Ps, omalla rahalla hankittava myös lääkekuurit tautiaikoina kun tauti iskee ja täi,-kihomato ym kuurit (ja nehän on sitten ostettava koko omalle perheelle eli ei puhuta ihan pikkusummista).
Ovatko nämä siis työnantajan määräämiä asioita? Eli et hanki niitä itsellesi vain mukavuussyistä koska sateessa on kiva kun on sadevaatteet, vaan työnantaja nimenomaan vaatii että on oltava sadevaatteet? Koska siinä on vissi ero.
Mutta ostit uuden kännyn jälleen kuitenkin taitaa olla jo neljäs tänä vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja vaatii tietynlaista pukeutumista, hän tietenkin kustantaa ne vaatteet itse.
Kai työnantaja aina edellyttää tietynlaista pukeutumissa, harvaan työhön ihan pyjamassa voi mennä. Työvaatteet pitää maksaa lähtökohtaisesti itse, jos ne ovat sellaisia, että niitä voi käyttää muuallakin kuin töissä. Ap ei siis voi vedota tässä asiassa mihinkään lailliseen oikeuteen, mutta yleiseen oikeudenmukaisuuteen kyllä voi vedota. Pukukoodin äkkinäinen dramaattinen muutos voi olla haastava toteuttaa hiukankin pienemmällä palkalla, ja vaatii aikaa ja vaivaa vaikka rahaa olisikin. Vähintäänkin jonkinlainen siirtymäkausi voisi olla paikallaan.
Totta kyllä, pukukoodi tietenkin on jo olemassa, mutta nyt sitä (ilmeisesti) ollaan muuttamassa melko huomattavasti. Pomolla on sellainen tyyli, että saattaa vaan tulla ja täräyttää että "huomisesta eteenpäin sitten jakkupuku oltava!".
-ap
Kiva nähdä ap huomenna jakkupuvussa lumitöissä.
Henkilökohtaisesti huvitun aina näistä pukukoodeista ulisevista. Missä vaatteissa töissä oikein kuljette? Jos työnantaja edellyttää siistiä pukeutumista, ei se tarkoita välttämättä sitä jakkupukua, ihan perus teepaita (enkä nyt tarkoita mitään lähibaarin mainospaitaa) ja H&M:n 19,90e bleiseri tai sitten vaikka saman kaupan halpis "silkkipaita" tai kauluspaita mustien housujen kanssa käy ihan hyvin.
Mun työpaikalla nuoret aikuiset naiset kulki jossain avoselkäisissä leoparditopeissa ja crop -huppareissa ja kun pukuoodista muistuteltiin alkoi ihan samanlainen itku.
Näiden väliin mahtuu vaikka miten paljon valinnanvaraa.
Jos asut pk-seudulla, laita ostoilmoitus jonkin kalliimman asuinalueen fb-kirppisryhmään. Tai joku naisten ryhmä voisi myös toimia. Voit tehdä ihan superlöytöjä tai ainakin saada pikkurahalla riittävän siistiä päälle pantavaa.
Jos olet samaa kokoa kuin minä, voisit hyvin tulla valitsemaan mun semisiistien työvaatteiden joukosta itsellesi sopivia ihan ilmaiseksi. Uusia joutuu hankkimaan ja vanhoista eroon pääsiminen on aikaa vievää.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti huvitun aina näistä pukukoodeista ulisevista. Missä vaatteissa töissä oikein kuljette? Jos työnantaja edellyttää siistiä pukeutumista, ei se tarkoita välttämättä sitä jakkupukua, ihan perus teepaita (enkä nyt tarkoita mitään lähibaarin mainospaitaa) ja H&M:n 19,90e bleiseri tai sitten vaikka saman kaupan halpis "silkkipaita" tai kauluspaita mustien housujen kanssa käy ihan hyvin.
Mun työpaikalla nuoret aikuiset naiset kulki jossain avoselkäisissä leoparditopeissa ja crop -huppareissa ja kun pukuoodista muistuteltiin alkoi ihan samanlainen itku.
Näiden väliin mahtuu vaikka miten paljon valinnanvaraa.
Siistiä pukeutumista on tähän asti vaadittu, mutta nyt siihen on mahdollisesti tulossa muutos jäykempään suuntaan eli sinne jakkupukulinjalle. Niitä perus siistejä vaatteita minulla on (juuri sen verran että viikoksi riittää ja viikonloppuisin pesen), mutta ei mitään jakkupukua, ei edes bleiseriä kun siisti neuletakki on tähän asti kelvannut. Sen verran kuin tiedän niin H&M:n bleiserit maksavat vähintään sen 20e ja usein kylläkin 30e, mutta kun se pelkkä bleiseri ei nyt edes riittäisi...
-ap
Polyesteri jakkupuvun saa tosi halvalla. Nyt nettishoppailemaan. Housupuvut on ihan parhaat, ei tarvii hametta.
Kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksilta & tori.fi saa todella hyvää ja merkkitavaraa etenkin pääkaupunkiseudulla aivan pilkkahintaan. Esimerkiksi Kauniaisten kierrätyskeskukseen ja kaikki rikkaat kärrää kerran käytetyt ja hutiostokset kun ei jaksa ruveta myymään ja Tori.fi löytyy Kaivarissa ja Eirassa asuvien rikkaiden ylijäämiä, halvalla lähtee kun heille ei muutama euro pussissa tunnu.
Enkä nyt siis valehtele, viimeksi löysin Ralph Laurenin nahkasaapikkaat 15e joilla varmaan max talvi kävelty. Ja Hopella kun olen käynyt tekemässä vapaaehtoistyötä sieltä löytyy Ganttia, Hilfigeriä ja Tiger of Swedenia, melkein teki mieli kysyä josko saisin itse heillä vähän "shoppailla".
Kierrättäminen on muutenkin paljon ystävällisempi ratkaisu kun halvan ostaminen ketjuliikkeistä.
Jos nyt pukukoodia ajatellaan, niin jakkupuvun vaihtoehto on myös siisti mekko. Esim juristi- tai pankkiirinaiset käyttävät usein mekkoa kun miehillä business formal -puku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiin..
Meidän hankittava kaikki vermeet itse, toppavaatteet, kerrokset alle ja ylle, lämpimät pakkaskengät, loskasään tarvikkeet, sadekamat jne.jne
Bruttopalkka 2300€/kk, lähtöpalkka oli aikanaan 1900€/kk ja siitä oli samat hankinnat.
Ps, omalla rahalla hankittava myös lääkekuurit tautiaikoina kun tauti iskee ja täi,-kihomato ym kuurit (ja nehän on sitten ostettava koko omalle perheelle eli ei puhuta ihan pikkusummista).
Ovatko nämä siis työnantajan määräämiä asioita? Eli et hanki niitä itsellesi vain mukavuussyistä koska sateessa on kiva kun on sadevaatteet, vaan työnantaja nimenomaan vaatii että on oltava sadevaatteet? Koska siinä on vissi ero.
Niiinh, ei kai pomo, tai kvtes, niitä vaadi, mutta toisaalta en usko, että työpaikka säilyisi kauaa hlöllä joka ei asiaankuuluvasti varustaudu työnsä tekoon.
Toisekseen kyllä jokusen jakkupuvun maksaa itsellensä aika kevyestikin ellei vaadi tyyliin Bossin pukuja. Ja asusteet on usein varsin edullisia. Omassa työssäni mainitsemani vermeet maksaa helposti hunajaa, kurasta ei kannata köyhän maksaa.
Plus sitten nuo lääkekulut ja dropit jos saa vaikka niitä täitä, työkaverilla meni liki 150€ niihin kun piti 4henkinen perhe puunata useampaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut pk-seudulla, laita ostoilmoitus jonkin kalliimman asuinalueen fb-kirppisryhmään. Tai joku naisten ryhmä voisi myös toimia. Voit tehdä ihan superlöytöjä tai ainakin saada pikkurahalla riittävän siistiä päälle pantavaa.
Jos olet samaa kokoa kuin minä, voisit hyvin tulla valitsemaan mun semisiistien työvaatteiden joukosta itsellesi sopivia ihan ilmaiseksi. Uusia joutuu hankkimaan ja vanhoista eroon pääsiminen on aikaa vievää.
No annapa osoitteesi.
Kuinka pientä palkkaa saat, jos sinulla ei ole varaa laittaa työvaatteisiin edes muutamaa kymppiä? Jouduthan joskus uusimaan nykyisiäkin työvaatteitasi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten jakkupuku kirpparilta alkuun. Luulisi tuon jakkupuvun menevän verovähennyksiin?
Ei mene verovähennyksiin. ainoastaan vaatteet joita "ei katsota voivan käyttää muualla kuin työssä" menevät verovähennyksiin, vaikka näköjään duunarit niissä kyllä ympäri vuoden kulkevatkin. Puku ei mene koskaan verovähennyksiin. (minä käytän työssäni pukua).
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pientä palkkaa saat, jos sinulla ei ole varaa laittaa työvaatteisiin edes muutamaa kymppiä? Jouduthan joskus uusimaan nykyisiäkin työvaatteitasi.
Nettona palkkani on vähän päälle 1500e. En ole uusinut työvaatteitani vielä kertaakaan ja työsuhteeni on määräaikainen, joten ei olisi tarvettakaan.
-ap
Meille tuli vastaava pukukoodi ja se rikkinäsissä collegehousuissa ja likaisessa neuleessa siihen asti raahustanut ikiteini 35v sai siirron asiakaspalvelusta taustatöihin. Hän ei osallistu asiakaspalavereihin ja hän saa lähinnä avustavia tehtäviä ihan siksi, että katsoo siistin neulemekon (2e) ja bleiserin (6e) maksavan ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli vastaava pukukoodi ja se rikkinäsissä collegehousuissa ja likaisessa neuleessa siihen asti raahustanut ikiteini 35v sai siirron asiakaspalvelusta taustatöihin. Hän ei osallistu asiakaspalavereihin ja hän saa lähinnä avustavia tehtäviä ihan siksi, että katsoo siistin neulemekon (2e) ja bleiserin (6e) maksavan ihan liikaa.
Minulla on kylläkin siistit, ehjät ja puhtaat vaatteet. Bleiseri/jakku (en edes tiedä eroa!) kylläkin puuttuu, kun tosiaan sellainen "siisti neulemekko" yms. on tähän asti riittänyt vallan hyvin. Jos pomolle riittää että nykyisten vaatteitteni päälle laitan pikkutakin joka maksaisi n. 5e niin kyllä se varmasti onnistuisi, vaikka kokonaisuus ehkä ei olisi ihan hirveän tyylikäs. Mietityttää vaan että mitä jos vaatimukseksi tulee nyt joku oikeasti hieno jakkupuku, niin voiko todella edellyttää, että sijoittaisin sellaiseen tällä liksalla!
-ap
Kyllä työnantaja voi edellyttää tietyntyyppistä vaatekoodia. Mutta ei voi alkaa kitistä esim. asun merkistä.
Ihan kelvollisen jakun saa muutamalla eurolla kirppikseltä ja muutamalla kympillä uutena kaupasta. Jos et meinaa kumminkaan alkaa hametta käyttämään, alaosaa sinun kaiketi ei edes tarvitse hankkia, ostat vaan jo alaosiisi sopivan jakun. Sinulta kaiketi löytyy yhdet siistit kangashousut?
Enemmän koko ketjusta saa käsityksen, että kyse on halun puutteesta. Sinua ärsyttää työpaikkasi ja kitiset siksi kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työnantaja voi edellyttää tietyntyyppistä vaatekoodia. Mutta ei voi alkaa kitistä esim. asun merkistä.
Ihan kelvollisen jakun saa muutamalla eurolla kirppikseltä ja muutamalla kympillä uutena kaupasta. Jos et meinaa kumminkaan alkaa hametta käyttämään, alaosaa sinun kaiketi ei edes tarvitse hankkia, ostat vaan jo alaosiisi sopivan jakun. Sinulta kaiketi löytyy yhdet siistit kangashousut?
Enemmän koko ketjusta saa käsityksen, että kyse on halun puutteesta. Sinua ärsyttää työpaikkasi ja kitiset siksi kaikesta.
Rahasta on oikeastikin tiukkaa, mutta kieltämättä sitäkin enemmän lähinnä ärsyttää koko ajan kasvavat turhalta tuntuvat vaatimukset, kun vakipaikkaa ei kuitenkaan ole tiedossa ja palkkakin on mitä on. Kangashousuja ei ole, tummia farkkuja on saanut käyttää, eli housut ostoslistalla sitten myös. Nyt joku brändäyshulluus/imagon muuttamishalu ilmeisesti iskenyt firmaan...
-ap
No ei se kyllä ole mikään laillinen irtisanomisperuste, ellet sitten ole allekirjoittanut sopimusta jossa sitoudut moiseen.