Raskaus ja raaka kala
No niin, nyt saan varmaan sata ristiriitaista vastausta, mutta... Keskiviikkona mennään kumppanin äidin kutsumana vähän 'parempaan' sushipaikkaan syömään. Jos sushissa käytetty lohi on tuoretta, mutta raakaa, voiko sitä syödä raskauden aikana?
Tiedän kyllä, että on olemassa myös vegesusheja (niitä olen syönyt ja katsellut kateellisena vieressä, kun kumppani vetelee ihania sushipaloja, joissa graavisuolattuja lohipaloja päällä, nam!) ja varmaan ravintolasta saa muutakin kuin sushia, mutta kun lohisushi on niin hyvää.
Ja samaan aiheeseen liittyen, voinko siis tehdä itselleni jouluksi tuoreesta lohesta graavisuolattua?
Vai onko raaka kala nou nou listerian takia, vaikka ei olisi vakuumipakattua? Pitääkö se aina kuumentaa? Eviran sivuille ei päässyt asiaa tutkimaan...
Kommentit (14)
Listeria ei käsittääkseni kuole pakastamalla.
No, jotain suht raa'an oloisia lohipaloja on yleisesti sushipaloissa, en nyt halua väitellä siitä, onko se graavisuolattua vai muuten käsitelty. Kuitenkaan se ei näytä kypsältä.
Ap
Minkälaisia ohjeita on japanilaisille odottajille, onkohan heiltä sushi kielletty? Jos minulta kysyt, niin huoletta söisin. Mutta minä olen itse sen ajan lapsi, että ei ollut paljon kieltoja vaan syötiin suolakalaa ja -lihaa. Meillä tehdään kuivalihaa, eli raakana suolattua ulkona kuivatettua lihaa. Se oli minulle ollut suurin riski, kun äitini oli minua odottaessaan pudonnut jostakin korkealta kuivia lihoja hakiessa. Ei käynyt kuinkaan, tässäpä kirjoittelen.
En ottanut itse raskauden aikana pienintäkään listeria-riskiä. 9kk voi olla ilman raakaa kalaa. Rakastan sushia ja sittenhän se vasta hyvältä maistuikin, kun oli ollut vähän taukoa.
Ajattelisin sen näin että kuinka paljon sua harmittaa sitten JOS käykin niin että saat raaasta kalasta jonkun bakteerin/loisen mikä vaikeuttaa sun raskausaikaa vahingoittaa sikiötä tai pahimmassa tapauksessa menee kesken. Onko se sen arvoista?
Itsekin olen raskaana enkä uskalla ottaa sitä riskiä. Harmittaa ihan suunnattomasti kun joulupöydän kalat (kypsiä lukuunottamatta) jää mun osalta väliin..
Liian varovainen ei tarvii olla mutta tästä on neuvolassakin kerrottu selvät suositukset ja riskit ..
Voiko raskaana syödä silliä? Esim. Vesta tilli silliä tai sinappisilliä tai sipulisilliä?
Tekee mieli mut oon raskaana..
Syö vegep**kaa ku kerran on NIIN HIENO paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin sen näin että kuinka paljon sua harmittaa sitten JOS käykin niin että saat raaasta kalasta jonkun bakteerin/loisen mikä vaikeuttaa sun raskausaikaa vahingoittaa sikiötä tai pahimmassa tapauksessa menee kesken. Onko se sen arvoista?
Itsekin olen raskaana enkä uskalla ottaa sitä riskiä. Harmittaa ihan suunnattomasti kun joulupöydän kalat (kypsiä lukuunottamatta) jää mun osalta väliin..
Liian varovainen ei tarvii olla mutta tästä on neuvolassakin kerrottu selvät suositukset ja riskit ..
Ei missään ole sanottu, et kaikki raa'at kalat olisi kiellettyjen listalla.
Ite en ole syönyt sushia raskauden aikana. Enkä missään tapauksessa söisi.
Etikkaliotus puolestaan kypsentää sillin, joten sitä voi huoletta syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään ole sanottu, et kaikki raa'at kalat olisi kiellettyjen listalla.
No kyllä mulle annetussa raskausajan ravinto oppaassa lukee näin:
"Raakoja, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita syödään vain kauttaaltaan kuumennettuna, jotta haitalliset suojaamista kestävät bakteerit kuten listerioosi kuolevat. Listeriabakteeri pystyy kasvamaan jopa 20% suolapitoisuudessa eikä kuole pakastettaessa. Kuumennus vähintään 70 asteeseen tuhoaa bakteerin."
Mä ymmärrän sen sillai ettei mitään raakaa kalaa saa syödä.
En söisi. Ei mun mielestä se ole sen arvoista ottaa riskiä listeriasta,jos joku "vaan on niin hyvää." Kyllä sä nyt raskausajan kestät ilman sushia tai muuten raakaa kalaa.
Sanot anopille nätisti, että nyt olisi hyvä valita toinen ravintola. Tai jos et uskalla, niin jäät kotiin ja mies menee yksin. Raaka kala ei sovi raskaana oleville.
Kyllä on fiksusti valittu ravintola ajatellen että yksi kolmesta on raskaana. Tilannetaju hoi älä jätä.
No olisi hyvä, jos se lohi olisi ollut kunnolla pakastettuna 48 runtia, loisten tappamiseksi. Riski tosin on aika pieni. Japanissakin lohi on lähinnä norjasta tuotua, ja pakastettua. Ei ole kyllä sushi lohet graavisuolattuja.