Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein sinun suoriutumisesi arvioidaan töissä?

Vierailija
10.12.2018 |

Olen aikuiskouluttaja ja vedän tiettyä kurssia lähes kahdellesadalle opiskelijalle vuodessa ja jokaisen kurssin loputtua opiskelijat saavat anonyymisti arvioida suoriutumistani. Koska kyseessä on pakollinen kurssi, jota opiskelijat eivät itse ole valinneet, lähtökohtaisesti heidän asenteensa on negatiivinen kurssia kohtaan, ja heidän motivaationsa on hyvin alhainen. Tämä myös näkyy myös siinä, että noin 20% opiskelijoista antaa erittäin kriittistä palautetta kurssista. Eli minun työni haukutaan noin 40 kertaa vuodessa. Olkoonkin, että 80% palautteesta on neutraalia tai positiivista, niin kyllähän tuo tuntuu pahalta.

Kuinka usein sinun suoriutumisesi arvioidaan töissä? Miten jaksat ottaa negatiivista palautetta vastaan vuodesta toiseen?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimieheltäni saan arvion kerran vuodessa, tavoite- ja kehityskeskustelun yhteydessä. Sen lisäksi meillä tehdään asiakkaille tyytyväisyyskyselyitä, joissa ei arvioida suoraan/pelkästään minun työtäni, vaan koko porukan joka on heille ollut tekemässä. Yleensä olen saanut erittäin hyvää palautetta sekä asiakkailta että esimieheltä.

Vierailija
2/6 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä, joten tuo olisi paljon parempi. Osa opiskelijoista taitaa antaa kohtuutonta palautetta, mutta varmaan osa kritiikistä on hyödyllistäkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen hetki. Olen kokki.

Kielteisen palautteen kestää kääntämällä sen oppimiskokemukseksi: älä tee samaa virhettä toiste. Jos taas kritiikki on aiheetonta, sillä ei ole mitään merkitystä, eikä se vaivaa.

Vierailija
4/6 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yliopistolla on normaalit kehityskeskusteluarvioinnit kerran vuodesssa. Kurssipalaute kerätään joka kurssilla (vuodessa tulee opetettua muutama). Aina kun itse hakee töitä, on tavoite päästä ulkopuolisten arvioitsijoiden short listalle. Ainakun saa twi hakuaa ylennystä, pitää saada ulkopuoliset arviot. Joka kerta kun kuirjoittaa artikkelin, siitä saa vähintään kaksi arvioita, jotka yleensä on ekalla kertaa parantelua vaativia ja parantelun jölkeen kohtuullisia. Eli kyllä sitä riittää.

Mutta ap, jos kurssipalaute arvostelee SINUA, palautetta kerätään vääärin. Jopa jos se arvostelee dinun opetustasi, sitä kerätään todennäköisesti väärin. Palautteessa pitäisi kysyä opiskelijan oppimisesta ja sitä helpottaneidta tai haitanneista tekijöistä kurssilla.

Vierailija
5/6 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä, joten tuo olisi paljon parempi. Osa opiskelijoista taitaa antaa kohtuutonta palautetta, mutta varmaan osa kritiikistä on hyödyllistäkin?

Toki osa kritiikistä on ihan hyödyllistäkin ja joka kerta otan sen huomioon muutoksia tehdessäni. Kuitenkin suurin osa haukuista tulee mm. siitä, että opiskelija koki kurssin liian työlääksi. Tämä mielestäni kertoo aika paljon siitä, että kurssiin ei myöskään haluta panostaa. Aktiivinen oppiminen tehtäviä tekemällä on aina työlästä, sillä pelkällä luennolla istuminen ja tentissä käyminen harvoin jättää mitään pidempiaikaista muistijälkeä. Toinen valittamisen aihe on se, että minä en ole joka välissä antamassa kaikille opiskelijoille henkilökohtaista palautetta. Tämä on totta, mutta työaikani on muutenkin täynnä palautteenantoa, koska kursseja pyörii useita päällekkäin. En millään ehdi joka välissä huomioimaan jokaista opiskelijaa yksilönä, vaan joudun antamaan koko ryhmälle kokoavaa palautetta. Näitä asioita on vaikea muuttaa. Ap

Vierailija
6/6 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki osa kritiikistä on ihan hyödyllistäkin ja joka kerta otan sen huomioon muutoksia tehdessäni. Kuitenkin suurin osa haukuista tulee mm. siitä, että opiskelija koki kurssin liian työlääksi. Tämä mielestäni kertoo aika paljon siitä, että kurssiin ei myöskään haluta panostaa. Aktiivinen oppiminen tehtäviä tekemällä on aina työlästä, sillä pelkällä luennolla istuminen ja tentissä käyminen harvoin jättää mitään pidempiaikaista muistijälkeä. Toinen valittamisen aihe on se, että minä en ole joka välissä antamassa kaikille opiskelijoille henkilökohtaista palautetta. Tämä on totta, mutta työaikani on muutenkin täynnä palautteenantoa, koska kursseja pyörii useita päällekkäin. En millään ehdi joka välissä huomioimaan jokaista opiskelijaa yksilönä, vaan joudun antamaan koko ryhmälle kokoavaa palautetta. Näitä asioita on vaikea muuttaa. Ap

Jos oikeasti on paljon ja isoja tehtäviä niin se voi kuormittaa ainakin jos niissä menee aika tiedon hakemiseen eikä oppimiseen. Sellainen palaute ei aina tarkoita ettei kiinnosta. Yksilöllisen palautteen antamisesta voisi ehkä mainita jo kurssin alussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme