Kauhea stressi töissä, en saa joulua laitettua kotona!
Työ vie kaikki mehut, koska henkisesti todella stressaavaa huonon ilmapiirin vuoksi. Ja nyt kun vielä joulukiireet pukkaavat siellä päälle, tuntuu etten jaksa tehdä kotona enää mitään, varsinkaan laittaa joulua. Lahjat ostamatta, koristeet laittamatta, kaikki.
Miten saisin itsestäni sen verran irti, että jaksaisin lasten takia valmistella joulua? Muita samassa tilanteessa? Neuvoja, kannustusta?
Kommentit (22)
Ei koristella tarvitse eikä perinteisesti kuulukaan ennen aattoa. Muu on americanaa.
On puoliso ja hän lupasikin ensi viikolla tehdä jotain kun ehtii.
Haluaisin siksi laittaa valmiiksi ennen aattoa, koska silloin minulla on töistä vapaata ja olisi todella tarpeen vain rentoutua se päivä. Ja eihän niitä lahjoja yms. silloin enää ehtisikään.
Ap
Itse olen ollut joskus samassa tilanteessa. Tuolloin ajattelin, että kun töissä tuntuu kurjalta, teen kotona asioita, jotka tuntuu hyvältä. Kynttilät ikkunalle tuomaan valoa ja iloa itselleni ja lapsille. Vähän kerrallaan, vaikka yksi asia illassa. Ja muistaen, että joulu tulee ja menee vähemmälläkin hössöttämisellä. Voimia sinulle!
Tiedän tunteen. Täällä sama ongelma. Ongelmana vielä se että rahaa ei ole. Palkka tulee vasta perjantaina, joten viikko aikaa hoitaa lahjat, jos nyt mitään edes jää pakollisten menojen jälkeen käteen.
Koitan jotain pientä kotona tehdä joka ilta, esim. koristeet tallista sisään, joulutorttujen leipominen valmistaikinasta ja hillosta. Viikonloppuna sain onneks lanttu- ja porkkanalaatikot tehtyä.
Siivoan sit ennen jouluu sen minkä jaksan. Ostan joulutähden, nostan sen pöydälle, sammutan valot ja sytytän kynttilät sekä istahdan sohvalle viinilasin kanssa ja huilaan hetken. Kyl se joulu tulee ilman että kaikki on niin tip top.
Koitan siis olla olematta liian ankara itselleni.
Tsemppiä sinne.
Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Jaa kotitöitä heille, jos he ovat tarpeeksi isoja, että imuri ja mattopiiska pysyvät käsissä. On vielä monta päivää aikaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä samana päivänä.
Oma kokemukseni lapsena oli, että tunnelmalliseen ja ikimuistoiseen jouluun riittivät perusasiat: jouluruoat (ainakin osan voi jopa ostaa valmiina), 1 makean leivonnaisen leipominen yhdessä, kynttilöitä ja pari koristetta, joululauluja soimaan, joulukuusi, lahjoja (joita tulee sukulaisiltakin).
Se mikä on aikuisten mielestä "minimi" saattaa olla lapsesta suurta ja erityistä. Lapsille joulun viettäminen on vielä uusi juttu.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mitä valmisteluja pitäisi tehdä? Lahjat voi tilata netistä, ruuat voi ostaa valmiina, normaali viikkosiivous riittää myös jouluksi.
Jos asut pk-seudulla, niin käytä lahjoihin Stokkan Click & collect -palvelua. Valitset netissä lahjat ja käyt vaan hakemassa. Samoin jouluruuat netistä, kotiinkuljetuksella.
Ei tarvii stressata, anna lasten laittaa muutama koriste ja imuroi, se siitä. Ei tarvitse puunata koko kämppää eikä kaikki tarvii olla esillä.
Parempi, ettet itse ole koko joulupyhiä kiukkuinen ja väsynyt, se pilaa joulun ennemminkin kuin koristeiden laittamattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin siksi laittaa valmiiksi ennen aattoa, koska silloin minulla on töistä vapaata ja olisi todella tarpeen vain rentoutua se päivä. Ja eihän niitä lahjoja yms. silloin enää ehtisikään.
Ap
Kannattaa säästää pari-kolme päivää vuosilomista aina ennen joulua käytettäväksi, tärkeämpää kuin esim. välipäivinä lomaa pitäminen.
Voisitko tehdä yhteistyötä jonkun kaverisi kanssa? Leipoisitte ja laittaisitte ruokaa yhdessä molempien perheille, seurassa ei tunnu työläältä ja kuulumiset tulisi samalla vaihdettua.
Lapset ovat alakoulussa. Tietenkin aionkin tilata lahjat netistä, mutta siinä on oma hommansa kun heillä on tietyt tärkeät toiveet, eli en saa kaikkea kätevästi samasta paikasta. Eihän se tietenkään loppujen lopuksi ole kuin muutaman tunnin homma korkeintaan, kun saisi sen vaan itsestään irti.
Valitettavasti meillä ei saa valita lomiensa ajankohtaa, joten olen töissä jouluun asti. Mutta onneksi sentään se on vapaa.
En ole mikään jouluhullu ollut koskaan, eli ei haittaa jos ei ole ihan tiptop, kunhan nyt sen verran saisin aikaiseksi, että lapsille tulisi hyvä joulu ja tunne että heistä välitetään. Ovat kuitenkin suht pieniä vielä ja joulu on heille tärkeä.
Kiitos kaikille, jotka lähettivät tsemppejä. Se tuntui hyvältä ja samaa toivotan teillekin, varsinkin sulle, jonka rahatilanne kaiken lisäksi huono.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat alakoulussa. Tietenkin aionkin tilata lahjat netistä, mutta siinä on oma hommansa kun heillä on tietyt tärkeät toiveet, eli en saa kaikkea kätevästi samasta paikasta. Eihän se tietenkään loppujen lopuksi ole kuin muutaman tunnin homma korkeintaan, kun saisi sen vaan itsestään irti.
Valitettavasti meillä ei saa valita lomiensa ajankohtaa, joten olen töissä jouluun asti. Mutta onneksi sentään se on vapaa.
En ole mikään jouluhullu ollut koskaan, eli ei haittaa jos ei ole ihan tiptop, kunhan nyt sen verran saisin aikaiseksi, että lapsille tulisi hyvä joulu ja tunne että heistä välitetään. Ovat kuitenkin suht pieniä vielä ja joulu on heille tärkeä.
Kiitos kaikille, jotka lähettivät tsemppejä. Se tuntui hyvältä ja samaa toivotan teillekin, varsinkin sulle, jonka rahatilanne kaiken lisäksi huono.
Ap
Kyllä se siitä. Käytä hetki aikaa ja listaa ne asiat mitkä on pakko tehdä ja jaa sitten tehtäviä tasaisesti näille parille viikolle. Asiat on helpompi tehdä, omasta mielestäni, kun on jonkinlainen "lukujärjestys". Aloita vaikka lahjoista, tilaa ne tänään ja huomenna, toimitusajat kun voi näin joulun alla venyä. Lapsille tulee joulumieltä, kun leivotte yhdessä pipareita valmistaikinasta. Pienet lapset eivät tarvitse kovin paljon, juuri se leipominen ja koristelu on jo hyvä. Ja ilman muuta mies osallistuu valmisteluihin siinä missä sinäkin, ei se ole vain äidin tehtävä, itse asiassa mies voisi vaikka tilata lahjat ja hakea ne postista.
Joo, tuo lukujärjestys on hyvä idea, kiitos. Kunhan laitan päivittäiset tehtävät tarpeeksi pieniksi, eiköhän se onnistu. Ainakin oleellisimmat. Jospa siinä samalla vaikka hetkeksi unohtaisi työstä johtuvan stressin ja ahdistuksen, niin kuin joku kommentoikin.
Ap
Tilannepäivitystä: Olen nyt onnistunut tilaamaan muutaman lahjan lapsille, niitä kaikista tärkeimpiä. Jotkut olivat nettikaupoista loppu, mutta puolisoni lupautui etsimään niitä ensi viikolla kun hänellä on aikaa.
Sain myös parit jouluvalot ja koristeet laitettua jo. Kuusen minulle lupasi hankkia työkaverini, joka on varmasti nähnyt kuinka rankkaa mulla on ollut, eihän se ole sen helpompaa ollut hänelläkään. Siitä olen tosi kiitollinen.
Ja tosi kiitollinen olen myös tähän ketjuun kommentoineille. Oikein yllätyin, kun tuli niin kannustavia ja positiivisia viestejä. Te saitte mut tekemään jotain, joten ehkä se joulu tulee meillekin kuitenkin.
Ap
Rahoitu! Ohjasta perheen muut jäsenet joulutalkoisiin. Kaiken ei tarvitse olla täydellistä, mutta onpahan oman näköistä. Jo vähällä vaivalla saa joulun tuntua, kunhan itse laskee vaatimustasoa. Ne jutut, mitä et ehdi tehdä (leipoa, valmistaa) osta surutta kaupasta. Delegoi ja käytä "oikoteitä".
Stressi helpottaa tosi paljon jo sillä, että hoitaa tärkeimmän jutun pois alta. Minulla se on lasten lahjojen hankinta. Kun se on tehty, niin ei ole enää sitä pelkoa, että joulu menee jotenkin ihan pilalle. Sillä eihän se pilalle mene sillä, että ehdinkin tehdä vain kahta piparilaatua kolmen sijaan. Tai jos jääkaapinin taustat jäi imuroimatta, niin sekään ei pilaa joulua. Mutta jos lapsille ei ole lahjoja, niin siitä voi tulla surkeaa mieltä.
Ja sitten kun se tärkein juttu on hoidettu, niin stressi vähenee puoleen, sillä ne vähemmän tärkeät jutut eivät nostata stressitasoja läheskään niin paljon. Ja niistä jäljellä olevista valmisteluista voi taas valita sen, mikä tuntuu tärkeimmältä joulun kannalta. Ja sitten hoitaa sen pois, niin stressiä on jäljellä enää ehkä neljännes alkuperäisestä! Ja tässä vaiheessa olet hoitanut vasta kaksi (tosin ehkä suurehkoa) asiaa, mutta stressi on vähentynyt paljon enemmän!!
Eli kun hoitaa asioita yksi kerrallaan, niin kokonaisuus ei tunnu hallitsemattoman isolta. Ja kun asioita hoitaa tärkeysjärjestyksessä, niin hallinnan tunne lisääntyy enemmän kuin mitä työlista lyhenee. Ap jo sanoikin päässeensä hyvään alkuun. Ihanat ihmiset, kun autoitte ap:n epätoivon hetken yli!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tehdä jotain kun ehtii? Kai hän nyt tekee puolet myöskin, miksi se seuurin osa sulle kuuluis?
Mulla tuli burnoutti huonosta työtilanteesta.Paljon konflikteja ja nahjus pomo, mikä ei akkoja saanut järjestykseen.
Helpottaako työtilanteesi ensi vuonna?Just tommosta väsymystä ja aikaansaamattomuutta oli mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siivouksia ja joulukoristeluja voit huoletta nakittaa kouluikäisille lapsille, jos ei kaiken tarvitse olla tiptop. Lapset auttavat myös mielellään leipomisessa. Monelle jouluhullulle kaiken pitää täsmälleen juuri niin kuin itse haluaa, joten sinulla ei ole siitä sentään turhaa stressiä.
Hyviä vinkkejä oletkin saanut. Mieti tosiaan mitkä asiat ovat niitä tärkeimpiä, esim. lasten lahjat, jouluherkut ja joulukuusi. Panosta niihin ja unohda kaikki muu. Itse listaan asioita ja laitan niitä tärkeysjärjestykseen. Ne listan viimeiset saa jäädä tekemättä jos ei aikaa tai voimia ole.
Muista että tärkeintä on se, että olette rauhassa yhdessä jouluna. Se pilaa joulun jos stressaat viimeiseen saakka ja olet kireä koko joulun. Unohda ajatus täydellisestä joulusta ja siitä mitä muka jouluna pitää olla.
Olen itse ollut pari viimeistä joulua juuri tuossa tilanteessa, hirvittävä kiire ja stressi töissä, pitkä työmatka siihen vielä päälle, joten iltamyöhään ei enää jaksanut mitään. Siihen päälle vielä lasten harrastusten ja koulujen joulutapahtumat, huokaus. Silloin jätin mm. perinteiset tapaamiset (pikkujoulut) väliin vaikka kiva olisikin ollut mennä, mutta oli oikea päätös ja niihin kuluneella ajalla sain sekä levättyä että tehtyä jouluvalmisteluja.
Onko sulla puolisoa? Jos on, niin yritä saada hänet ymmärtämään tämä tilanne, että jos hän vaikka auttaisi kun olet kerran niin stressaantunut.
Jos ei ole puolisoa niin eihän siinä ole kuin 2 vaihtoehtoa: joko jätät joulun laittamiset minimiin tai sitten vaan pakotat itsesi laittamaan vaikka se ahdistaa ja tuntuu pahalta.