Onko kenenkään lapsella kallon luiden sauma koholla?
Meidän 2,6 v:n kallon keskisauma on selkeästi koholla. On kait ollut jonkin verran aina, mutta jostain syystä olen tämän kevään aikana siihen oikein kiinnittänyt huomiota. Sauma on siis tuo pystysauma eli nenästä ylöspäin ja jatkuu keskelle päätä. Sen huomaa otsassa ihan silmällä ja tietty tuntee kokeillessa. Aukile oli vauvana mielestäni pieni verrattuna esikoisen aukileeseen. En tiedä, onko sillä asian kanssa mitään tekemistä.
Mainitsin asiasta neuvolassa tuossa maaliskuun tietämillä. Pään kasvu on kuitenkin ollut tähän asti normaali. Kehottivat näyttämään vaikka tk:n lääkärille, jos siellä sattuu olemaan käyntiä. Eivät kuitenkaan vaikuttaneet huolestuneilta. Eivät kyllä oikein mitään selkeää kantaakaan ottaneet.
Käytin pojan flunssan aikana korvatarkastuksessa tk:ssa ja siellä mainitsin myös tämän asian lääkärille. Hänkään ei oikein osannut ottaa kantaa, ei tosin kovin huolestuneen oloinenkaan ollut. Mutta käski näyttää jossain vaiheessa neuvolalääkärille.
Jotenkin tämä pomputtelu nyt on alkanut rassaamaan, kun kukaan ei pysty suoraan sanomaan, että ei huolta tai on huolta...nyt sitten tarkkailen tarkkailemistani tuota sauman kehittymistä. Poika on muuten kehitykseltään normaali, joissain asioissa (esim. liikunnallinen kehitys) hieman kehityksestä edellä.
Onko kukaan muu törmännyt ikinä moisiin kallon saumoihin ja jos on, niin onko mitään tarvinnut tehdä? Apuva, huolestuttaa...
Kommentit (4)
muksulla on ollut vauvasta lähtien otsan yläpuolelta " sauma koholla" ja neuvolassa ei oltu mitenkään huolissaan. Kannattaa käydä yksityisellä, jos asia huolestuttaa kovasti, mutta luulen että tuo on ihan normaalia.
olen nimittäin alkanut jo tarkkailla muidenkin lasten päitä ja enemmän vaan huolestuttanut, kun en kenelläkään ole moista " vaivaa" huomannut.
Meillä ei tosiaan pään muoto ole oikeastaan mitenkään erikoinen. Olen jostain lukenut ns. venekallosta. Onko äippä05 teillä tästä kyse eli olen käsittänyt, että kallo näyttää edestä suipolta ja kallon keskisauma kasvaa ikäänkuin " köliksi" kallon keskelle? Meillä ei tosiaan ole kallo sivuilta kapeampi vaan ihan normaalin näköinen. Olenkin käsittänyt, että venekallo hoidetaan tosiaan jo pienenä, alle vuoden ikäisenä ja meidän pojalla on luutuminen kait sitten jo tapahtunut. Jollain palstalla törmäsin muutamiin " venekallolapsiin" , joita oli operoitu ja kaikilla oli mennyt hyvin. Taisivatpa olla jokainen jo lähellä kouluikää tai jo isoja koululaisia, eikä mitään vaivaa enää kallosta ollut.
Siisa75, varmaan meidän taaperoilla on samantapainen juttu ja ei tässä varmaan kannata kuin toivoa, ettei sauma ala nykyistä enempää " pullottaa" , ettei kosmeettista vaivaa siitä sitten tulisi enempää. " Onneksi" on poikalapsesta kyse, tyttö voisi isompana kärsiä ulkonäöllisestä poikkeamasta enemmän.
Mutta kiitos jo vastanneille. Helpotti kuulla, että muiltakin löytyy vastaavaa. Lisääkin kommentteja saa tulla...
t. nyytti, joka nyt yrittää suhtautua asiaan vähemmän hysterialla...
Mulla ei näy saumaa otsassa, mutta muuten keskisauma on koholla. Terävä pää, nääs ;) Ja ihan tavallinen pallopää olen. Ei ole koskaan läääkärit kiinnittäneet huomiota.
meidän 3 kuisella vauvalla sama juttu ja tämän takia ollaan kirurgisella puolella tarkkailussa.. eli tarkoittaa että saumat ovat jo kiinnittyneet. haittoja voi olla pään kasvaminen pituus suunnassa eli otsa ja takaraivo pyöristyy ja päältä pää jää kapeaksi. voi myös tulla jotain paine juttuja päähän jos aivot eivät mahdu kasvamaan ja silloin tehdään saumojen irroitus leikkaus, mutta jos 1 VUOTIAAKSI ei ole tullut mitään vaivoja voi huokaista helpotuksesta, eli teillä voi kyseessä olla enää kosmeettinen haitta ja pään mallikin on jo muokkautunut omaksi joten sillekkään ei voi mitään. ja ei varmaan ole edes hirmu erikoinen pää kun et siitä mitään maininnut. meidän pojalla ei pää ole mitenkään erityisen puikula ja siksi nukutan selälteen että takaraivo ei pääse kasvamaankaan hirmu " pitkäkse" ;) Eli voit olla huoletta