Olen rupsahtanut vuodessa (nyt 38-vuotias)
Huomasin juuri tuoreita valokuvia katsellessani, että olen rupsahtanut hyvin lyhyessä ajassa. Vielä vuosi sitten Alkossa kysyttiin joka kerta paperit ja nuoret miehet katsoivat perään. Valokuvissa näytin raikkaalta ja freesiltä.
Mutta nyt! Kasvot ovat jotenkin oudosti valahtaneet, ilme on muuttunut tätimäseksi, naamassa turvotusta, silmänaluset kestomustat. Ryppyjä ei ole vielä, mutta yleisilme on väsähtänyt, valahtanut ja keski-ikäinen. Miehet katsovat ohi ja kaupoissa teititellään.
Voiko tällainen muutos tapahtua näin lyhyessä ajassa? Onko muilla kokemuksia? Mitään isompaa murhetta ei vuoden sisään ole ollut ja lapsetkin jo isompia eivätkä valvota jne.
Olin niin pitkään tyttömäisen ja nuorekkaan näköinen, että tämä rupsahtaminen iski vähän puskista. Ja vaikkei ulkonäkö ole minulle kaikki kaikessa niin eihän tämä kivaa ole. :(
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Se nuoruuden hehku -
aika iso osa hehkua tulee esim aktiivisest seksielämästä ja hyvistä ihmissuhteista :) :DDDDD nimim.kokemusta on.
Juu noita oli silloin nuorena vielä. Nimim. minua vanhemmalla eksälläni on nykyään itseäni 15 v nuorempi nainen...
Itsellä samaa ongelmaa ja olen 37. Paino on alkanut nousta, tummat silmänaluset näkyy ja naaman iho on veltostunut. Lisäksi tulee finnejä. Ei auta kuin lisätä liikuntaa ja karsia herkkuja.
Juu, yhtenä aamuna oli silmäpussit ja siinä ovat pysyneet. Tämä tapahtui nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä samaa ongelmaa ja olen 37. Paino on alkanut nousta, tummat silmänaluset näkyy ja naaman iho on veltostunut. Lisäksi tulee finnejä. Ei auta kuin lisätä liikuntaa ja karsia herkkuja.
Finnit on söpöjä, lihavuus ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin juuri tuoreita valokuvia katsellessani, että olen rupsahtanut hyvin lyhyessä ajassa. Vielä vuosi sitten Alkossa kysyttiin joka kerta paperit ja nuoret miehet katsoivat perään. Valokuvissa näytin raikkaalta ja freesiltä.
Mutta nyt! Kasvot ovat jotenkin oudosti valahtaneet, ilme on muuttunut tätimäseksi, naamassa turvotusta, silmänaluset kestomustat. Ryppyjä ei ole vielä, mutta yleisilme on väsähtänyt, valahtanut ja keski-ikäinen. Miehet katsovat ohi ja kaupoissa teititellään.
Voiko tällainen muutos tapahtua näin lyhyessä ajassa? Onko muilla kokemuksia? Mitään isompaa murhetta ei vuoden sisään ole ollut ja lapsetkin jo isompia eivätkä valvota jne.
Olin niin pitkään tyttömäisen ja nuorekkaan näköinen, että tämä rupsahtaminen iski vähän puskista. Ja vaikkei ulkonäkö ole minulle kaikki kaikessa niin eihän tämä kivaa ole. :(
No toi käy useimmille naisille neljänkymmenen ikävuoden kieppeillä, kun hormonitoiminta alkaa hiipua. Biologinen fakta. Miehet rupsahtavat vasta kuudenkympin kieppeillä. Miehillähän säilyy lisääntymiskyky ja hormonitoiminta vilkkaana paljon pitempään kuin naisilla.
Tuota noin. Tunnen aika paljon 30-45v miehiä, joista suurimmalla osalla se ikä kyllä näkyy aivan selvästi. Yksi läheinen kaveri täytti 42v äskettäin ja on ihan viimeisen vuoden aikana pappautunut melkoisesti. Mahaa ei ole, koska treenaa ahkerasti, mutta naama on alkanut roikkua, tukka vähetä ja parta harmaantua. Ihan setämieheltä näyttää, eikä miltään parikymppiseltä. Monelle kaverille alkoi myös 30v jälkeen tulla mahaa, kun urheiluharrastukset hiipui uran ja perheen takia, mutta syömistä ja kaljanjuomista ei vähenetty. Itse sanoisin, että naiset keskimäärin pitävät parempaa huolta elintavoistaan ja ulkonäöstään. Kaikkihan me vanhetaan, joten on vain lapsellista kuvitella, että itse olisi jotenkin sen tosiseikan ulottumattomissa.
Puhu vaan omasta puolestasi. Itse olen ainakin 25v ikäisiäni nuoremman näköinen. Tyttärenkin miesystävät aina ihastuvat minuun ja baareissa kysytään aina paperit. Jopa epäilään väärennetyiksi kun eivät millään voi uskoa ikääni. Ja sisällä on noloa kun 18v komistukset aina yrittävät pokata.
Sellaista se on kun joka päivä laittaa ruusuvettä ja korealaista etanavoidetta kasvoille. Syön myös pelkästään gluteenitonta luomuvegaani ruokaa ilman hedelmiä.
T sirpa 52v
Samoin on käynyt minulle, mutta itselläni on kyllä siihen syyt olemassa. Viime vuodet ovat sisältäneet ihan käsittämättömän paljon rankkoja asioita ja paljon valvottuja öitä ja murehtimista. Tosin itselläni on kyllä varaa vanheta ulkoisesti sillä olen aina näyttänyt ikäistäni nuoremmalta. Ehkä edelleenkin näytän, mutta huonolla tavalla olen rupsahtanut. Sinun ikäisesi olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toi käy useimmille naisille neljänkymmenen ikävuoden kieppeillä, kun hormonitoiminta alkaa hiipua. Biologinen fakta. Miehet rupsahtavat vasta kuudenkympin kieppeillä. Miehillähän säilyy lisääntymiskyky ja hormonitoiminta vilkkaana paljon pitempään kuin naisilla.
Tuota noin. Tunnen aika paljon 30-45v miehiä, joista suurimmalla osalla se ikä kyllä näkyy aivan selvästi. Yksi läheinen kaveri täytti 42v äskettäin ja on ihan viimeisen vuoden aikana pappautunut melkoisesti. Mahaa ei ole, koska treenaa ahkerasti, mutta naama on alkanut roikkua, tukka vähetä ja parta harmaantua. Ihan setämieheltä näyttää, eikä miltään parikymppiseltä. Monelle kaverille alkoi myös 30v jälkeen tulla mahaa, kun urheiluharrastukset hiipui uran ja perheen takia, mutta syömistä ja kaljanjuomista ei vähenetty. Itse sanoisin, että naiset keskimäärin pitävät parempaa huolta elintavoistaan ja ulkonäöstään. Kaikkihan me vanhetaan, joten on vain lapsellista kuvitella, että itse olisi jotenkin sen tosiseikan ulottumattomissa.
Juu eipä näytä se huolenpito ulkonäöstã olleenkaan auttavan suomalaisia naisia. Kuitenkin se on aina sitten se mies joka vaihtaa 15-20v nuorempaan muikkeliin ja se exä jää yksin kissojensa kanssa ja viettää päivänsä haukkumalla miehiä av palstalla.
Olen kyllä tavannut vuosia sitten yhden 40 v miehen, joka meni täysin jopa kaksvitosesta, minkä sanoinkin hänelle ja kuulemma kaikki sanoivat aina samaa. Ihossaan ei vain ollut juuri mitään ikääntymisen merkkejä. Oli kerrassaan ällistyttävä luonnonilmiö, eikä siis ollut mikään kirurgilla käynyt kuminaama vaan joku raksaheppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosielämässä tätä ei vaan näe. Aivan kaikissa mun tuntemissa pariskunnissa, jossa mies ja nainen ovat kutakuinkin samanikäiset, mies on aina se iäkkäämmän näköinen. Tämä alkaa näkyä varsinkin siinä 40 ikävuoden tienoilla.
Ja vielä se siihen päälle ettei miehet oo missään iässä olleetkaan niin kauniita kuin naiset.
Tämä on melko hellyttävää tämä miesten denialismi oman ikääntymisensä suhteen :D Kehitellään jotain mukatieteellisiä teorioita miesten ikuisesti vilkkaana pysyvästä hormonitoiminnasta ja leikitään, että se oma one-pack, silmäpussit ja kaksoisleuka ei leikisti ole olemassa koska hormonitoiminta.
Tiedän sekä miehissä että naisissa laajalla skaalalla ihmisiä, joista osa näyttää ikäistään nuoremmilta, jotkut ikäistään vanhemmilta ja ehdottomasti suurin osa ihan ikäisiltään. Kuitenkin harvemmin hämmästyn kenenkään miehen raikkautta ja nuorekkuutta ikäänsä nähden, paljon useammin naisten. Yleensä tulee ennemmin hämmästyttyä, että joku viisikymppiseksi olettamani mies onkin jotain 38.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu eipä näytä se huolenpito ulkonäöstã olleenkaan auttavan suomalaisia naisia. Kuitenkin se on aina sitten se mies joka vaihtaa 15-20v nuorempaan muikkeliin ja se exä jää yksin kissojensa kanssa ja viettää päivänsä haukkumalla miehiä av palstalla.
Ja höpöhöpö. Mies aina vaihtaa 15-20 vuotta nuorempaan naiseen ja exä jää yksin? En tiedä yhtään tapausta, jossa näin olisi käynyt. Monesti ne uudetkin kumppanit on aikalailla samaa ikäluokkaa molemmilla. Jotkut naiset vaihtaa nuorempaan, jotkut miehet exää vanhempaan. Kyllähän sitä joskus voi noinkin käydä, mutta ei niin usein, että lähtisin tuolla lailla yleistämään. Aikamoinen asema ja varallisuus pitää miehellä olla, että saa tuosta noin vaan 20v nuoremman kumppanin. Ei se 45v eronnut, 3 lapsen iskä, setämies niin kuumaa valuuttaa ole, että parikymppinen nainen luopuu omasta nuoruudestaan ja seikkailuistaan sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanheneminen on perseestä, ja sitten vielä pitäisi olla "paremmin sinut itsensä kanssa, itsetunto huipussaan, rakastan viimeinkin ulkonäköäni" vaikka kaikki asiat on paljon huonommin kuin nuorena! Ulkonäkö rupsahtaa, läheiset kuolee, lisää vaivoja ja sairauksia, energia vähenee, elinaika vähenee.. jos jollekin nuorelle iskisi nuo niin hänen elämäänsähän vain kauhisteltaisiin. Vanhempana noita pitäisi pitää vain hirveen ihanana elämänkokemuksena....
Vanheneminen on parasta mitä elämässä on! Osaat tuntea itsesi ja jäsennellä tunteita ja syyt ja seuraukset käy järkeen. Minä olen oppinut nauttimaan pirnistä asioita ja naisrintamallakin tapahtuu. Olen toki vanhemman näköinen kuin ennen, mutta hyväksyn itseni ja vanhenemiseni ja siitä olen myös saanut inspiraatiota liikkumiseen. Varallisuutta on kertynyt ja nyt säästäväisen elämän hedelmistä saa nauttia. Vastoinkäymiset ei tunnu enää missään, niin paljon on nähty ja selvitty. Elinaika vähenee ja sitä enemmän siitä nauttii ja sitä arvostaa. Vanheneminen on parasta huumetta!
Miten te huomaatte oman vanhenemisenne? Huomaan, kun näen pitkästä aikaa vanhoihin koulukavereita, että ovatpa todella vanhan näköisiä. Omaan peilikuvaan sitä vaan tottuu ja näyttää aina samalta, vaikka muut varmaan näkevät toisin.
Stressi vanhentaa. Tämän olen huomannut erityisen selvästi silloin, kun olen tavannut entisiä työkavereita ja myös sukulaisia, jotka ovat jo jääneet eläkkeelle. Vuosi eläkkeellä, ja olet huomattavasti pirteämmän, terveemmän ja nuoremman näköinen. Tuntuu, että itsellä ulkonäkö vain rapistuu vuosi vuodelta, ja nämä eläkeläiset vain nuortuvat!
Vielä ei ole totaalista romahdusta itselläni tapahtunut, mutta kroppa kerää kiloja pienestäkin herkuttelusta, naama alkaa valua ja iho löystyä. Lihakset eivät meinaa pysyä sitten millään. Polvi oikuttelee. Ryppyjä on hiipinyt silmäkulmiin. Pari vuotta sitten kyseltiin vielä papereita. Mutta näin se menee. Ikää nyt 48 vuotta. Kuinkahan pahaksi tämä vielä pääseekään...
Mulla on yksi kaveri, joka aina huokailee, miten on niin nuoren näköinen ja vaikeaa, kun ei oteta vakavasti kun on niin lapsenkasvoinen jne. Mietin aina mielessäni, että miten jollain voi olla niin epärealistinen kuva omasta ulkonäöstään. Omiin silmiini hänellä on leukaperissä ihon roikkumista, kaulassa helttaa, vyötäröllä makkaraa,ryppyjä otsassa ja suupielissä jne. Näyttää vähintään ikäiseltään ja tosi kiusallista kuunnella tuota ainaista virttä, mutten kehtaa sanoa totuutta. Ja olen itsekin ihan ikäiseni näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi kaveri, joka aina huokailee, miten on niin nuoren näköinen ja vaikeaa, kun ei oteta vakavasti kun on niin lapsenkasvoinen jne. Mietin aina mielessäni, että miten jollain voi olla niin epärealistinen kuva omasta ulkonäöstään. Omiin silmiini hänellä on leukaperissä ihon roikkumista, kaulassa helttaa, vyötäröllä makkaraa,ryppyjä otsassa ja suupielissä jne. Näyttää vähintään ikäiseltään ja tosi kiusallista kuunnella tuota ainaista virttä, mutten kehtaa sanoa totuutta. Ja olen itsekin ihan ikäiseni näköinen.
Kyllähän tälläkin palstalla useimmat kertovat olevansa ikäistän nuoremman näköisiä. Arkielämässä huomaa kuitenkin, että lähes kaikki näyttävät suunnilleen ikäiseltään ja hyvin pieni vähemmistö joko ikäistään vanhemmalta tai nuoremmalta.
Se nuoruuden hehku -
aika iso osa hehkua tulee esim aktiivisest seksielämästä ja hyvistä ihmissuhteista :) :DDDDD nimim.kokemusta on.