Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun elämä ja asiat ovat aivan levällään, mitä priorisoida?

Vierailija
09.12.2018 |

Olen ilmeisesti hieman masentunut.

Koti on sotkuinen
Suoritan nykyään koulussa kaiken rimaa hipoen
Ruokavaliosta ja liikunnasta on vaikea pitää kiinni
Parisuhde ok mutta seksi ei kiinnosta
En jaksa harrastaa muuta kuin netflixiä
Ihmis- ja kaverisuhteet ovat kärsineet, en jaksa olla hyvä kaveri
Alkoholia olen vähentänyt, mutta ne harvat juomiskerrat menee oksentamiseen saakka

En enää tiedä mistä aloittaa. Onneksi ei ole lapsia. Juuri nyt muille itsestäänselvää asiat tuntuvat kaukaisilta ja mahdottomilta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilet masennusta, niin kannattaisi kyllä yllä olevien lisäksi pyytää aikaa lääkäriin. Hyviä neuvoja, mutta jos kyseessä on lääketieteellisesti masennus, niin ei se parane kasviksia syömällä.

Mä en usko että lääkäri voi tähän asiaan muuta tehdä kuin ohjata keskustelemaan tai määrätä lääkkeitä. En halua lääkkeitä.

Vierailija
22/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita aamusta ja etene kohti iltaa.

Tää on itseasiassa hyvä neuvo, koska rutiini on tärkeitä:

Herätys, suihku, aamupala

Opinnot

Lounas

Lisää opiskelua

Kaupaan, ruokaa, liikuntaa

Nukkumaan

Viikonloppu:

Aikaa ystäville, liikuntaa, unta, lepoa...

Siinä se.

Tavis Tiinan normiarkea, kun vaihtaa opiskelun tilalle työn.

Kyllä, juuri sitä, mutta rutiinit on oikeasti tärkeitä. Olisin voinut mainita myös: lukuharrastuksen, teatteri-illat, taidegalleria kierrokset, shoppailun, kampaaja kosmetologikäynnit, meditoinnin, joogan, sisustuselementit...

Pointti oli mainita hyvän, terveen, tasapainoisen arjen ja mielenterveyden peruspilarit.

Ja juuri niitä kaipaankin. Kosmetologit, matkailu ja teatterit ei juuri nyt jaksa kiinnostaa kun rakenteet ovat huonossa jamassa. Ap

Juuri näin. Yritä liikkua 2-3 kertaa viikossa ja nuku riittävästi. Opintoasioihin pyydä keskusteluapua oppilaitoksesta. Pikkujuttuja joilla voit itseäsi piristää on kynttilät, lempikirjailijasi kirjat tai esim. dekkarit, suklaa, kahvi/tee ym. ihan tavallinen (mikä ei vaadi ponnisteluja). Some ym. vähemmälle huomiolle, keskittyminen tähän hetkeen, tavallisiin arjen askareisiin.

Somen vähensin lähes nollaan ja se todellakin teki hyvää. Nyt olen pienessä vauva.fi-koukussa mutta anonyymi ja kuvaton alusta ei ahdista minua. Keskittyminen tähän hetkeen saattoi hämmentää minua ja herättää tajuamaan, että miten sekaisin asiani oikeasti ovatkaan. Nyt tässä sotkun keskellä tunnen olevani ihan pihalla siitä että mihin tässä pitäisi ja osaisi tarttua.

Yritän herkutella maltillisesti, etten saa niskaani vielä siitäkin morkkista, kun paino alkaa nousta. Katson netflixistä vain kivoja ja positiivisia juttuja, kuten stand up. Joskus hemmottelu hieman ahdistaa joska en ole ”ansainnut” sitä esim siivoamalla tai tekemällä kovasti kouluhommia.

Latautumisesta ei kannata tuntea syyllisyyttä :-). Tarvitset myös sitä. Koulujuttuja ei kannata jättää iltaan vaan hoitaa päiväaikaan.

Itse vaihdoin Netflixin BookBeatiin. Elämänlaatu parani. Luen ja kuuntelen kirjoja. Esim. lenkkeillessä ja siivotessa aika kuluu siivillä, kun kuuntelee kirjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono jaksaminen liikunnassa voi johtua foolihapon puutteesta tai huonosta varastoraudasta. Ylipäätään nuorella vika yleensä löytyy jostain em. syystä jos ei jaksa. Pelkkä masentunut mieliala ei riitä selittämään kaikkea jaksamattomuutta. Runsaat kuukautiset?

Rautalisä laittaa vatsan sekaisin joten syön sitä epäsäännöllisesti. Kuukautiset on ihan normaalit.

Ehkä mä syön liian epäsäännöllisesti. En ole koskaan seurannut syömiseni rytmiä joten se on asia mikä pitää opetella ihan perusteista lähtien.

Vierailija
24/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono jaksaminen liikunnassa voi johtua foolihapon puutteesta tai huonosta varastoraudasta. Ylipäätään nuorella vika yleensä löytyy jostain em. syystä jos ei jaksa. Pelkkä masentunut mieliala ei riitä selittämään kaikkea jaksamattomuutta. Runsaat kuukautiset?

Rautalisä laittaa vatsan sekaisin joten syön sitä epäsäännöllisesti. Kuukautiset on ihan normaalit.

Ehkä mä syön liian epäsäännöllisesti. En ole koskaan seurannut syömiseni rytmiä joten se on asia mikä pitää opetella ihan perusteista lähtien.

Kyllä, tasaisesti energiaa.

Vierailija
25/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot

Lounas

Lisää opiskelua

Nukkumaan

Viikonloppu:

Siinä se.

Kyllä, juuri sitä, mutta rutiinit on oikeasti tärkeitä. Olisin voinut mainita myös: lukuharrastuksen, teatteri-illat, taidegalleria kierrokset, shoppailun, kampaaja kosmetologikäynnit, meditoinnin, joogan, sisustuselementit...

Pointti oli mainita hyvän, terveen, tasapainoisen arjen ja mielenterveyden peruspilarit.

Ja juuri niitä kaipaankin. Kosmetologit, matkailu ja teatterit ei juuri nyt jaksa kiinnostaa kun rakenteet ovat huonossa jamassa. Ap

Juuri näin. Yritä liikkua 2-3 kertaa viikossa ja nuku riittävästi. Opintoasioihin pyydä keskusteluapua oppilaitoksesta. Pikkujuttuja joilla voit itseäsi piristää on kynttilät, lempikirjailijasi kirjat tai esim. dekkarit, suklaa, kahvi/tee ym. ihan tavallinen (mikä ei vaadi ponnisteluja). Some ym. vähemmälle huomiolle, keskittyminen tähän hetkeen, tavallisiin arjen askareisiin.

Somen vähensin lähes nollaan ja se todellakin teki hyvää. Nyt olen pienessä vauva.fi-koukussa mutta anonyymi ja kuvaton alusta ei ahdista minua. Keskittyminen tähän hetkeen saattoi hämmentää minua ja herättää tajuamaan, että miten sekaisin asiani oikeasti ovatkaan. Nyt tässä sotkun keskellä tunnen olevani ihan pihalla siitä että mihin tässä pitäisi ja osaisi tarttua.

Yritän herkutella maltillisesti, etten saa niskaani vielä siitäkin morkkista, kun paino alkaa nousta. Katson netflixistä vain kivoja ja positiivisia juttuja, kuten stand up. Joskus hemmottelu hieman ahdistaa joska en ole ”ansainnut” sitä esim siivoamalla tai tekemällä kovasti kouluhommia.

Latautumisesta ei kannata tuntea syyllisyyttä :-). Tarvitset myös sitä. Koulujuttuja ei kannata jättää iltaan vaan hoitaa päiväaikaan.

Itse vaihdoin Netflixin BookBeatiin. Elämänlaatu parani. Luen ja kuuntelen kirjoja. Esim. lenkkeillessä ja siivotessa aika kuluu siivillä, kun kuuntelee kirjaa.

Tämä on tyhmän kuuloista kun sanon, mutta mulla on kirjoissa joku hölmö suorituspaine. Pitää olla englanniksi ja pitää olla kunnon kirja, ei hömppää. Kynnys löytää ja aloittaa joku kirja on ihan tarpeettoman korkea. Lehdet yms myös englanniksi.

Nyt lopetan tämän pöhkön ajatusmallin ja hankin itselleni jonkun kivan ja positiivisen hömpän omalla äidinkielelläni. Vaikka Harkekiini!! :D

Vierailija
26/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeimmät osa-alueet eli sellaiset asiat, joita ilman elämä olisi mahdotonta tai sietämätöntä:

1. uni - pidä nyt talvella unirytmi sellaisena, että näet kaiken valoisan ajan, koska pimeys vaikuttaa mielialaan ikävästi

2. ravinto - pääpaino aamupalassa ja lounaassa

3. liikkuminen - eli kaikki tekeminen, joka ei tapahdu istuen tai maaten, myös siivous ja ruoanlaitto

4. puhtaus - myös hygienia, aloita päivä harjaamalla hampaat

Voit tehdä vaikka "rutiinipäiväkirjan" eli taulukon, jossa on päivittäiset asiat. Ainakin hampaiden pesu 2 x, tiskaus ja pöytien pyyhkiminen. Pidä sitä vaikka jääkaapin ovessa ja kynä lähettyvillä, koska siten kynnys elää sen mukaan on matalampi.

Ja esim. siivousrutiinit kannattaa tehdä alkupäivästä ennen kuin menee koneelle. Minulla ainakin päivän aloittaminen datailemalla johtaa hyvin usein siihen, ettei huvita tehdä enää mitään hyödyllistä.

Vierailija
27/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot

Lounas

Lisää opiskelua

Nukkumaan

Viikonloppu:

Siinä se.

Tämä on tyhmän kuuloista kun sanon, mutta mulla on kirjoissa joku hölmö suorituspaine. Pitää olla englanniksi ja pitää olla kunnon kirja, ei hömppää. Kynnys löytää ja aloittaa joku kirja on ihan tarpeettoman korkea. Lehdet yms myös englanniksi.

Nyt lopetan tämän pöhkön ajatusmallin ja hankin itselleni jonkun kivan ja positiivisen hömpän omalla äidinkielelläni. Vaikka Harkekiini!! :D

Mä olen samanlainen, tosin alkukieli ei ole kynnys. Olen kirjojen suhteen maaninen ja rima on todella korkealla esim. nyt on menossa Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä - sarja (paperikirjoina). Luen paljon filosofiaa myös.

BookBeatin myötä olen alkanut lukemaan muutakin, kiitos facen Kirjallisuuden ystävät -ryhmän. Nyt luen Katja Kallion ja Johanna Holmströmin kirjoja, jotka sijoittuvat Seilin saareen.

BookBeatissa on paljon englannin kielistä tarjontaa.

Vierailija
28/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilet masennusta, niin kannattaisi kyllä yllä olevien lisäksi pyytää aikaa lääkäriin. Hyviä neuvoja, mutta jos kyseessä on lääketieteellisesti masennus, niin ei se parane kasviksia syömällä.

Mä en usko että lääkäri voi tähän asiaan muuta tehdä kuin ohjata keskustelemaan tai määrätä lääkkeitä. En halua lääkkeitä.

No niin sitä masennusta hoidetaan, keskustelemalla ja/tai lääkkeillä. Miksi et ottaisi keskusteluapua vastaan?

Vierailija
29/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mitään rautalisiä ym. suosittele ensimmäisenä, vaan ihan sen arjen hallintaa ja ruokarytmin laittamista kuntoon. Älä kuitenkaan haukkaa liian isoa palaa kerralla, vaan pikkuhiljaa, asia kerrallaan. Kun jostain tulee jo tapa, otat seuraavan askeleen. Tässä mun vinkkejä

- alkoholi kokonaan pois ainakin hetkeksi

- juo aamulla reilusti vettä, sitruunaa tms. joukkoon jos haluat. Juo myös päivän mittaan riittävästi vettä

- kunnollinen aamupala, mikä on sinulle helpoin ja mieluisin. Esim. puuro marjoilla ja raejuustolla, munakas vihanneksilla, ruisleipä leikkeleellä ja vihanneksilla...kunhan syöt jo aamulla hyvin

- pyri syömään 4-5 kertaa päivässä sopivia annoksia. Lounas, ehkä välipala jos tarpeen, päivällinen ja iltapala

- ulkoile päivittäin. Jos et ole ulkoillut, aloita vaikka vartin kävelyistä. Se kyllä siitä pitenee ja helpottaa, kun tästä tulee tapa. Ulkoilu piristää, mutta auttaa myös nukkumaan paremmin.

- itselle mieluista muuta liikuntaa muutaman kerran viikossa

- jos koti on siivoton, aloita siivoaminen pikkuhiljaa jostain. Ensin vaikka keittiö kuntoon, sitten eteinen jne. Käytä joka päivä vartti siivoamiseen ja siisteyden ylläpitämiseen.

- kun syömisen rytmi löytyy, eli syöt säännöllisesti, ala kiinnittää huomiota ruoan laatuun. Että saat tarpeeksi proteiinia, hyviä rasvoja, hiilareita. Vihanneksia, marjoja jne.

- tee itsellesi mieluisia asioita. Lue, kuuntele äänikirjoja, soita/laita viesti ystävälle, katso elokuva tai käy elokuvissa kännäämisen sijaan.

Kun säännölinen ruokailu ja liikunta alkaa tuoda virtaa arkeen, alkaa opinnot ja siivoaminenkin luultavasti sujua.

Vierailija
30/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin roskaa suomeksi kuin ei mitään. Eikä pädiltä vaan fyysisiä kirjoja.

Vierailija
31/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin sitä masennusta hoidetaan, keskustelemalla ja/tai lääkkeillä. Miksi et ottaisi keskusteluapua vastaan?

Mähän otan koko ajan.

Vierailija
32/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mähän otan koko ajan.[/quotItseilmaisu on tärkeää, sen myötä itsetuntemus kasvaa -> masennus lievittyy.

Mä kirjoitan joka aamu päiväkirjaa, se on mulle elinehto.

Vierailija
33/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloittaisin siivoamisesta koska se näkyy koko ajan itselle jos on sotkua ja epäjärjestystä ja huonontaa mielialaa. Se on myös konkreettisin työ josta saa heti tuloksen ja se luo energiaa jatkaa muita hommia.

Vierailija
34/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko, että sinun ei tarvitse hakeutua psykologin juttusille ja sitten psykiatrian pariin? Uskotko että kaikilla on elämässään välivaiheita, jolloin kaikki on sekaisin järjestyäkseen myöhemmin tavalla, jota et ikinä voinut uskoa. Yritä saada mielesi levolliseen tilaan ja välttää kaikkea mikä aiheuttaa ahdistavia fiiliksiä. Lepää ja vältä leffojen ja sarjojen katselua. Jos jotain haluaa katsoa kuitenkin, katso sellaista joka ei saa ajatuksiasi solmuun ja tuntemaan itseäsi riittämättömäksi, tai että sinun täytyy muuttua joksikin muuksi kuin mitä olet. 

Vierailija
35/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskotko, että sinun ei tarvitse hakeutua psykologin juttusille ja sitten psykiatrian pariin? Uskotko että kaikilla on elämässään välivaiheita, jolloin kaikki on sekaisin järjestyäkseen myöhemmin tavalla, jota et ikinä voinut uskoa. Yritä saada mielesi levolliseen tilaan ja välttää kaikkea mikä aiheuttaa ahdistavia fiiliksiä. Lepää ja vältä leffojen ja sarjojen katselua. Jos jotain haluaa katsoa kuitenkin, katso sellaista joka ei saa ajatuksiasi solmuun ja tuntemaan itseäsi riittämättömäksi, tai että sinun täytyy muuttua joksikin muuksi kuin mitä olet. 

Mulla on psykiatreista ja psykolgeista kokemusta, eikä ne tähän vaivaan auta. En usko, että heillä on mitään parempaa taikasanaa kuin vaikkapa teillä.

Asiat kyllä varmasti järjestyvät, varsinkin kun ne järjestää. Koen olevani vastuussa itse omasta onnestani enkä usko kohtaloon tms.

Stand up on itseasiassa älyttömän hyvä terapiasessio siinä mielessä, että siinä saa nauraa ja oppii katsomaan asioita hauskasta näkökulmasta. Usein koomikoilla on itselläänkin ollut vaikeaa ja siitä saa samalla myös vertaistukea.

Vierailija
36/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloittaisin siivoamisesta koska se näkyy koko ajan itselle jos on sotkua ja epäjärjestystä ja huonontaa mielialaa. Se on myös konkreettisin työ josta saa heti tuloksen ja se luo energiaa jatkaa muita hommia.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin olen harkinnut tilata kotisiivouksen.

Vierailija
37/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin olen harkinnut tilata kotisiivouksen.

Hyvä idea.

Vierailija
38/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot

Lounas

Lisää opiskelua

Nukkumaan

Viikonloppu:

Siinä se.

Mutta kun ei ole niitä ustäviä. Se on niin p*rseestä.

Vierailija
39/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot

Lounas

Lisää opiskelua

Nukkumaan

Viikonloppu:

Siinä se.

Mutta kun ei ole niitä ustäviä. Se on niin p*rseestä.

Kyllä niitä on. Ap

Vierailija
40/40 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos palstailijat. Söin hyvän lohiruuan ja jälkiruuaksi pullakahvit naistenlehden parissa. Pienet kivat arjen hetket auttaa kummasti jaksamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän