Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaappien penkominen kylässä, onko ok?

Vierailija
09.12.2018 |

Oletteko törmänneet siihen, että joku vieras teillä ollessaan olisi penkonut kaappejanne? Onko noin toimivia ihmisiä paljonkin?

Itse olen useasti huomannut, että etenkin yksi tietty vieras käy kaapit läpi ja jopa käyttää mm. kosmetiikkatuotteitani ja lääkkeitämme! Esim. eräs 20 kpl lääke/lisäravinne purkista oli hävinnyt kolmasosa kapseleista jne. Lisäksi laskulaatikkoa oli pengottu, jättämäni "ansa" oli vaihtanut paikkaa. Kyllä, jätin kerran ansan, koska olin alkanut epäillä penkomista.

Ja ennen kaikkea, mistä tuollainen käytös johtuu? Ei kyse voi olla pelkästä ns. normaalista uteliaisuudesta. Kyllä minuakin tavallaan voisi kiinnostaa kurkistaa toisten kaappeihin, mutten silti ole ikinä niin tehnyt. Normaalilla itsehillinnällä ja käytöstavoilla varustettu ihminen tuskin tuollaiseen alentuukaan. Liittyykö tuo käytös erityisesti johonkin tiettyyn mielenterveysongelmaan?
Kokemuksia, ajatuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen tavaroita ei tietenkään käytetä. Mutta kotiin kutsuminen tarkoittaa nykyisin, että tulehan katsomaan, miten ihanasti ja hienosti ihan oikeasti elän. Silloin on toki sallittua katsoa myös kaappeihin eikä vain siihen pintasiloiteltuun kuvaan, josta postataan valokuvia sosiaaliseen mediaan. 

Olet väärässä, kyylä. Missään olosuhteissa ei  toisten kaappeihin mennä ilman lupaa. Jos äitisi  ei ole sinulle sitä opettanut, on hän laiminlyönyt  iihan perusasioiden opettamisen sulle.

Ja olet myös väärässä kotiin kutsumisen tarkoituksesta - mutta se paljastaa sun vinoutuneesta ajatusmaailmasta ihan tarpeeks. Vaikka sä kuvittelet noin, valtaosa ihmisistä ei kuvittele samoin. Palaapa takaisin reaalimaailmaan.

Vierailija
42/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin on päiväkausia kylässä? Kuka tää "vieras" oikein on?

Jos itse menisin jonnekin päiväkausiksi oleilemaan, olisi tämä kyläpaikka varmaan sellainen jossa olen erittäin tuttu. Tai jos meillä olisi useita päiviä joku, niin hän olisi sitten vähän niin kuin osa meidän huushollia sen aikaa. Tällaisissa tapauksissa toki kaappeihin voi mennä, tosin on minun yksityisiä kaappeja joihin en halua edes puolisoni menevän huseeraamaan ja sekoittamaan papereitani. Mutta esim. kun aikuinen tyttäreni eronsa jälkeen majaili meillä pari kuukautta, niin kyllä hän sai ja joutuikin käyttämään liinavaatekaappia, vessan ja kylppärin kaappeja ja keittiön kaappeja ja pakastinta jne. Tai kun olin hyvän ystäväni luona Lontoossa viikon verran, niin toki hain kaapeista tarvittavat asiat mitä huushollissa piti löytyä esimerkiksi ruokkiakseni itseni ja isäntäväenkin tarvittaessa, osallistuin kaupassakäyntiin ja siivouksen, hoidin oman pyykkihuoltoni yms. Toisten laskut eivät minua kiinnosta eikä minulle kuulu, mutta tietysti jos isäntäväki tuollaisessa tapauksessa ei huomaa esitellä vieraalle mitä mistäkin löytyy, voi vieras vahingossa avata sen laskulaatikonkin. (jonkalaista tosin minullakaan ei e-laskujen aikakaudella erikseen ole, harvat hoidettavat paperilaskut ovat kaikkien näkyvillä eteisen ilmoitustaululla...)

Kumppanin sukulainen. Ei ole itselleni kovin tuttu. Tai hän kyllä ilmeisesti tietää elämästäni yhtä sun toista (utelias kun on), mutta itse en häntä voi sanoa hyvin tuntevani.

Ei minullakaan mitään sitä vastaan ole, että ottaa kaapeista ruokaa, astioita, pyyhkeitä tms., mutta mielestäni laskujen ja asiapapereiden kaivelu menee pahasti yli. Sekä lääkkeiden varastaminen. Kosmetiikkaa voi olla ok lainata myös, mikäli pakkaukset ovat hygieenisiä (ei voidetta tms.), mutta jos esim. kalliista seerumipullosta tms. on päivässä kadonnut puolet niin ei se kovin reilua salaa otettuna ole. Vessan kaappien penkominen on vähän niin ja näin.. Mitä vessassa tarvitsee muuta kuin paperia tai saippuaa, ja jos ne ovat jo esillä niin muu penkominen on silkkaa uteliaisuutta ja törkeää. En itse penkoisi ikinä kenenkään vessan kaappeja.

Tämä henkilö ei myöskään ikinä korjaa jälkiään vaan jättää pelkkää sotkua taakseen. Hänen oma kotinsakin on usein ihan kauheassa kunnossa, vaikka asuu yksin.

Kyllä kumppanin pitäis itse tajuta että tuollainen vieras on ei-toivottu.

Jos mulla ois tuollainen sukulainen, ei hänellä ois mitään asiaa meille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ihmisiä täällä kulkee vapaalla jalalla, kun tässäkin ketjussa sanotaan että APn pitäisi kaikki henkilökohtaiset kamansa laittaa vieraiden ajaksi lukkojen taakse omassa kodissaan, jos ei halua että vieraat niitä näpelöi? Siis kun nythän ei ollut edes kyse kirjahyllyn koriste-esineistä, vaan kaapissa olevista laskuista tms.

Minä neuvoin näin.

En keksi muutakaa ratkaisua tilanteeseen, jos ap haluaa pitää miehensä, ja miehen takia tämä vieras on majoitettava (Toivottavasti ei usein). Itsehän en tuollaista kotonani katselisi, mutta aloittajan teksteistä ymmärsin että täm sitten vaan tuet. En usko, että vierasta voidaan kasvattaa toisille tavoille, joten vaihtoehdot ovat vähissä. Mikä on oma rakentava ehdotuksesi, jos välien katkaisu tai mieskin kiertoon eivät tule kyseeseen?

Oma rakentava ratkaisuni olisi sanoa vieraalle etten halua hänen tonkivan kaappejani. Tavarat mitkä siellä ovat, ovat kaapissa siitä syystä ettei niitä ole tarkoitettu vieraiden silmille. On vain vaikea käsittää että näin rajattomia aikuisia ihmisiä oikeasti on olemassa, yleensä kaappien tonkimista ei ole erikseen tarvinnut edes taaperoikäisiltä kieltää, kun eivät sitä harrasta.

Heh. Ajatteletko oikeasti, että tulisin ihminen tuosta muuttaa toimintatapaansa?

Itse en ainakaan tuohon luottaisi

Aloittajan asemassa hankkisin sen makuuhuoneen lukon, jemmaisin tärkeimmät sinne ja uhkailisin miestä kuolemaa pahemmalla kohtalolla jos tämä ei omalta osaltaan huolehdi minun intimiteettini suojauksesta myös sukulaisensa vierailun aikana.

Vierailija
44/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ihmisiä täällä kulkee vapaalla jalalla, kun tässäkin ketjussa sanotaan että APn pitäisi kaikki henkilökohtaiset kamansa laittaa vieraiden ajaksi lukkojen taakse omassa kodissaan, jos ei halua että vieraat niitä näpelöi? Siis kun nythän ei ollut edes kyse kirjahyllyn koriste-esineistä, vaan kaapissa olevista laskuista tms.

Minä neuvoin näin.

En keksi muutakaa ratkaisua tilanteeseen, jos ap haluaa pitää miehensä, ja miehen takia tämä vieras on majoitettava (Toivottavasti ei usein). Itsehän en tuollaista kotonani katselisi, mutta aloittajan teksteistä ymmärsin että täm sitten vaan tuet. En usko, että vierasta voidaan kasvattaa toisille tavoille, joten vaihtoehdot ovat vähissä. Mikä on oma rakentava ehdotuksesi, jos välien katkaisu tai mieskin kiertoon eivät tule kyseeseen?

Oma rakentava ratkaisuni olisi sanoa vieraalle etten halua hänen tonkivan kaappejani. Tavarat mitkä siellä ovat, ovat kaapissa siitä syystä ettei niitä ole tarkoitettu vieraiden silmille. On vain vaikea käsittää että näin rajattomia aikuisia ihmisiä oikeasti on olemassa, yleensä kaappien tonkimista ei ole erikseen tarvinnut edes taaperoikäisiltä kieltää, kun eivät sitä harrasta.

Heh. Ajatteletko oikeasti, että tulisin ihminen tuosta muuttaa toimintatapaansa?

Itse en ainakaan tuohon luottaisi

Aloittajan asemassa hankkisin sen makuuhuoneen lukon, jemmaisin tärkeimmät sinne ja uhkailisin miestä kuolemaa pahemmalla kohtalolla jos tämä ei omalta osaltaan huolehdi minun intimiteettini suojauksesta myös sukulaisensa vierailun aikana.

Minä en omassa kodissani ala lukkoja yhden vieraan takia asentelemaan. Joko vieras uskoo, tai sitten mies tajuaa ettei näin voi jatkua. Ei ole kertakaikkiaan normaalia joutua omassa kodissaan jemmailemaan yhtään mitään satunnaisen vieraan vuoksi.

Vierailija
45/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin on päiväkausia kylässä? Kuka tää "vieras" oikein on?

Jos itse menisin jonnekin päiväkausiksi oleilemaan, olisi tämä kyläpaikka varmaan sellainen jossa olen erittäin tuttu. Tai jos meillä olisi useita päiviä joku, niin hän olisi sitten vähän niin kuin osa meidän huushollia sen aikaa. Tällaisissa tapauksissa toki kaappeihin voi mennä, tosin on minun yksityisiä kaappeja joihin en halua edes puolisoni menevän huseeraamaan ja sekoittamaan papereitani. Mutta esim. kun aikuinen tyttäreni eronsa jälkeen majaili meillä pari kuukautta, niin kyllä hän sai ja joutuikin käyttämään liinavaatekaappia, vessan ja kylppärin kaappeja ja keittiön kaappeja ja pakastinta jne. Tai kun olin hyvän ystäväni luona Lontoossa viikon verran, niin toki hain kaapeista tarvittavat asiat mitä huushollissa piti löytyä esimerkiksi ruokkiakseni itseni ja isäntäväenkin tarvittaessa, osallistuin kaupassakäyntiin ja siivouksen, hoidin oman pyykkihuoltoni yms. Toisten laskut eivät minua kiinnosta eikä minulle kuulu, mutta tietysti jos isäntäväki tuollaisessa tapauksessa ei huomaa esitellä vieraalle mitä mistäkin löytyy, voi vieras vahingossa avata sen laskulaatikonkin. (jonkalaista tosin minullakaan ei e-laskujen aikakaudella erikseen ole, harvat hoidettavat paperilaskut ovat kaikkien näkyvillä eteisen ilmoitustaululla...)

Kumppanin sukulainen. Ei ole itselleni kovin tuttu. Tai hän kyllä ilmeisesti tietää elämästäni yhtä sun toista (utelias kun on), mutta itse en häntä voi sanoa hyvin tuntevani.

Ei minullakaan mitään sitä vastaan ole, että ottaa kaapeista ruokaa, astioita, pyyhkeitä tms., mutta mielestäni laskujen ja asiapapereiden kaivelu menee pahasti yli. Sekä lääkkeiden varastaminen. Kosmetiikkaa voi olla ok lainata myös, mikäli pakkaukset ovat hygieenisiä (ei voidetta tms.), mutta jos esim. kalliista seerumipullosta tms. on päivässä kadonnut puolet niin ei se kovin reilua salaa otettuna ole. Vessan kaappien penkominen on vähän niin ja näin.. Mitä vessassa tarvitsee muuta kuin paperia tai saippuaa, ja jos ne ovat jo esillä niin muu penkominen on silkkaa uteliaisuutta ja törkeää. En itse penkoisi ikinä kenenkään vessan kaappeja.

Tämä henkilö ei myöskään ikinä korjaa jälkiään vaan jättää pelkkää sotkua taakseen. Hänen oma kotinsakin on usein ihan kauheassa kunnossa, vaikka asuu yksin.

Kyllä kumppanin pitäis itse tajuta että tuollainen vieras on ei-toivottu.

Jos mulla ois tuollainen sukulainen, ei hänellä ois mitään asiaa meille.

Hän ei sitä ole tajunnut aiemmin, mutta tässä vuoden sisällä on alkanut asiaa paremmin ymmärtää. Meillä on jo vuosia sitten ollut riitaa samasta asiasta, nimittäin anopista, jonka käytös oli vastaavaa. Hän ei kyennyt olemaan minun puolellani eikä asettamaan rajoja äidilleen, ja olin jo valmis eroamaan. Nyt kun anoppi ei ole enää vuosiin ollut tervetullut kotiimme, tämä miehen toinen sukulainen on sitten jatkanut anopin jalanjäljillä...

Ja tämän kaiken takia minut on heidän suvun keskuudessaan leimattu hankalaksi ja ilkeäksi nipottajaksi, vaikka olen ihan varma siitä, että minun tapani toimia on se yleisesti hyväksytympi. Kiitos myös tämän ketjun. Pidän kumppaniani jollain tasolla "syyntakeettomana", koska hän on kasvanut näiden oudosti käyttäytyvien ihmisten ympärillä, eikä ole siitä syystä saanut normaalia esimerkkiä. Ja onneksi hän on itse muuten ihan erilainen, eikä ollenkaan utelias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän