Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaappien penkominen kylässä, onko ok?

Vierailija
09.12.2018 |

Oletteko törmänneet siihen, että joku vieras teillä ollessaan olisi penkonut kaappejanne? Onko noin toimivia ihmisiä paljonkin?

Itse olen useasti huomannut, että etenkin yksi tietty vieras käy kaapit läpi ja jopa käyttää mm. kosmetiikkatuotteitani ja lääkkeitämme! Esim. eräs 20 kpl lääke/lisäravinne purkista oli hävinnyt kolmasosa kapseleista jne. Lisäksi laskulaatikkoa oli pengottu, jättämäni "ansa" oli vaihtanut paikkaa. Kyllä, jätin kerran ansan, koska olin alkanut epäillä penkomista.

Ja ennen kaikkea, mistä tuollainen käytös johtuu? Ei kyse voi olla pelkästä ns. normaalista uteliaisuudesta. Kyllä minuakin tavallaan voisi kiinnostaa kurkistaa toisten kaappeihin, mutten silti ole ikinä niin tehnyt. Normaalilla itsehillinnällä ja käytöstavoilla varustettu ihminen tuskin tuollaiseen alentuukaan. Liittyykö tuo käytös erityisesti johonkin tiettyyn mielenterveysongelmaan?
Kokemuksia, ajatuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin on päiväkausia kylässä? Kuka tää "vieras" oikein on?

Jos itse menisin jonnekin päiväkausiksi oleilemaan, olisi tämä kyläpaikka varmaan sellainen jossa olen erittäin tuttu. Tai jos meillä olisi useita päiviä joku, niin hän olisi sitten vähän niin kuin osa meidän huushollia sen aikaa. Tällaisissa tapauksissa toki kaappeihin voi mennä, tosin on minun yksityisiä kaappeja joihin en halua edes puolisoni menevän huseeraamaan ja sekoittamaan papereitani. Mutta esim. kun aikuinen tyttäreni eronsa jälkeen majaili meillä pari kuukautta, niin kyllä hän sai ja joutuikin käyttämään liinavaatekaappia, vessan ja kylppärin kaappeja ja keittiön kaappeja ja pakastinta jne. Tai kun olin hyvän ystäväni luona Lontoossa viikon verran, niin toki hain kaapeista tarvittavat asiat mitä huushollissa piti löytyä esimerkiksi ruokkiakseni itseni ja isäntäväenkin tarvittaessa, osallistuin kaupassakäyntiin ja siivouksen, hoidin oman pyykkihuoltoni yms. Toisten laskut eivät minua kiinnosta eikä minulle kuulu, mutta tietysti jos isäntäväki tuollaisessa tapauksessa ei huomaa esitellä vieraalle mitä mistäkin löytyy, voi vieras vahingossa avata sen laskulaatikonkin. (jonkalaista tosin minullakaan ei e-laskujen aikakaudella erikseen ole, harvat hoidettavat paperilaskut ovat kaikkien näkyvillä eteisen ilmoitustaululla...)

Kumppanin sukulainen. Ei ole itselleni kovin tuttu. Tai hän kyllä ilmeisesti tietää elämästäni yhtä sun toista (utelias kun on), mutta itse en häntä voi sanoa hyvin tuntevani.

Ei minullakaan mitään sitä vastaan ole, että ottaa kaapeista ruokaa, astioita, pyyhkeitä tms., mutta mielestäni laskujen ja asiapapereiden kaivelu menee pahasti yli. Sekä lääkkeiden varastaminen. Kosmetiikkaa voi olla ok lainata myös, mikäli pakkaukset ovat hygieenisiä (ei voidetta tms.), mutta jos esim. kalliista seerumipullosta tms. on päivässä kadonnut puolet niin ei se kovin reilua salaa otettuna ole. Vessan kaappien penkominen on vähän niin ja näin.. Mitä vessassa tarvitsee muuta kuin paperia tai saippuaa, ja jos ne ovat jo esillä niin muu penkominen on silkkaa uteliaisuutta ja törkeää. En itse penkoisi ikinä kenenkään vessan kaappeja.

Tämä henkilö ei myöskään ikinä korjaa jälkiään vaan jättää pelkkää sotkua taakseen. Hänen oma kotinsakin on usein ihan kauheassa kunnossa, vaikka asuu yksin.

Kuulostaa kyllä epämiellyttävältä vieraalta. Yritä nyt vielä puhua asiasta miehesi kanssa. Ja tietysti myös tämän asianomaisen vieraan kanssa.

Jos tämä vieras on pakko teille majoittaa päiviksi, ehdottaisin lukon hankkimista makuuhuoneeseenne. Viet sinne sitten vierailun ajaksi kalliit seerumisi, laskusi, lääkkeesi ja kaiken muunkin mitä et halua vieraan penkovan tai varastavan. Lukitsette makuuhuoneen sitten siksi aikaa kun vieras on kämpässä keskenään. Jos siitä loukkaantuu niin loukkaantukoon.

Todellakin. Harmi, että niin paljon vahinkoa on jo tapahtunut. Toivottavasti hän sentään tajuaa olla levittelemättä näitä selville saamiaan raha-, terveys- ja muita asioita. Asia on vaivannut minua paljon, kun en voi olla varma, että tiedot olisivat turvassa. Tyhmä minä, kun luotin tähän henkilöön ja kuvittelin hänet ihan normaaliksi ihmiseksi :(

Vierailija
22/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan sillä tavalla outoja, että rupatellaan vieraiden kanssa ja ollaan muutenkin sillä tavalla, että vieras ei joudu olemaan tuntikausia yksin, vaan pyritään viihdyttämään ja kahvittelemaan. Siksi ei ole kokemusta laskulaatikkoa (mikä ihme se on e-laskujen aikakaudella?) penkovista tai lääkkeitä itselleen hamuavista vieraista.

Miten olisi ap, jospa seuraavan kerran et jätä vierasta yksinään, vaan pyrit tekemään hänen olonsa mukavaksi ja seurustelet kanssaan.

Tietysti, jos kyse on lyhyestä vierailusta. Mutta joskus vieraat viipyvät pidempään, esim. päiviä. Ja välillä täytyy käydä hoitamassa omia asioita.

Onko mielestäsi tällaisissa tilanteissa paikkojen penkominen siis hyväksyttävää?

Mistä keksit, että kirjoitin paikkojen penkomisen olevan hyväksyttävää.

Tarkennetaan nyt, että kyllä se minusta on ihan hyväksyttävää, jos jätät vieraasi yksin. Miksi en penkoisi vaatehuonetta ja sängynaluslaatikoita, kun sinä vasiten toimit niin, että minulla on päivätolkulla aikaa tavaroita tutkia. Vai oikeastiko luulet, että airbnb-vieraat ei tutki laatikkojasi ja nuuski lääkekaapin sisältöä?

Ei ole airbnb-vieras. Ei kai kukaan sellaisille mitään lääkkeitä tai henkilökohtaisia papereita avoimiin kaappeihin saataville edes jättäisi?

Ydinkysymys: miksi kukaan jättää lääkkeitä tai laskujaan muiden tutkittaviksi? Jos et jää niitä airbnb-vieraiden "saaliiksi", niin miksi jätät muutenkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan sillä tavalla outoja, että rupatellaan vieraiden kanssa ja ollaan muutenkin sillä tavalla, että vieras ei joudu olemaan tuntikausia yksin, vaan pyritään viihdyttämään ja kahvittelemaan. Siksi ei ole kokemusta laskulaatikkoa (mikä ihme se on e-laskujen aikakaudella?) penkovista tai lääkkeitä itselleen hamuavista vieraista.

Miten olisi ap, jospa seuraavan kerran et jätä vierasta yksinään, vaan pyrit tekemään hänen olonsa mukavaksi ja seurustelet kanssaan.

Mitäpä jos ottaisit nyt ne lääkkeesi ja lopettaisit netissä typerän ilkeilyn.

Tuskinpa teilläkään seurataan vierasta vessaan, jossa lääkkeet noin yleensä säilytetään. Tai yövierasta pidetään silmällä joka sekunti?

Ap:lle vastauksena: en ymmärrä tuollaista uteliaisuutta. En kutsuisi toisten tuollaista ihmistä kylääm. Aika päästään vajaa pitää olla, jos alkaa toisen kaappeja penkoa.

Vierailija
24/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit suoraan ärähtää että "pois sieltä kaapeilla! Eikö sulle oo kotona opetettu että toisten kaapeille ei oo mitään asiaa?" Normaalille ihmiselle ei noin puhuta, mutta tää tapaus ei selvästi oo normaali joten turha vihjailla kauniisti kun ei se tajua.

Vierailija
25/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, jos kyse on lyhyestä vierailusta. Mutta joskus vieraat viipyvät pidempään, esim. päiviä. Ja välillä täytyy käydä hoitamassa omia asioita.

Onko mielestäsi tällaisissa tilanteissa paikkojen penkominen siis hyväksyttävää?

Tarkennetaan nyt, että kyllä se minusta on ihan hyväksyttävää, jos jätät vieraasi yksin. Miksi en penkoisi vaatehuonetta ja sängynaluslaatikoita, kun sinä vasiten toimit niin, että minulla on päivätolkulla aikaa tavaroita tutkia. Vai oikeastiko luulet, että airbnb-vieraat ei tutki laatikkojasi ja nuuski lääkekaapin sisältöä?

Ei ole airbnb-vieras. Ei kai kukaan sellaisille mitään lääkkeitä tai henkilökohtaisia papereita avoimiin kaappeihin saataville edes jättäisi?

Ydinkysymys: miksi kukaan jättää lääkkeitä tai laskujaan muiden tutkittaviksi? Jos et jää niitä airbnb-vieraiden "saaliiksi", niin miksi jätät muutenkaan?

Eihän ap jättänytkään. Kyllä ne olivat ap:lla piilossa kaapissa.

Opettele idi..tti ymmärtämään lukemaasi. Olet nyt pyrkinyt tyhmällä inttämisellä miehittämään ketjun, mutta lähinnä teet vain itsesi naurunalaiseksi.

Vierailija
26/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä taidat myös olla aika vajaa. (ilmeisesti harrastat itse toisten kaappien penkomista kun niin kovasti puolustelet). Yritä tajuta että ihmiset nyt säilyttävät yleensä omassa kodissaan erilaisissa kaapeissa ja laatikoissa kaikenlaista tavaraa. Ei ne ole mitenkään jätetty vieraille houkuttimena vaikka sinä niin tunnut kuvittelevat.

Vierailija
27/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että sairaalloinen uteliaisuus voisi liittyä ocd:hen tai obsessive compulsive personality disorderiin (en ole varma, mikä suomeksi). Monella autistilla on myös tuo sekä sen yhteydessä esiintyy usein myös syömishäiriöitä.

Vierailija
28/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen tavaroita ei tietenkään käytetä. Mutta kotiin kutsuminen tarkoittaa nykyisin, että tulehan katsomaan, miten ihanasti ja hienosti ihan oikeasti elän. Silloin on toki sallittua katsoa myös kaappeihin eikä vain siihen pintasiloiteltuun kuvaan, josta postataan valokuvia sosiaaliseen mediaan. 

Vierailija
29/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinä hölmö älyä laittaa lukkoja, jos et mitenkään voi sitä "vierasta" vahtia? Lääkkeet ym lukon taakse ja avain mukaan.

Vierailija
30/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan yksi kaveri myönsi ihan häpeilemättä tutkivansa aina kaikkien vessan kaapit. Mä en ikinä kehtaisi tutkia kenenkään kaappeja!

Vierailija
31/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen tavaroita ei tietenkään käytetä. Mutta kotiin kutsuminen tarkoittaa nykyisin, että tulehan katsomaan, miten ihanasti ja hienosti ihan oikeasti elän. Silloin on toki sallittua katsoa myös kaappeihin eikä vain siihen pintasiloiteltuun kuvaan, josta postataan valokuvia sosiaaliseen mediaan. 

Siis mitä pas***! Todellakaan kylään kutsuminen ei nykyään tarkoita tuota missään muuaalla kuin jonkun häiriintyneen omassa päässä. Tuollaiset vieraat ovat yksi syy siihen, miksi kyläily on vähentynyt aiemmista vuosista.

Vierailija
32/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti on ok penkoa toisten kaappeja?

En laita nettiin kuvia kodistani tai kirjoittele fb:ssä elämästäni tms.

Ikävä kyllä, henkilön kyläily ei ollut pelkästään minun päätettävissäni. Toki päästän luotettavan oloisia ihmisiä kotiini, mutta odotan silti, että heillä olisi normaalien ihmisten käytöstavat. Ilmeisesti liikaa vaadittu.

Vierailija
33/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ihmisiä täällä kulkee vapaalla jalalla, kun tässäkin ketjussa sanotaan että APn pitäisi kaikki henkilökohtaiset kamansa laittaa vieraiden ajaksi lukkojen taakse omassa kodissaan, jos ei halua että vieraat niitä näpelöi? Siis kun nythän ei ollut edes kyse kirjahyllyn koriste-esineistä, vaan kaapissa olevista laskuista tms.

Vierailija
34/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole normaalia! Itselläni on ollut yksi henkilö, joka aloitti ensin ottamalla ja lainaamalla tavaroitani ilman lupaa. Sitten kyläillessä alkoi penkoa kaappeja siten, että istuin itse esim. sohvalla ja hän meni toiseen huoneeseen ja alkoi availla kaappejani ja penkoa niitä. Menin tästä niin hämilleni, että en edes tiennyt mitä sanoa.

Tällä kaappipenkojalla oli muitakin ikäviä luonteenpiirteitä kuten ilkeily, juoruilu ja valehtelu. Myöhemmin paljastui, että hänellä on diagnosoitu narsistinen persoonallisuushäiriö mielisairaalassa ollessaan. Kyvyttömyys kunnioittaa toisten ihmisten rajoja kuuluu taudin kuvaan. Ei kuulu enää kavereihin, eikä ole hänellä kotiini mitään asiaa.

Vierailija
35/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan aina toiveikkaasti narauttavani tällaisen tyypin, kun joku menee meillä vessaan. Meillä on vessa/kylppärissä vain yksi kaappi, joka näyttää normaalilta, mutta päästää aivan helvetinmoisen parkaisun ja rämähdyksen yhdistelmän raotettaessa, kun saranoissa on jotakin vikaa. Kuuluu kyllä ulkopuolelle, vaikka kuinka hiljaa sinne koittaisi kurkata. Magneettikiinnitys ovessa vielä tekee sen, että sitä on vaikea raottaa varoen. Toistaiseksi tosin ei ole kukaan kuulunut ovea avaavan, kai mun tuttavapiirissä ei sitten vain ole kurkkijoita tai ne on fiksuja.

Vierailija
36/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi penkoo kaiken, kun vähänkin silmä välttää.

Aikuiset lapseni eivät päästä häntä silmistään, kun on vierailulla heidän kotonaan.

Tietäisittepä vaan, mitä kaikkea on selvittänyt uteliaisuudellaan.

Pahinta on se, että käy naapureilla kukkia kastelemassa ja penkoo heidän kaappinsa ja sitten kertoo minulle, mitä merkillisiä juttuja naapurit omistavat. Huoh.

Vierailija
37/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ihmisiä täällä kulkee vapaalla jalalla, kun tässäkin ketjussa sanotaan että APn pitäisi kaikki henkilökohtaiset kamansa laittaa vieraiden ajaksi lukkojen taakse omassa kodissaan, jos ei halua että vieraat niitä näpelöi? Siis kun nythän ei ollut edes kyse kirjahyllyn koriste-esineistä, vaan kaapissa olevista laskuista tms.

Minä neuvoin näin.

En keksi muutakaa ratkaisua tilanteeseen, jos ap haluaa pitää miehensä, ja miehen takia tämä vieras on majoitettava (Toivottavasti ei usein). Itsehän en tuollaista kotonani katselisi, mutta aloittajan teksteistä ymmärsin että täm sitten vaan tuet. En usko, että vierasta voidaan kasvattaa toisille tavoille, joten vaihtoehdot ovat vähissä. Mikä on oma rakentava ehdotuksesi, jos välien katkaisu tai mieskin kiertoon eivät tule kyseeseen?

Vierailija
38/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sellaisia vieraita jotka viipyvät päiviä. Paikkojen penkominen johtaa ikuiseen porttikieltoon joka astuu voimana välittömästi. Kotiin ei päästetä porukkaa jolla tiedetään olevan moisia taipumuksia.Ei vaikka ois sukulaisia.

Vierailija
39/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa, jos uteliaisuuttaan penkoo toisten kaappeja. Mielestäni on ok availla keittiön kaappeja, jos vaikka syötävää laitellaan yhdessä. Samoin vessassa meillä ei ole mitään ihmeellistä. Vessapaperia yms. Mutta oletan, ettei pyytämättä mennä millekään muulle kaapille tai laatikolle. Siis vain jos tarvin jotain (tai vieras tarvii) ja sanon, että ota sieltä ja sieltä. Omin päin ei mennä! Ja mitä vieraampi vieras, sitä visummin on syytä pysyä poissa toisten kaapeilta. Mitään penkojaa en toista kertaa kutsuisi.

Vierailija
40/45 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä neuvoin näin.

En keksi muutakaa ratkaisua tilanteeseen, jos ap haluaa pitää miehensä, ja miehen takia tämä vieras on majoitettava (Toivottavasti ei usein). Itsehän en tuollaista kotonani katselisi, mutta aloittajan teksteistä ymmärsin että täm sitten vaan tuet. En usko, että vierasta voidaan kasvattaa toisille tavoille, joten vaihtoehdot ovat vähissä. Mikä on oma rakentava ehdotuksesi, jos välien katkaisu tai mieskin kiertoon eivät tule kyseeseen?

Oma rakentava ratkaisuni olisi sanoa vieraalle etten halua hänen tonkivan kaappejani. Tavarat mitkä siellä ovat, ovat kaapissa siitä syystä ettei niitä ole tarkoitettu vieraiden silmille. On vain vaikea käsittää että näin rajattomia aikuisia ihmisiä oikeasti on olemassa, yleensä kaappien tonkimista ei ole erikseen tarvinnut edes taaperoikäisiltä kieltää, kun eivät sitä harrasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi