Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu sitten kun alle 50% suomalaisista kuuluu kirkkoon?

Vierailija
08.12.2018 |

Tuleeko maanjäristyksiä ja halkeileeko maa niin, että helvetin lieskat lyövät vasten kasvojamme kunnes vajoamme ikuiseen synkkyyteen kun koko maamme vajoaa helvetin syövereihin?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnilla ei ole varaa ylläpitää kiinteistöjään ja luultavasti metsät ym. omaisuus on siinä vaiheessa jo myyty. Seurakuntataloista, kirkkoherranvirastoista ja pappiloista luovutaan pakon edessä, varmaankaan seurakunnilla ei ole varaa kuin yhteen kirkkorakennukseen jos siihenkään. Kaikki mahdolliset työntekijät irtisanotaan. Hautaustoimi pitänee taloutta jollain lailla pystyssä, ellei hautausmaita ole myyty tai pakkolunastettu valtiolle ja hautaustointa yksityistetty. Kirkolla ei ole varaa periä jäsenmaksujaan verottajan kautta, joten kirkollisverosta luovutaan.

Valtio maksaa tälläkin hetkellä historiallisesti arvokkaiden kirkkorakennusten ylläpidon.

Vierailija
22/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kuulu kirkkoon, mutta teen hyväntekeväisyyttä seurakunnalla. Olen ollut myös seurakunnalla töissä ja oikeastaan siitä syystä myös erosin kirkosta. Kirkko tekee paljon hyvää, mutta tekee myös sellaista mitä itse en "hyväksy". Tuen kirkon ja seurakunnan toimintaa mielummin omalla vapaaehtoistyölläni kuin verorahoillani. Vanhusten, lasten ja vähävaraisten auttaminen on kirkolta ja seurakunnilta hieno asia ja siihen rahaa saakin laittaa mutta rahaa hassataan ns. turhuuksiin suuria summia ja ne eurot ovat poissa siitä hyvästä mitä kirkko myös tekee. Piispan tarkastusta edeltäneenä aikana oli seurakunnan rahat tiukilla ja "kiristettiin vyötä" apua tarvitsevilta, mutta "turhuuksiin" ( eli kirkolliset tekstiilit, ehtoollisastiat ym rekvisiitta uusittiin, ja ne eivät ole todellakaan halpoja) rahaa kuitenkin laitettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi 'atskut' !

Pohjois-Koreassa kaikki uskonnot ovat ,ei ainoastaan pannassa, vaan ankarasti on niiden harjoittaminen siellä kielletty.

Eikö olekin oikein ihana ihannemaa, oikea 'ihanuuksien ihmemaa'  !

Eiköhän muutetakin me kaikki suomalaiset joukolla  sinne ? 

(...tottakai nyt lähdet mukaan ?)

Vierailija
24/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kuulu kirkkoon, mutta teen hyväntekeväisyyttä seurakunnalla. Olen ollut myös seurakunnalla töissä ja oikeastaan siitä syystä myös erosin kirkosta. Kirkko tekee paljon hyvää, mutta tekee myös sellaista mitä itse en "hyväksy". Tuen kirkon ja seurakunnan toimintaa mielummin omalla vapaaehtoistyölläni kuin verorahoillani. Vanhusten, lasten ja vähävaraisten auttaminen on kirkolta ja seurakunnilta hieno asia ja siihen rahaa saakin laittaa mutta rahaa hassataan ns. turhuuksiin suuria summia ja ne eurot ovat poissa siitä hyvästä mitä kirkko myös tekee. Piispan tarkastusta edeltäneenä aikana oli seurakunnan rahat tiukilla ja "kiristettiin vyötä" apua tarvitsevilta, mutta "turhuuksiin" ( eli kirkolliset tekstiilit, ehtoollisastiat ym rekvisiitta uusittiin, ja ne eivät ole todellakaan halpoja) rahaa kuitenkin laitettiin.

Niin ja unohtui mainita uudet äänentoistolaitteet, läppäri, valkokankaat, projektorit ym elektroniikka, vaikka vanhat olivat vielä käyttökelpoisia ja toimivia.

Vierailija
25/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50% on muslimeja.

Vierailija
26/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monta maata joissa ihmiset ei kuulu kirkkoon, ja siitä huolimatta niissäkin maissa eletään hyvää elämää.

esim USA:ssa ei ole valtionkirkkoa, mutta silti kristityt elää hyvää elämää omissa seurakunnissaan

Suomessakaan ei itse asiassa ole valtionkirkkoa. Noin periaatteessa. Käytännössä toki on.

On myös juridisesti. Sitä ei muuta kirkon oma kanta siitä, että se on kansankirkko.

Vierailija
27/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku Ironisti kirjoitti:

Moi 'atskut' !

Pohjois-Koreassa kaikki uskonnot ovat ,ei ainoastaan pannassa, vaan ankarasti on niiden harjoittaminen siellä kielletty.

Eikö olekin oikein ihana ihannemaa, oikea 'ihanuuksien ihmemaa'  !

Eiköhän muutetakin me kaikki suomalaiset joukolla  sinne ? 

(...tottakai nyt lähdet mukaan ?)

Missä täällä kukaan on uskontojen kieltämistä ehdottanut?

Vierailija
28/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ryhdytä vähentämään palkallisia vapaapäiviä.

Vierailija
29/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä alku olisi se, että tiedonvaihto kuntien ja seurakuntien välillä katkaistaan. Eli kunnalle/koululle ei pitäisi millään tavalla kuulua se, mihin seurakuntaan oppilas kuuluu, eikä siten koululla olisi oikeutta pakottaa ketään evlut-uskonnon tunneille.

Ei se kuulu nytkään, vanhemmilta lomakkeissa kysytään uskontokuntaa mutta jos valehtelet että lapsi ei kuulu kirkkoon, hän pääsee et-opetukseen. Tämä testattu, kerroin kouluun että lapsetkin on nyt kirkosta eronneita (itse en ole enää kuulunut pitkään aikaan) ja siirtyvät et-opetukseen, en kuitenkaan muistanut tehdä kirkolle erohakemusta ennen kuin vuosi myöhemmin. Ei koulu sitä tiennyt että kuuluivat vielä kirkkoon.

Mutta siis todella typerää että kirkkoon kuuluva ei voi valita kumpaa opiskelee.

Vierailija
30/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat päästäneet paholaisen sieluunsa

Vierailija
31/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne kyllä kelpaa kaikille.

Moni muukin asia, mitä ei tule ajatelleeksikaan.

Vierailija
32/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan sitten kirkollisten tilalle pakanalliset vapaapäivät.

Vierailija
33/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne kyllä kelpaa kaikille.

Moni muukin asia, mitä ei tule ajatelleeksikaan.

Virossa, jossa kirkkoon kuuluu noin 10% populasta, kansallisia vapaapäiviä on enemmän kuin meillä. Katsos kun niiden ei tarvitse olla mitenkään kirkon kanssa kytkyssä.

Vierailija
34/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh lämit juhlii.

Vierailija
35/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

silloin kuulutaan moskeijaan :)=

Höpö höpö

Vierailija
36/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin minä edelleen kuulun kirkkoon, saan kirkkohäät, lapsi kastetaan kirkossa, käy rippikoulun, saa kirkkohäät, itse saan hautajaiset ja käyn vetämässä kauneimmat joululaulut, joulukirkon, osallistun eroseminaariin ja mummona istun kirkkokahveilla joka sunnuntai ja olen kaikissa kirkon kerhoissa matonkudonnasta himmelintekoon.

Vierailija
37/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko tekee paljon hyväntekeväisyyttä eli hätää kärsien auttaminen lankeaa enemmän kunnille.

Pienillä kirkollisveroilla maksavat varmaan enää palkat ja rakennusten kulut. Seurakunnan palvelut tulevat kunnolla maksullisiksi. Kerhot yms.

Nythän kirkko saa _tukea_ auttamistehtäväänsä. Ei se sitä pelkillä kirkollisveroilla tee! Hyvin voidaan siirtää ne isot tuet muulle taholle.

Paljonko ne isot tuet mahtavat olla?

Vierailija
38/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon kirkkoon kuuluu nykyään?

Vierailija
39/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kannatus laskee niin kirkko erotetaan valtiosta. Ateistinen valtio toimii kuten entinen Soviet union. Kirkollisista vapaapäivistä luovutaan, mukaanlukien joulu ja pääsiäinen. Sunnuntai ja pyhäkorvaukset jäävät pois. Kirkko itse karsii kaiken diakoniatyön, kotimaan ja ulkomaanavun.

Vierailija
40/90 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyy uskonto, jota kutsutaan uusateismisksi. Tai sehän jo syntynyt, järjestäytymistä tapahtuu maailmalla jo.