Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

joulumieli hukassa, avautumista...

Vierailija
08.12.2018 |

Joka vuosi olen lapsen kanssa leiponut pipareita, joulutorttuja, toisinaan jonkun kuivakakun jne. Lisäksi on ollut tapana askarrella kortteja tai ikkunaan figuureja, leikellä lumihiutaleita. Nyt lapsi 8 vuotias ja kaikki nämä joulupuuhat nihkeää. Saattaa valittaa ettei ole mitään tekemistä, mutta kun järjestän askartelumateriaalit lattialle niin jaksaa keskittyä kymmenisen minuuttia ja sitten kaikki tekeminen jää kesken. Aikaisemmin nautti askartelusta, nykyäänkin mutta vain hetken aikaa.
Äsken leivoimme pipareita ja ruikutti kun sai käyttää vain 5 erilaista muottia. Selitin syyksi sen että nyt teemme pipareita kuuseen ja kuusen oksat ei kestä painavia pipareita. Ei kuitenkaan mennyt viesti perille vaan ruikutus jatkui. Halusi tehdä piparin opettajalleen ja kaverilleen. Niihin kuusen koristepipareihin ei siis motivaatio riittänyt vaan muutti suunnitelman lennosta toiseen. En viitsinyt alkaa nipottaa kun ajattelin että jaksaa sitten touhuta ja se yhteinen touhuaminen pääasia ja kuuseen voi toisella kertaa tehdä koristeet tai jättää välistä. Kesken piparileivontaa sitten lapsi laittaa viestin kännykällä kaverille että tykkääkö enemmän tästä vai tästä muotista. Kaveri soittaa takaisin ja alkavat jutustelemaan ja minulle jäi sitten se leivonta, taikina oli jo lopussa mutta laitoin pellille ja uuniin. Koristeluita en alkanut yksin väkertelemään. Totesin lapselle että nyt jäi tämä projekti kesken, johon kiukkuisasti silmiään pyöritellen "joo joo, mulla on nyt puhelu". Hikeennyin ja sanoin että voimme olla tänä jouluna myös ilman pipareita, jolloin paineli puhelimen kanssa omaan huoneeseensa ja kuulin kun haukkui kaverilleen kuinka tyhmä äitinsä on.
Olen ilmeisesti kasvattanut itsekkään, ajattelemattoman lapsen joka huomio vain itseään. Pitäisikö tässä nyt vaan luovuttaa ja lopettaa nämä kaikki perinteet kun ei tuo lapsi tunnu arvostavan? Tietenkin olen iloinen että hänellä tärkeä kaveri, mutta hän olisi voinut sanoa että meillä leipominen kesken, soitellaan puolen tunnin päästä tai muuta sellaista. Korjaan nyt nuo koristeet pois ja ainakaan tänään hän ei enää koristele vaikka mieli muuttuisi. Omakin joulumieli katosi, lähinnä masentaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kans joulumieli hukassa. Kela on käsitellyt sairaspäivärahahakemusta lokakuusta asti. Jää ilmeisesti joululahjat ostamatta meidän perheessä. Ollaan leivottu pipareita ja tehty joulukoristeita että saatais vähän joulutunnelmaa...

Vierailija
2/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu, että tuo taloudellinen tilanne heikko. Minkä ikäisiä lapsia sinulla? Kurjaa jos uskovat vielä joulupukkiin ja odottavat kovasti lahjoja, isommille lapsille voi sentään selittää että nyt taloudellisesti tiukkaa eikä lahjoja voi hankkia tuttuun tapaan. Pidän peukkuja että Kela käsittelisi hakemuksesi pikaisesti. t. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun joulu sinun määräyksilläsi? Vai yhteinen joulu? 

Vierailija
4/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumieli kadoksissa, koska miehellä keski-iän kriisi. Arpoo lähteäkö vai jäädä. Jos tekisikin päätöksen, mutta epätietoisuus. Lapset 3 ja 7.

En halua luopua perhe-elämästä, lapsista joka toinen viikko, meidän kodista. Jos ero tulee, miten selviän yksin taloudellisesti, kun pienempään emme mahdu. Tekee jo nyt kolmiossa ahdasta.Työpaikkaa pitää vaihtaa, koska 8 tunnin työpäivää en ehdi nyt enää tehdä ja samalla viedä ja hakea lapsia. Mahdoton yhtälö, kun työmatka on tunnin ja hoitopaikka auki vain 7.30-16.30.

Ei munkaan poika noista askarteluista innostu, mutta se on ongelmista pienin. Tai ei ole ongelma lainkaan.

Vierailija
5/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, tyttöystävä, läheinen ystävä, hyvä työyhteisö, suku asuu lähellä jne.

Saanko tuntea itseni yksinäiseksi?

Nimittäin tunnen. Välillä jopa pohjattoman yksinäiseksi.

T: vaimonsa jättämä

Vierailija
6/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hähähä joulu, tuo kulutuksen ja markkinointimiesten manifesti. Paska juhla.

Vierailija
7/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8 ja 11-vuotiaat tekevät joulupiparit ja joulutortut kaveriensa kanssa, koristelevat ja syövät ne. Kaupan taikinasta. Saatamme tehdä, jos lapset toivovat piparkakkutalon. Mieluiten syön joulun aikaan äitini tekemiä pipareita, joten emme te pipareita kotona jouluksi.

Samoin koristeet lapset laittoivat itse esille. Hieman toppuuttelin määrässä. Kyllä se joulu tulee vähemmälläkin.

Joulukuusen lapset koristelevat itse. Mies laittaa tähden ja valot.

Anna tehdä itse tai kaverin kanssa niin sujuu.

Puhelimen käyttöön voi sopia yleisesti säännöt, esim. Sitä ei käytetä koko ajan vaan se on esim. Lipaston päällä.

Vierailija
8/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt ole mikään joulukaan.

Vierailija
9/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö teillä ole sääntöjä puhelimen käyttöön? Miksi tytöllä oli puhelin tuossa puuhassa mukana? Miksi et sanonut, että nyt ei viestitellä kaverille, tai kun kaveri soitti, miksi et käskenyt sanomaan heipat ja soitellaan myöhemmin? Mun mielestä itse annoit tilanteen lipsua tuohon. Sun tyttö on kuitenkin vasta pieni 8-v, ei teini. Vai oliko sulla itselläsikin puhelin?

Taitaa tyttö olla puhelimestaan riippuvainen, eikä siksi jaksa keskittyä mihinkään pitkäjänteisesti?

Vierailija
10/10 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa hyväksymään asia, että lapsesi kasvaa ja irtaantuu sinusta. Älä ala väärällä tavalla riippuvaiseksi hänestä ja ala käyttäytyä marttyyrimaisesti. Elämää muuttuu ja sama kaava ei päde loputtomiin. Tiedän kokemuksesta ja hetken se kirpaisee, mutta sen mistä luovut saat takaisin, jos pysyt aikuisena käytökseltäsi. Tsemppiä.