Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva ei nuku, en jaksa kun en saa ollenkaan taukoa

Vierailija
08.12.2018 |

Vauva ei suostu nukkumaan ja se tarkoittaa, että en saa hetkeäkään taukoa enkä lepoa. Olen aivan uupunut, haluaisin edes puoli tuntia joskus vauvan päiväunien aikana juoda vaikka kahvin rauhassa. Mutta vauva ei tosiaan suostu nukkumaan päiväunia, joko ei nukahda ollenkaan tai sitten herää vartin päästä (jolloin olen ehtinyt käydä vessassa ja pestä hampaat tms, mutta en levätä hetkeäkään). Yöllä heräilee tunnin välein.. Ollaan käyty lääkärissä ja ei vauvassa mitään vikaa ole. Miten jaksaa?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, että nyt en kyllä ymmärrä tota päiväuniongelmaa yhtään. Vaikuttaa siltä, että lapsesi tarvitsee sosiaalista kanssakäymistä. Leikitkö ja puhutko vauvasi kanssa? Vai leikkiikö vauva yksin kaiket päivät? Lapsi kaipaa paljon muutakin, kuin kuivan vaipan ja masun täyteen ruokaa. Hän kasvaa ja kehittyy, etkä voi häntä enää survasta nukkumaan saadaksesi olla hetken yksin. Hassuttele ja leiki hänen kanssaan. Ota mukaan kotiaskareihin ja osaksi sun elämää. Nauttikaa arjesta yhdessä, jolloin teillä molemmilla on hyvä olla. Vauva varmasti mielellään katsoo, kun tiskaat tai siivoat. Tämä saattaisi olla jopa niin "rankkaa", että unikin tulisi simmuun. Voi olla, että vauvasi nukkuisi yötkin paremmin, kun huomaisi olevansa äidilleen tärkeä. Vauva aistii vanhemmistaan yllättävän paljon ja haluaa kokea olevansa tärkeä ja rakastettu. Pistä suosiolla mies vaihtoon, jos pistää kaiken muun teidän edelle. Saisit myös itse levätä, kun viet vauvan hoitoon isälleen.

Joo, silloin isäkin saa olla vauvan kanssa ilman apn vahtimista. Saa jopa käydä vaunulenkillä.

Näinhän sitä voisi luulla, että eroamalla voi pakottaa lapsen isän olemaan lapsen kanssa. Mutta tuttavapiirissäni olen nähnyt näitä tapauksia, että avioliiton aikana miestä ei kiinnosta olla vauvan tai pienen lapsen kanssa, ja tulee ero, ja eron jälkeen sitten kiinnostaa vielä vähemmän olla lapsen kanssa. Eivät noudata tapaamissopimusta vaan aina jollain verukkeella peruvat tapaamisia. t. ohis

Vierailija
62/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkaa päivälläkin väsähtämään kun oppii ryömimään. Eli pidä vain lattialla ja laita kiinnostavia leluja lähelle. Anna touhata siinä. Sitten ruokaa, maitoa ja päiväunille. Voi riittää yhdetkin päiväunet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, että nyt en kyllä ymmärrä tota päiväuniongelmaa yhtään. Vaikuttaa siltä, että lapsesi tarvitsee sosiaalista kanssakäymistä. Leikitkö ja puhutko vauvasi kanssa? Vai leikkiikö vauva yksin kaiket päivät? Lapsi kaipaa paljon muutakin, kuin kuivan vaipan ja masun täyteen ruokaa. Hän kasvaa ja kehittyy, etkä voi häntä enää survasta nukkumaan saadaksesi olla hetken yksin. Hassuttele ja leiki hänen kanssaan. Ota mukaan kotiaskareihin ja osaksi sun elämää. Nauttikaa arjesta yhdessä, jolloin teillä molemmilla on hyvä olla. Vauva varmasti mielellään katsoo, kun tiskaat tai siivoat. Tämä saattaisi olla jopa niin "rankkaa", että unikin tulisi simmuun. Voi olla, että vauvasi nukkuisi yötkin paremmin, kun huomaisi olevansa äidilleen tärkeä. Vauva aistii vanhemmistaan yllättävän paljon ja haluaa kokea olevansa tärkeä ja rakastettu. Pistä suosiolla mies vaihtoon, jos pistää kaiken muun teidän edelle. Saisit myös itse levätä, kun viet vauvan hoitoon isälleen.

Joo, silloin isäkin saa olla vauvan kanssa ilman apn vahtimista. Saa jopa käydä vaunulenkillä.

Näinhän sitä voisi luulla, että eroamalla voi pakottaa lapsen isän olemaan lapsen kanssa. Mutta tuttavapiirissäni olen nähnyt näitä tapauksia, että avioliiton aikana miestä ei kiinnosta olla vauvan tai pienen lapsen kanssa, ja tulee ero, ja eron jälkeen sitten kiinnostaa vielä vähemmän olla lapsen kanssa. Eivät noudata tapaamissopimusta vaan aina jollain verukkeella peruvat tapaamisia. t. ohis

Minun ystäväpiirissäni on muutama päinvastainen tilanne, missä mies vaatii lapsia itselleen ja toisessa varmaan saakin. Ei ole harvinaista että äiti haalii itselleen vastuuta ja ihmettelee kun mies ei osalistu. Myöhemmin tätä alkuun tehtyä asetelmaa on hankala muuttaa. Jos lapsi leikkii pinnasängyssä nätisti, miksi tästäkin pitää vääntää ongelma? Oletko koskaan kuullut yhdenkään yh-isän valittavan että kun äiti ei osalistunut ja on niin raskasta.

Vierailija
64/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se vauva jaksaa nukkumatta? Eikö se hereillä ollessan yhtään viihdy omissa oloissaan ??

Vierailija
65/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat kommentoijat eivät tunnu ymmärtävän, mitä ap tarkoittaa. Minä luulen ymmärtäväni. Ap kaipaa sitä, että hänellä olisi joskus edes 1-2 tuntia omaa aikaa, jolloin hän tietäisi, että hän varmasti voi olla rauhassa sen 1-2 tuntia yhteen menoon eikä kukaan häntä häiritse. Vaikka vauva leikkisi kuinka tyytyväisenä lattialla vieressä, ei se ole sama asia, kun koskaan ei voi tietää, tarvitseeko vauva jotain minuutin vai 10 minuutin päästä. Ilmeisesti ap on nyt ollut 8 kuukautta putkeen yksin vastuussa vauvasta, kun miehestä ei ole mihinkään.

Minäkin ehdottaisin ensimmäisenä, että palkkaa joku lukiolainen viemään vauva vaunulenkille pari kertaa viikossa, niin saat sen verran omaa aikaa. Jos tämä ihan oikeasti ei ole taloudellisesti mahdollista, niin yritä löytää lähistöltä joku toinen pienten lasten äiti, jonka kanssa voitte hoitaa vuorotellen toistenne lapsia. Myös kunnan perhetyöstä voi olla mahdollista saada apua tällaisessa tilanteessa.

Kolmen lapsen äiti

Vierailija
66/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Tämä nukkumaton vauva ei muuttanut nukkumattomuuttaan mistään unikouluista huolimatta ja nyt, 7 vuotta myöhemmin, olen vieläkin väsynyt äiti ja lapsi nukkuu hyvin vähän. Aina ei todella ole äidin yrityksestä ja osaamattomuudesta kyse, vaan jotkut vauvat eivät vaan nuku. Meilläkin moni vanhempi tuttavarouva kävi väittämässä, että kyllähän nyt vauva nukkuu, mutta ei niin vaan käynyt, vaikka kuinka yrittivät heiluttaa ja keinuttaa.

Tällainen lapsi vaikuttaa äitiyteen ihan todella kovasti. Itse ainakin koin vuosia epätoivoa ja epäonnistumista siitä, että en saa lastani nukkumaan. Nykyään olen hyväksynyt asian tavallaan, mutta edelleen koen sen henkilökohtaisena epäonnistumisena, kun illalla niin väsynyt lapsi herää liian lyhyiden yöunien jälkeen neljältä aamulla. Sinullehan ei välttämättä näin käy, ei tiedä mitä tapahtuu seuraavien vuosien aikana, mutta jos näin käy, niin yritä välttää mittaamasta itseäsi äitinä sen perusteella nukkuuko lapsesi vai ei.

Vierailija
67/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millainen päivärytmi teillä on? Mulla kuopus nyt 9,5kk vanha ja rytmi on jokseenkin näin:

-Aamu on hällä vaihdellen 9-11 aikaan aamulla

-Vaipanvaihto, ruokaa, seurustelua ja leikkiä, kotitöitä yms. muutama tunti

-Ulos rattaisiin rintamaidon jälkeen siinä 12-14, riippuu siitä mihin aikaan on herännyt aamulla, noin kolme tuntia jaksaa hereillä

-Taas ruoka jne rutiinit, nukkuu yleensä sen kaksi tai kolme tuntia ulkona joten omaa aikaa on, siinä tietysti onnekas

-Iltatorkut 15-20min joskus 18 aikaan, nämä pakolliset koska muuten valvoo yliväsyneenä jopa 3-4 aamuyöstä

-23-24 istahdan vauvan kanssa sohvalle ja nukahtaa puoliksi tissillä, kannan sänkyyn ja nukahtaa yhteensä tunnissa, joskus herää vielä kun lähden mutta nukahtaa jos annan tissin suuhun hetkeksi tai jotain muuta vastaavaa

Yöt heräämättä, paitsi nyt kun tekee hampaita.

Rytmiä on todellakin yritetty muuttaa ja todella huonoin tuloksin. Olen siis tyytyväinen jos vauva on ennen 1 yötä nukkumassa ja saan vaikka tunnin katsoa telkkaria rauhassa. Joskus menee sinne 2 tai 3.

Miten vauva nukkuu yöllä? Kyllä pienen kehitykselle päiväunet ovat vielä tärkeät. Omanikaan ei näytä yhtään väsyneeltä, päinvastoin, kun alan nukuttaa. Jos vaikuttaa väsyneeltä on jo liian myöhäistä ja menee yliväsymyksen puolelle.

Vierailija
68/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii ryömimään? Siis vauva on jo 8kk eli osaa varmasti jo kontata ainakin. Osa jo kävelee 8kk. Meillä tyttö 8kk käveli jo tuen kanssa...Briokärryyn nukke ja lelut ja menoksi. 

Vierailija
69/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä uus avuttomuutta, jos ei pääse vessaan tai pysty pesemään hampaita jos vauva ei nuku. Tuskin se nyt siigen sitteriin tai lattialle kuolee sillä aikaa kun käyt vessasa tai suihkussa.

Vierailija
70/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mukaan ollaan ja eletään millainen lapsi on.'

Meillä esikoinen oli todella hyvä nukkumaan ja kuopus taas todella vähäuninen. Onneksi ikäero oli 4,5 vuotta niin erilaiset rytmit eivät vaikeuttaneet elämää liikaa.

Vierailija
71/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on nukahtamiskeinot? Eli kun se sitten joskus nukahtaa edes vartiksi, niin miten? Itsekseen sänkyyn, tissille, vaunuja hytkyttämällä, silittelyyn? Jos tarvitsee apua nukahtamiseen, niin varmaan hätkähtää hereille pian, kun tajuaa että olet poistunut viereltä. Entä yöt, syötätkö kun herää? Miten nukahtaa silloin uudestaa?

Vierailija
72/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa vähän meidän tilanteelta muutama kuukausi sitten. Sain silloin muutamia toimivia vinkkejä, ehkä niistä on apua myös ap:lle. Meillä on huonouninen 10 kk vauva, jonka kanssa olin 8 kk iässä ihan totaalisen loppu. Tilanne ei ole täydellinen, mutta huomattavasti parantunut.

-toiset päikkärit pois. Älä edes yritä päiväunia ennen kuin vauva on selkeästi väsynyt. Meillä tuo klo 12 olisi ihan liian aikaisin. Tiedän, että periaatteessa vauva pitäisi laittaa päikkäreille ennen kuin hän näyttää selkeästi väsyneeltä, mutta se ei toiminut meillä. Nyt meillä nukutaan yhdet päikkärit klo 13.30 eteenpäin, kesto on pidentynyt 10 min -> 45 min-1 h.

-latasin puhelimeen appsin, joka soittaa valkoista kohinaa. Vaimentaa ääniä, nyt vauva ei herää joka kolahdukseen.

--luovuin kokonaan rattaissa nukuttamisen kanssa, myös päikkärit omassa sängyssä.

-ennen noita päikkäreitä jotain kunnon aktiviteettia, ei vain kotona leikkimistä. Eli perhekerhoon, puistoon, kauppakeskukseen ostoksille, kaverille. Päikkärit kuitenkin aina kotona. Tiedän ettei väsyneenä juuri innosta, mutta ainakin itselle palkinto oli sen arvoinen. Jos nyhjätään kotona koko päivä, sekä päivä- että yöunet ovat huonot. Toisaalta toisille toimii juuri päinvastainen eli mahdollisimman rauhallinen elämä.

-hyvät päiväunet auttavat myös yönukkumiseen. Jos yöheräily häiritsee, tee mitä tahansa, että vauva nukkuisi edes jonkinlaiset päiväunet. Itse aloitin pidentämään päiväunia siten, että annoin nukahtaa syliin ja laskin nukkuvan vauvan meidän sängylle. Istuskelin sängyn reunalla lukemassa tms ja ensimmäisen heräämisen merkin kohdalla rauhoittelin vauvan takaisin uneen. Ihan parissa päivässä vauva alkoi itse pidentämään uniaikaansa, eikä häntä nyt tarvitse käydä rauhoittelemassa. Vinkki on peräisin Pehmeä matka höyhensaarille-kirjasta, joka on muutenkin hyvää luettavaa.

-yöunet paranivat huomattavasti kun myöhennettiin vauvan nukkumaanmenoaikaa. Kaikki neuvovat, että kun vauva vaikuttaa väsyneeltä, ollaan jo liian myöhässä nukkumaanmenon kanssa. Tämä ei ollut ollenkaan totta meillä. Nukkumaanmeno on nyt 1,5 tuntia myöhemmin ja vauva herää 2-3 kertaa yössä 10-15 kerran sijaan.

-yritä tarjota mahdollisimman paljon ruokaa illalla, jotta ei herää nälkään. Tarjoan illalla useampaa sorttia, esim puuroa, hedelmäsosetta ja jotain keitettyjä kasviksia sormiruokana. Meidän vauva syö noin paljon enemmän kuin jos on tarjolla pelkkää puuroa. Samoin jos imetät, yritä saada vauva syömään mahdollisimman paljon ennen nukahtamista. Meillä vauva saattaa jo vaikuttaa siltä että on kylläinen, mutta jos vaihdan toiselle puolelle ottaa vielä lisää. Tämä saattaa toimia useammankin kerran.

Tsemppiä, arki huonosti nukkuvan vauvan kanssa on rankkaa. Itselläni ei olisi ainakaan pari kuukautta sitten ollut voimia pitää mitään unikouluja ja nyt tuntuu ettei meillä sellaisia tarvita.

Vierailija
73/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi pitää oppia tuntemaan sillä se mikä toimii toisella ei toimi taas omalla lapsella ollenkaan.

Ja samassa perheessä lapset voivat olla ihan erilaisia myös. 

Meillä 8kk ovat jo nukkuneet täydet yöt. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa vauvoja yöunille klo 20 koska silloin unta ei olisi riittänyt aamuun asti. Ja yhdellä iltapalalla ei myöskään jaksa nukkua aamuun asti joten meillä syötiin eka kunnon iltapala klo 19 ja toinen pieni iltapala...perunaporkkanavelli klo 21. Sitten potta (joskus tuli jotain, joskus ei), iltapesu, hammaspesu, pyjama ja iltasatu. Iltasatu on "luettu" 6kk alkaen.

Halit, pusit, unitutti ja omaan sänkyyn nukkumaan, yövalo ja hyvää yötä. 

Vierailija
74/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmat lapset olleet aika vähäunisia ja heräilevät tuon tuosta. Ovat nyt reilu 2v. ja 11kk. Pahin ikä tuon heräilyn suhteen on ollut molemmilla just tuo 7-9kk ikä. Päiväunirytmi muuttui tuossa iässä, niin ikään siirryttiin kaksista päiväunista yhteen. Yöllä usein pyörittiin ja hyörittiin. Muistan esikoisen kohdalla olleeni aika epätoivoinen, mikään muu ei pitänyt noita unessa kuin tissi heti suuhun, etteivät vain havahdu enempää hereille. Oli oikeasti virhe edes yrittää antaa heidän "etsiä itse unta". Se oli varma keino saada heidät kokonaan hereille. Nyt viimein kuopuksenkin yöt alkavat osoittaa rauhoittumisen merkkejä ja päiväunikin alkaa vakiintumaan, eikä hän ole koko ajan heräilemässä. Kyllä se siitä rauhottuu hyvinkin todennäköisesti. Juuri tuon ikäiset vauvat ovat usein rauhattomia, kun ymmärtävät jo paljon ympäröivästä maailmasta ja oppivat paljon uutta.

Mullakin lapset ovat olleet helppoja ja olenkin aina tehnyt kotityöt ja pitänyt kahvipaussit heidän ollessa hereillä, mutta ymmärrän kyllä tuon tarpeen edes sille hetken rauhalle. Etenkin jos on tosi yksin lasten kanssa. Munkin mies on yrittäjä ja paljon pois kotoa ja tukiverkkoja ei ole. Mutta aikansa kutakin. Mulla on auttanut esim. kodista poistuminen joka päivä. Aamupäivällä aina johonkin pethekerhoon tai leikkipuistoon, illallakin jonkin sortin iltalenkki on hyvä vetää. Tuo rytmiä ja toimintaa päivään. Tietty mä nyt joudun tuon taaperonkin tähden olemaan aktiivinen. Kotona himmailu ei vain käy päinsä enää.

Vierailija
75/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo unitutti oli taivaallinen. Tuttia ei saanut koskaan muuten kuin päiväunille ja yöunille. Vauvat rakasti unituttia. Ja 1-vuotiaanakin suorastaan juoksivat nukkumaan kun vaan sanoi että tutti on tyynyn alla.

Tyttö luopui unitutista itse 1v ja 4kk mutta poika oli vaikeampi tapaus. Poika piti vierottaa tutista mutta tuskaa oli onneksi vain 3 iltana ja sen jälkeen se tutti jäi unohduksiin.

Vierailija
76/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon puhetta kahvinjuonnista tässä ketjussa. Jos imettää niin vauva saa kofeiinia maidon kautta eli ei ihme jos ei nukuta kun äiti juo kahvia joka välissä.

Vierailija
77/77 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tuo pikkuvauva-aika menee niin nopeasti ohi! Nauti nyt masuasukin seurasta :):)

Etkö ymmärrä lukemaasi vai missä vika?

Aphän juuri kertoo että on lopen väsynyt vauvan vuoksi ja mieskin on ihan kelvoton eikä edes yritä hoitaa osaansa oman lapsen hoidosta. Ei tuollaisessa tilanteessa pysty nauttimaan mistään vauva-ajasta.

Yök mikä sana masuasukki.

Jos joku aikuinen kärsii unettomuudesta ja on siksi väsynyt ja raihnainen niin sanotko hänelle että voi valveillaoloaika menee niin nopeaa nauti kun saat olla niin pitkään hereillä ja nauttia valveillaolosta?