Ihmiset pitävät minua fiksumpana/älykkäämpänä kuin olen, ja se on ahdistavaa. Kohtalotovereita?
En edes oikein tiedä, miksi minua pidetään fiksuna tai älykkäänä. En ole erityisen lahjakas missään, koulussa olin ihan perus kasipuol (paitsi jos olin jostain oikeasti kiinnostunut niin sain kymppejä ja kirjoitin älliä), yliopistoon pääsin tuurilla, rämmin sen läpi motivaation puutteessa, sain gradusta cum lauden, en ole koulutusta vastaavassa työssä. Minä kyllä tykkään analysoida asioita, lukea ja kirjoittaa, kritisoida ja haastaa varmaan ärsyttävyyteenkin asti, ja ehkä sellainen perusnegatiivisuuskin virheellisesti mielletään jotenkin "älykkään ihmisen" ominaisuudeksi.
Mutta oikeasti olen ihan helvetin tyhmä. Ei minulla ole varsinaisesti mitään sanottavaa, muistini on huono, matemaattisia kykyjä ei juuri lainkaan, en osaa keksiä mitään uutta, en ole edes ahkera vaan ihan hiton laiska ja kulutan vapaa-aikani lähinnä nettisurffaillessa ja tositeeveetä möllöttäessä. Ennen tykkäsin lukea ja kirjoittaa, mutta enää en jaksa keskittyä kirjoihin ja kirjoitustaitoni ovat jämähtäneet sinne 15-vuotiaan tasolle, koska en yli kymmeneen vuoteen enää ole aktiivisesti taitojani harjoittanut.
Enkä oikeastaan edes tiedä, miksi minua niin paljon häiritsee kommentit siitä, että olisin muka jotenkin älykäs. Kai minä haluaisin olla, ja siksi ahdistaa jos joku sellaista väittää, koska tiedän, että se on aivan paskapuhetta.
Kommentit (74)
Minua pidetään idioottina. Alentuvasti suhtautuvat ja vähättelevät ihmiset ovat kaiken lisäksi itseänikin tyhmempiä. Ei ole kivaa näinkään.
Saanko kysyä miltä näytät ulkoisesti?
Kuulostat ihan minulta. Olen ihan täsmälleen samanlainen kaikilta osin mitä kuvailit: keskiverto, laiska ja innoton.
Puoliso pitää minuakin jostain syystä älykkäänä, en tajua miksi ja olen sen hänelle kertonut, silti luulee. Outoa.
Tiedätkö se kruger mikälie ilmiö? Älykäs tajuaa puutteensa, tyhmä ei.
Todennäköisesti oot kyvyiltäsi älykäs, mutta laiska. Jos ala-aste on liian helppo menee helposti laiskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua pidetään idioottina. Alentuvasti suhtautuvat ja vähättelevät ihmiset ovat kaiken lisäksi itseänikin tyhmempiä. Ei ole kivaa näinkään.
Ei varmasti ole kivaa noinkaan päin.
Ulkonäköni on vuosien varrella muuttunut, mutta tuo minuun suhtautuminen on aina ollut samanlaista. Nykyään olen aika tavis: pitkähköt värjäämättömät hiukset, mitat 160/58 eli mielestäni 5-8kg löysää, silmälasit, mitäänsanomattomat kasvot joista saa meikkaamalla ihan nätit kai (itse pidän itseäni rumana), pukeutumistyyli riippuu tilanteesta mutta ei mitenkään huomiota herättävä sekään, iän merkkejä alkaa näkyä eli naamassa juonteita ja kroppa ei ole enää niin kiinteä tai hoikka kuin vielä pari vuotta sitten. Olen sen näköinen, että minulle esittäydytään aina uudelleen, koska kukaan ei muista minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäköni on vuosien varrella muuttunut, mutta tuo minuun suhtautuminen on aina ollut samanlaista. Nykyään olen aika tavis: pitkähköt värjäämättömät hiukset, mitat 160/58 eli mielestäni 5-8kg löysää, silmälasit, mitäänsanomattomat kasvot joista saa meikkaamalla ihan nätit kai (itse pidän itseäni rumana), pukeutumistyyli riippuu tilanteesta mutta ei mitenkään huomiota herättävä sekään, iän merkkejä alkaa näkyä eli naamassa juonteita ja kroppa ei ole enää niin kiinteä tai hoikka kuin vielä pari vuotta sitten. Olen sen näköinen, että minulle esittäydytään aina uudelleen, koska kukaan ei muista minua.
Ne on varmaan ne silmälasit.. 😄
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan minulta. Olen ihan täsmälleen samanlainen kaikilta osin mitä kuvailit: keskiverto, laiska ja innoton.
Puoliso pitää minuakin jostain syystä älykkäänä, en tajua miksi ja olen sen hänelle kertonut, silti luulee. Outoa.
Minunkin puolisoni pitää minua älykkäänä. Ehkä hänelle on iskostunut kuvitelma siitä, että kaikki yliopiston käyneet ovat jollain tapaa älykkäitä, olen tällaista kuullut hänen sukulaisiltaan myös. Tuntuu ettei hän ihan ymmärrä, kun yritän selittää, että kyllä sieltä yliopistosta voi valmistua ilman että päähän on jäänyt juuri mitään. Hänellä on huomattavasti parempi muisti kuin minulla, ja varmasti olisi pärjännyt korkeakoulussakin, jos olisi sellaiseen päättänyt hakeutua, mutta hänellä se oma kutsumus löytyi muualta.
Ap
Itse kehun työkavereitani taitaviksi ja osaaviksi käytän surutta heidän narsismia hyödyksi ja annan heille vaikeimmat ja hankalat tehtävät, itse teen helpot ja lähinnä surffaan netissä omia asioita hoitaen esitän kiireistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on varmaan ne silmälasit.. 😄
Lapsena ehkä olikin :D Ei varmaan enää teini-ikäisestä eteenpäin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti oot kyvyiltäsi älykäs, mutta laiska. Jos ala-aste on liian helppo menee helposti laiskaksi.
Laiska ihan ehdottomasti olen. En jaksa ponnistella hirveästi sen eteen, että oppisin jotain. Joko luovutan, tai sitten en edes aloita. Nykyään enemmän tuo jälkimmäinen vaihtoehto.
Ap
Mitä haluat meidän tähän sanovan? Että olet ihan varmasti tosi älykäs, vaikka toimitkin eri tavalla kuin sinun mielestäsi älykkään kuuluisi?
Olen henk.koht. kyllästynyt siihen, miten usein ihmiset nykyään haluavat nostaa itsensä jalustalle. Jos sitä ei kehdata suoraan tehdä, niin sitten tällä tyylillä.
Olkaa vain omia itsejänne. Itseään ei kannata korottaa muttei myöskään alentaa, koska sekin on usein vain käänteistä korottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiska ihan ehdottomasti olen. En jaksa ponnistella hirveästi sen eteen, että oppisin jotain. Joko luovutan, tai sitten en edes aloita. Nykyään enemmän tuo jälkimmäinen vaihtoehto.
Ap
Miksi oletat että ahkeruus on yhtä kuin älykkyys? Tai että laiska ei voisi olla älykäs?
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat meidän tähän sanovan? Että olet ihan varmasti tosi älykäs, vaikka toimitkin eri tavalla kuin sinun mielestäsi älykkään kuuluisi?
Olen henk.koht. kyllästynyt siihen, miten usein ihmiset nykyään haluavat nostaa itsensä jalustalle. Jos sitä ei kehdata suoraan tehdä, niin sitten tällä tyylillä.
Olkaa vain omia itsejänne. Itseään ei kannata korottaa muttei myöskään alentaa, koska sekin on usein vain käänteistä korottamista.
Ihan sama, sano mitä mieli tekee. Tuli halu jauhaa tästä aiheesta vähän, joten aloitin keskustelun. Otsikossa kysyin kohtalotovereita, että varmaan jotain vertaistukea ja ihan vaan märehdintää.
Ap
Täysin samat fiilikset. Älykkyysosamääräni on oikeasti hyvin alhainen, mutta jostain syystä minua on aina pidetty fiksuna ja älykkäänä. Kielellisesti ja sosiaalisesti olen lahjakas, mutta matemaattinen osaaminen on tasan 0. Itse asiassa sain juuri matikan kokeesta 0 pistettä. Minulla on kyllä hahmotushäiriö, mikä selittää varmaan tuonkin huonon tuloksen älykkyystestissä, mutta olen ihan urpo käytännön asioissa ja oppiminen on vaikeaa. Olen siis tyhmä, minkäs teet. Älykkään leiman olen varmaan saanut, kun tykkään kuitenkin päteä ja muuten olen aika hiljainen. Fiksut on aina hiljaa, eikös niin sanota.
T15
Sama. Ahdistaa sillä omasta mielestä olen jotenkin vain onnistunut huijaamaan ihmisiä päästäkseni eteenpäin. Tosiasiassa olen tyhmä kuin vasemman jalan saapas ja ennenkaikkea laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi oletat että ahkeruus on yhtä kuin älykkyys? Tai että laiska ei voisi olla älykäs?
Enhän oleta. Kommentoin vain tuota kommenttia, jossa oletettiin minun olevan laiska, ja sanoin että paikkaansa pitää. Omasta mielestäni olen laiska, tyhmä ja saamaton. Joku toinen voi olla laiska, älykäs ja saamaton.
Ap
Munkin älykkyys yliarvioidaan välillä. Se saattaa johtua siitä, millaisia mielikuvia tietynlainen luonne ja ulkonäkökin herättää.
Olen ujo ja vähän jäykän oloinen. Olen myös pohdiskeleva luonne ja usein keskityn epäolennaisuuksiinkin. Ehkä muut eivät aina pysy kärryillä ja luulevat fiksuudeksi sitä mitä eivät ymmärrä.
Ulkonäöllisesti olen rumahko ja mulla on silmälasit, pukeudun peittävästi, naama näyttää vakavalta.
Viihdyn paljon itsekseni. Silloin kun muut näkee mut, olen saanut itsestäni esiin paremman ja vähemmän laiskan puolen. Ihmiset saattavat näkemänsä pienen kaistaleen perusteella kuvitella kyvyistäni liikoja. Ei vain älykkyydestä, vaan muistakin asioista. Olen liian epävakaa ja aikaansaamaton esim. normaaliin työ- tai opiskeluelämään, mutta tätä ei moni läheinenkään näe, koska ei näe kokonaisuutta vaan vain ne hetket, kun olen saanut puserrettua itsestäni niin paljon, että olen edes saanut aikaiseksi päätyä sen ihmisen silmien eteen.
Taas näitä aloituksia joiden kautta halutaan kehuja omasta älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Enhän oleta. Kommentoin vain tuota kommenttia, jossa oletettiin minun olevan laiska, ja sanoin että paikkaansa pitää. Omasta mielestäni olen laiska, tyhmä ja saamaton. Joku toinen voi olla laiska, älykäs ja saamaton.
Ap
Pitää paikkansa, ei pidä paikkaansa. Älykäs kyllä tietäisi näiden eron. Halusitko kehuja älykkyydestäsi vai toivoitko meidän toteavan, ettet vaikuta kovin älykkäältä?
Ap, olet ihan kuin minä! :D