Onko muilla vielä 3-6-vuotiaiden kanssa toistuvaa pissa/kakkashowta
Luulin että nämä vessa-asiat olisi jo voiton puolella. Mutta ei.
6-vuotias käyttää yövaippaa ja pissa tulee sänkyyn harva se yö. Saan monta kertaa viikossa pyykätä petivaatteita. Toinen on pyyhkimään oppiminen kakan jälkeen. Ei suostu millään opettelemaan sitä vaan vääntää itkua heti kun edes mainitsen asiasta.
Sitten tämä meidän 3v, pian 4v. Alkanut lirauttelemaan pissaa housuun (kun ei ilmeisesti malta mennä pissalle ajoissa kesken leikin). Ja myös tuhrii, olisko ummetusta? Tämä ihan uusin juttu. Ja myös yövaippa käytössä ja välillä ne pissat sitten tulee sänkyyn yöllä ja taas pyykätään.
Ja sit meillä on vielä tuo samperin rakki, joka ei liity asiaan, mutta myös se alkanut kuseksimaan lastenhuoneeseen sängyn alle tai maton kulmaan. Etenkin jos on näitä yökasteluita.
Tämä on yhtä hiton kusishowta enkä jaksa enää! 😡
ps. pissatulehdukset on suljettu kaikilta pois lääkärissä (koira mukaanlukien) ja isommalla yökasteluun kokeiltu hormoonia, ei mitään apua.
Kommentit (29)
Yövaipat pois kummaltakin. Vaippa ehkä osaltaan aiheuttaa sen, ettei lapsi herää pissahätään.
Vuoraa ne sängyt muoveilla ja sellaiset kevyet peitot ja lakanat, jotka heität pesukoneeseen aamulla ja ovat illalla kuivat.
Ei juoda tuntiin (tai edes puoleen tuntiin) ennen nukkumaanmenoa ja käydään pissalla. Nukkumaanmeno rauhalliseksi, hyväksyväksi, mukavaksi iltasatuineen ja -lauluineen.
Koiralla voi myös olla tulehdus tai se reagoi yleiseen pissaahdistukseen.
Hyväksy tilanne ja lopeta stressaaminen ja painostaminen.
Lapsen kanssa voit sopia, koska alkaa itse pyyhkiä, esim. kun kesäloma alkaa. Hänellä on sitten aikaa sopeutua ajatukseen kunnolla. Ja kun aika koittaa, luvataan auttaa, jos on tarvis.
Oma esikoiseni oli 6-vuotias, kun alkoi pyyhkiä itse - tämä oli siis sovittu kauan etukäteen. Toiselta lapselta (oli 4 v.) hoksasin kysyä, eikö häneltä tule kakkaa, kun huomasin, ettei kuulu "pyyhkimään"-kutsua moneen päivään. - Vastasi, että "mä pyyhin ite".
Sitä pientä pitää muistuttaa leikkien lomassa ja viedä vessaan, jos huomaa, että voisi olla hätä, muttei malta keskeyttää.
Vessassa / potan äärellä voi olla korissa leluja, kirjoja, vihko ja kynä, jotta sen asioinnin voisi toteuttaa kivasti vähän kuin muiden harrastusten ohella. (Ei sitten pidä vaivaantua, jos se istuja istuu puoli tuntia lukemassa, vaikka on ollut "valmis" jo kolmessa minuutissa.)
Tsemppiä:)
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti on ummetusta. Juota enemmän vettä ja syötä puuroa, kasviksia, hedelmiä. Siis kuituja enemmän ruokavalioon. Rajoita maidonjuontia. Vessa-ajat, 3h välein, jolloin lasten pakko käydä vessassa.
Tässä hyviä neuvoja tuhrimiseen. Maito pois ensimmäisenä, hapanmaitotuotteita voi antaa. Tuhrimiseen voi kokeilla myös pegorionia apteekista. Meillä nimenomaan tuhrimista ja on pidemmän päälle tosi rankkaa kun pahimmillaan 5-7 kertaa päivässä pestään niitä kakkarantuja pepusta ja vaihdetaan pikkareita. On kuitenkin tosi tärkeää muistaa että lapsen syyllistäminen ainoastaan pahentaa ongelmaa, asia on lapselle itselleenkin tosi inhottava, ja kannattaa pyrkiä myötätuntoiseen asenteeseen vaikka onkin rasittavaa.
Säännöllinen vedenjuominen ummetuksen kannalta on keskeistä, mutta noiden pissaongelmien takia teillä myös tärkeää muistaa säännölliset pissatusajat. Laittaisin munakellon tms. soimaan sopivin väliajoin, ja silloin mennään yrittämään pissaamista huvitti tai ei. Läheisen lapsella lirahtelua juuri siksi ettei suostu pissalle, on voimakastahtoinen ja sitkeä lapsi, ja vanhemmat ei aina hoksaa viedä ajoissa vessaan. Siksi suosisin kellon käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yökastelu on kypsymisasia ja siihen auttaa parhaiten aika.
6-v on aika nuori itse pyyhkimään kakan jälkeen. Oma 8-v poika on vasta tänä talvena alkanut itse pyyhkimään ja hyvällä tuloksella. Ei jää jarrutusjälkiä. Tähän saakka mielellämme hoidimme pyyhkimisen, koska muuten pylly paloi tosi usein kipeästi ja kirveleväksi. Ihan pk:n tädinkin pyyhkimistuloksella.
Kuka sen lapsen on koulussa pyyhkinyt??? Herranjumala 8 vuotias on jo 2 luokkalainen!
No ei pyyhi tarhan täditkään, edes 3-vuotiailta - ainakaan kaikki. Tämän olen todennut, kun olen hakenut lastenlapsia tarhasta ja vessassa auttaessa kysynyt, miksi on peppu kakassa, kun pöntössä ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yövaipat pois kummaltakin. Vaippa ehkä osaltaan aiheuttaa sen, ettei lapsi herää pissahätään.
Vuoraa ne sängyt muoveilla ja sellaiset kevyet peitot ja lakanat, jotka heität pesukoneeseen aamulla ja ovat illalla kuivat.
Ei juoda tuntiin (tai edes puoleen tuntiin) ennen nukkumaanmenoa ja käydään pissalla. Nukkumaanmeno rauhalliseksi, hyväksyväksi, mukavaksi iltasatuineen ja -lauluineen.
Koiralla voi myös olla tulehdus tai se reagoi yleiseen pissaahdistukseen.
Hyväksy tilanne ja lopeta stressaaminen ja painostaminen.
Lapsen kanssa voit sopia, koska alkaa itse pyyhkiä, esim. kun kesäloma alkaa. Hänellä on sitten aikaa sopeutua ajatukseen kunnolla. Ja kun aika koittaa, luvataan auttaa, jos on tarvis.
Oma esikoiseni oli 6-vuotias, kun alkoi pyyhkiä itse - tämä oli siis sovittu kauan etukäteen. Toiselta lapselta (oli 4 v.) hoksasin kysyä, eikö häneltä tule kakkaa, kun huomasin, ettei kuulu "pyyhkimään"-kutsua moneen päivään. - Vastasi, että "mä pyyhin ite".
Sitä pientä pitää muistuttaa leikkien lomassa ja viedä vessaan, jos huomaa, että voisi olla hätä, muttei malta keskeyttää.
Vessassa / potan äärellä voi olla korissa leluja, kirjoja, vihko ja kynä, jotta sen asioinnin voisi toteuttaa kivasti vähän kuin muiden harrastusten ohella. (Ei sitten pidä vaivaantua, jos se istuja istuu puoli tuntia lukemassa, vaikka on ollut "valmis" jo kolmessa minuutissa.)
Tsemppiä:)
Yövaipat eivät hidasta yökuivaksi kypsymistä vaan suojaavat perhettä kuormitukselta ja lasta unihäiriöitä ja ihottumilta.
Vierailija kirjoitti:
Yökastelu on kypsymisasia ja siihen auttaa parhaiten aika.
6-v on aika nuori itse pyyhkimään kakan jälkeen. Oma 8-v poika on vasta tänä talvena alkanut itse pyyhkimään ja hyvällä tuloksella. Ei jää jarrutusjälkiä. Tähän saakka mielellämme hoidimme pyyhkimisen, koska muuten pylly paloi tosi usein kipeästi ja kirveleväksi. Ihan pk:n tädinkin pyyhkimistuloksella.
Älä nyt viitsi. Luuletko että koulussa ope tai vaikka leirillä joku ohjaaja rupeaa 7-8-vuotiaan pyllyä pyyhkimään? Perusoletus on että eskariin mennessä pyyhitään itse. 6-vuotiaan motoriikka kyllä riittää hyvään tulokseen, usein kyse on pelkästä malttamattomuudesta jos jarrutusjälkiä jää.
Voi luoja taas mitä paapomista suomalaismammoilta. Olin Englannissa au pairina ja siellä jo 3-vuotiaat opettelivat pyyhkimään itse. Kun lapset menivät "eskariin" 4-vuotiaana oletettiin että osaavat pyyhkimisen. Ja tietenkin viimeistään 5-vuotiana koululaisina pyyhkivät.
Mun mielestä tuossa voi olla joku psyykkinen ongelma jos 6-vuotias alkaa itkeä kun pyydetään opettelemaan pyyhkimään. Varmasti jo yli 90 % ikätovereista pyyhkii itse. Miten se toimii eskarissa? Pidättelee kotiin asti? Vai onko vanhemmat pyytäneet erikosipalvelua piltilleen...?
Ei ole ongelmia. En tosin pidäkään ongelmana sitä, että 4-vuotias ei vielä herää pissahätään ja käyttää sen vuoksi yövaippaa. Joskus osa pääsee läpi, ja sitten vain heitetään lakanat pesuun. Tai sitä, että pyyhin kakalla käynnin jälkeen pepun.
Jos ei ole mikään erityislapsi, olisi pitänyt jo oppia molempien.