Ihmetyttää päiväkodin toiminta
Lapsemme vaihtoi muuton myötä päiväkotia ja uuden päiväkodin toiminta ihmetyttää. Viedessä hoitajat eivät usein edes kiinnitä mitään huomiota vanhempiin, aiemmassa päiväkodissa tultiin heti vastaan ja kyseltiin aamu kuulumiset. Hakiessa lapsen päivästä ei kerrota mitään ja kun kysyy esim. Että onko lapsi syönyt, vastaus on että ei tiedetä ja voidaan mennä kysymään joltain joka istunut lapsen pöydässä. Noh se joku on tietenkin juuri kahvi huoneessa tai muuten vaan varattu tai sitten ei tiedetä kuka istui lapsen pöydässä. Lapselta saan kuulla, jos on jotain vaatetta muka puuttunut, kun ei viitsitä katsoa lokerosta tai repusta. Vaatteita katoaa, välillä lapsi on väärissä vaatteissa jne..
Eniten suututtaa kun sain kuulla lapselta illalla nukkumaan mennessä, että joku toinen lapsi oli lyönyt ja nimitellyt häntä. Tätä on kuulemma tapahtunut aiemminkin. Oli kuulemma joka kerralla kertonut aikuiselle, mutta minulle ei hakiessa ole kerrottu että tällaista olisi tapahtunut. Harmitti koska asia vaivasi lastani selvästi vielä ennen nukkumaan menoa. Olisin tietenkin keskustellut lapseni kanssa tapahtuneesta heti kotiin tullessa jos olisin tiennyt. Tuntuu todella siltä että hoitajat ovat siellä "vain töissä" ja tekevät vain pakollisen eli katsovat sen verran lasten perään, että ovat kotiin mennessä edes joten kuten hengissä. Olemme harkinneet vakavasti vaihtoa vanhaan päiväkotiin, mutta se edellyttäisi toisen auton hankintaa.
Kommentit (7)
Vasu-keskustelussa hyvä nostaa esille,että koskemattomuutta loukattu. Samoja juttuja oli meilläkin aikoinaan kahdessa päiväkodissa. Toki se auttoi lasta myös itsenäiseen toimintaan, että kaikki tarvittavat varusteet olivat naulakossa puettavissa, eikä lokerossa tai kassissa.
Vasu keskustelua ei ole vielä ollut. Tuntuu että kaikilla muilla on ja meillä ei. Olen pari kertaa kysynyt, mutta kuulemma ilmoittavat ajan sitten kun on ajankohtaista..
-Ap
Samaa meidän päiväkodissa, ottaa aivoon.
ollaan ilmeisesti samassa päiväkodissa
Johtunee siitä, kun päiväkodeissa on liian suuret ryhmät ja epäpätevä tai vaihtuva henkilökunta.
Meillä asia ratkesi ihan sillä että laitoin ryhmän lto:lle ystävällissävyisen viestin. Toki asiat voi myös sanoa suoraan, minä laitoin viestin koska en halua että tuonti- / hakutilanteessa lapsi kuulee että olen huolissani jostain/ annan kuvan etten luota hoitajiin, sellainen voi aiheuttaa lapsessa turvattomuutta. Mutta jos siinä eteisessä on rauhallinen hetki niin hyvin voi siinäkin pieniä asioita ottaa puheeksi.
Vanhemmat on myös erilaisia. Itse esim. en ole kiinnostunut mitä lapseni syö päivittäin ja kuinka paljon, koska tieto ei ole mitenkään relevantti meille. Siksi sanoin siitäkin kerran suoraan mutta ystävällisesti kun eräs hoitaja sen aina pyytämättä joka päivä kertoi ettei todellakaan tarvitse semmoisia meille ylös kirjata.
Näistä asioista kannattaa puhua myös ihan jo kun käy tutustumassa päiväkotiin, alkukeskustelussa ja vasukeskusteluissa, jotta teidän toiveet tulee esille ja jotta he voi myös parantaa omaa toimintaansa.
t. äiti ja lastenhoitaja
Aika peeseestä. Ota päiväkodin johtajaan yhteyttä. Ihan vaikka näillä samoilla sanoilla.