Mikä tuhkarokosta tekee niin järisyttävää että asiasta vaahdotaan kuin vesikauhun saaneet apinat?
Siis itse olen rokotteiden kannalla 100 %. Mutta tämä tuhkarokkomania. Ennen sairastettiin tuhkarokko yhtä ongelmitta kuin vaikkapa vesirokko, vaikkakin tuhkis viheliäisempi on. Ei tuhkarokko ennen mikään suuri haloo ollut, se joko tuli tai ei. Sitten se oli siinä. Milloin tuhkarokko on muuttunut joksikin "rutoksi" mikä pistää pakan sekaisin? Aiemmin rokkoiset sairastivat vain rokkonsa.
Kommentit (26)
Sanotaan että "minäkin sairastin tuhkarokon eikä käynyt kuinkaan". Ootteko miettineet että ne jotka siihen kuolivat, eivät ole täällä kertomassa kokemuksistaan? Joo kuolema on harvinainen haitta mutta mahdollinen. Enemmän on "vain" vammautuneita.
Minä ymmärrän täysin miksi tämä haloo on syntynyt. Jos tuhkarokko yleistyy (Ja aivan turhaan!), hyväksytäänkö myös takaisin muut perinteiset sairaudet kuten kurkkumätä? On muuten v*ttumainen tauti.
Tähän pitää nimenomaan suhtautua vakavasti. Jos jo kerran hävitetty sairaus palaa Suomeen rokotevastaisten pohjanmaalaisten takia, on se helevetti kumma.
Olen raskaana ja minua harmittaa että tuleva lapseni saa rokotteen vasta vuoden ikäisenä, ja sitä ennen pitäis osata varoa näitä hopeavesihörhöjä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mukaan kun rokotteilla saadaan yksi tauti kuriin, syntyy jo uusia.
Ne uudet taudit eivät tule entisten tilalle, vaan rinnalle. Ja ne tulisivat joka tapauksessa, niin että tautien määrä jatkuvasti vain kasvaisi, jos edellisiä ei poistettaisi rokotteilla. Eihän jokin tuleva sikaebola kysele ihmisiltä, että montako tautia teidän keskuudessanne jo kiertää, että sopisiko tulla piinaamaan, vaan se tulee, jos on tullakseen.
Ongelmana on se, että rokotteilla oma immuunisuoja on saatu laskettua niin alas,
Rokotteet eivät alenna immuunisuojaa, mitä sä oikein sekoilet? Ainoastaan jotkin eläviä viruksia sisältävät rokotteet voivat sitä tehdä, koska niissä on sellainen pöpö (kuten juurikin tuhkarokko), joka häiriköi immuunijärjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
Siis itse olen rokotteiden kannalla 100 %. Mutta tämä tuhkarokkomania. Ennen sairastettiin tuhkarokko yhtä ongelmitta kuin vaikkapa vesirokko, vaikkakin tuhkis viheliäisempi on. Ei tuhkarokko ennen mikään suuri haloo ollut, se joko tuli tai ei. Sitten se oli siinä. Milloin tuhkarokko on muuttunut joksikin "rutoksi" mikä pistää pakan sekaisin? Aiemmin rokkoiset sairastivat vain rokkonsa.
Kukaan ei ole vaahdonnut tuolla tavalla, hölmö!
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ja ennen ei ollut rokotetta siihen.... huoh.
Aiemmin tosiaan sairastettiin ja joku sai sitten sen aivokalvontulehduksen sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa olen ihmetellyt. Milloin tuhkarokosta on tullut tuollainen hirveä peikko? Itsekin olen aikanaan lapsena sairastanut tuhkarokon. Olihan se rankka tauti, ja monta päivää piti viettää sänkypotilaana, kun ei ollut yksinkertaisesti voimia muuhun. Muistan sen järkyttävän väsymyksen ja voimattomuuden hyvin vieläkin, vaikka tästä on jo yli 40 vuotta aikaa. Olin tuolloin 5-vuotias. Silti tuo tauti oli vain yksi (lasten)tauti muiden tautien joukossa ja lapset sairastivat sen pois ja that´s it.
Nykyisin ei ole aikaa sairastamisen takia olla pois töistä. Se on valtava taloudellinen menetys yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni turhaa vouhotusta.
Kaikki on turhaa vouhotusta kunnes sattuu epäonni omalle kohdalle.
Nooh, olisikohan hieman liioittelua sanoa, että se oli iso, pelätty ja surtu?
Se kyllä totta, että se oli pakko sietää kun ei ollut vaihtoehtoja. Ehkä samanlainen asia kuin synnyttäminen, ei oikein muuta keinoa ollut saada lapsia. Silti siinäkin joku aina kuoli tai vammautui.
Ja tosiaan kun nuot taudit olivat vähän sellaisia että ne oli pakko joskus sairastaa, niin koetettiin saada lapset sopivan ikäisinä sairastamaan ne, jotta se on sitten ohi. Ei liian pienenä, mutta ei niinkään että jää aikuisuuteen, koska silloin se on rankempaa. Muistan kuinka sikotautia sairastaessani äitini toivoi että se tarttuisi veljeeni saman tien - aikuiselle miehellehän se voi aiheuttaa jälkitautina hedelmättömyyteen johtavan kivestulehduksen. Nythän siihenkin on rokotus.