Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tuhkarokosta tekee niin järisyttävää että asiasta vaahdotaan kuin vesikauhun saaneet apinat?

Vierailija
05.12.2018 |

Siis itse olen rokotteiden kannalla 100 %. Mutta tämä tuhkarokkomania. Ennen sairastettiin tuhkarokko yhtä ongelmitta kuin vaikkapa vesirokko, vaikkakin tuhkis viheliäisempi on. Ei tuhkarokko ennen mikään suuri haloo ollut, se joko tuli tai ei. Sitten se oli siinä. Milloin tuhkarokko on muuttunut joksikin "rutoksi" mikä pistää pakan sekaisin? Aiemmin rokkoiset sairastivat vain rokkonsa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat. Kaikki ahdistaa ja uhkia nähdään joka puolella.

Vierailija
2/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä pitää puhua, jotta emme puhuisi jostain paljon vaarallisemmasta, jota ei rokotteilla saada kuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa itsekin olen miettinyt. Ennen se oli tauti muiden joukossa ja nyt kyseessä onkin joku spitaali.

Vierailija
4/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ei tuo kuitenkaan mikään sikainfluenssa, ebola tai zikavirus ole.

Muistan lapsena että aina kun joku sairasti naapurissa rokkoja tai muita niin kaikki muut lapset lähetettiin sinne joukolla kylään jotta se tarttuisi ja jotta sille tulisi immuuniksi jatkoa ajatellen koska lapsena on helpompi sairastaa ne.

Vierailija
5/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat lietsovat toisiaan ja mellastavat.

Vierailija
6/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat lietsovat toisiaan ja mellastavat.

Ja papat! Ja velat!

Vierailija
7/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuhkarokolla on ollut vakavia jälkitauteja. Itse rokko ei ole paha, vaan ne jälkitaudit. Tunnen ihmisen, jolla on mennyt toisesta korvasta kuulo tuhkarokon vuoksi ja taisi lehdessäkin olla joku vastaava tapaus. 

Vierailija
8/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis itse olen rokotteiden kannalla 100 %. Mutta tämä tuhkarokkomania. Ennen sairastettiin tuhkarokko yhtä ongelmitta kuin vaikkapa vesirokko, vaikkakin tuhkis viheliäisempi on. Ei tuhkarokko ennen mikään suuri haloo ollut, se joko tuli tai ei. Sitten se oli siinä. Milloin tuhkarokko on muuttunut joksikin "rutoksi" mikä pistää pakan sekaisin? Aiemmin rokkoiset sairastivat vain rokkonsa.

Ihan samaa olen ihmetellyt. Milloin tuhkarokosta on tullut tuollainen hirveä peikko? Itsekin olen aikanaan lapsena sairastanut tuhkarokon. Olihan se rankka tauti, ja monta päivää piti viettää sänkypotilaana, kun ei ollut yksinkertaisesti voimia muuhun. Muistan sen järkyttävän väsymyksen ja voimattomuuden hyvin vieläkin, vaikka tästä on jo yli 40 vuotta aikaa. Olin tuolloin 5-vuotias. Silti tuo tauti oli vain yksi (lasten)tauti muiden tautien joukossa ja lapset sairastivat sen pois ja that´s it. 

Vierailija
9/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotta eteenpäin niin nousee kohu jos joku sairastuu vesirokkoon. Sitten saadaan taas kertoa täällä tarinaa kuinka jotkut on sen sairastanut lapsena eikä mitään tullut. Niin ne ajat muuttuu :)

Vierailija
10/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sairastettiin tuhkarokko yhtä ongelmitta kuin vaikkapa vesirokko, vaikkakin tuhkis viheliäisempi on. .

Kun ei sairastettu, vaan se oli iso, pelätty ja surtu asia, joka oli vaan pakko sietää kun vaihtoehtoja ei ollut. Tuhkarokko tappaa ja vammauttaa, ja on tehnyt niin aina.

Vierailija
11/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuhkarokolla on ollut vakavia jälkitauteja. Itse rokko ei ole paha, vaan ne jälkitaudit. Tunnen ihmisen, jolla on mennyt toisesta korvasta kuulo tuhkarokon vuoksi ja taisi lehdessäkin olla joku vastaava tapaus. 

Niin, nämä ovat niitä harvinaisia yksittäistapauksia. 

Vierailija
12/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni turhaa vouhotusta.

Vierailija
13/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokkoon kuolleisuus ei ollut ihan mitätöntä ja edelleen maailmalla kuolee ihmisiä vuosittain tuhkarokkoon tai sen jälkitauteihin. Lisäksi osa tuhkarokon jälkitaudeista on varsin ikäviä ja voi aiheuttaa esimerkiksi pysyviä vammoja. Suomessa on edelleen tuhkarokon sairastaneita ja sen/jälkitautien seurauksena vammautuneita (esim. kuuroutuneita) ajalta, jolloin ei rokotettu. Jos nämä voidaan suurimmaksi osaksi välttää rokotteella, niin miksi niin ei tehtäsi?

Jos mennään tarpeeksi kauas taaksepäin, niin olihan isorokkokin aikanaan tauti muiden joukossa, mitä nyt moni kuoli siihen jos sai tartunnan. Rokote keksittiin jo 1700-luvun lopulla ja tauti julistettiin kokonaan luontaisesti hävinneeksi 1980-luvulla (laboratorioissa kantaa on vielä tosin).

Vierailija
14/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssat, lenssut, influenssat, vesirokot, jalkarakot ja jnejnejne voivat aiheuttaa myös jälkitauteja yhtälailla kuin tuhkarokkokin. Harvassa ovat nämä tapaukset. Veetumainen tauti mutta ei se lopulta mitään rokkoa vaarallisempaa ole.

Vierailija
15/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko meillä tuhkarokon sairastaneilla enterorokkoa tai vauvarokkoa? Korvatulehdukset ainakin olivat hyvin epätavallisia, nyt niitä pidetään normijuttuna, vaikka ne kuurouttavat enemmän kuin tuhkarokko aikoinaan. Hepattiittia ei tainnut sairastaa kukaan lapsista, nyt sekin on potentiaalinen sairaus päiväkotien lapsille.

Sitä mukaan kun rokotteilla saadaan yksi tauti kuriin, syntyy jo uusia. Ongelmana on se, että rokotteilla oma immuunisuoja on saatu laskettua niin alas, että influenssavirus on muuttunut kausisairaudesta tappajaksi.

Vierailija
16/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin se muuttui kun ihmisen elämällä ja terveydellä alkoi olla yhä enemmän väliä.

Sairastin itse tuhkarokon 70-luvun alussa, lapsena. Se tuntui tosiaan ihan normaalilta taudilta silloin. Aikansa kesti ja toivuin siitä eikä jäänyt mitään jälkitauteja. 

Myöhemmin vasta tajusin, että olisi voinut käydä huonommin. Että aina siihen joku jopa kuoli, ja useammille jäi vammoja. Ei voi siis sanoa, että "aiemmin rokkoiset sairastivat vain rokkonsa", sillä kyllä moni sairasti sen jälkeen vielä jälkitaudinkin. 

Mutta se oli sitä aikaa, jolloin vielä oli selvää että tottakai voi kuolla, että lapsiakin voi menettää vaikka johonkin lastentautiin. Tai liikenneonnettomuuteen.  Kyllä se jo silloin tiedettiin ettei tuhkarokosta aina selviä, mutta elämä nyt on sellaista - siihen kuuluu asioita, jotka käydään läpi ja joista ei aina selviä.

Samahan se oli liikentessäkin, ei ollut turvavöitä tai -kaukaloita, ei nopeusrajoituksia ei pyöräilykypäröitä - ja silti liikuttiin. Lapset myös saivat liikkua ja mennä keskenään vapaammin ilman että oli joku aikuinen koko ajan katsomassa perään, ja sattui siinä sitten vahinkojakin. Kaikki tämä hyväksyttiin normaalisti elämään kuuluvana.

Vierailija
17/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkarokkoon kuolleisuus ei ollut ihan mitätöntä ja 1edelleen maailmalla kuolee ihmisiä vuosittain tuhkarokkoon tai sen jälkitauteihin. Lisäksi osa tuhkarokon jälkitaudeista on varsin ikäviä ja voi aiheuttaa esimerkiksi pysyviä vammoja. Suomessa on edelleen tuhkarokon sairastaneita ja sen/jälkitautien seurauksena vammautuneita (esim. kuuroutuneita) ajalta, jolloin ei rokotettu. Jos nämä voidaan suurimmaksi osaksi välttää rokotteella, niin miksi niin ei tehtäsi?

Jos mennään tarpeeksi kauas taaksepäin, niin olihan isorokkokin aikanaan tauti muiden joukossa, mitä nyt moni kuoli siihen jos sai tartunnan. Rokote keksittiin jo 1700-luvun lopulla ja tauti julistettiin kokonaan luontaisesti hävinneeksi 1980-luvulla (laboratorioissa kantaa on vielä tosin).

Minäkin tunntn yhden 1974 syntyneen, joka on menettänyt toisesta korvasta kuulon tuhkarokon takia. Ei ilmeisesti ehtinyt saada rokotetta. Esim. itse olen saanut rokotuksen 1,5-vuotiaana v. 1977

Vierailija
18/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt vähän överiksi. Ei, se ei ole ebola, mustasurma, spitaali, tuberkuloosi tai aids.

Vierailija
19/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuhkarokko ennen mikään perusflunssaan verrattava sentään ollut. Totta on että se vain oli osa elämää, koska ei siltä järkevästi voinut välttyäkään. Ennen rokotetta toivottiin toki että tuhkarokko sairastettaisiin mieluummin lapsena kuin vasta teininä tai aikuisena, koska se oli usein sitä pahempi mitä vanhempi sairastaja oli kyseessä. Eivät vanhemmat lapsiaan rokkoperheisiin olisi tahallaan tartuntaa saamaan vieneet, jos koko taudilta olisi voinut välttyä kuten nyt rokotteen takia voi. Tuohon aikaan oli kuitenkin todennäköistä että tuhkarokon saa jossain vaiheessa elämäänsä, ei silloin ajateltu, että jos varjelee lasta taudilta, hän säästyy siltä myöhemminkin.

Ei tuhkarokko ole mikään ebola joka tappaa talossa ja puutarhassa. Mutta ei sitä minusta tarvitse vähätelläkään. Se ei ollut läpihuutojuttu ennenkään.

Vierailija
20/26 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokkoa pelättiin. Monet sitä sairastivat, mutta tiedettiin vaarasta. Isäni menetti kuulonsa tuhkarokon seurauksena. Vesirokko on myös tauti joka voi aiheuttaa ongelmia. Siskontyttö sai vesirokon aivoihin ja kävi lähellä kuolemaa. Hänelle jäi aivoihin vaurioita ja sairastaa nyt epilepsiaa.

Näillä tiedoilla, en lähtenyt leikkimään. Meidän lapset ovat saaneet kaikki rokotukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan