Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellanne äidin vai isän sukunimi vai yhdistelmänimi?

Vierailija
05.12.2018 |

Moi!
Meillä odotetaan vauvaa ensi keväänä, ja pientä skismaa on havaittavissa siitä, mikä vauvan sukunimi tulee olemaan. Mies on sitä mieltä, että totta kai poika (tämä tiedetään jo) saa isänsä nimen. Tiedän, että miehen sukukin olettaa näin, vaikka heidän kanssaan ei ole asiasta keskusteltu. Ensimmäinen lapsenlapsi siis kyseessä molempien vanhemmille. Ongelma on vain siinä, että minulla on harvinainen sukunimi, joka on Suomessa melkein yläluokkainen (vaikka en rikas olekaan) ja miehellä taas niin tavallinen nimi kun voi olla, yksi yleisimmistä Suomessa. Haluaisin antaa lapsellemme kaikki mahdollisuudet edetä elämässä ja koen, että tuo ns. "hienompi" sukunimi voisi avata enemmän portteja tulevaisuudessa kuin tuo tuikitavallinen. Olen yrittänyt tätä miehelleni perustella, mutta hän on vain tuhahdellut ajatukselle ja ehkä vähän loukkaantunutkin. Yhdistelmänimi taas kuulostaisi naurettavalta, en tykkää noista väliviivavirityksistä muutenkaan.

Miten on, pitäisikö minun antaa asiassa periksi? Onko hölmöä ajatella, että lapsi saisi ns. paremmat mahdollisuudet harvinaisemman nimen myötä? Voihan hän toki vaihtaa nimeään aikuisena jos haluaa. Nyt eletään kuitenkin vuotta 2018 eikä mielestäni ole enää mitenkään itsestäänselvyys, että lapsi kantaa miehen sukunimeä. Onko kellään ollut samanlaista tilannetta ja miten olette asian ratkaisseet? Jos tulevaisuudessa saamme lisää lapsia, haluaisin ehdottomasti että heillä olisi sama sukunimi, menee muuten niin sekavaksi.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukunimi on lyhyt, pehmeä, melko tavallinen, mutta ei yleinen. Miehen sukunimi on pitkä, koota ja ärrää, yleinen ja ruman kuuloinen. Mies olisi halunnut, melkein vaati ja uhkaili, että lapselle tulee hänen sukunimi.

Pidin pääni, että lapselle tulee minun sukunimi vaikka mies siitä suuttu. Myöhemmin tajusi kuitenkin, et minun sukunimi on käytännöllisempi ja lapsen parhaaksi.

Vierailija
42/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, vai että lapsen tulevaisuus on sukunimestä kiinni. Empä oo vähään aikaan kuullut noin pöljää.

Ei kai se sitte voi menestyä isona jos sillä on tylsä sukunimi. Jotta mä hekottelen täällä joidenkin naisten idiooteille aivoituksille. Ja joo, oon siis nainen ittekki. Nyt vetäkää herneet nenään ja raivostukaa, paljon alapeukkuja  :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on molempien sukunimet, kuten asuinmaassamme tapana on. Onko tämä siis nykyisin mahdollista Suomessakin? Minusta ihan hyvä käytäntö, eipä tarvinnut riidellä asiasta.

Vierailija
44/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

Itselläni harvinainen sukunimi,alle 20henkilöä jos,sitäkään enää.

Emme olleet naimisissa vielä ensimmäinen lapsen kohdalla, mutta olin jo ennen lapsen hankitaan sanonut että lapset tulevat minun nimelle ja naimisiin jos mennään , mieheni saa valita pitääkö omansa vai ottaako minun nimeni.

Olemme kaikki saman sukunimisiä ,siis minun sukuni nimellä.

Ei ollut mitään riitaa asiasta koska tottakai harvinaista sukunimeä pidetään yllä ennemmin kuin jotain Virtasta tai muuta perus nen päätteistä.

Vierailija
45/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on äidin sukunimi, koska se on kauniimpi. Isän sukunimi on outo enkä halunnut sitä lapsilleni. Jos isän nimi olisi ollut kauniimpi kuin omani, olisivat lapset saaneet isänsä nimen. Emme ole naimisissa.

Vierailija
46/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on itsestäänselvyys, että tasa-arvoisessa maassa lapsen sukunimi valitaan jonkun muun kriteerin kuin vanhemman sukupuolen perusteella. Jos ap:llä on harvinaisempi sukunimi niin suosisin sitä isän tavallisen sukunimen sijaan.

Jos tuleva isä kaipaa lapsesta "sukunsa jatkajaa", niin paremmin se onnistuu siten että hän osallistuu lapsen kasvatukseen ja saa sitä kautta kytkettyä lapsensa osaksi sukunsa jatkumoa.

Itselläni on isäni sukunimi, mutta en koe henkisesti olevani osa hänen sukuaan, koska isäni on jäänyt minulle aika vieraaksi ja etäiseksi. Kyseinen sukunimi on minulle vain joku epämääräinen karsina, johon minut on laitettu ajan tavan mukaan. Pitäisin parempana, jos minulla olisi äitini (harvinaisempi) tyttönimi, sillä hänen sukuunsa identifioidun voimakkaammin ja hänen sukunimensä on myös ehkäpä juuri harvinaisuudestaan johtuen jotenkin miellyttävämpi. En kuitenkaan jaksa vaihtaa sukunimeäni ilman erityisempää syytä, mutta jos joskus päädyn naimisiin ja puolisollani on mukavampi sukunimi, niin en epäröisi hetkeäkään tipauttaa omaa nimilappuani ö-mappiin.

Olisi kiva, jos olisi sukunimi, jonka voisi tuntea omaksi. Nykyinen sukunimeni on viiden yleisimmän joukossa, joten se on periaattessa yhtä tyhjän kanssa senkin puoleen. No, ainakin voin kadota massaan.

Vierailija
47/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi yhdistelmänimi, joko viivalla tai ilman?

Sinun sukunimesi ensimmäiseksi. Siinähän olisi riitä poikki, vaikka voi näyttää hauskalta tyyliin von Herzen-Nieminen TAI von Herzen Nieminen.

Meillekin syntyy vauva keväällä. Meillä molemmilla vanhemmilla on erikoinen sukunimi ja ajattelimme pitää molemmat sukunimet vauvan sukunimenä. En halua maalata mörköjä seinille, mutta näin ollen myös erotilanteessa olisi kivempi, että lapselle jäisi sekä isän että äidin sukunimi. Tiedän pari sinkkuvanhempaa, joita on jälkikäteen harmittanut, kun lapsi onkin eri sukunimellä.

sitten parin-kolmenkymmenen vuoden kuluttua von Herzen-Nieminen menee naimisiin Schärfbeck-Möttösen kanssa eikä kumpikaan voi antaa periksi siinä, että lapsen on saatava se oma sukunimi! Aika pitkiä sukunimiketjuja on tulossa tulevaisuudessa

Vierailija
48/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille kommenteista!

Sain paljon positiivisia ja kannustavia kommentteja ja kiva kuulla, että monet ovat samaa mieltä kanssani tuosta nimiasiasta. Jos mieheni nimi olisi kaunis tai mieleenjäävä, minulla ei olisi mitään ongelmaa antaa sitä lapsellemme. Olen edelleen sitä mieltä, että on lapsen parhaaksi antaa hänelle mahdollisimman hyvä nimi, joka nyt sattuu olemaan minun. En näe tässä mitään sukutaakkaa tai velvoitetta.

Eniten ehkä ärsyttää, että miehen nimen antaminen tuntuu olevan hänelle joku identiteetti- ja arvovaltajuttu ja lapselle jotenkin "kuuluu" saada isän nimi. Hän vetoaa perinteisiin, vaikka ei muuten ole mitenkään vanhoillinen ja kannattaa tasa-arvoa. Epäilen, että joko appivanhemmat tai kaverit ovat mielipiteitään tästä asiasta hänelle esittäneet, vaikka ei sitä minulle ole sanonut. Hän on korostanut sitä, että koska se on poika, sen pitää jatkaa isän sukua. Samalla puhuu sivussa siitä miten hänen isänsä on innoissaan suvun uudesta jäsenestä. Totta kai poikamme tulee olemaan myös isänsä suvun jäsen! 

Keskustella täytyy vielä lisää ja tehdä hänelle selväksi, että lapsi on meidän oli minkä niminen tahansa. En ole omien vanhempieni kanssa puhunut, mutta tiedän heidän tukevan minua - minulla on äitini nimi, ja niin on siskollanikin. Isälläni on vielä poika uudesta avioliitostaan, ja hänelläkin on äidin nimi. Tämä juurikin siksi, että isäni sukunimi on tosi tavallinen. Toivoisin, että mieskin ymmärtäisi tämän olevan lapsen parhaaksi - ja mahdollisten tulevien. 

Hyvä tietää, että lapsi saa automaattisesti äidin sukunimen! En haluaisi, että se siihen menee mutta olen koko ajan vahvemmin sitä mieltä että aion pitää pääni. Tuo oli hyvä idea, että toinen nimi voisi olla Isänpoika! Ja tämä ei todellakaan kuulu miehen kavereille tai kummankaan meidän vanhemmille, lapsi on meidän ja niin ovat päätöksetkin. 

Vierailija
49/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis Ap tuossa edellisessä kirjoitteli. :)

Vierailija
50/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä sanoa, että yhdistelmäsukunimi väliviivalla tai ilman on käynyt mielessä, mutta se olisi oikeasti naurettava eikä valitettavasti siksi vaihtoehto. Olisin kyllä valmis antamaan lapselle toiseksi nimeksi vaikka appensa tai isänsä nimen ihan koska vaan. 

- Ap

Vierailija
51/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ehkä ärsyttää, että miehen nimen antaminen tuntuu olevan hänelle joku identiteetti- ja arvovaltajuttu ja lapselle jotenkin "kuuluu" saada isän nimi. Hän vetoaa perinteisiin, vaikka ei muuten ole mitenkään vanhoillinen ja kannattaa tasa-arvoa. Epäilen, että joko appivanhemmat tai kaverit ovat mielipiteitään tästä asiasta hänelle esittäneet, vaikka ei sitä minulle ole sanonut. Hän on korostanut sitä, että koska se on poika, sen pitää jatkaa isän sukua. Samalla puhuu sivussa siitä miten hänen isänsä on innoissaan suvun uudesta jäsenestä. Totta kai poikamme tulee olemaan myös isänsä suvun jäsen!

On tosi omituista että tuo miehen nimi on heille niin tärkeää! Kuulostaa joo siltä että appivanhemmat siellä haluavat väkisin lisää jäseniä joillekin Virtasille. :D On varmaan kateellisia kun sulla on hienompi nimi...onko muuten hyvät välit heidän kanssaan? Saat varmasti miehesi ymmärtämään että toi on teidän muksu eikä muiden kuulu siitä päättää! Tsemppiä <3

Vierailija
52/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi omituista että tuo miehen nimi on heille niin tärkeää! Kuulostaa joo siltä että appivanhemmat siellä haluavat väkisin lisää jäseniä joillekin Virtasille. :D On varmaan kateellisia kun sulla on hienompi nimi...onko muuten hyvät välit heidän kanssaan? Saat varmasti miehesi ymmärtämään että toi on teidän muksu eikä muiden kuulu siitä päättää! Tsemppiä <3

Minäkin täällä luulen, että se on ne ap:n appivanhemmat, jotka haluaa lapselle miehen sukunimen. En usko, että lapsen isälle asia on mikään maailman tärkein asia vaan lapsen isä varmaan haluaa lapselleen mahdollisimman hyvän nimen.

Vierailija
53/54 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo voin hyvin itsekin kuvitella miten appi siellä on pitänyt mustasukkaisena ja vanhanaikaisesti kiinni Korhosten suvun perinteistä. Ei lapsi ole mikään suvun jatke vaan oma yksilönsä myös, joka ansaitsee ne parhaat eväät mitä hänelle voidaan antaa. Hyvä Ap, kun jaksat taistella! Olen varma että saat miehellesi puhuttua järkeä ja lapsesi on tyytyväinen. :)

Minäkin täällä luulen, että se on ne ap:n appivanhemmat, jotka haluaa lapselle miehen sukunimen. En usko, että lapsen isälle asia on mikään maailman tärkein asia vaan lapsen isä varmaan haluaa lapselleen mahdollisimman hyvän nimen.

Vierailija
54/54 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän nimi on koko perheellä, minulla ja pojilla. Nimi tuntui paljon enemmän "minulta" kuin juopon isäni tavallinen nimi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän