Lapsuudesta asti jatkunut vaikea niska/hartia/selkäkipu?
Minulla on ollut 8-vuotiaasta asti lähes kokoaikaista kipua selässä, hartioissa ja niskassa. Olin ihan perusaktiivinen lapsi, leikin ulkona, en pelannut videopelejä tai katsonut telkkaa niska kyyryssä. Teininä harrastin tanssia. Nykyään urheilen pari kertaa viikossa, ja venyttelen päivittäin.
Kipu muuttuu jäykästä jomotuksesta pistäväksi aina jos kannan reppua tai kassia, ja usein urheillessa. Olen kokeillut kaiken maailman hierontaa, venytyksiä, akupunktiota ja joogaa.. en vain jaksa enää tätä jatkuvaa kipua, välttelen asioita ettei se pahenisi. Seinäkiipeilemään olisi kiva mennä mutta kaikki kurottaminen on yhtä tuskaa. Kaikki jotka ovat minua hieroneet, ammattilaiset ja kaverit, sanovat että selkäni ja hartiani on veistetty kivestä. Lihakset ovat niin kipeät että vähänkään kovemmat otteet hieroessa tai vaikka sormella tökkääminen saa varpaat kipristymään kivusta.
Koulussa terkkari ja nykyään lääkärit sanovat aina että venyttele, liiku, joogaa, istu suorassa, vältä istumista... Tätä on jatkunut nyt 15-vuotta. Menisin yksityiselle, mutta olen vielä vuoden verran köyhä opiskelija..
Mitään vinkkejä? Samanlaisia kokemuksia? Tässä vaiheesaa olen valmis hieromaan sammakonkutua selkääni ja tanssimaan alasti täysikuun valossa.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Sammankonkuturituaali kokeiluun!
Video varmaan sit kans? :D AP
Onko skolioosia? Raajoissa pituuseroa?
Oletko luonnostaan notkea? Nivelten yliliikkuvuutta? Silloin voisi tuolla kyseeseen myös sidekudossairaus. Silloin lihakset joutuvat tekemään kovasti töitä pitääkseen yllä asentoa joka taas johtaa niiden kipuun ja jäykkyyteen.
Muistathan pitää hartoita alhaalla etkä jännityksessä? Itse huomasin joskus miten pidän hartoita melkein koko ajan "korvissa", nyt kun osaan pitää huomaamattakin rentona niin ei ole hartiaseutu niin jumissa.
Skolioosi? Itsellä on synnynnäinen vika nikamissa, ovat liian pehmeää tavaraa, voivat murtua helposti ja saan esim. välilevyn pullistumia vähän väliä. Mun siskoilla on sama homma ja äidiltä napattiin tämä ominaisuus. Oletko kokeillu esim. joogaa tai hengitysharjoitteita? Jos on lihasten jännitystilasta kyse niin voisi ehkä olla apua niistä?
lue tämä opinnäytetyö. Voisit hyötyä kunnon fysioterapeutin jumppaohjeista. Käy ensin yths tai terveyskeskuslääkäriltä lähete, ei kallista julkisella tuo fysio.
Vierailija kirjoitti:
lue tämä opinnäytetyö. Voisit hyötyä kunnon fysioterapeutin jumppaohjeista. Käy ensin yths tai terveyskeskuslääkäriltä lähete, ei kallista julkisella tuo fysio.
Siis tämä https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/3920/opinnaytetyo.pdf?seq…
Tuo ylöspäin kurottaessa oleva kipu voisi olla tos-syndroomaan viittaavaa, googlaa oireet.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylöspäin kurottaessa oleva kipu voisi olla tos-syndroomaan viittaavaa, googlaa oireet.
Taikka sitten vain jännitysniska https://www.anxietycentre.com/anxiety/symptoms/neck-tension.shtml
Sammankonkuturituaali kokeiluun!