Riita matkasta - virheellinen tilinumero
Olemme menossa matkalle tuttavapariskunnan kanssa. Tuttava tilasi matkan, ja lupasimme maksaa tietysti puoliksi (koska meitä on siis 2 + 2). Tämä laittoi minulle tilinumeron, johon maksoin oikean summan.
Rahoja ei ilmeisesti ole kuulunut, joten tarkistin vielä verkkopankistani, että kyllä - mä olen maksanut sen. Ja oikeaan tilinumeroon, jonka hän antoi ja laitoin print screeninkin. Nyt on ilmeisesti käynyt niin, että hän on lähettänyt minulle väärän tilinumeron, kenties kirjoitusvirhe(?), eli rahani on mennyt hukkaan. Summa on n. 100 euroa. Tuttavani myönsi, että tilinumerossa oli yksi numero väärin, mutta vaatii silti minua maksamaan.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Tarjouduin maksamaan vielä n. 50 euroa, jotta "molemmat" kärsisimme tappiota, eli minä saisin ekstalaskun, mutta hän "menettäisi", mutta tämä ei kelvannut. Vaatii minua ottamaan yhteyttä pankkiin, jotta saamme selville, kenelle se alkuperäinen raha meni, ja vaatimaan sitä häneltä takaisin. Onko tuollainen edes mahdollista? Kertooko pankit tosta noin vaan, kenen tilinumerolle olen maksanut ja voinko vaatia sitä takasin? Jotenkin ei 100 euron takia jaksaisi alkaa setvimään asiaa, vaikka summa tietysti on iso. En vaan tiedä, onko tarpeeksi iso, jos tämä selvitys ei tapahdu helposti.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
ei iban-muotoinen tilinumero mene tarkistuksesta läpi jos on yhden numeron virhe
Yksityishenkilölle rahoja siirrettäessä verkkopankit vaativat yleensä myös kirjoittamaan tilinomistajan nimen joten on helppo osoittaa että raha on mennyt väärälle henkilölle vaikka tuon väärän numeron mukainen tili olisikin jostain syystä ollut olemassa.
Mistä voit AP tietää, onko rahat menneetkin oikealle tilille ja sulta vaan pyydetään toista ekstrasatasta, jos ystäväsi tietää, että sun asenne on "en mä jaksa selvittää asiaa, maksan mieluummin ekstraa". :D
Pyydä pankilta rahat takaisin. On myös minulle joskus käynyt ja onnistuu helposti. Vastuu on sillä henkilöllä, joka virheellisesti on rahat saanut jos hän on niitä mennyt käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
ei iban-muotoinen tilinumero mene tarkistuksesta läpi jos on yhden numeron virhe
En olisi tästä ihan 100% varma. Itse olen onnistunut maksamaan väärälle tilille kun kaksi numeroa vaihtoi paikkaa ja maksu meni läpi. Tilinumerossa on tarkastusnumero oikeellisuuden tarkastamiseksi mutta en tosiaan olisi varma tuosta yhden numeron virheellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Ei kuitenkaan ihan näin. Yksi numero jos on väärin, niin ei mene todennäköisesti läpi. Mutta jos kaksi tai useampia nimeroita on väärin, niin hyvinkin voi tarkissumma täsmätä ja läpi menee.
Minä juuri viime syksynä siirsin rahaa väärälle tilille kun mobiilipankin maksupohjissa olikin vanha tilinumero enkä tarkistanut asiaa erikseen. Huomasin sen sitten kyllä parin päivän päästä mutta en ehtinyt edes olemaan pankkiin yhteydessä kun rahat palautuivat pankin kautta. En usko että ne voi mennä väärälle tilille kun siinä on tilinumeron lisäksi se nimi vaan eikö ne jää johonkin pankin järjestelmään pyörimään kun eivät löydä perille.
Ainakin väärille tileille menee maksuja. Joten joku mahdollisuus siinä on.
Suurempi todennäköisyys on, että "ystävä" haluaa maksattaa koko matkan toisella. Normaalia olisi alkaa selvittämään maksettujen rahojen kohtaloa yhdessä, eikä heti vaatia uutta maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Ei kuitenkaan ihan näin. Yksi numero jos on väärin, niin ei mene todennäköisesti läpi. Mutta jos kaksi tai useampia nimeroita on väärin, niin hyvinkin voi tarkissumma täsmätä ja läpi menee.
Jos yksi numero on väärin, ei mene läpi, piste.
AP.lla elämänhallinta kateissa?
Jos ei tollasta asiaa osaa hoitaa pankkiin.
Joillekin satanen on iso raha. 600mk.
Suurimmalle osalle kansasta, /Monelle päivän palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi tästä ihan 100% varma. Itse olen onnistunut maksamaan väärälle tilille kun kaksi numeroa vaihtoi paikkaa ja maksu meni läpi. Tilinumerossa on tarkastusnumero oikeellisuuden tarkastamiseksi mutta en tosiaan olisi varma tuosta yhden numeron virheellisyydestä.
Epävarmuutesi johtunee siitä ettet tiedä miten tarkistussummalasketaan. Minä tiedän, ja myös sen ettei mikään luku X, X0, X00, X000 jne ole jaollinen 97:llä, ja koska näin ei ole tarkistussumma muuttuu jos yksi numero muuttuu.
Suomessa enemmistö saa vähemmän rahaa kuussa tilille kuin 2100€.
Täällä taas avmammojen kelatuet pyörii joten satanen sinne tai tänne ei tunnu missään.
Ai satasen takia et viitsi soittaa pankkiin??
Näin.