Kun ostan lampun varjostimen, ts.lampun, mistä tiedän sopiiko se kytkentä mun kotiin ???
Meillä on katossa sellaiset pienet / kapeat pistorasiat, ja useassa myytävässä lampussa on vielä iso pistoke.
Mistä Mä tiedän minkä Mä sit ostan? Jos tykkään varjostimesta niin saako lampun johtoja jostain? Mite Mä tän hoidan???
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Jos kyteket maadoituksen runkoon, siitä valaisimesta voi saada sähköiskun. Kyllä täytyy tietää mitä tekee. Jos ei tiedä, ei saa tehdä.
Se maajohto kytketään runkoon. Ja nimenomaan siksi, että et saisi siitä lampusta sähköiskua. Rungon tai laitteen kuoren maadoituksen tarkoitus on laukaista varoke (= polttaa sulake), jos jännite jostain syystä (eristevika, vaihejohdon irtoaminen, tms) pääsee runkoon eli kosketeltaviin osiin.
Mihinkähän tuon aiemman kommentin kirjoittaja on mahtanut kytkeä maajohdon? Voi olla hengenlähtö lähellä. Suosittelen kiireesti kutsumaan sähkärin tsekkaamaan kytkennät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyteket maadoituksen runkoon, siitä valaisimesta voi saada sähköiskun. Kyllä täytyy tietää mitä tekee. Jos ei tiedä, ei saa tehdä.
Se maajohto kytketään runkoon. Ja nimenomaan siksi, että et saisi siitä lampusta sähköiskua. Rungon tai laitteen kuoren maadoituksen tarkoitus on laukaista varoke (= polttaa sulake), jos jännite jostain syystä (eristevika, vaihejohdon irtoaminen, tms) pääsee runkoon eli kosketeltaviin osiin.
Mihinkähän tuon aiemman kommentin kirjoittaja on mahtanut kytkeä maajohdon? Voi olla hengenlähtö lähellä. Suosittelen kiireesti kutsumaan sähkärin tsekkaamaan kytkennät.
Tämä
Ei kannata yhdistellä mitään johtoja, jos ei varmasti tiedä, mitä on tekemässä. Tuo väri värinn on hyvin karkea nyrkkisääntö, joka voi pitää paikkansa tai sitten ei.
Erivärisiä johtoja voi yhdistää, mutta pitää ehdottamasti tietää, mitä tekee. Erivärisiä johtoja joutuu yhdistelemään etenkin silloin kun asunto on vedetty vanhan värijärjestelmän mukaisilla johdoilla ja tehdään lisäasennuksia tai kytketään uusi lamppu, jossa on nykyvärijärjestelmän johdot.
Ei kukaan sähkäri luota väreihin. Jotain väreistä voi arvailla, mutta niihin ei voi luottaa. Silloin kun teen uudisasennusta, väreistä on apua ja noudatan tietenkin niitä. Mutta kun tutkin ja muutan vanhaa asennusta, niin siellä voi olla ihan mitä vaan. Varmistan aina mittaamalla, että mikä johto on mikäkin.
Ja asennuksen lopuksi varmistetaan mittaamalla, että kaikki on ok. Harvalla ti-miehellä riittää taito tähän. varmistukseen.