~~Tammenterhojen TORSTAI 11.05.2006~~
Jaiks, sekoilin tossa nimessä joten tässä uus pino oikealla viikonpäivällä :)
Kommentit (28)
Kamala oli aamulla herätä kun näin yöllä unta että vuoto alkoi oikein kunnolla.........aamulla piti hetken aikaa herätessä miettiä että onko kaikki ihan hyvin. Hui ku jotku unet on niin todentuntuisia:(
No mutta kaikki ennallaan masuasukilla, oireet ainakin pysyneet annallaan, taas tuntuu sellainen etova olo...pitäis varmaan syödä jotain jos se vaikka johtuisi siitä...
Mutta jatketaan tästä taas ja palaillaan:)
Oikein mukavaa torstaita kaikille tammenterhoille!!
Aurinkoista päivää!!!
Kirjarinki kuulostaa kivalta. Jos käy niin kuin esikoisen kanssa, mulla on monta yötä aikaa lukea kirjoja!!!
Suosittelen lämpimästi lapsi aiheista kirjaa (lapset tosin " sivuosassa" ) Kate Reddy - täydellä teholla yötä päivää, kirjoittaja on Allison Pearson. Erittäin hyvä, kätevästi myös erittäin pätkissä luettava kirja.
Kyllä nimittäin on virkeä olo, menin eilen ysiltä jo sänkyyn ja joskus puol kymmenen kannoin neitin omaan sänkyyn ja sammuin kuin sauna lyhty. Taisi vähän verottaa edellinen paniikki yö (en juuri nukkunut). Nyt neiti lähti mummolaan päiväksi ja mie aion rueta siivoamaan keittiö komeroita ja sitten lähden ah niin ihanaa kivenkeruuta harrastamaan. =) Onneksi ei taida olla ihan niin kuuma päivä tiedossa kun on parina ollut.
Oma napaa kolottaa, koko ajan on sellainen tuntemus masussa, en tiedä mitä tuosta pitäisi päätellä, mutta niin kauan kun verta ei solkenaan tule niin positiivisin mielin ollaan. Vielä on sellainen takapiru olkapäällä, mutta eilinen ultra onneksi vei toisen huolen pois. Kerroin eilen siskolleni raskaudesta. Nyt pari kaveriani ja siskoni tietää + kaikki jotka hokaavat että en ravaa enää tupakalla joka välissä =)
Kuinkas muiden tupakan poltto? Tupakoitteko raskausaikana? (Tarkoitukseni ei ole syyllistää ketään!!!!!) Itse polttelin esikoista odottaessani noin askin, koko raskauden aikana. Tulin siihen lopputulokseen, että parempi " rentouttaa" itseään yhdellä savukkeella kerran kuussa, kuin olla verenpaineet korkealla. Tiedän yhden ihmisen joka on jo yli puolen välin raskaudessaan ja polttaa askin päivässä.
Nyt olen ollut polttamatta, siitä lähtien kun testi plussaa näytti, paitsi eilen ennen ultraa vetäisin yhden paniikki tupakan. =) Mutta nyt alkaa taas raitis elämä.
Kuinkas Peppina (hitto minä olen huono noissa nikeissä, anteeksi taas jos meni vääri) asettuiko tuhru? Toivottavasti!!!!!
Nyt pitää ottaa luuttu kauniiseen käteen ja rueta hommiin!
-E-
Menin luopumaan täkistä kun ajattelin että kesähän tässä on jo ja sit palelin yöllä enkä saanu nukuttua, mut en jaksanu kaapista nousta ottamaan sitä täkkiä.No kaipa tää tästä, piristyn varmasti päivän edetessä.
Oli muuten taas jomottelua aamulla.Onneks se ei kauaa kestä, ei ehkä edes minuuttia..laitan aina kädet vatsan päälle ja jotain höpöttelen niin ohi menee:)
Mä syön kanssa niitä multitabs 2+ tabletteja. Vihaan kaikkien tablettien nielemistä, mutta kyllä ne alas tän asian takia menee:)
Joku kyseli light-tuotteista.Voihan niistä makeutusaineista tosiaankin olla montaa mieltä ja on monenlaista tutkimusta. Me koitetaan parhaamme mukaan välttää kaikkia lisä- ja säilöntäaineita ja itselleni kyllä aspartaami kuuluu ehdottomasti kieltolistalle. On sen verran tutkimusta kuitenkin aivokasvaimista ja muusta. Mitään light tuotteita en kaipaa, koska en juo limua ja kevytjugurteissa on myös liivatetta, jota en myöskään syö, joten mun on sitä helppo välttääkin. Ainut mikä välillä harmittaa että monissa purukumeissa ja yhessä hyvässä mehussa on aspartaamia tai asesulfaatti K:ta. Meillä ostetaan ruuat luomuruokapiiristä ja se mitä kaupasta tarttee niin yritetään kans ostaa luomua. Onhan se kalliimpaa, mutta mun ja miehen perheissä luomuruokaa on syöty aina (siis siitä lähtien kun sitä on ollu saatavilla), joten en oo ikinä tottunukaan ostamaan " tavallista" maitoa ym, niin ei oo oikein mihin verrata. Mut mun mielestä toi aspartaamijuttukin on pitkälle sellanen uskon asia. Ei ne kaikki tutkimukset sen vaaroista oo mitenkään kauheen päteviä tieteellisesti . Jokainen syököön mitä haluaa.Meillä nyt vaan ollaan tosi tarkkoja.
Mua kanssa on väsyttäny tosi paljon. Onneks tuntuu että tällä viikolla ei enää niin paljon kun viime viikolla heti plussaamisen jälkeen. Oon jopa pärjänny ilman päiväunia muutamana päivänä;)
Ja kauhee nälkä on koko ajan. Jostain 90-luvun vauvakirjasta luin, että näin alussa ei elimistö tartte kun yhen maitolasillisen ekstraa. Ei kyllä pidä mulla paikkaansa:) Syön ihan hirveesti tai siis pieniä annoksia mutta niitä tosi paljon. Onneks ei oo vielä tarvinnu yöllä nousta syömään:)
Huh, pesin tossa aamusella kaikki pyykkikorin pohjalle jääneet käsinpesua vaativat vaatteet.Oli aika urakka ja kylpyhuone lainehtii...pitää vissiin lähtee sitä siivoomaan ja sit yliopistolle.
Ja Peppinalle on peukut pystyssä että se tuhru siitä asettuu ja kaikki on masussa hyvin!!!
Vasta jännityksellä odottelen josko masussa joku kasvaisi mutta oli pakko kirjoittaa noista kirjoista.
Danielle Steelin kaikki kirjat hipoo jossain kohtaa odotusta ja synnytystä.Ja on tosi kivaa luettavaa.rakkautta ja raskauksia=0)Taitaa juontaa siitä että on muistaakseni ainakin 9:n lapsen äiti...
Ja jos asia tietoa haluaa ja mielettömän hyviä kuvia suosittelen Lennart Nilssonin syntyy uusi ihminen!!!Siitä saa todella hyvän käsityksen mitä massussa tapahtuu missäkin vaiheessa!!
Anteeksi ennenaikainen tungettelu=)mutta ehkä pääsen oikeasti vielä mukaan*toivoo*
L+5
uusi ilmottautuu- olen tähän asti vain lueskellut muiden kirjoituksia. onko täällä kaikki muut kotona ? itse olen töissä mutta kirjoittelen kun sellainen rako tulee.
'
nyt on menossa 5.viikko, tarkemmin 5+4..varasin ultran jo ensi viikolla, 6+4 -päivälle- toivottavasti ei ole liian aikaisin- mitä mieltä olette ? minulle tämä on toinen raskaus, ja haluamme varmistaa että lähtökohtaisesti kaikki ok. myös mahdollisuus kaksosraskaudesta kauhistuttaa (suvussa on sitä) joten en tiedä mite teemme jos siellä näkyy enemmän kuin yksi sikiö. vaikea paikka.
onko muilla kovaa väsymystä ? minä menin eilen illalla klo 22 nukkumaan, en yksinkertaisesti jaksanut valvoa pidempään. iltaisin sängyssä on monena iltana sattunut vatsaan- näinpä viime yönä unta siitä, että sain keskenmenon- aamulla olin ihan paniikissa, että tuleeko verta. no, onneksi kaikki " ennallaan" ja hyvä merkki oli se, ettei enää aamulattet maistu meikäläiselle, vaikka vielä 2 viikkoa sitten en saanut lähdettyä töihin ennen kuin sain sellaisen napaani..eli se on aika selvä merkki että jotain tapahtuu.
kirjapiiri on hyvä idea--itse olen-hullua kyllä- kiinnsotunut adoptiosta, kansainvälisestä- ja tilasin amazonista muutaman asiasta ketovan kirjan 8enkö ole vähän ristiriitainen kun luen adoptiokertomuksia ja odotan itse lasta...)--mutta toinen oli tosikertomus brittipariskunnasta joka on adoptoinut 2 tyttöä, kertoo hyvin ko. yhteiskunnasta ja adoptioon ja lapsien saamiseen liittyvistä yhtsikunnallisista ongelmista noin ylipäänäsä- toinen kirja kertoo siitä, miten suhtautua adoptoituun lapseen ja millaisia haasteita he kokevat elämässään. vaikka adoptio ei ole nyt meille (enää) ajankohtainen, koen, että noista kirjoista saa paljon hyvää yleissisivstävää tieoa yhteiskunnista ja myös itselle hyvää tietoa ihan lapsuuden avarhaisajan tunnekehityksestä..
no joo, nyt töitten ääreen ! mukavaa torstaita kaikille.
Viikkoja minulla tänään vissiin 6+1 ja sain jopa aikaiseksi soitettua neuvolaan. Hyvin olen muutoin voinut, mutta pahoinvointi senkun pahenee. Oksentanut en ole vieläkään, mutta tänä aamuna se oli jo lähellä. Nyt pahoinvointi selvästi ajoittuu aamuun, kun alkuun se oli sellaista kokopäiväistä.
Mahaa edelleen nipistelee ja vihloo ajoittain. Eilen varsinkin oikealta puolelta ja olinkin jo varma, että tämä on kohdun ulkopuolinen raskaus, kunnes vaiva helpotti :)
Onko kenelläkään muulla rinnat niin kipeät, että asennon vaihtaminen yöllä on vaikeaa? Mahallaan ei voi kuvitellakaan nukkuvansa, selällään on paras.
Edelleenkään en tunnista minkäänlaista ylimääräistä väsymystä. Päinvastoin oloni on vallan virkeä.
Lukupiiri on ihan hyvä idea. Luen paljon kirjoja, mutta vähemmän kyllä vauvoihin/lapsiin liittyvää kirjallisuutta. Mutta pari raskauteen ja vauvaan + parisuhteeseen viittaavaa kirjaa olis tässä; Hanne-Vibeke Holst: " Theresen valinnat" sekä " Tosielämää" . Ensimmäinen kertoo Theresen raskausajasta (höystettynä jännityksellä sekä vakiintumisahdistuksella) ja toinen saman ihmisen elämästä synnytyksen jälkeen. Siis kevyttä hömppää!
Mutta aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
Leppis06; huomasin myös saman, että rinnakkain samalla viivalla tammikuuta -07 odotellaan :) Kiva homma!
Ja tupakoinnista vielä; olen nyt ollut polttamatta tasan viikon ja yhden päivän eli heti plussaamisesta lähtien. Eikä ole edes tehnyt tiukkaa. Mitäpä sitä ei tekisi masuasukin puolesta. Olen kyllä harkinnut lopettamista jo kauan ja olenkin sanonut, että sitten kun raskaaksi tulen, on tarpeeksi motivaatiota siihen hommaan.
Mieskin lupasi lopettaa ennen ku vauva syntyy :)
Tosta tupakoinnista...
Mä polttelin vielä viime viikonloppuun saakka ku jotenkin ei uskonu todeksi että odottaa ja oli hirveä stressi siitä että onko se muka ollenkaan totta. Nyt olen ollut tämän viikon polttamatta, mutta olen ajatellut että jos kesällä silloin tällöin tekee mieli polttaa yksi savuke niin en siitä sen kummemmin stressaa. Kuitenkin tulee varmaan käytyä kavereiden kanssa terassilla ja kun ne taitaa kaikki polttaa niin helposti iskee kiusaus...
Mutta voihan se olla (ja toivottavasti onkin) että ei edes tee mieli polttaa kun tietää miten haitallista se tuolle masuasukille on.
Joku kyseli että onko täällä kaikki kotona olevia, niin minä ainakin olen kyllä töissä, nyt vaan muutaman päivän ajan sairaslomalla niin sen takia on enemmänkin aikaa pyöriä täällä.
Tännekään ei kuulu ihmeempiä. Normaalia lievää etomista; toivottavasti pysyy sellaisena, ettei ala oksettamaan. Se on ilkeetä. Väsyttää koko ajan.
Kirjarinki ois kiva, jos vaan kerkeis lukemaan. Ei paljoo jää omaa aikaa töiden jälkeen illalla. Lapsi kun saadaan nukkumaan, niin pikkuisen kerkee hengähtämään ja sit pitääkin ite mennä nukkumaan. Mutta hengessä mukana ja kurkkaan, mitä kirjoja työ suosittelette. Mie voin suositella Diana Gabaldonin sarjaa Clairen ja Jamien seikkailuista. Erittäin hyvin kirjoitettu sarja, mutta enpäs nyt muista yhdenkään kirjan nimeä... Siinä on paljon rakkautta ja intohimoa, muttei ehkä vauvajuttuja kauheesti.
Töistä pikaisesti...
T: Monttu
Aamu alkoi erittäin huonosti, vessa käynnin yhteydessä kauhukseni huomasin et se eilinen tuhruilu oli vaihtunut veriseen vuotoon!!! No äkkiä soittamaan neuvolaan, oon saanut ohjeistuksen et jos vähänkin vuotoa niin pitää ilmotella ku on munatorviraskaus takana. No päivystykseen täti mut passitti, siellä mua makuutetiin puoltoista tuntia ennen kuin pääsin lääkärille, ai niin ekaks ne teki raskaustestin, yllätys yllätys oli positiivinen!! No lääkäri teki sisätutkimuksen, en tiiä oliko siitä mitään hyötyä, kokeili kai et aristaako munatorvet, no ei onneks aristanut. Maanantaille sain sit ultra-ajan, jollei sitä ennen vuoto käy runsaammaks kuin normaali kuukautivuoto tai et tulee äkillisesti tosi kipeeksi, niin sit pitää lähtee lekurille. Siis tää on niin epistä, voiko olla näin pirun huono tuuri et tulis kaks keskenmenoa peräkkäin!!? Tää on aivan hirveetä...
Voi itku!! Peloissani luin kertomustasi. Hyvä kuitenkin että raskaustesti näytti plussaa, hormonituotanto on selvästi käynnissä. En tiedä mitä kaikkia syitä tuollaiselle voi olla, mutta toivotaan että se on todella joku muu kuin keskenmeno. Täällä kädet ristissä puolestasi. Jaksamista näinä piinapäivinä ((((voimahali))))
/hilja
Täällähän on porukka aktiivisesti kirjoitellut. Kiva, että meitä alkaa olla iso porukka kasassa, ja lisää varmasti vielä tulee.
Peppiinalle suuren suuret voimahalukset! Tiedän miten pelottavalle nyt tuntuu, toivottavasti ultrassa selviää että pikkuinen on kuitenkin kyydissä. Itse koin alkuraskauden km:n viime elokuussa. Ensin tuli yhden päivän tuhrua ja seuraavana ihan verta ja kivut oli kovat. Onko sulla mitään kipuja? Jos ei, niin sit vaikuttais ihan hyvältä. Nämä tapaukset aina sykähdyttää, varsinkin nyt kun sitä pelkää omalle kohdalleenkin.
Mulla ei edelleenkään ole mitään oireita. Ainut on sellainen uupunut olo. Yöunet on pidentyneet, mut ilmanpäivänokosia pärjää. Esikoisesta oli ihan totaalinen väsymys, ilman päiväunia ei pärjännyt mitenkään. Sitä ultraa olen alknut sittenkin miettimään. Jos menis sittenkin, kun näin vähän oireitakaan.... Tosin tässä ollaan just Kreikkaan lähdössä, on juhlia ja reissuja muutenkin lähiaikoina paljon, että on tuo rahapuoli aika tiukilla...
Noista kirjoista... Ei pahemmin ole tullut vauva-aiheisia luettua. Anna-Leena Härkösen Heikosti positiivinen oli ihan luettava. Samoin siitä se elokuva Onnen varjot, tosin oli aika ankea jotenkin. Vauva-lehdessä mun mielestä paljon odotus ja synnytys juttuja, niitä lainalin esikoisen odotusaikana isot pinot.
itselläni oli edellisessä raskaudessa suuri verenvuoto rv.14, joka ilmeisesti oli päättynyt kaksoisraskaus, ainakin yksi oli jäljellä joka sit syntyi rv 40 =)
Täällä olo on vielä mitä mainioin, jos syömisestä pääsee kulumaan kauan ja kerkee verensokeri laskea, tulee huono olo ja välillä silmissä voi musteta, eipä juuri muuta. Rinnoissakaan ei tunnu mitään, eli raskaus tuntuu vähintään epätodennäköiseltä. No pianhan maha alkaa näkyä, edellisen kerran näkyi jo v. 12 eikä tavalliset housut mahtuneet jalkoihin.
Jaloissa vipeltää 1 ja 3 vuotiaat, 9 ja 11 vuotiaat ovat vielä koulussa. Menoa riittää ja vaikka väsymystä pukkaa, ei kyllä hetkeäkään saa levättyä.
No ei tänne lepäämään tultu =)
Nenn rv. 6+5
Nelly ilmoittautuu koulun penkiltä palanneena. Peppiinalle ensin hirmusti paljon voimia ja liimaa. Toivottavasti saadaan pitää teidät mukana terhoissa.
Itsellä ei edelleenkään oireita. Vatsa tuntuu vaan " oudolta" . Eikä olisi kyllä tilaakaan koville oireille, sillä hommaa olis ihan liiankin kanssa. Mulla kans on sellainen tilanne, että olis ihanaa joskus ottaa kirja kainaloon ja uppoutua mukaansatempaavaan romaaniin. Totuus on kuitenkin, että koskaan ei (muka) ehdi. Lapset harrastuksineen, omat harrastukset, mies, koira, koti, koulu, yritys, jne,jne... on vähän täynnä tämä kalenteri =)
Nyt pitäis alkaa kakkupohjia leipomaan huomisia 5v-synttäreitä varten. Ja sitten siivoamaan samasta syystä...
Kuulumisiin!
Minäkin voisin vähän esittäytyä. Kun porukkaa en tunne ollenkaan, sillä en ole hetkeen näillä sivuilla pörräillyt. Minun perheeseen kuuluu siis mies, kaksi lasta (tyttö ja poika) ja 2 koiraa. Ajateltiin miehen kanssa tietyistä syistä, että yritetään tällä kertaa vain huhtikuun kierrosta vauvaa ja jos tärppää, hyvä, mutta jos ei niin sitten odotetaan myöhempää ajankohtaa. Ja tänään sitten plussasin. Tämä on mun syntymäpäivälahja. Mies on matkoilla pari viikkoa. Voi tätä onnea! =)
Tsemppiä kaikille raskauteen ja Peppinalle erityis tsempit, että kaikki olisi hyvin.
Kaikki toivotaan kovasti että pikkunen pysyis kyydissä. Varmasti tuntuu pitkältä odottaa ultraa, mutta onneksi ainakin testi oli positiivinen. Pitää koittaa ajatella että on vain todella pieni todennäköisyys kahdelle perättäiselle keskenmenolle. Tulethan kertomaan vimeistään ultran jälkeen kuulumiset?! Olet ajatuksissa.
Oma napa: tänään on ollu kunnon kuvotusta. Äsken olin tentissä ja vaan tärisin ja hikoilin ennen sitä,kaverit ihmetteli et mikäs on kun näytät vähän huonovointiselta...yks söi jätskiä ja mun oli pakko lähtee ku teki niin pahaa se sen jäätelö:)Oli pakko tentaattorillen sanoo että saattaa tulla vessareissu kesken tentin, mut kunnialla selvisin kuitenkin. Jotenki helpotti kun piti keskittyä siihen tenttiin. Oon koittanu syödäkin mut ei oo ihan kauheesti auttanu ja silti tuntuu et nälkä ois taas jo.
No eiköhän se tästä (tai sit vaan pahenee....)
Vuoto vaan yltyy ja tulee hyytymiä, pitäs vissiin tohtorille mennä, mut aattelin venyttää huomiseen ku ei kerran mitään kipuja ole. Migreenikin iski päälle ku on ollut syömättä koko päivän ja itkenyt koko ajan, paska fiilis, mut kiitti kaikille lohdutuksista!!!
Hei.
Eilen uskalsin vihdoin testata, ja plussaa näytti testi heti.
Takana yli 2 v yritystä, keskenmeno ja jos jonkilaista lapsettomuushoitoa. Nyt kuitenkin luomuplussa, rv 5+1.
Kahden viikon päähän mulla menee eka ultraus, jännittää tosi paljon jo valmiiksi että onkohan kaikki kunnossa. Kohdunulkoinen/tuulimuna kai ne suurimmat pelot on tässä vaiheessa.
Edellinen raskaus päättyi mulla rv 12, vaikka ultrassa sydän oli jo lyönyt. Eli taidan huokaista helpotuksesta vasta kun on yli 20 rv plakkarissa.
Niin kai se on kun on kokenu menetyksiä ja vuosien pettymyksiä, niin tähän plussaankin suhtautuu vielä hyvin harkitusti ettei päästäis toiveita liian korkealle. En oo ees vielä selvittäny laskettua aikaa, tammikuulle menee sen verran tiiän jos lapsi syntyy. (Plussanneiden lapsettomien palstalla ei oo tammivauvoille vielä uskallettu omaa pinoa laittaakaan..)
Iloitkaa kaikki te, jotka voitte odotuksesta meidänkin puolesta, jotka ei vielä uskalla.
Viikko kerrallaan, t. Aliina
Joo näyttää aivot alkavan pehmenemään nopeammin kuin olisin osannut arvata :p No mutta hyvää huomenta kaikille!
Tänne ei oikeastaan kummempaa. Tänään vähän kiire aamu joten en ehdi sen pidempään kirjoittamaan. Eilen tuli ensimmäistä kertaa ihan tyhjästä kauhea kiukkupuuska, piti möläytellä miehelle ikävästi ihan ilman syytä :/ Sanoinki kyllä että kumma kun pitää kiukutella vaikka itsekin tajuaa jo sillä hetkellä ettei ole pienintäkään syytä. Ärsytti vain niin kovasti :)
Nyt otetaan vastaan kivoja KIRJAVINKKEJÄ! Ihan odotukseen / vauvoihin liittyviä romaaneja tai jotain asiapohjasempaakin. Mitäs muuten tuumaisitte jos alkaisi pyörittää pientä lukupiiriä täällä, löytyykö innostusta? :)
EMMA04 onnittelut!! Hienoa että kaikki on kunnossa. Mullakin oli aluksi tuo että aloitin laskemaan 1+... ja luulin että mähän olen jo 6+ viikoilla. No, ei aikaakaan kun ollaan siellä.
No nyt pitää jo juosta. Hauskaa päivää koko jengille!!
/hilja