mies karppaa ja nyt tyttö 4v ei suostu syömään puuroa kun isinkään ei ole pakko
Kommentit (59)
Missään muualla maailmassa ei ole näin vahva pakko lasten aamupuuroon (ja iltapuuroon) kuin Suomessa. Huudellaan se vielä alas lasillisella kylmää maitoa (yyrgh) ni avot!
Syötkö sinä ap itsekin puuroa joka aamu?
Vähän epäilen, että et. Taidat mussuttaa leipää ja pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kyllä syön, olen syönyt lapsesta saakka. Joskus matkoilla ja juhlabrunsseilla skipannut. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kyllä syön, olen syönyt lapsesta saakka. Joskus matkoilla ja juhlabrunsseilla skipannut. -ap
Ja sun lapsen on ihan pakko sitä syödä myös, kun äiti tunkee väkisin suuhun...hohhoijaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika kokeilla jotain muuta? Lapset kyllästyvät helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko jo aihetta päästää irti tuosta pakkomielteestä? Tai anna ainakin lapsellesi mahdollisuus vaihtelevaan ruokaan.
Niin.ja jopa meidän teinit söivät niitä muffineita. Niihin ei tule sokeria lainkaan.
Puurojauhetta 2 desiä, 2 banaania, puoli desiä maitoa, 1 kananmuna, 40 g voita, 2 tl leivinjauhetta ja 1 tl kardemummaa.
Banaanin joukkoon kananmuna ja maito, sekoitetaan, ei vatkata. Kuivat aineet yhteen ja banaani-kananmuna-maitoseoksen sekaan, sekoitus ja lopuksi sulatettu voi. Sekoitetaan, ei vatkata.
200 astetta ja paisto 20 min.
Nämä kun tekee jo edellisiltana, niin saa aamulla suoraan tarjota. Lapselle vaihtelua iänikuiseen puuroon ja itselle myös.
Seuraavaksi aion testata kaurahiutaleilla ja marjoilla.
Nyt teet lapselle selväksi että sinä olet se aikuinen joka määrää. Aikuiset tietävät mikä on lapselle hyväksi. Jos isillä on eri safkat, niin isi voi niin tehdä, koska isi on aikuinen. Aikuisilla on omat juomatkin jotka on lapsilta kielletty. Aikuisilla voi siis olla omat ruokavaliot, joista lapsen vatsa kärsii mutta aikuinen voikin olla terveempi.
Lapselle voi tarjota puuron kanssa välillä marjasoppaa, jos nyt on tarjottu maidon kanssa. Itse en saisi puuroa alas maidon kanssa. Yritin monta vuotta kun olin "köyhä opiskelija" kunnes sopat löytyivät.
Vierailija kirjoitti:
Nyt teet lapselle selväksi että sinä olet se aikuinen joka määrää. Aikuiset tietävät mikä on lapselle hyväksi. Jos isillä on eri safkat, niin isi voi niin tehdä, koska isi on aikuinen. Aikuisilla on omat juomatkin jotka on lapsilta kielletty. Aikuisilla voi siis olla omat ruokavaliot, joista lapsen vatsa kärsii mutta aikuinen voikin olla terveempi.
Lapselle voi tarjota puuron kanssa välillä marjasoppaa, jos nyt on tarjottu maidon kanssa. Itse en saisi puuroa alas maidon kanssa. Yritin monta vuotta kun olin "köyhä opiskelija" kunnes sopat löytyivät.
Aikuinen tietty määrää. Aikuinen voi myös tarjota muuta kuin puuroa.
Puuroonkin voi tehdä vaihtelua. Riisipuuroa, mannapuuroa, helmipuuroa. Siihen lukemattomat vaihtelut nesteistä kasvijuomiin. Päälle mahdollisuudet marjoista, hedelmistä ja pähkinöistä. Puuro ei ole tylsä ruoka.
Muita hyviä vaihtoehtoja on just noi muffinssit (suolasena ja makeana), jugurtit, rahkat, munakkaat, pannarit. Ja nykyään on sokeroimattomia vaihtoehtoja muro- ja mysliosastolla. Tai no paras mysli mitä olen löytänyt on kellogsilta, joka on makeutettu taatelitahnalla. Ei sitäkään liikaa, mutta ennemmin niin, kuin pelkällä sokerilla.
Ja lapselle pitää selittää, ettei kaikki aikuisten jutut ole lasten juttuja. Mutta voit myös itse tehdä asenteellesi jotain muutosta, koska puurolle on vaihtoehtoja.
Kasvava lapsi tarvitsee muutakin kuin puuroa.
Aliarvioit lastasi, ap. Lapsesi on fiksumpi kuin sinä, kun on hoksannut, että aamullahan vois syödä muutakin kuin iänikuista puuroa.
Ei muuta kuin aloittajakin alkaa opettelemaan tekemään ja syömään muitakin aamiaisvaihtoehtoja kuin puuroa. Tekisi varmaan mammalle itselleenkin hyvää vaihtelevaisuus.
Vai onko hän muutosvastainen puurofanaatikko?
Meillä ei mitään puuroja syödä. Tarjolla on maustamatonta jogurttia, rahkaa, hedelmiä, marjoja, täysjyvämysliä, lesemuffineita yms. Samoin iltapalalla. Ja koko perhe voidaan hyvin, energiaa riittää koko päiväksi. Muutenkin syödään paljon kasviksia, vihanneksia ja juureksia pääruuilla.
Puuro ei ole mikään välttämättömyys, vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein.
Mä tein puurojauheesta ja banaanista muffinsseja illalla aamua varten. Hyvin kelpasi muksulle.
Tarjoa vaikka turkkilaista jogurttia marjojen kanssa. On muuten hyvää, tykkään itsekin. Parempaa kuin sokerijogurtit ;)
Ei sen aamupalan tarvitse mitään puuroa olla ja lapsetkin kyllästyvät samoihin makuihin.