Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen apteekeista loppui migreenilääkkeet, miten tämä voi olla mahdollista 2010-luvulla?

migreenistä kärsivä hlö
03.12.2018 |

Lääketukussa ei ole täsmälääke sumatriptaania, kertoo apteekkihenkilökunta.

Yritetty 7 apteekkia Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa. Kaikki loppu.
Parin viikon päästä aikaisintaan tulee. Onneksi minulla on 2 tablettia jäljellä edellisestä paketista kohtausten varalta.

Todella "mukava uutinen" meille jotka kärsii migreenistä :-/

Nyt olisi hyvä saada noita tilattua jostain ulkomailta, useimmissa maissa ei tarvitse reseptiäkään vaan tabletit ja nenän kautta suikutettavat lääkkeet saa suoraan apteekin hyllystä. Suomi muita maita 10 vuotta jäljessä tässäkin asiassa.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinexin eli poskionteloille tarkoitettu lääkekin oli pitkään Suomessa ei saatavien listalla. Juuri pahimpaan poskiontelotulehdusaikaan.

Eikä Suomen apteekeilla ollut mitään korvaavaa tuotetta tuolle.

Nykyään flunssa- ja "naamaonteloavaus"lääke Duactistakin kiskotaan kolmisen kymppiä, eikä sillekään ole korvaajaa.

Onneksi kalliille allergialääke Aeriukselle on korvaavia tuotteita jotka maksavat vain noin kolmasosan siitä. Monet joutuu käyttää sitä siitepölyaikaan päivittäin.

Vierailija
22/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttämieni e-pillerien kohdalla myydään jatkuvasti ei oota. Normaalit menkat ovat sellaiset, etten sängystä pääse ylös, joten pillerit on pakko olla.

Suomessa e-pillerit maksaa noin kolme kymppiä  vain 3 kuukaudelta.

Ruotsissa samalla kolmella kymmenellä eurolla saa 12 kuukauden paketin.

Aika usein kuulee että vanhusten koko eläke menee täällä lääkkeisiin. Ihan käsittämätöntä. Ei ihme että vanhukset muuttavat Espanjaan ja Portugaliin jossa edulliset lääkkeet ruuan ja asumisen lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla migreenikohtaus saattaa kestää noin 2 vuorokautta jos en saa sumatriptaania ajoissa.

Vierailija
24/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän 20-25 kohtauslääkettä kuukaudessa ja ilman joudun sairaalaan. Heti kun kuulin että saattavat loppua hankin lääkäriltä reseptin toiseen triptaaniin ja käytän nyt sitä.

Vierailija
25/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuussakin oli sumatriptaanin saatavuusvaikeutta! Kolme kertaa vuoden sisään!!

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/laakkeiden-saatavuushairiot-pitaisi-…

Missä helvetin korvessa me asutaan kun noita ei saa tänne edes hevoskyydillä???

Miksi Ruotsissa ei ole saatavuusongelmaa, häh?

Kyse on ihan rahasta. Silloin kun on toimitusvaikeuksia, pystytään toimittamaan lääkkeitä rajallisesti mutta ei kaikille haluaville. Silloin lääketehtaat myyvät mieluiten niille isoimmille maille, koska niistä saadaan isoimmat voitot. Suomi on niin pieni markkina-alue, ettemme ole toimitusjärjestyksessä kovin korkealla.

Useita omassa työssäni tarvittavia lääkeaineita on vuosien varrella yksi kerrallaan lopetettu, sillä niissä on liian pieni menekki. Kyse ei ole siitä, etteikö näiden lääkeaineiden valmistaminen olisi voitollista liiketoimintaa - ne vain tuottavat liian vähän voittoa.

Vierailija
26/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttämieni e-pillerien kohdalla myydään jatkuvasti ei oota. Normaalit menkat ovat sellaiset, etten sängystä pääse ylös, joten pillerit on pakko olla.

Suomessa e-pillerit maksaa noin kolme kymppiä  vain 3 kuukaudelta.

Ruotsissa samalla kolmella kymmenellä eurolla saa 12 kuukauden paketin.

Aika usein kuulee että vanhusten koko eläke menee täällä lääkkeisiin. Ihan käsittämätöntä. Ei ihme että vanhukset muuttavat Espanjaan ja Portugaliin jossa edulliset lääkkeet ruuan ja asumisen lisäksi.

Minun kokemukseni mukaan ainakin käsikauppalääkkeet ovat melko saman hintaisia niin Suomessa kuin Ruotsissakin. Suomessa saa 400 mg ibuprofeenitabletteja 30 kpl noin neljällä eurolla, Ruotsissa 20 kpl maksaa 29 kr. Poikkeuksena närästyksen hoitoon käytetty omepratsoli, jota Suomessa saa ostaa vain korkeintaan 14 kpl 20 mg tabletteja ilman reseptiä. Ruotsissa taas myydään ilman reseptiä 28 tablettia paljon halvemmalla kuin Suomen pienin pakkaus. 

Olisikohan erona se, että Suomessa ei saa lääkekorvausta e-pillereistä, mikäli niitä ei ole tarkoitettu sairauden hoitoon?

Vierailija
27/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei helvetti taas. Sama juttu oli aika tasan vuosi sitten joulun alla. Metsästin paniikissa Sumatriptan 100mg monesta apteekista Helsingissä. Oli vielä kaiken lisäksi aaton aatto ja seuraavana päivänä työterveys kiinni. Onneksi sain lääkärin vielä puhelimitse kiinni, jotta pystyi määräämään minulle tuosta lääkkeestä 50mg versiota, jota apteekeista kuitenkin ¨löytyi.

Lääke oli pitkälle kesään loppu kaikista suomen apteekeista. Sitten sitä tuli pienemmällä pakkauskoolla myyntiin. Mulla tälläkin hetkellä migreeni neljättä päivää päällä. Lääkkeillä särky lakkaa, mutta kun vaikutusaika loppuu, alkaa särky uudelleen.

Vierailija
28/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ketogeeninen ruokavalio lopetti migreenit kokonaan. Viisi vuotta viimeisestä kohtauksesta. Kannattaa ainakin harkita tätä vaihtoehtoa.

Vierailija
29/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ubikinonia, 'kinoni on parempaa kuin mitkään lääkkeet, ja paljon halvempaa. 150-300 mg on oikea annoskoko migreenin hoitoon. Ei kest' kiittää.

Vierailija
30/68 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa jos joku saa apunsa ubikinonista tai ketoosista mutta se ei ole ratkaisu kaikkien migreeniin.Itselläni kumpikaan ei vaikuttanut mitenkään. Onhan ne kokeilun arvoisia mutta ei niitä kannata mainostaa että ne kaikilla toimisi ja että ne olisivat joku ihmelääke kaikille.

Itse käytin viimeyönä viimeisen migreenilääkkeen. Työterveydessä kehottavat syömään buranaa kunnes lääkepula helpottaa.  Täytyy varmaan katsoa neurologille aika. No eipä täydy miettiä että mihin ne veronpalautukset tuhlaa. Onneksi nyt on sellainen kausi että kohtauksia on vain viisi kuukaudessa. Pahimmillaan niitä on 15 kertaa kuussa eikä ne oikeasti lähde kuin ottamalla kohtauslääkkeen+ison annoksen särkylääkettä. 

Vierailija
31/68 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää ilman kolmiolääkkeitä ja hirveät vieroitusoireet? Tuon kyllä ansaitsee.

Toivottavasti sinä saat kolme päivää kestävän kivuliaan sairaskohtauksen, sen olisit itse ansainnut!

Vierailija
32/68 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ketogeeninen ruokavalio lopetti migreenit kokonaan. Viisi vuotta viimeisestä kohtauksesta. Kannattaa ainakin harkita tätä vaihtoehtoa.

Ei auta minun hormonaaliseen migreeniin, eikä minun jännityspäänsärkyyn.

Botoxi auttoi jännityspäänsärkyyn kun lihaksia lamautettiin ohimoista, mutta hormonaalinen on ja pysyy vaihdevuosiin saakka kuulemma. Siihen asti mennään sumatriptaaneilla.

Vierailija
33/68 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ubikinonia, 'kinoni on parempaa kuin mitkään lääkkeet, ja paljon halvempaa. 150-300 mg on oikea annoskoko migreenin hoitoon. Ei kest' kiittää.

Pitääkö tuo annos ottaa estävänä määränä joka päivä vai ainoastaan migreenipäivinä?

Vierailija
34/68 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikkaisitteko te apteekissa kävijät jos ja kun tätä tullut lisää? Ensi viikolla piti tulla. En viitsisi enää lähteä turhaan kuudenteen apteekkiin jonottelemaan ja ihmettelemään.

Vierailija
35/68 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elokuussakin oli sumatriptaanin saatavuusvaikeutta! Kolme kertaa vuoden sisään!!

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/laakkeiden-saatavuushairiot-pitaisi-…

Missä helvetin korvessa me asutaan kun noita ei saa tänne edes hevoskyydillä???

Miksi Ruotsissa ei ole saatavuusongelmaa, häh?

Kyse on ihan rahasta. Silloin kun on toimitusvaikeuksia, pystytään toimittamaan lääkkeitä rajallisesti mutta ei kaikille haluaville. Silloin lääketehtaat myyvät mieluiten niille isoimmille maille, koska niistä saadaan isoimmat voitot. Suomi on niin pieni markkina-alue, ettemme ole toimitusjärjestyksessä kovin korkealla.

Useita omassa työssäni tarvittavia lääkeaineita on vuosien varrella yksi kerrallaan lopetettu, sillä niissä on liian pieni menekki. Kyse ei ole siitä, etteikö näiden lääkeaineiden valmistaminen olisi voitollista liiketoimintaa - ne vain tuottavat liian vähän voittoa.

Lääkejättien johtajille miljardisakot  jos ei homma ala toimia.

Vierailija
36/68 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anafylaktiseen allergiakohtaukseen käytettävä Epipen-adrenaliiniruiskehan on myös ollut lopussa monta kertaa eri paikkakunnilla. Käsittämätöntä miten tälläiset hengen pelastavat tai välttämättömät lääkkeet voi Suomessa loppua. En myöskään muista, että aikaisemmin olisi näin usein puuttunut tärkeitä lääkkeitä. Nyt parin vuoden ajan ollut tälläistä.

Vierailija
37/68 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huikkaisitteko te apteekissa kävijät jos ja kun tätä tullut lisää? Ensi viikolla piti tulla. En viitsisi enää lähteä turhaan kuudenteen apteekkiin jonottelemaan ja ihmettelemään.

Mulle sanottiin että tilanteeseen tulossa helpotusta vasta ensi vuonna.

Vierailija
38/68 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna kävin, sanottiin että tulee vasta viikolla 2 eli tammikuussa 2019!!!

Vierailija
39/68 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että väki kantaa lääkkeitä ulkomailta ja ostaa netistä, kun Suomen lääkesaatavuustilanne on surkea.

Vierailija
40/68 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten nämä eivät ole Ruotsista tai Briteistä loppu? Vain Suomesta???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan