Työajan seuranta toimistotyössä! Minuutilleen?!
Kuinka tarkkaan teillä toimistotyössä olevilla raportoidaan työaikaa? Onko käytössä perinteinen kellokortti, joka leimataan töihin tultaessa ja sieltä lähdettäessä, vai vaatiiko työnantaja tarkempaa kirjanpitoa siitä, montako minuuttia tai tuntia mitäkin työtehtävää päivän aikana teet? Ainakin vissiin asiakkaalta laskutettavasta työstä pidetään tarkkaa kirjaa? Otatko silloin raportoinnissa huomioon esimerkiksi sen, jos vastaat lapsen puheluun kesken työpäivän vähentämällä kyseisen puhelun (tai puhelujen) ajan työajasta?
Olen korkeakouluopettaja ja meillä on tähän mennessä ollut erittäin vapaa työajan seuranta. Riittää että tehtävät tulee tehtyä. Edes leimausta ei ole vaadittu, sillä olemme vuosityöajassa. Nyt organisaatiomuutoksen myötä esimies tulee vaatimaan minuutin tarkkuudella raportointia eri työtehtävistä (mm. opetuksen suunnittelu, työryhmäkokoukset, oppilaiden arviointi ja palautteen anto). Kuulostaa aika pahalta, koska eihän kukaan pysty 100% antamaan joka minuutti, vaan väkisinkin työpäivän aikana tulee tyhjäkäyntiä. Ja miten raportoidaan raportointiin käytettävä aika? Kokemuksia?
Kommentit (18)
Se on ok. Meillä tehdään tuota, huomaa itsekin, kuinka turhaan käyttää aikaansa. Hyvä systeemi.
Taitaapa uudella pomolla olla "tuottavuusharha" ja koitetaan parantaa "tehokkuutta" tuolla kellokalleilulla. Luottamus alaisiin aika alhaalla. Aika-ajoin hetkellisesti tuollainen seuranta on tarpeen jotta tiedetään että no mistä se päivä oikein koostuu. Veikkaanpa että datan tuottamisella ja analysoinnilla hukataan enemmän aikaa kuin mitä sillä saadaan ulos.
Meillä tietenkin seurataan minuutin tarkkudella työpaikalla, koska liukumat. Mutta kotikonttorilla tehdessä ei voi seurantaa samalla tavalla tehdä.
Meillä on työajanseuranta (koska työaikalaki) mutta työnteon seuranta on aika vähäistä.
Olen kyllä ollut paikassa, jossa raportoitiin tekemiset vartin tarkkuudella, mutta se johtui pitkälle siitä, että laskutus perustui suoraan työhön.
Jep. Puolen tunnin tarkkuudella kirjataan. Hetki menee aikaa tottua.
Meillä on myös tehty ap tuota minuutilleen eri tehtäväluokkiin merkittävää työajanseurantaa. Naurettavaa rävellystä joka vie paljon aikaa itsessään. En todellakaan ruvennut merkitsemään minuutin tarkalleen mitä milloinkin olen tehnyt, bulkkina merkitsin vaikka työpäivän päätteeksi että olen tehnyt xx minuuttia (tuntia) tehtävää 1 ja xx minuuttia (tuntia) tehtävää 2. Jne. En välittänyt laisinkaan oliko se nyt mennyt minuutilleen tai edes tunnilleen näin. Ja en todellakaan jos tuli jotain häiriöitä (edes privaatteja) välillä, en vähennellyt niitä mistään. Toisaalta en lisännyt myöskään sitä jos nyt sattumalta bussimatkalla kotiin ajattelinkin työasioita ja vaikka suunnittelin päässäni seuraavaa päivää.
Raportoinnillahan pitäisi tietenkin olla oma koodinsa jotta tämä pölhöys ja ajankulu huomattaisiin mutta ei sillä koskaan ole. Meillä tehtiin tätä 3kk kunnes tajusivat ettei tässä ole päätä eikä häntää.
Itse ottaisin tuohon siis rennon otteen ja merkitsisin sinnepäin.
Tuollainen syö työnantajan uskottavutta ja luo luottamuspulaa. Siihen se työaika kuluukin, kun kyttää hermo kireänä työminuutteja ja kirjaa niitä ylös.
Entä kuinka sitä voidaan valvoa, miten rehellisesti kaikki kirjataan? Voihan siihen laittaa tehneensä vaikka mitä ja oikeasti on istunut kahvilla jorisemassa joutavia...
Muistan erään työpaikan, jossa pomo ei luottanut työntekijöihinsä. Kaikesta piti tehdä minuutintarkka ilmoitus. Se johti siihen, että työntekijät kyttäsivät mahdollisuutta luistaa (kostoksi) eikä kukaan ollut joustamassa ylitöihin jäädessä silloin kun olisi tarvittu.
Meillä ainakin on työajanseuranta ja se on nykypäivää..sen pitäisi perustua luottamukseen että työ tulee tehdyksi. Miten muuten..8 tuntia viikossa ja n.200 -300 henkilön organisaatio. En näe tuossa mitään erikoista. Siitä tuntimäärästä lasketaan palkka ja miten muuten palkanlaskennassa tiedetään oletko ollut töissä vai et - näin myös työnantaja voi seurata (meillä eisimies tarkastaa siis tunnit kuukausittain) että sovittu tuntimäärä todellakin toteutuu..joustot kannattaa olla. Meillä on plussa +20 aina miinukseen - 10 tuntia saakka. Plussaa voit käyttää miten haluat ja lähteä töistä pois kun siltä tuntuu liukumien rajoissa. Opettajilla lienee omat tapansa seurata työaikaa, kun olin opettajan sijaisena, niin se meni pidettyjen tuntien mukaan palkka ja nämä ilmoitettiin työnantajalle (joka tiesi etukäteen paljonko kyseiselle aineelle oli ylipäätään luvattu opetustunteja)..ei niin vaikeaa ollenkaan mitä luulisi.
Minä täytin noita työajankäyttölistoja vasta kun piti palauttaa ne. En muistanut silloin 2-3 viikon päästä, kun pääsin tietokoneen ääreen, että mihin aikaan olin töistä milloinkin lähtenyt. Laitin siis joka päivä suunnilleen samat ajat.
Työt tuli tehtyä, kun en joka päivä mennyt koneelle! Vain jos meni ylitöiksi, muistin sen 15 min tai 30 min lisätyöaikaa merkata, mutta yleensä sain työt tehtyä juuri ja juuri ilman ylitöitä näin. Koe oli hidas käynnistää, joten en viitsinyt tehdä sitä joka päivä.
Joo, meillä on mainostoimistossa ollut tuo. Alkuun oli minuutin tarkkaa. Vessassa käyminen tai joku lapsen puheluun vastaaminen oli tauko. Jottei tuloaika näyttäisi pahalta niin yhteiset kahvihetket loppuivat.
Suunnittelijoilla tuo toimikin aika hyvin, he kun saattoivat tehdä esim. Jotain nettisivustoa koko päivän. Meillä projektipäällikkönä tuo oli aivan mahdotonta silppua, kun hoitaa kymmentä asiakkuutta samaan aikaan. Kirjoitat tarjousta. Soi puhelin, puhut kolme minuuttia joka johtaa toimenpiteisiin joita hoidat 5 minuuttia. Sitten tulee meili, vastaat siihen 5 minuuttia ja käyt taas hoitamassa asian edelleen, menee 8 minuuttia. Koko päivä koostuu tällaisesta silpusta ja siihen kirjaamiseen meni 30 min päivästä kun järjestelmäkin oli tahmea eikä lainkaan tällaiseen suunniteltu.
Suunnittelijoiden kohdalla alkoi tapahtua myös sitä, että tehokkuuden nimissä töitä tehtiin kotona ja viikonloppuna toimistolla kirjaamatta tunteja - koska jokaisen tehokkuus julistettiin "kuukauden työntekijä" -tyyppisesti seinällä. Kaikki näkivät kuka oli missäkin kuussa hitain ja tehottomin. Alkoi tappaa luovuutta ja vääristi tunteja todella rajusti. Yhdellä meni muka jonkin vuosikertomuksen taittoon 4 h kun toisella siihen meni 16 h. Ei tuota usko erkkikään.
Hommasta luovuttiin projektipäälliköiden ja myyjien kohdalla kokonaan, suunnittelijat kirjaavat tunnin tarkkuudella työnsä ja sitä käytetään lähinnä hinnoittelun apuna, ei tehokkuuden kyttäämisenä.
Turkulaisessa valtion virastossa on myöskin sähköinen ajanseuranta. Se toimii niin ,että henkilö joka ei viitsi herätä aamuisin mielestään sopimattoman aikaisin , kuittaa töihin tullessaan aamupäivällä että ”työmatka sisään”. Joka päivä viikko viikon jälkeen. Mitään työmatkaa ei tietenkään ole olemassakaan.
Toiset lähtee iltapäivällä ja etenkin perjantaisin aikaisin kotiinpäin :”työmatka ulos”.
Itse näin yhden kampaajalla ja toisen hierojalla tällä ”työmatkalla” keskellä päivää.
Tämähän toki tulee kyseeseen vaan tietyillä virkailijoilla, kaikkia tämä ei tietenkään koske.
Ihan uskomatonta. Mutta pokkana vaan ja pomot ei tee mitään.
Kiitos vastauksista! Siis tavallaan olen toki sitä mieltä, että työajan seurantaa olisi hyvä lisätä meilläkin, sillä minä ainakin teen viikonloppuisin usein jotain silppuhommia kuten nopeita sähköpostiin vastaamisia, jotta inboxiin ei viikon aikana jää roikkumaan jotain opiskelijoiden yksinkertaisia kysymyksiä muun kiireen ja kokousten painaessa päälle. Samoin suunnittelen opetustani ja keksin kurssille harjoitustehtäviä ihan huomaamattakin suihkussa, lenkillä yms. Kaikki nämä epämuodolliset työajat olisi toki hyvä tehdä näkyväksi. Kuitenkin hirvittää, että kuinka monimutkaiseksi minuuttiaikataulun kirjaaminen menee, kun työpäivä on just tuota #10 kuvailemaa poukkoilua sinne tänne. Eri asia olisi, jos istuisi liukuhihnalla tekemässä yhtä ja samaa tehtävää koko päivän.
ap
Kellokorttia ei ole, mutta koska teen asiakkailta laskutettavaa työtä, minun täytyy tietysti kirjata paljonko teen mitäkin projektia.
Käytännössä ei ole niin nöpönuukaa.
"Otatko silloin raportoinnissa huomioon esimerkiksi sen, jos vastaat lapsen puheluun kesken työpäivän vähentämällä kyseisen puhelun (tai puhelujen) ajan työajasta?"
No en tasan. En koskaan kirjaa myöskään ylitöitä, ja ihan taatusti jää rankasti työnantajan voiton puolelle eli teen ilmaista ylityötä paljon enemmän kuin vetelöin työpäivinä (mitä sitäkin teen).
Vierailija kirjoitti:
Entä kuinka sitä voidaan valvoa, miten rehellisesti kaikki kirjataan? Voihan siihen laittaa tehneensä vaikka mitä ja oikeasti on istunut kahvilla jorisemassa joutavia...
.
No kyllä asiakas sitten ärähtää jos heille tulee laskua eikä ole mitään näkyvää tehty. Mutta, jos esim. on hyvin nopea töissään kuten minä, ihan hyvin voi velttoilla paljonkin ja kirjata tunteja sen mukaan mitä "keskivertotyöntekijä" työhön käyttäisi. Työnantajakin tykkää, koska ne toki haluavat laskuttaa asiakkaalta paljon eikä vähän.
Uskomatonta bullshittiä nykypäivänä. Kellokortti tarvittiin, kun piti huonolla työmoraalilla varustettuja duunareita vahtia tehtaissa aikanaan. Sielläkin se on jo turha mielestäni. Nyt jotkut älypäät on keksineet, että työnteko tehostuu, kun aletaan toimistotyössäkin kytätä työaikoja. Ihan kuin se todistaisi jotain työnteosta, että on paikan päällä. Kertoo siitä, että esimiehet on kykenemättömiä arvioimaan alaistensa töitä muuten kuin tuijottamalla työtunteja. Fiksussa työpaikassa tulokset ratkaisee. Tottakai jos joku on aina töissä 10-14, niin herää kysymys, että tekeekö töitä tarpeeksi, mutta toisaalta, jos ko. henkilö objektiivisesti arvioiden tekee enemmän kuin nämä 8-16 istuvat, niin sitten se pitää hyväksyä tai antaa enemmän palkkaa ja lisää hommia.
Vierailija kirjoitti:
Luottamus alaisiin aika alhaalla.
Minun työpaikalleni kellokorttisysteemi tuli ihan tarpeesta. Ihmiset tulivat töihin ja etenkin lähtivät miten sattuu. Nykyään seurataan minuutilleen, ja jos työaika loppuu 13.14, töistä voi lähteä aikaisintaan tuolloin. Tai ei nyt aivan niin: aiemminkin voi lähteä, mutta puuttuvat minuutit vähennetään palkasta.
Meillä on käytössä Toggl, helppo vaihtaa reaaliajassa tehtävästä toiseen. Taukoja ei tietenkään kirjata, ja jos päivän aikana on joku normaali privaattipuhelu niin siinä ne menee työajaksi, kun kuitenkin vapaalla tulee mietittyä työasioitakin.
Meillä kirjataan työt vartin tarkkuudella. Asiakaslaskutus perustuu kappalemääriin, mutta työaikakirjaukset tehdään sisäiseen käyttöön. Teholaskennalla nähdään, että kuinka kauan yksi työntekijä käyttää aikaa asiakkaaseen, eli paljonko laskutettavaa työtä syntyy suhteessa käytettyyn työaikaan.
Meillä on joustava työaika. Saa lähtee pois sitten kun siltä tuntuu tai jäädä ylitöihin, on siis plus ja miinustunnit käytössä. Voi tehdä myös kotona jos semmoista hommaa.