Narsismi saattaakin olla dissosiatiivinen identiteettihäiriö
Siis on ihan selvää, ettei dissosiatiivinen identiteettihäiriö aina tarkoita, että henkilö olisi narsisti (siis minulla on
dissosiatiivinen identiteettihäiriö).
dissosiatiivisessa identiteettihäiriössä persoona jakautuu kahteen tai useampaan erilaiseen osaan ja osat eivät välttämättä tiedä mitään toisistaan. Eli henkilö muuttuu yhtäkkiä toiseksi.
Eli hurmaava, älykäs, miellyttävä on yksi persoona ja ilkeä, hyväksikäyttävä, kostonhimoinen ja väkivaltainen on toinen.
Dissosiatiivinen identiteettihäiriö syntyy lapsuudenaikaisen ja/tai pitkäaikaisen trauman seurauksena (esim. lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö tai muu väkivalta tai raaka koulukiusaaminen)
Ja kiusaajille tiedoksi, ette ole onnistuneet pilaamaan kiusattua, terapialla voi toipua. Teitä itseänne ei paranna mikään.
Kommentit (5)
Olen aina epäillyt että minulla olisi tämä koska itsessäni elää kaksi persoonaa jollakin tasolla. Vuosia olin psykan avohoidossa mutta ei tuosta kukaan ole kirjannut mitään.
Sivupersoonahäiriö taitaa olla aika harvinainen.
Todennäköisyys että jonkun tutun narsismissa olisi kyse tuosta, lienee hyvin pieni. Saattaa olla kiva uskoa, että jonkun karmea luonne selittyisi niin, että se karmea puoli olisi kokonaan eri persoona. Mutta todennäköisesti se kauheakin puoli on osa sitä yhtä ja samaa persoonaa.
Kun ihminen vaikkapa ihastuu ja on jo mielessään elänyt ruusuntuoksua ja irl kohde meneekin paniikkiin ja kaikki menee vaikeeksi niin dissoileeko ihastunut pettymyksensä kuin phäiriöinen tekemällä annelimaisia asioita?
Ihan kuin kuuluis sillee 'klik klik'. Ja kohdatessa ei koskaan tiedä tuleeko päälle kuraa vai kultaa ja ihmisiä todellakin käytetään.
Hämmentynyt ihmispolo.
Monet saa aivan vääriä diagnooseja kun ei tajuta, tiedetä eikä osata.
Sinänsä dissoilu on mieleltä terve reaktio epäterveisiin asioihin.
Pikkuhiljaa rajat hahmottuu ja moni juttu kirkastuu.
Aina kun kohtelee huonosti toista kohtelee huonosti itseään.
Onneksi aikuisena alkaa ymmärtää tiettyä prosessia ja miten omat psyykkiset mekanismit toimii.
En tiedä voiko tällaisesta koskaan täysin vapautua mutta kai sille pitää antaa mahdollisuus.
N44