Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavallisista asioista tulee ihan luksusta kun on tosi köyhä!

Vierailija
02.12.2018 |

Itselläni ruokebudjetti 20€/kk. Kyllä, tällä saa helposti tehtyä valtavia keittokattilallisia koko kuuksi ja ostettua kaurapuuroa, kun syön niukasti. En polta, juo, meikkaa, tai rellestä. Lemmikkiä tai autoa ei ole, pyörästä haaveilen. Olen kuntoutuseläkkeellä, enkä malta odottaa että pääsen takaisin opiskelemaan kun tervehdyn... Toisaalta henkinen toipuminen hidastuu huomattavasti kun koko arki on yhtä stressaamista.

Rahat menevät vuokraan, lääkkeisiin, ja lääkärikäyntien omavastuuseen. Minulla ei ole mitään turhaa, wifi tulee taloyhtiön kautta, kännykkä on vanha Samsung galaxy 3 joka toimii jotenkuten, eikä minulla ole spotifyta, netflixiä ym.

Aikaani kulutan piirtäen. Paperi on kallista joten piirrän ihan mihin tahansa ilmaislehtiseen tai vastaavaan. Lyijykynää ei ole joten käytössä kuulakärkikynä, joita pitäisi jostain metsästää kun tämä kuivuu. Mielelläni virkkaisin tai muuta, mutta lanka on kirppareillakin kallista.

Ny sitten ihan näitä arjen luksuksia joista haaveilen.. kävelen 10km joka päivä sillä se on hauskaa ilmaista ajanvietettä kauniissa luonnossa. Käyn kirjastossa, luen paljon. Näen ystäviä 1-2x vko, mutta en ikinä kahvilassa, leffassa, viihteellä, tai syömässä.

Yleispesuaine. Edellinen loppui, ja keskiviikon siivoispäivä on menty pelkällä vedellä.

Shampoo. Pesen hiukset vain ja ainoastaan kun tiedän meneväni jonnekin, ettei se kulu turhaan sillä uusi purkki on valtava ostospäätös.

Hiuslenkki. Kaikki ovat menneet poikki... Uudet maksaa väh. euron. Olen vanhoilla sukkahousuilla sitonut kutrit pois naamalta. En uskalla yksin alkaa tylsillä keittiösaksilla alkaa leikelläkkään.

Huulirasva. Talvi, kylmä, ja kuivuus saapuneet. Huulia oikein kirveltää!

Joululahjat läheisille... Ystäväni tietävät tilanteeni ja ymmärsivät hyvin. Liikutuin.. sanoin toki ettei minulle sitten missään nimessä mitään lahjaa myös, tietenkään.

Paistinpannu. Paistan/kuullotan kaiken pienessä määrässä öljyä kattilan pohjassa. Toimii, mutta pelkään että pilaan kattilan ja sitten sekin on ostoslistalla!

Uunivuoka. Herkuttelisin niin mielelläni halvoilla laatikoilla, porkkanalaatikolla, kaalilaatikolla, perunalaatikolla... Kyllä vielä joskus löydän kirppikseltä alle eurolla ja se on suuri päivä!

Tyynyliina. Ei, minulla ei tosiaankaan ole sellaista.

Tämä nyt on iso mutta talvikengät. Edelliset olleen käytössä monta vuotta ja hiertävät verisen haavan vasempaan jalkaan vaikka mitä kikkoja koittaisi.. muuten hyvät vielä monta vuotta mutta se kipu..

Uusi hammasharja. Vanha ollut yli vuoden vaikka 3kk välein pitäisi vaihtaa.

Perhettä minulla ei ole, nuorisokodista toiseen pomppinut koska molemmat olivat väkivaltaisia, joten ei tukea sieltä. Ei sisaruksia, tätejä, setiä, mummoja, vaareja tai muita sukulaisia. Ystävä antoi vanhan vedenkeittimensä kun osti uuden ja halusin ihan itkeä!

Kyllä uskon, että vaikka nyt on suunnattoman stressaavaa ja itkettää ja ahdistaa, tämä elämänvaihe saa minut todella arvostamaan kaikkea. Nyt on henkisesti rankkaa mutta enpä ota kevyesti mitään, minkä saan. En halua että omat lapset joutuisivat joskus kokemaan saman, mutta toivon että voin opettaa heille pienten asioiden arvostamisen tärieyden, mitä jokapäiväinen kiitollisuus on.

Kauppakeskuksessa sai pari viikkoa sitten ilmaista riisipuuroa ja se oli paras päivä koko syksynä! ❤️

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä, miten tilanne on noin paha?

Onko sinulla jotain omaisuutta, minkä takia et saa toimeentulotukea? Lääkärien omavastuut ja lääkkeet korvataan toimeentulotuen päälle. Vai onko vuokrasi aivan kohtuuton?

Seuraatko fbn annetaan/kirppispalstoja. Ne ovat täynnä kaikkea tavaraa, kuten talvikenkiä ja uunivuokia.

Vierailija
2/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sosiaalitoimi, seurakuntien diakonia-avustukset yms. ?

Perhekodin kasvatteja yleensä tuetaan itsenäiseen asumiseen ja elämiseen, järjestetään asunto, huonekalut ym. sisutus, ohjataan ja neuvotaan arjen elämiseen kuin koulunkäyntiinkin. Annetaan runsaasti rahaa itsenäisen elämisen aloittamiseen! (enemmän kuin tavallisella perheellä on tukea lastaan  tämän muuttaessa pois kotoa.)

Miten sinulla nuo ? Kuinka on mahdollista ettei sinulla ole edes ruuanvalmistusastioita ja yleensäkin elämäsi jatkunut tuollaisena jo vuosia ? Oletko ottanut yhteyttä valvojaasi ts. sosiaali-ojaajaasi ?

Lasten hankkimista , josta kerrot tekstisi lopussa , kannattaa kyllä siirtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, missä asut? Minä siivoan hamstraajan taloa ja tuskailen, mihin saisin kaikki tavarat menemään... Ruokaa on pakastin täynnä ja kaapit pursuavat astioita. Hirveästi on myös kaikenlaista pikkutavaraa, askartelutarvikkeita, kankaita, lankoja... Kunpa tuntisin sinut, niin saisit täältä niin paljon tavaraa kuin jaksat kantaa.

Vierailija
4/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli ostaa armeijan puolijoukkue teltta ja muttaa sinne nyt ensalkuun. Se on vaan ne lämmityskustannukset. Pitäisi jpku porontalja tai.

Vierailija
5/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua mihin sun rahat menee. Olen joskus aikoinaan itsekin elänyt minimi toimeentulotuella, mutta silläkin on varaa noihin asioihin ihan helposti. Ja kun olet toimeentulotuen asiakas, reseptilääkkeet ja lääkärilaskut maksetaan sun puolesta.

Joko et osaa hakea sulle kuuluvia rahoja tai jätät jotain kertomatta.

Lisäksi facen roskalava-ryhmissä lahjoitetaan koko ajan paljon tavaraa; sieltä saa hankittua vaikka mitä jos haluaa.

Vierailija
6/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli ostaa armeijan puolijoukkue teltta ja muttaa sinne nyt ensalkuun. Se on vaan ne lämmityskustannukset. Pitäisi jpku porontalja tai.

Itse en ymmärrä mihin sitä tavaraa tarvii. Paljonkohan pieni teltta ja kamina paljon syö halkoja?

Vierailija
7/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noita luettelemiasi asioita ei pysty ostamaan, kyse on oman talouden hallinnan täydestä osaamattomuudesta. Huulirasva maksaa reilun euron ja sitä käyttää vähintään kuukauden vaikka kuinka olisi pakkasta. Jessus, taidat puhua jostain todellisista luksusmerkeistä joita harvalla palkansaajalla on varaa ostaa.

Ei nyt oikein onnistunut tuo säälinkerjääminen.

Joo, huulirasva voi maksaa alle euron. So what? Euro on iso raha jos kuukauden ruokabudjetti on 20€. Ap:n tilanne on kamala! Mielelläni auttaisin jos voisin! Kummallisia kavereita jos tietävät tilanteen eivätkä yhtään auta! Kysy ap diakoniatyöstä apua, luulisin että ainakin jotain voisit saada sieltä.

Vierailija
8/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noita luettelemiasi asioita ei pysty ostamaan, kyse on oman talouden hallinnan täydestä osaamattomuudesta. Huulirasva maksaa reilun euron ja sitä käyttää vähintään kuukauden vaikka kuinka olisi pakkasta. Jessus, taidat puhua jostain todellisista luksusmerkeistä joita harvalla palkansaajalla on varaa ostaa.

Ei nyt oikein onnistunut tuo säälinkerjääminen.

Joo, huulirasva voi maksaa alle euron. So what? Euro on iso raha jos kuukauden ruokabudjetti on 20€. Ap:n tilanne on kamala! Mielelläni auttaisin jos voisin! Kummallisia kavereita jos tietävät tilanteen eivätkä yhtään auta! Kysy ap diakoniatyöstä apua, luulisin että ainakin jotain voisit saada sieltä.

Oikeesti, perustoimeentulotuki on yli 400 e ja siitä ei tarvitse enää maksaa sähköä, vuokraa, vettä, kotivakuutusta, lääkkeitä, lääkärikäyntejä, vaan ne maksetaan erikseen tuon summan päälle. Mihin menee ap:n rahat jos ruokabudjetti on 20 e? Jotain jää kertomatta.

Vierailija
9/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että aloittaja nauttii nyt tuosta kituuttamisesta ja laittaa kaiken ajatusenergiansa siihen. Onko jotain asioita, joita tuskallisesti putkahtelisi mieleen, jos köyhyysongelmaa korjattaisiin? Kuten moni on sanonut, niin apua ja tavaraa on kyllä saatavilla. Vielä lisään, että jos pystyy noin paljon kävelemään, niin esimerkiksi kirppareilla on ilmaislaatikoita, mistä löytyy juuri noita hiuslenkkejä, vuokia ja vaikka mitä.

Varmaan tämä oli provo.

Vierailija
10/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ruoka-apua, kasseja jonosta tai ilmaisia ruokailujakin järjestetään lähes joka kunnassa.

Vierailija
11/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvinhän sulla menee. Mun tulot on työttömyyskorvaus, josta jää pari satasta yli joka kuukausi. Minulla vain sattuu menemään päihteisiin 20-50 euroa päivässä ja jokin tässä laskuyhtälössä nyt mättää...

Vierailija
12/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jää jotain kertomatta. Jos on noin pienet tulot, saat toimeentulotukea ja lisäksi lääkkeet maksetaan. Kierrätyskeskuksilla on ilmaisjakeluhyllyt josta löytyy astioita ja kaikkea muuta. Ruokakasseja jaetaan ilmaiseksi ja nyt joulukuussa niissä on todennäköisesti jotain ekstraa.

Vierailija
13/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvinhän sulla menee. Mun tulot on työttömyyskorvaus, josta jää pari satasta yli joka kuukausi. Minulla vain sattuu menemään päihteisiin 20-50 euroa päivässä ja jokin tässä laskuyhtälössä nyt mättää...

Mulla jää paljon käteen kun syön kerran päivässä ja eikä elämässä ole mitään sisältöä.istun vapaa ajasta 90 prosenttia ja toljotan seinää. Masennus on sellainen etteo mikään kiiinnosta.

Vierailija
14/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn töissä kasvihuoneella 8e tunti.

Vähän samalaista paitsi olen luopunut kaikesta tuosta.

Vanha läppäri löytyy ja puhelimesta luovuin kokonaan, koska pitkä vuosikymmeniä kestänyt köyhyys on ajanut siihen että ei tee mieli olla yhteydessä muihin ihmisiin. Se ahdistaa.

Siksi luovuin puhelimesta. Asioiden hoito vähän hankaloitui, mutta sama paistinpannun kanssa. Ei sillä tee mitään kun ei viitsi raahautua kauppaankaan muutaman euron ostosten takia. Parempi vaan kaataa mannaryynejä suoraan veteen ja niellä se kokonaisena alas muutamalla kulauksella. Lähtee nälkä pois.

Pahinta on työpäivän jälkeen ja viikonloppuiset todellisuuden tilan muutokset, kun yksin tuijottaa seinää ja lukee kirjoja, joiden todellisuus on ihan omaa luokkaansa kuin pienen vuokrayksiön ulkopuolinen todellisuus.

Ikäänkuin linnottaudun tänne poteroon ja taistelen vastaan orastavaa mielenterveysongelmaa tai kuviteltua sellaista kohtaan.

Miten Suomessa voi olla näin matalia palkkoja, joilla hädin tuskin elää. Onneksi saa asumistukea ja ruoka-apua sentään. Rikkaita pitäisi verottaa kovemmin tai ottaa johtajien palkoista työntekijöille enemmän.

Vierailija
15/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha läppäri löytyy ja puhelimesta luovuin kokonaan, koska pitkä vuosikymmeniä kestänyt köyhyys on ajanut siihen että ei tee mieli olla yhteydessä muihin ihmisiin. Se ahdistaa.

Siksi luovuin puhelimesta. Asioiden hoito vähän hankaloitui, mutta sama paistinpannun kanssa. Ei sillä tee mitään kun ei viitsi raahautua kauppaankaan muutaman euron ostosten takia. Parempi vaan kaataa mannaryynejä suoraan veteen ja niellä se kokonaisena alas muutamalla kulauksella. Lähtee nälkä pois.

Pahinta on työpäivän jälkeen ja viikonloppuiset todellisuuden tilan muutokset, kun yksin tuijottaa seinää ja lukee kirjoja, joiden todellisuus on ihan omaa luokkaansa kuin pienen vuokrayksiön ulkopuolinen todellisuus.

Ikäänkuin linnottaudun tänne poteroon ja taistelen vastaan orastavaa mielenterveysongelmaa tai kuviteltua sellaista kohtaan.

Miten Suomessa voi olla näin matalia palkkoja, joilla hädin tuskin elää. Onneksi saa asumistukea ja ruoka-apua sentään. Rikkaita pitäisi verottaa kovemmin tai ottaa johtajien palkoista työntekijöille enemmän.

Sulla menee hyvin kun tienaat tonnin kuukaudessa ja teet pitkää päivää.

Minulla ei ole varaa ostaa kotimaisia vihanneksia tai kukkia. Sori.

Vierailija
16/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla ei ole edes tyynyliinaa tai vuokaa? Mitä sulla sitten oikein on? Kuinka paljon sä saat rahaa ja mihin se kuluu?

Kyllä nyt kuulostaa aika omituiselta.

Vierailija
17/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla menee hyvin kun tienaat tonnin kuukaudessa ja teet pitkää päivää.

Minulla ei ole varaa ostaa kotimaisia vihanneksia tai kukkia. Sori.

Miten kukaan tuollaisella palkalla edes käy töissä?

Hölmöläisen hommaa, kun työttömyystukea saa 800e ja siihen asumistuet päälle ja ruoka-apuakin saa.

Hölmöä käydä töissä. Älkää ihmeessäkään ottako noita riistotyöpaikkoja vastaan. Aivan typerää tuhlata koko päivä alle 60e vastaan!

Vierailija
18/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos oot ihan oikeasti noin vähävarainen, niin mä aivan todella mielelläni lähettäisin sulle monia noista asioista, joita kaipaat. Jos haluat, niin voin tehdä nimettömän sähköpostiosoitteen ja laittaa sen tänne, niin voit ottaa yhteyttä. Ei mitään velvotteita sinun puoleltasi ja ehdoton luottamuksellisuus! En ole itse todellakaan mitenkään varakas ihminen, mutta meillä on esim. hirveästi tyynyliinoja ja ylimääräisiä kyniäkin löytyy, ja jotain voin ostaa sinulle. Jos ollaan samaa kokoa, voin laittaa vaatettakin. Maksan toki postimaksut itse.

Vierailija
19/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten kurjaa. Pyydä apua järjestöiltä, facebookin sivuilla tms. Olen auttanut vähävaraisia, jotka ovat pyytäneet apua. Eilen annoin 10 euroa miehelle, joka pyysi rahaa kaupan edessä. Olen lahjoittanut primakuntoisia vaatteita lapsiperheeseen. Samoin huonekaluja, joita en tarvitse. Moni keskiluokkainen perhe hukkuu tavarapaljouteen, siitä liikenisi niille, joilla on vähemmän. Uskalla pyytää apua!

Vierailija
20/133 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää paljon käteen kun syön kerran päivässä ja eikä elämässä ole mitään sisältöä.istun vapaa ajasta 90 prosenttia ja toljotan seinää. Masennus on sellainen etteo mikään kiiinnosta.

Siksi minä päihteitä käytänkin. En aio elää masentuneena, kun kerran päihteillä saa edes jotain ilontunnetta irti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi