Opiskelevat yh:t!
Olen eroamassa ja lasken senttejä miten tulemme pärjäämään. Ero on nyt edessä, enkä voi odottaa kahta vuotta, kunnes valmistuisin. Olen etsinyt jo pitkään asuntoa ja lopulta löytänyt sopivan, joka on hieman liian kallis. Asumiskustannukset ovat hieman alle 1000e kuukaudessa. Asumistuen jälkeenkin jäisi vielä reilu 300 euroa maksettavaksi. Olen todella huolissani rahatilanteesta, mutta toisaalta en voi enää jäädä tähän suhteeseen. Lisäksi saan aikuiskoulutustukea reilu 1000 euroa nettona ja lisäksi lapsilisät ja elatusmaksut, joiden määrästä ei ole tietoa. Jos ex suostuu ottamaan lapset luokseen edes joka toinen viikonloppu luokseen, voin käydä töissä.
Kertokaa miten olette selviytyneet tiukasta opiskeluajasta! Olen aina ollut turvallisuushakuinen, joten hyppy tuntemattomaan pelottaa kovasti. Pelottaa, että olen yliarvioinut omat voimavarani tai laskenut väärin taloudelliset seikat.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (3)
Aikuiskoulutus tuen aikana et sitten saa tienata kun 250e/kk brutto. Kyllä selviät ihan hienosti mutta pitää sisäistää että KAIKKI ylimääräinen pitää jättää hetkeksi pois; alkoholi, tupakka, kalliimpi ruoka, uudet vaatteet, kampaajakäynnit ym. Kyllä yksi aikuinen ja yksi lapsi elää hyvin 700e+ 150 +150 summalla mikä jää sulle aikuikoulutustuesta, lapsilisästä ja elatusmaksusta
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutus tuen aikana et sitten saa tienata kun 250e/kk brutto. Kyllä selviät ihan hienosti mutta pitää sisäistää että KAIKKI ylimääräinen pitää jättää hetkeksi pois; alkoholi, tupakka, kalliimpi ruoka, uudet vaatteet, kampaajakäynnit ym. Kyllä yksi aikuinen ja yksi lapsi elää hyvin 700e+ 150 +150 summalla mikä jää sulle aikuikoulutustuesta, lapsilisästä ja elatusmaksusta
Lapsia on kaksi, mutta se ei paljoa tilannetta muuta. Alkoa ja tupakkaa en käytä, joten se ei tuota ongelmaa. Vaikka tuo 250 on vähän niin siitäkin tulisi muutama euro lisää liikkumavaraa.
Lähinnä tämä alkuvaihe pelottaa, sillä lähes kaikki huonekalut ym tulee jäämään ex:lle ja kaikki täytyy aloittaa alusta. En siis aio jäädä riitelemään yhteisestä omaisuudesta vaan otan vain omat ja lasten tavarat mukaan.
ap
Opintolainan avulla selvisin.