Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saldon ja käyttövaran ero

Vierailija
30.11.2018 |

Minulla on Danske Bankin tili. Käyttövara on 500e ja saldo 300e? Mitä tämä tarkoittaa ja mistä tuo ero voi tulla? Kuinka paljon siellä tilillä siis on rahaa? Nyt en ymmärrä yhtään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tililläsi on varauksia, joita ei olla vielä veloitettu. Pienempi summa on se, paljon sinulla on rahaa.

Vierailija
2/9 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että olisi toisin päin, minulla ainakin käyttövarassa on huomioitu varaukset, saldo on se summa, mikä tilillä on sillä hetkellä oikeasti rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi siltä, että saat "ylittää" tilisi 200 eurolla. Saksaksi puhutaan "Dispolimitistä" https://de.wikipedia.org/wiki/Dispositionskredit

Vierailija
4/9 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tätä mäkin mietin, että eikös se pitäis olla toisin päin jos katevaraukset vaikuttaisivat. Hyvin outoa.

Vierailija
5/9 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on tulossa sinne 200e rahaa.

Jos mä laitan lapsen tilille viikonloppuna rahaa, se näkyy juuri noin.

Vierailija
6/9 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttövara on se todellinen tilanne, se raha joka oikeasti on käytettävissä Yleensä käyttöv ara on pienempi kuin saldo, koska siitä on vähennettty varaukset eli kohta tililtä velottuvat erät. Tässä tapauksessa sinulle on tulossa rahaa, mutta se ei ole vielä kirjaantunut tilillesi virallisesti. Siksi se ei ole saldossa, mutta oikeasti jo käytettävissä.

Toinen vaihtoehto on täällä jo aiemmin mainittu limiitti. Tiedät varmasti itse onko sinulla sellainen tili vai ei.

Vierailija
7/9 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että olisi toisin päin, minulla ainakin käyttövarassa on huomioitu varaukset, saldo on se summa, mikä tilillä on sillä hetkellä oikeasti rahaa.

Näin mulla ainakin osakesäästötilillä näkyi - myin eilen 10k euron edestä osakkeita ja käyttövarassa näkyy tuo summa huomioituna mutta saldossa ei vielä. Saldossa se näkynee pian.

Vierailija
8/9 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käyttötili Danskebankissa. Tilin saldon ja käyttövaran erotus on aina 1000 euroa.

Verkkopankissa näkyy siis saldo esim. 3500,75 ja sen alla lukee Käytettävissä 4500,75. 

Dansken sivuilla selitetään näin:

Tilin saldo ei ole sama kuin tilin käyttövara, jos tilillä on limiitti tai varauksia:

- Jos tili on luotollinen eli tilillä on limiitti, se lisää tilin käyttövaraa.

- Jos tililtä on tehty korttiostoja joita ei vielä ole veloitettu tililtä, ne näkyvät varauksina ja vähentävät tilin käyttövaraa.

MInulla siis on tällä käyttötilillä ilmeisesti luottoa, vaikka erillinen Mastercard onkin. En ole koskaan käyttänyt tätä käyttötilin luottoa, käytän vain Masteria, jos tarpeen maksaa luottokortilla. 

Vierailija
9/9 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotollisella tilillä käyttövara on se tilillä oleva raha + luotto ja saldo on sitten vain se tilillä oleva raha. Eli ap:n tapauksessa siellä olisi 200 euroa luottolimiittiä käytössä varsinaisen saldon lisäksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän