Kun dumppaat käytetyt lastenvaatteet sille pienituloiselle yh-ystävällesi, ota ystävällisesti huomioon nämö asiat, kiitos.
1. Jos ihminen on pienituloinen, hän asuu pienessä kodissa ja hänellä on vähän säilytystilaa. ÄLÄ siis raahaa ikea-kassillisia vaatteita, jotka sopivat parin vuoden kuluttua tai tytön röyhelömekkoja pojalle. "sähän voit sit vaik myydä nää". Toki, jos olette erikseen sopineet näin, mutta älä ilmaannu toisen kotiin kassit täynnä.
2. ASun Helsingissä ja kaupunki on täynnä erittäin hyviä ja edullisia lastenvaatekirppareita. Samoin toimivat hyvät FB-kierrätysryhmät. En tarvitse kuluneita, ominaisuudet menettäneitä liian suuria vaatteita tosi pieneen kotiimme vaan joudun viemään ne pois.
3. Mieti, kuinka autoton yh saa vietyä sinun (ja kaikkien muiden hyväntahtoisten hölmöjen) ikeakassit kierrätykseen tai yhtään minnekään. Minulla on aina toisessa kädessä vauva/taapero. Pelkkä sen säkin saaminen ulos asunnostani katutasoon on vaivalloista. En heitä käyttökelpoista tavaraa roskiin vaan vien sen kierrätykseen tai risan tekstiilikierrätykseen, koska en omalta osaltani lisää jätevuoria yhtään enempää kuin on pakko. Kova roudaus tässä on, vaikka olen kaikille sanonut etukäteen, että kiitos, mutta en tarvitse mitään ja meillä ei ole säilytysilaa yhtään liiikaa, en voi enkä halua varastoida vaattieta, jotka ehkä kahdne vuoden kuluttua ovat talvella oikeankokoisia tai sitten eivät.
ÄLÄ SIIS käytä ystävääsi roskiksena. Vie omat vaatteet itse kierrätykseen, esim Fida tms.
KYSY etukäteen, onko tarvetta. Moni on iloinen, moni ei.
MIETI, onko teillä lainkaan sama maku. Vauvan ja taaperon vaatteet liikkuvat kirpparilla HElsignissä euron ja parin hintaan, joten jokainen voi itse etsiä oman tyylisensä, oman värisensä. Oma jaksamiseni saa voimaa kotimme kauneudesta, jonka pidän yllä pelkillä kirpparilöydöillä tai valmiiksi omistamillani asioilla. Joku toinen voi olla huolettomampi, itse kestän surut ja murheet, kun silmieni edessä on yhteensopivat värit, kuosit, ilon aiheet. Myös lapsella tietyt lempivärit, joita pyrin suosimaan.
JOKU pitää yllätyskasseista, mutta olennaista on, että KYSYT etukäteen.
Fyysiset voimani ovat aika nollassa. Tällä hetkellä nurkissa kolme ikeakassia ja kaksi pullollaan olevaa muovipussia vanhoja, kuluneita, mielestäni rumia ja ennen kaikkea AIVAN LIIAN SUURIA vaatteita. Itketää. Olin siivonnut ja järjestönyt pienen kotimme. Menee monta ratikkamatkaa noiden roudaamiseen, en saa menemään kerralla, tuskin kahdellakaan. Kassit tulivat ihmisiltä, joille olen selkeästi ääneen sanonut kaksi kertaa, että meillä on kaikki tarvittava ja sälilytystila aivan täynnä. Ovat nähneet kaappini, pieni koti, jossa vallitsee jörjestys, ei turhaa tilaa.
Tää ilmiö on todella usein toistunut enkä ole ainoa, jolla samaa vaivaa.
On ystävällistä, että ajattelet ystävääsi, mutta pitää muistaa, että turha tavara ei auta ketään. Kuusivuotiaan tytön kuluneet, osin jopa reikäiset vaatteet eivät auta poikavauvan ja kaksivuotiaan pojan perhettä ollenkaan. Älytöntä. Ihan vaikka olisin halukas myymään kirpparilla, kova olisi vaiva roudata paikalle tai kuvata nuo mihinkään. En koskaan alkaisi kaupitella nuhjaisia vaatteita, se ei maksa vaivaa. Enkä ole pyytänyt toisten jämiä myytäväksi. Olen tosi kiinni lasten kanssa, ei ole aikaakaan.
Joten aina kun haluat auttaa, tarkasta, että apusi on hyödyllistä.
Ps. En lue vastauksia, koska luulen, että täällä saa aina haukut niskaansa, ihan sama mistä aikoo keskustella. Ei energiaa siihenkään juuri nyt.
Kommentit (31)
ÄLÄ OTA NIITÄ VASTAAN! Oletko hölmö?
Miten jokuvoi alapeukuttaa noin fiksua avausta. Itse kirppareilla vapaahetoistyötä tehneenä tiedän, että jengi korskeana kirppareillekin tuo laupais hymy huulillaan risaa, käyttökelvotonta, jopa likaista ja haisevaa tavaraa "kun teillä on näille käyttöä".
Ihminen kertoo, että on hankkinut tarpeellisen kirppareilta ja alapeukuttajien mielestä hänen velvollisuutensa on väsyneenä vielä hillota toisten pyytämättä saadut roskavaatteet? Huh huh.
Laita viesti kavereille ja pyydä hakemaan vaatteet pois.
Hei ap, tsemppiä. Ymmärrän että potuttaa. Jos nyt kumminkin satut tämän lukemaan, niin minä voin tulla hakemaan vaatekassit pois. Asun Helsingissä. En minäkään niillä mitään tee, mutta ainakin minulla on auto jolla viedä vaikka kierrätykseen. Olisko ok?
Joo itse heitän pienet vaatteet suoraan roskikseen. Kerran olen tarjonnut kaverille ja facebook ryhmässä, mutta se oli niin vaikeaa, että lopetin sen jakamisen. Pääsen helpommalla olemalla hiljaa.
Minulle loppui risojen vaatteiden tuonti, kun herttaisesti hymyillen sanoin,että voisitko itse hävittää rääsysi, koska minäkin joudun maksamaan jätemaksut ja kulut nousee, kun hävitän sinunkin jätteesi.
Vierailija kirjoitti:
Miten jokuvoi alapeukuttaa noin fiksua avausta. Itse kirppareilla vapaahetoistyötä tehneenä tiedän, että jengi korskeana kirppareillekin tuo laupais hymy huulillaan risaa, käyttökelvotonta, jopa likaista ja haisevaa tavaraa "kun teillä on näille käyttöä".
Ihminen kertoo, että on hankkinut tarpeellisen kirppareilta ja alapeukuttajien mielestä hänen velvollisuutensa on väsyneenä vielä hillota toisten pyytämättä saadut roskavaatteet? Huh huh.
Huh huh ettei saa suutaan auki ja sano ettei halua niitä vaatteita.
Sama mulla ja ei ole lasta, mutta ei myös autoa ja on liikkuminen vaikeaa. En siis ole pyytänyt tavaraa vaan sitä tuodaan ja jouluna saan varmaan taas tyyliin kynttiläkippoja ja pöytäliinoja :(
Ai, ehdinpä nähdä pahantahtoisten haaskalintujen ilmaantumisen. Pahoittelen oahaa mieltäsi. Lääkitys kannattaa joitaa kohdilleen,
Mene töihin. Äitiyslomalla? Mene sinä kouluun.
Älä ota vastaan? Ystäväni oli iloisesti käynyt jättämässä oveni eteen, kun olin ulkona. "kun oltiin in the neighbourhood". Usein käy myös niin, että saanhan hei tuoda kun nää nyt mulla tässä on, kato tässä on tätä ja tätä, aina niissä joku yksi ja kaksi on hyödyllinen. Pohjalla näitä reikäisiä prinsessa-asuja poikaperheeseen.
Ja en ota aina vastaab. Ja siitäkös loukkaannutaan. Siksi tää kirjoitus, että voisitte miettiä ihan valmiiksi itse, haluavatko kaikki teidän kuluneita riepuja.
Minä laita lasteni pieneksi menneet hyvätkin vaatteet roskikseen jottei elämänkoululaiset pääse hyötymään niistä.
"Kiitos, kiva kun ajattelit, että meille olisi iloa vaatteista, mutta nyt ei ole tarvetta, eikä tilaa säilyttää."
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuli selväksi. Köyhiä (tai muitakaan) ei auteta. Vien lastenvaatteet sovinnolla lumpunkeräykseen. Myymään en lähde, ei ole vaivan arvoista. "Köyhillä" taas on kaikkea liikaa.
Mä en ole koskaan jättänyt kassillisia kenellekään. Itse ovat valinneet, mitä ovat halunneet ja tarvinneet, ja loput vien/haen pois. Yleensä tyrkyttävät vielä rahaa, jos löytyi mieleisiä. Älä ota vastaan ollenkaan, jos niistä ongelma tulee.
Minulla ei ole köyhiä yh-ystäviä. Elämä on helpompaa ilman katkeria ihmisiä.
Vie kassit taloyhtiön roskikseen. Ei sulla ole mitään velvollisuutta säilytellä toisten jätteitä.
Itse sain vauvan kesken opintojeni, ja niin ikään meillekin roudattiin kassikaupalla vauvanvaatetta. En osannut ei sanoa siksi, kun esikoinen oli kyseessä, enkä tiennyt paljonko vauva realistisesti tarvitsee sitä vaatetta.
Ajatus toki hyvä, mutta lopulta jokainen kaappi tursusi niitä 56-74cm vaatteita 😯
Vaati kolme kirppispöytää ja useita kassillisia uffiin, että pääsi lopulta kaikista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuli selväksi. Köyhiä (tai muitakaan) ei auteta. Vien lastenvaatteet sovinnolla lumpunkeräykseen. Myymään en lähde, ei ole vaivan arvoista. "Köyhillä" taas on kaikkea liikaa.
Mitä auttamista on viedä liian isoja/kuluneita/risoja/ vaatteita jollekin?
Vierailija kirjoitti:
Ai, ehdinpä nähdä pahantahtoisten haaskalintujen ilmaantumisen. Pahoittelen oahaa mieltäsi. Lääkitys kannattaa joitaa kohdilleen,
Älä ota vastaan? Ystäväni oli iloisesti käynyt jättämässä oveni eteen, kun olin ulkona. "kun oltiin in the neighbourhood". Usein käy myös niin, että saanhan hei tuoda kun nää nyt mulla tässä on, kato tässä on tätä ja tätä, aina niissä joku yksi ja kaksi on hyödyllinen. Pohjalla näitä reikäisiä prinsessa-asuja poikaperheeseen.
Ja en ota aina vastaab. Ja siitäkös loukkaannutaan. Siksi tää kirjoitus, että voisitte miettiä ihan valmiiksi itse, haluavatko kaikki teidän kuluneita riepuja.
Jos joku jättää oven taakse ilman, että on sovittu, soitetaan, että haepa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku jättää oven taakse ilman, että on sovittu, soitetaan, että haepa pois.
Tai laita vahinko kiertämään ja siirrä toisen naapurin ovelle 😁😁
Mee töihin äläkä valita